Alkionsiirroista plussanneiden vauvaketju vol 2

Noniin onpas täällä tullut vilkasta keskustelua pitkästä aikaa, kesätauko vissiin takanapäin ;)

Mukavaa @mavli ja @marrasmai että tulitte tänne puolelle! :) hienoa Mavli että olette päässeet imetyksessä noin hyvin eteenpäin. Ja marrasmaille saman neuvon annan kuin Mavli, että rintoja stimuloimalla maitomääriä saa nousemaan. Tämähän on tietysti vain oppikirjan neuvo- tai siis että ei varmasti ole voimia pumppailla monia kertoja vuorokaudessa kun oma elämä on nyt normaalista kaukana ja sairaalassa olo on varmaan hirmuisen stressaavaa :(

Mutta periaatteessa siis niin paljon vauvaa tissillä kuin mahdollista+niin paljon pumppaamista/lypsämistä kuin mahdollista. Itte koen että käsin lypsäminen on vaivattomampaa kuin pumpulla, kun pitää putsata välineitä ym. Ja jos ja kun saat/jaksat pumpata niin maitomäärä lisääntyy vähän viiveellä. Oletko FB:n imetyksen tuki-ryhmässä? Sieltä saa hyviä vinkkejä, vaikkei itse mitään kysyisikään.

@Evangelina hyvä kun edes jotain pientä parannusta öihin näyttäisi tulevan, vaikka välillä on varmaan usko koetuksella että normalisoituuko se nukkuminen ikinä. Tsemppiä! Ja töihinkin palaamassa, niin se aika vaan menee.

@Roxanne kiva kun kerroit teidän unikoulu - asioista! Olen niitä mielenkiinnolla lueskellut muutenkin viime aikoina, vaikka meillä yöt pääsääntöisesti menee ihan hyvin tai vähintään ok.

@Mandala bongasinkin sut tuolta hoitoketjusta (lueskelen huvikseni) voi miten jännää jos uusi kierros tulossa:) mikä tilanne sen suhteen on?

Meillä poju nyt 6kk,mihin tää aika oikein menee:cry: Kaksi hammasta on jo suussa, onneksi tältä erää nännin pureminen on takanapäin.. Toivottavasti ei jatkukaan :sneaky: Liikettä riittää tällä pojalla, sama homma kuin @Caro87 että luovan näköistä konttausreeniä tehdään koko ajan :LOL:

Meilläkään ei ns tyylipuhtaasti ryömitä, mutta mönkii kyllä omalla tyylillään eteenpäinkin. Tähän yhdistyy sitten kierimistä ja pyörimistä ym että en sitä oikein ryömimiseksi sanoisi. Lankuttaa varpaat pinkeänä ja konttausasentoa kovasti harjoittelee. Selvästi nyt motorinen kehitys menee vipinällä eteenpäin, viihtyy pitkiä aikoja lattialla erilaisia liikkumisjuttuja harjoitellen.

Syöttötuoli saatiin nyt vasta taloon hankittua, aloitetaan sormiruokailulla ihan näinä päivinä. Odotan sitä jo innolla, on varmaan supersöpöä katsottavaa :love: kovasti haroo ruokia ja tuijottaa, kun me syödään. Syöttärissä koitettiin istua ja poika hakkasi pöytää, että sapuskaa tänne kiitos:D Ootko @Caro87 jo koittanut rattaisiin istumaan? Tai muutkin, mikä oli ikä/kehitystaso kun rattaisiin laitoitte? Me ollaan pari kertaa nyt kokeiltu, tuettuna pysyi ihan hyvin siinä. Mietin vaan että saako enempiä istuttaa, kun ei kuitenkaan itsenäisesti vielä istu:cautious:

Ja joku kyseli alkioiden pakastuksesta:muistan lukeneeni, että pakastimessa alkiot eivät juuri "vanhene" eli että oli 1v tai 10v alkio niin laatuun ei pitäisi vaikuttaa. Referenssi nyt puuttuu, sori, muistelen vaan näin.

MyMa ja pieni iso poika 6kk
 
MyMa, minä siitä kyselin, kiitti infosta! Rattaisiin siirryttiin jo siinä 5kk paikkeilla ja samaan aikaan alotettiin harjottelu syöttötuolissa myös. Meillä th sano että pitää selkää sen verran suorassa että saatiin ruveta kokeileen. Kivaa puuhaa toi sormiruokailu, mutta välillä kauhistuttaa että tukehtuu, pääseeköhän siitä tunteesta pitkään aikaan eroon :eek:

Ja tosiaan hurjan nopeeta aika menee!

Caro ja poju 6kk
 
Meillä laitettiin rattaisiin noin 4,5-5kk iässä. Stokken Trailz ratasistuin muistuttaa hieman turvakaukaloa, se koko istuin kallistuu takakenoon tai jopa ihan makuulle niin ei ollut asennosta huolta, niissä ei pysty lyssähtämään huonosti. Meillä jäntevä poika kyllä ollut aikaisessa vaiheessa muutenkin, 5kk iässä pieniä pätkiä syöttötuolissa jo ja 6kk iässä oppi nousemaan istumaan itse vaikkei vielä likkunut.

Sormiruokailusta ja tukehtumisen pelosta. Mua ainakin pelotti ihan hitokseen alussa. Eka kerran kun kunnolla kakoi niin jäi paussille jossain vaiheessa mun pelon takia. Vaikka se kakominenhan on just hyvä asia kun tietää ettei ole todellakaan tukehtumassa vielä. Mutta sitten kun alettiin uudestaan, aloin ensin antamaan aina aamupalan itse syötäväksi (pehmeää muffinssia tms leipomuksia ja hedelmiä) niin jo viikossa karttui taidot tosi silmin nähtävästi ja samalla omat pelotkin hälventyi. Nopeasti vaihtui sitten lounaskin sormin syötäväksi.

@MyMa joo homma laitettiin nyt käyntiin kun kävin lääkärissä. Tarkoitus nyt sitten kohta alkavien menkkojen jälkeen aloittaa :eek: täysin samalla kaavalla mennään kuin viime PAS josta poika tuli. Vaikka mulla ei ole ovulaation tai kierron kanssa ongelmia niin letrozolia boostataan kropan toimintaa alkukierrossa, sitten ovitrellellä ajoitetaan tunnin tarkkuudella sopiva ajankohta siirrolle. Jännitystä alkaa olemaan varmaan hurjasti ilmassa kun menkat alkaa kääk. Pelottaa se r-testien esiin kaivaminen ihan helvetisti jo valmiiksi :oops:

Tervetuloa uusille, mukavaa saada tänne porukkaa lisää! :love:
 
  • Tykkää
Reactions: MyMa
Moi kaikille! Ihanaa lukea teidän jokaisen kuulumisia. Hirveetä kyytiä nämä meiän jokaisen lapset kyllä kasvavat❤
Se on haikeeta, mutta samalla ihanaa. Pienimpiä vaatteita pari päivää sitten inventoin jo läjän pois.

Vauvat tosiaan kasvaa ja ovat löytäneet nyrkit, varsinkin tyttö heiluttelee kovasti nyrkkejä silmien edessä silmät kierossa:LOL:Poika tekee sitä vähemmän, mutta muuten kyllä on niin terävästi läsnä ja kovasti juttelevat ja naureskelevat molemmat.
Oon kyllä niin yber rakastunut heihin.
Poika varsinkin on niiiiiiin syötävän suloinen ruskeasilmä.
Esikoisella myös ruskeet, saapa nähdä tyttöä, tuleeko hänelle ruskeat, vielä näyttää siniharmailta, mutta sen verran tummat kyllä, että veikkaan ruskeita.
Hän on kyllä mun mielestä ihan oman näköinen ja hyvin erin mallinen kun esikoinen ja poika. Vieraat taas sanovat että tosi paljon kaksosissa samaa näköä. Huomasin kyllä itsekin kun synnärikuvia kattelin että ihan saman näköisiä ovat vaikka silloinkin tuntui ettei heissä ole mitään samaa:ROFLMAO:

Meillä on kyllä niin huippuja öitä ollu näitten kanssa ja paranee vain(y)
Toissayönä kumpikin nukkui heräämättä 8h!!
Viime yönä poika nukkui taas 8h mutta tyttö söi välissä yhdesti. Ihan mielettömän kilttejä vauvoja:) Päivällä hereillä ollessa poika kyllä tahtoo hoidattaa itseään, mutta sallittakoon se hänelle...
mamman tissipoika:love:
Tyttö on yhtä tyytyväinen kun esikoinenkin oli vauvana, eli viihtyy pitkiäkin hetkiä itsekseen nyrkkejä syöden.

Joku teistä kirjoitti tassutusunikoulusta. Pidettiin esikoiselle sitä, kun alkoi nukahtaminen vaikeutumaan ja tulosta tuli kyllä muutamassa päivässä!! Lapsella se nukahtamisen menee ikäkausittain aaltoliikettä. Välillä on vaikeampia hetkiä ja taas kaikki sujuu hienosti. Unikoulua on ainakin meillä jouduttu esikoisen kanssa pitämään useamman kerran.
Välillä vieläkin, vaikka on jo kolmevuotta ja pitkään nukkunut omassa huoneessa.

Sain viikko sitten elämäni ensimmäisen rintatulehduksen.
Oli kyllä todella kipeä olo ja kuume korkealla vuorokauden.
Onneksi laski itsekseen ja tulehdus meni kotihoidolla ohitse. Kaalinlehdet ja kuuma vesipullo auttoi(y) Oltiin Rovaniemellä reissussa ja helle vaihtui yhtäkkiä yhdessä yössä viileään tuuleen, enkä tajunnut kunnolla suojata rintavarustusta.

Nyt lähen päiväkotiin täyttää esikoisen vasta. Ensiviikolla tutustuminen ja sitten heti seuraavana ma aloitetaan päikky.
Tyttö odottaa kyllä niin kovasti ja kulkee repun/laukkujensa kanssa. Toivottavasti viihtyy siellä. Aloitetaan 10 pvä kuukaudessa ja katotaan kuinka se sujuu:whistle:
 
Täällähän on ollut vilkasta! Yritän saada kommentoitua kaikille...

Ensinnäkin @marrasmai ja @mavli oikein lämpimästi tervetuloa ketjuun. Marrasmai teillä on kyllä ollut ihan liikaa jännitystä alkutaipaleella, mutta toivotaan että pian pääsette laskeutumaan siihen teidännäköiseenne vauva-arkeen. Ja kiva että olette sentään päässeet vaunulenkeille! Imetykseen mulla on sellainen vinkki, että ei kannata stressata vaan luottaa itseensä että se alkaa sujua. Mä stressasin ihan hirveesti, kun jouduttiin aluksi antamaan lisämaitoa ja tuntui ettei imetys lähde, mutta kyllä se siiyä lähtee, usko pois! Ja sitten käytännönläheisempinä vinkkeinä sanoisin, että syö ja juo hyvin, yritä rentoutua, kuuntele vaikka jotain rentoutusmusiikkia tai -nauhoja, imetä ja pumppaa paljon (pumppaa vaikka mitään ei tulisi!). Mä ostin jopa jotain imetysteetäkin, mutta se jäi kyllä lopulta juomatta.

Mavlillakin on ollut hieman erilainen alku, mutta hienoa kuulla, että imetys on alkanut sujua ja muutenkin menee hyvin. Oliko se niin että se korjatun iän seuraaminen loppuu aika varhain, joskus vuoden tai parin iässä? Perehdyin aika paljon keskosasioihin silloin kun meillä oli ennenaikaisen synnytyksen uhka päällä, mutta nyt ne ovat jo karanneet muistista.

@Evangelina voi kunpa nukkuminen alkaisi pian sujua... Yöheräilyt voi tosiaan olla jotain liikkumiseen liittyviä hulinoita. Ja miten tää aika voi mennä näin nopeasti, että töihinpaluukun siintää jo horisontissa? Kääk! Mä olen ajatellut olla kotona kokonaan tai puoliksi miehen kanssa ainakin ensi kesän loppuun asti, mutta jonkin verran olen töitäkin tässä jo tehnyt.

Kuulosta muuten, meilläkään tyttö ei reagoinut siihen ensimmäiseen piippaavaan laitteeseen, mutta sitten siihen kilisevään reagoi normaalisti molemmilla korvilla. Lääkäri sanoi, että useimmat itse asiassa ei reagoi siihen piipitykseen. Hassua, että ne silti jatkaa sillä testailua.

@Mandala tsemppiä kakkoskierrokseen! Hassua ajatella, että silloin joskus pyörittiin samaan aikaan hoitoketjussa (ja plussanneiden ketjussa) ja nyt sun vauva on jo niin iso... Ja munkin vauva on jo aika iso!

Uniasiat ovat olleet pinnalla meilläkin, aloitettiin nimittäin viime viikonloppuna unikoulu. Ongelmana meillä ei ollut ylheräily, vaan se että tyttö nukahti pelkästään tissille eikä suostunut nukkumaan kuin meidän vieressä. Haluttiin opettaa tyttö nukahtamaan omaan sänkyyn itsekseen, ilman tissiä, ihan jo tulevan lomamatkankin takia. Neuvolasta kävi sosiaaliohjaaja juttelemassa tilanteesta ja antamalla hyviä ohjeita unikouluun. Aloitettiin samana iltana ja vieläpä niin, että mä lähdin yöksi pois ja mies hoiti ekan yön yksin. Oltiin valmistauduttu parin viikon hulinoihin ja itkuisiin öihin, mutta vielä mitä, homma meni yhdessä yössä putkeen! Mies ei ollut joutunut nostamaan tyttöä kertaakaan pinnasängystä, ja nyt kohta viikon ajan hän on nukkunut kaikki yöunensa ja päikkärinsä omassa sängyssä. Yöunet vieläpä yhteen putkeen heräämättä kertaakaan, noin klo 21–7. Ennen sänkyyn menoa hän saa maitoa (joko tissistä tai pullosta) ja sitten hänet vain laitetaan sänkyyn, toivotetaan hyvät yöt ja lähdetään pois. Hän saattaa vähän ”unilaulaa”, eli ynistä pientä itkuntapaista, mutta nukahtamiseen menee viidestä minuutista max. puoleen tuntiin. Olen niin iloisesti yllättynyt ja helpottunut, että homma sujui näin helposti! Toki ollaan varauduttu takapakkeihin, mutta nyt meillä on sekä keinot että luotto siihen, että homma onnistuu toistekin. Ja siis tassutusmenetelmää mekin toteutettiin, mutta ei olla juuri jouduttu tassuttamaan edes.

Ja sitten vielä tuosta ruokailusta ja erityisesti sormiruokailusta. Huoh. Me ei olle vieläkään uskallettu ryhtyä varsinaiseen sormiruokailuun, vaan ollaan edetty ikätasoisilla soseilla ja annettu silloin tällöin käteen joku isompi jyystettävä pala, kurkkua, melonia tms. Pari maissinaksuakin on kaverin pussista annettu, ne toimi hyvin. Mitkä sormiruuat te muut olette kokeneet sellaisiksi, joista ei seuraa juurikaan kakomista ja joihin ei kovin helposti tukehdu? Näistä yli 8-kuisille tarkoitetuista vähän karkeammista soseista tyttö ei oikein välitä, vetäisi mieluiten niitä ihan sileitä soseita, mutta ollaan niitä kuitenkin annettu, että oppisi niiden murusten käsittelyä suussa, nielemistä ym. Käden ja suun välinen koordinaatio hänellä on hyvä ilman sormiruokailuakin, ja pinsettiote toimii jo.

Kesis ja Pikkuinen 8 kk ja risat

(Kirjoitin tätä kommenttia monta päivää, kun oli niin paljon viestejä ja kommentoitavaa, heh. Nyt en myöskään jaksa kikkailla noiden hymiöiden kanssa, kun niitä on niin vaikea käyttää kännykällä, mutta hymyjä ja silmäniskuja vaan kaikille!)
 
Laitoin tämän väärään paikkaan, mutta kopion nyt sitte tänne :LOL:

Nopeasti vaan tässä sanon, että meillä mun pääkopalle helpointa ruokaa aluksi oli Simppeli Sormiruokakeittiön sivuilta löytyvät letut, muffinssit ja pannarit. Tokihan ne meni pienissä käsissä osaksi muhjuksi, mutta suuhun meni ja helposti alas, ei tullut sitä kakomista mitä pelkäsin aluksi kovasti kun kuulostaahan se kauhealta eikä siinä mikään järki maailmassa auttanut vaikka tiesi että se kakominen on vaan hyvä asia eikä tarkoita tukehtumista.
Maissinaksut tosiaan myös kun sulaa suuhun tosi nopeasti. Kurkusta sisustaa tarjosin aika pitkään vaan.

Tässä on yksi tosi hyvä muffinssiohje. Ollaan tehty näitä varmaan jo yli vuosi, aina löytyy pakkasesta. TODELLA pehmeitä ja kuohkeita myös sulatettuna.
https://www.stoori.fi/munkin-matkassa/helpot-kauramuffinssit/
 
Joo munkin viesti nähtävästi meni eka väärään paikkaan... :D

Kesis,
ihailtavan helposti teillä mennyt unikoulu! Ehkä meilläkin joskus nukutaan. Mä en voi vauvan oikein antaa yöllä paljoa kitistä tai varsinkaan itkeä, kun jos esikoinen herää sitä voi joutua rauhottelemaan parikin tuntia.. se vähän hankaloittas ettei ainakaan voi unikoulua kotona tällä hetkellä miettiä. Ja toisaalta nuorempi välillä herää, kun esikko itkee.

Mä oon antanu ihan ekoina sormiruokinabataattikiekkoja, parsakaalia ja kukkakaalia. Nyt on maisteltu myös kanapullia, kalapihvejä, maissinaksuja, perunaa ,pastaa, puuroa, porkkanaa, banaania, ja jotain varmasti vielä unohtunu. Facebookista löytyy ryhmä, simppeli sormiruokakeittiö, sieltä saa hyviä vinkkejä ja reseptejä. Meillä näyttää että sormiruokailu kiinnostaa enemmän kun lusikalla jos syöttää. Tänään tein pelkkää sosetta ja ei oikein maistunut. Sormiruuat muussaa nyrkissä lähinnä ja sieltä imeskelee, en tiiä paljonko päätyy mahaan ja itekki niiden kanssa arastelen niin siks ois kiva että sosettakin osan ruokailusta söis.

Meillä oli se 6kk rymäneuvola, aika vähän oli porukkaa kun moni oli sairaana mutta ihan ok kokemus. Fyssari katto vauvat läpi mikä tuntu vähän turhalta, mutta jotain "kotiläksyä" mekin saatiin. Ei varmaan mene kauaa että konttaa, ainakin niin kova yritys! Tänään pääsi hivenen jo eteenpäin kun lelua tavotteli.

Caro ja poju 6kk
 
Kiva kun täällä on taas vilkasta keskustelua ja uuttakin porukkaa tullut mukaan! (y)

Onpas hienoa että teillä Siida menee yöt jo noin hyvin ja vauvat on kilttejä. :) Mielenkiintoista muuten tuo vauvan silmien väri - luin jostain että se voisi jopa parivuotiaaksi asti vielä vaihtua. Meidän pojalla on kyllä niin siniset silmät että uskoisin niiden sellaisiksi jäävänkin (vaikka mulla itselläni on ruskeat).

Syömisistä: Meillä ruokailut hoituu yhä pääosin syöttämällä. Toisinaan olen antanut maissinaksuja, kurkku- tai paprikatikkuja tai munakkaan palasia käsin syötäväksi. Sormiruokailussa muakin pelottaa tukehtuminen, ja laiskana siivoojana myönnettäköön että myös se sotku mikä siitä väistämättä seuraa. :rolleyes: Meillä ainakin soseet ja puurot uppoaa nykyisin niin hyvin, että monesti likaantuu vain ruokalappu jos sitäkään. Ehkä lisätään sormiruoan määrää jossain vaiheessa, mutta en aio ottaa stressiä asiasta. Sitä paitsi mun mielestäni syöttäminen on ihan mukavaa puuhaa, kiva yhteinen hetki jossa vauva saa olla huomion keskipisteenä. :)

Meilläkin ne karkeammat soseet tökki alussa, vaikka poika on muuten innokas syömään. Mutta kyllä ne aika nopeasti alkoi sitten maistua, kun säännöllisesti niitä tarjosin. Esim. pastat ja riisit menee nykyään jo tuosta vaan, ainoa mikä vähän mättää on sellaiset isommat perunakuutiot, joita on joissain purkkiruoissa. (Ja joo, meillä siis mennään pääosin kaupan purkkiruoalla nykyään, vaikka alkuun kokkasin itse kaikki soseet. Pitäis kyllä aktivoitua ja tehdä taas joku isompi satsi pakkaseen…)

Kesis, onpas huippua että teillä sujui unikoulu noin hienosti! Olisko ollut just joku herkkyyskausi siinä suhteessa, tai sitten satutte vaan olemaan onnekkaita. :D Olen kyllä kuullut muistakin vastaavista tapauksista, mutta meillä siis ei ole noin helpolla päästy. Itse asiassa meillä on nyt meneillään unikoulu vol 2, ja edelleen jotkut yöt menee huonommin kuin toiset. Noh, meillä kyllä varmaan ongelmana se, että vauva edelleen nukahtaa tissille loppuyöstä ja usein myös päiväunille mennessä, eli siitä kaavasta ei ole päästy kokonaan eroon. Se on kyllä oma urakkansa vielä, että saisi pojan nukahtamaan päikkäreille omaan sänkyyn ilman tissittelyä tai muuta avustusta, huoh. Aika kaukaiselta tuntuu juuri nyt, mutta ehkä sekin päivä vielä joskus koittaa. :rolleyes:

Mainittakoon vielä, että meillä siis poika on osannut jo vajaan 3 kk:n iästä alkaen nukahtaa illalla omaan sänkyyn itsenäisesti, mutta jostain syystä hän ei yöllä herätessään osaa edelleenkään jatkaa unia vaan alkaa aina huutaa. Nykyisin huuto ei onneksi kestä kuin jotain 5-10 minuuttia yleensä, sitten useimmiten nukahtaa - ainakin vähäksi aikaa. :ROFLMAO:

Joka tapauksessa tsempitykset ja myötätuntoa kaikille saman asian kanssa painiskeleville! Oliskohan Caro teillä joskus mahdollisuus kokeilla unikoulua niin että esikoinen olisi poissa kotoa - toisethan tosiaan saa tuloksia aikaiseksi hyvinkin nopeasti?

Roxanne ja pikku hurmuri 9 kk :love:
 
Siida ihan huippuja öitä kyllä teillä! Auts, tuo rintatulehdus kuulostaa todella ikävältä! :( Jotenkin itse oon mieltänyt että rintatulehdus tulee helposti ennemmin ensimmäisten viikkojen aikana, mutta pitää muistaa syksyn tehdessä tuloaan pukeutua lämpimästi.

Kesis
joo, noin vuoden-kahden ikään kulkee tuo korjattu ikä rinnalla. En tiedä olisko vähän yksilöllistä ja kehityksestä riippuvaa. Mutta niillä main yleensä on jo sitten ihan ikäisensä tasolla. Ihan huippu unikoulu teillä kyllä! Taisi tosiaan olla juuri sopiva hetki siihen. :) Tuntuu ihan utopistiselta että ootte saaneet jopa neuvolasta noin paljon tukea ja apua asian suhteen.

Sormiruokailusta sen verran että kaikki tuollaiset munakkaat yms muffinssit on hyviä rakenteeltaan ja juuri oli mainittunakin hyviä esimerkkejä. Ja keitetty pasta on myös hyvä.

Mua mietitytti myös tuo että kuinka pitkään ne alkiot siellä pakkasessa säilyy. Tällä hetkellä lähinnä sillä ajatuksella etten halua heittää niitä roskiinkaan mutten myöskään valmis niitä käyttämään vielä ainakaan pariin vuoteen. Ja paljonkohan se sitten maksaa se niiden säilytys sen julkisen puolen tarjoaman kolmen vuoden jälkeen..?

Meillä tosiaan pian 5kk poika, joka vastaa kehitykseltään aikalailla tuota korjattua ikää eli 2kk taidot löytyy. Me on saatu pidempään pitää se pieni ”vastasyntynyt” vauva. :) Välillä se tuntuu jännältä kun hän on ollut täällä jo 5kk, mutta onhan se ihanaa että on voitu vielä kotonakin elää ihan niinkuin vastasyntyneen kanssa. Kasvun suhteen hän kirii omaa ikätasoaan luultavasti kiinni tämän ensimmäisen vuoden aikana ja siksi varmastikin syö melko tiheästi ja kiinteät meidän tulee aloittaa viimeistään 5kk korjattua ikää eli hieman muita aiemmin.

mavli ja pikku J pian 5kk
 
Täälläpä on ollut runsaasti keskustelua, kivaa! :) Kommentoin nyt lyhyesti muutamaa juttua josta on ollut puhetta.

Ryömiminen/konttaaminen: fysioterapeutit kai pitävät hyvänä että konttausvaihe käydään läpi, mutta tiedän suvustamme parikin esimerkkiä siitä, että on istumasta noustu suoraan jaloilleen ja siitä kävelemään, ja näistä on tullut ihan liikkuvaisia, fiksuja ja opinnoissaan menestyneitä kansalaisia. ;) En siis ottaisi kovasti stressiä siitä, missä järjestyksessä asiat opitaan. Meidän tytöllämme (1 v 2 kk) on motorinen kehitys viivästynyt, mutta silti on edennyt omaa tahtiaan. Mitään syytä ei ole löytynyt toistaiseksi, mutta nyt on käynnistynyt viikottainen fysioterapia ja myöhemmin syksyllä uudestaan lääkärin arvioon.

Mä olen myös ollut vähän arka sormiruokajuttujen kanssa, tosin tyttö on vielä arempi, varovasti kokeilee ruokia huulilla/kielen kärjellä ja herkästi hylkää kaikki vieraammat. Tänään olin kyllä tosi ylpeä kun söi kolme lihapullaa (tai no, aika paljon jauhelihamurusia piti imuroida lattialta ja syöttötuolilta, mutta suurin osa meni suuhun). Lohi on myös suosiossa, mausta ilmeisesti tykkää ja rakenteeltaan on helppoa.

Käsittääkseni alkiot säilyy vuosikausia, joten sen puolesta ei ole kiirettä. En nyt muista mitä olikaan yksityisellä yhden vuoden säilytysmaksu, oisko ollut jotain toista sataa?
 
Meillä maksaa 160eur vuoden säilytys klinikalla.
Mietittiin miehen kanssa, että tuleekohan meille se lasku taas vaikka ollaan taas hoidoissa. Näihin aikoihin vuodesta se yleensä tullut. Noh selviää varmaan pian.

Ei hitto taas alkanut sairastelukausi. Olikin niin rentoa ja huoletonta (muutenkin tietty) tämä kevät/kesä kun ei mitään pöpöjä. Nyt oltiin jo ekat pari päivää himassa räkätaudin takia, onneksi ei kauhea kuume noussut. Mutta alkusoittoahan tämä taas on päivåkotielämässä kun syksy/talvi tulee. Puuh. Pelottaakin että jos onnistuu hoidot ja poika toisi tarhasta vauvalle kaiken maailman taudit. Noh aivan liian aikaista semmoisia ajatella..

Tähän ehkä liittyen kun viimeistä poskihammastakin samalla tehdään niin syöminen takkuaa taas oikein urakalla. Kaikki on ’ei’ ja määrät tosi vähäisiä. Toivon kyllä, että johtuu olosuhteista eikä vaan virittele jotain kunnon nirsokautta, se on mulle jotenkin niin stressaavaa ja fiilistä saa hakea oikein kunnolla.

Ihanaa @Siida miten hyvin sielläkin näyttää menevän! :love:
Ja mahtavaa että pieniä ja isompia edistysaskelia on porukan pienten keskosten elämässäkin! :love: Paljon voimavaroja toivottelen teille molemmille.
 
Nyt on taas niin paljon kommentteja, että vastaan vähän yleisemmin :)

Sormiruokailu aloitettiin, kun 6kk tuli täyteen. Mielestäni tämä oli hyvä meille, koska vielä 5kk ikäisenä ei ollut ruuasta niin kiinnostunut, ei juuri haronut tms. Vei kyllä suuhun esineet hyvin. Meillä toimii hyvin bataatti, peruna, parsakaali, ei vielä hirveän monia olla ehditty kokeilla.

Meinasi uskallus loppua kyllä heti alkuunsa, kun poika kakoi parsakaalin palan kurkkuunsa, ja voi piru kyllä hiki tuli vanhempien otsalle.. Mutta olin jättänyt silloin parsakaalin liian kovaksi, seuraavalla kerralla keitin pehmeämmäksi ja sujui hyvin :) Semmoinen höyrytysritilä on ollut mun mielestä tosi kätevä ei uppoa niin kattilaan kuin syvä metallisiivilä. Lisäksi meillä syödään soseita ja Valion Onni-puuroja. Kaikki maistuu pojalle tosi hyvin :)

Konttaustreenit on täällä ihan mahdottomat, vauhtia riittää ja pää kolisee milloin minnekin :LOL: liikkeelle lähtö on mennyt uniinkin, melkein joka yö poju sängyssään silmät kiinni nousee konttausasentoon:ROFLMAO: Piti pinniksestä nostaa laitakin ylös (tähän asti oltiin sivuvaunussa) kun aloin pelätä että vauva möyrii sängystä mun ohi lattialle. Nyt on kyllä poika ollut monta yötä meidän vieressä, kun on ollut vähän rauhattomia öitä.

@Caro87 vähän hassua, että teillä ryhmäneuvolassa oli ft katsonut lapset.. Mun mielestä tommosia arvioita ei pitäisi missään outojen ihmisten keskellä tehdä vaan omalla vastaanotollao_O tai en tie miten sä sen koit, mutta vähän outoa mun mielestä.

@Kesäheinä-78 siis wow, miten hienosti teillä meni unikoulu! Ja onpa upeaa, miten teillä saa kotiin asti apua neuvolasta. Ihan siis kaupungin palveluko tuo on? Meillä on ollut nyt kiinteiden ja liikkumisen vuoksi tosi hulina öitä ja nukkumaan meno kestää monesti toista tuntia...

@mavli mukava kuulla teidän kuulumisia ja kehitysasioita:) Kiva näkökulma tuo, että saatte kauemmin pitää "vastasyntyneen" ja niinhän se onkin. Ne hetket kiitää ohi muutenkin niin nopeasti:love:

@Siida otahan ilo irti, jos kaksoset nukkuvat noin hyvin! Kateeksi käy :LOL:

Luin muuten noista alkioiden säilytyksestä jutun, olikohan joku britti nettilehti, että 25 vuotta vanhasta alkiosta oli syntynyt vauva! Tämä nyt toki varmaan yksittäistapaus, mutta antaa vähän perspektiiviä. Meillä muistaakseni yksärillä maksaa pakastus 140e vuosi jollen väärin muista.

Ihanaa alkavaa syksyä koko porukalle, mukavaa miten iso jengi on päässyt tälle "paremmalle puolelle" tässä taipaleessa:love:

MyMa ja poju 6kk
 
Roxanne, joo silleen varmaan pitää unikoulu toteuttaa jos ei unet rupea itsestään tässä paranemaan.

MyMa, musta turhaa koko homma jonkun fyssarin kattoo terveitä mukuloita, kuitenkin vaihteluväli oppimisessa suurta. Näin yhden 2veen joka motorisesti vauvan tasolla äitinä tunsin. Ootteko miten toteuttanu ettei pieni putoa sängystä? Meilläki hyörii sen verran että pelottaa että tippuu. Toisella puolella pinnis sivuvaununa ja toisena seinä, pään puolella pitkät tyynyt, jalkopäässä ei mitään.

Mandala, meillä ainakin flunssat mitä esikolla on ollut niin ovat tarttuneet tosi lievinä kuopukseen. Vähän vaan nenä vuotanu pari kertaa, varsinkin ekan flunssan kohdalla, kun toinen oli vaan muutaman viikon niin kerkesin panikoida. Taitaa imetys tosissaan suojata!

Unohdin munakkaan tosta listasta. Se on maistunu tosi hyvin, ekana sen kähmii lautaselta. Tänään tein makaronilaatikkoa, molemmat tykkäs! Pienemmän kanssa kyllä meni sormiruokailut niin, että äiti syötti sormilla kun ei pysynyt eväs kasassa :D

Caro ja poju 6kk
 
@Caro87 meidän piti juuri tuosta samasta syystä nostaa pinniksen laita jo ylös. Pelkäsin että vauva möyrii mun ohi jalkopäästä yöllä lattialle, kun mä en enää aina edes heti joka ähinään herää. Meillä oli kans tähän asti sivuvaununa ja se toimi tosi hyvin, vauva oli lähellä mutta silti oli helppo nostaa takaisin omaan sänkyyn. Vaikka pohja on edelleen korkeimmalla, niin se laita kun tuli eteen niin on paljon huonompi mun selälle nostella vauvaa yöllä sen yli. Nyt onkin poika sitten nukkunu meidän välissä suurimman osan yötä, kun en jaksa veivata ylös ja alas.

Kiitti vinkistä me kokeillaan kans munakasta:)
 
Huhhei! Täällä on ollut ajatuksena lukea edes muutama sivu teidän höpinöitä että pääsen mukaan, mutta jos en ole seitsemässä viikossa sitä ehtinyt niin tuskin tulen ehtimäänkään joten tulen nyt vähän kylmiltään tänne :D

Poika on siis nyt jo 7viikkoa ja meillä on mennyt tosi kivasti! Perus tyytyväinen kaveri kyllä, ei turhia itkeskellä. Yöt menee myös yleensä tosi hyvin että heräillään syömään vain kaksi kertaa. Joskus tosin sitten herätään sen 3-4 kertaa mutta ne on onneksi harvemmassa. Nyt alkaa pikkaisen tulla jo jonkinlaista rytmiä myös päivään :)

Itsekkin jo alan toipumaan synnytyksestä ja nyt se on lähinnä ikävä muisto vain. Ei onneksi enää vaikuta jokapäiväiseen elämään. Vähän meinaa välillä väsy painaa mutta se nyt on varmaan aika perus näin pienen kanssa :sleep:

Kiuski ja poika 7vko
 
Tervetuloa tälle puolelle, kiuski! Hieno juttu että teillä on mennyt kivasti ja rytmiäkin alkaa jo löytyä päiviin. (y) Mä ainakin koin sen tosi kätevänä silloin alkuvaiheessa kun päivien kulusta alkoi tulla säännöllisempää ja paremmin ennakoitavaa - vaikka ei sen puoleen, rytmit on kyllä tähän päivään mennessä ehtineet vaihtua monen monta kertaa. :ROFLMAO:

MyMa kyselit unineuvonnasta, meilläkin on käynyt kunnan sosiaaliohjaaja kotona juttelemassa uniasioista, ja kyseessä on siis ilmainen palvelu, jonka saa Helsingissä neuvolan kautta. En tiedä mikä on systeemi muissa kunnissa, mutta kannattaa ilman muuta kysellä asiaa omasta neuvolasta. Tsemppiä joka tapauksessa nukuttamisiin, toivotaan että hulinavaihe menee nopsaan ohi! Unikoulua kannattaa kyllä miettiä, jos yöheräilyt ja hulinat alkaa käydä kovasti voimille.

Motorisesta kehityksestä on myös ollut täällä puhetta. Meillä se on edennyt aika verkkaisesti, ja vielä 9 kk:n iässäkään poika ei osaa istua ilman tukea. Ollaan menossa viikon päästä kontrollikäynnille neuvolaan, ja jos ei sitä ennen tule jotain oppimispyrähdystä niin varmaan päädytään fyssarille. Liikkeelle poju on sentään jo lähtenyt, mutta toistaiseksi vain ryömien. En kuitenkaan ole asiasta kovin huolissani - eiköhän tuo opi kaiken aikanaan. Mun yhden ystäväni vauva oppi kaikki keskeiset motoriset taidot kuukausia keskimääräistä myöhemmin ja kävivät tutkimuksissakin sen vuoksi, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Nyt kyseinen vauva on täysin normaali ja reipas eskarilainen, joka käy sirkuskoulussa ym. - hänella vain sattui olemaan oma yksilöllinen kehitystahtinsa.

Miten monet päikkärit teillä muuten nykyisin nukutaan? Meillä on menty ainakin pari kuukautta kaksilla, mutta nyt olen alkanut tosissani harkita siirtymistä yksiin, kun nukuttaminen on mennyt tosi hankalaksi ja päiväunet tahtoo venyä aina vaan myöhäisemmiksi. Tänään sain pojan nukahtamaan kunnolla vasta viiden jälkeen iltapäivällä. :rolleyes: Toisaalta vähän harmittaa, kun kahdet päikkärit on taanneet mukavasti hengähdystaukoja ja omaa aikaa pitkin päivää. Toisaalta yksillä päikkäreillä vauva nukkuisi varmaan kerralla pidempään, joten puolensa siinäkin. :)

Roxu ja poju 9 kk
 
@Roxanne meillä nukuttiin vielä 1-vuotissynttäreiden aikaan kahdet päikkärit, mutta aika pian sen jälkeen tyttö ihan luontevasti tiputti toiset pois, ja ne jäljelle jääneet unet onkin tosi pitkät, 2-3 tuntia jos saa vapaasti nukkua (aiemmin oli kahdet 1-1,5 tunnin unet). Nyt juuri aloitti päiväkodissa kun minä palasin töihin, ja siellä valitettavasti ei ehdi nukkua niin pitkiä unia kuin luontainen tarve olisi. Saa nähdä millainen rytmi tässä löytyy, muuttuuko esim. yöunen tarve vastaavasti vähän pidemmäksi.
 
Meillä tiputin toiset päikkärit jo alle 1veenä, en muista tarkalleen milloin. Taisi olla niihin aikoihin kun meillä oli vaihe, että saatettiin nukkua ihan 9-10 asti aamulla. Siinä ei sitten kerennyt tietenkään aamupäivällä päikkäreitä enää kun illalla aina mennään klo 20 viimeistään nukkumaan. Meilläkin kotona suurimmaksi osaksi nukuttu pitkät päikkärit sitten ne yhdet. Tarhassa nukkuu 1-1,5h, mutta kotona pitää joskus oikein herätellä 2-2,5h jälkeen ettei yöunille menoon vaikuta.
 
Meillä ollaan nyt pojan kanssa sairastettu reilu viikko sellaista maailmanlopun flunssaa, että oksat pois (en yhtään dramatisoi tietenkään:LOL:) vauvalla räkäinen yskä, ei onneksi lämpöä. Kärttyinen on joinain päivinä ollut, olen antanut panadolia silloin mutta nyt pari päivää ollut ihan hyväntuulinen. Itse vähän mietin, että jos lämpöä ei ole ja yleisvointi hyvä, niin ei kai se asia lääkärissä käymällä kummene..?

Korvia tietty mietin että voihan korvatulehdus olla melko oireetonkin päällepäin. Mummot hössöttää että vie nyt jo lääkäriin, mutta itse vielä arvon että ei "turhaan" haluaisi viedä.. Ööh nyt on vähän pallo hukassa. Ajatuksia teiltä? Pojan yskä kestänyt nyt siis reilun viikon, alkaa olla jo parempaan päin kun ei yski enää yöllä ja päivälläkin vain välillä. Itse olen sitten ollut ihan raato, eilenkin sängyn pohjalla kun päässä humisi, aivastutti ja korvat lukossa...

On muuten hieno palvelu tuo Helsingin sosiaaliohjaajan unikäynti, wau! En usko että Tampereella on tuommoista, tosin en tiennyt sitäkään että imetysohjaajan saa kotikäynnille, meillä kävi sellainen ihan alkuviikolla ja se oli tosi hyvä käynti. Veikkaisin että eivät näistä heti huutele, tai kaikki haluaisi kotikäyntejä :LOL: Meillä unihommat menneet nyt taas oikein kivasti, jotenkin vauva on siirtynyt tuohon meidän väliin ja jäänyt siihen..:love: Öisin ei joka havahdukseen enää tarvi tissiäkään, usein riittää tutti tai halailu. Tosi kiva juttu.

Motorisesta kehityksestä: munkin mielestä sellainen turhanpäin vertailu on ihan turhaa, jos ei nyt jotain ihan tosi poikkeavaa näy. Meidän vauvan serkkupoika esim sai hampaita, ryömi ja istui paljon myöhemmin kuin meidän vauva, silti 12kk ikäisenä lähti kävelemään eli ihan perus ikäisenä. Ja tämän pojan äiti oli itse melkein 1,5v ennenkuin itse oli kävellyt, ja ihan normaalisti nyt aikuisena tallustaa :ROFLMAO: Kyllä jokaisella on se oma aikansa, kun oppii minkäkin jutun. Itsehän sitä tottakai odottaa ja on ylpeänä kun oma vauva jotain oppii, mutta ei vauvoja mihinkään vertailuviivalle mun mielestä tarvi laittaa.

Kiinteät maistuu täällä tosi hyvin. Määrien kanssa oon ihan hukassa, että paljonko on sopiva määrä kun poika söisi vaikka kuinka:D haluisin kuitenkin ettei imetys liikoja vähenisi. Sormiruokailu vielä itseä kauhistuttaa, se on jäänyt pariin kertaan :unsure:

MyMa ja poju 6,5kk
 
@MyMa jos lapsi on hyvävointinen niin en mä ole raijannut lääkäriin. Jostain sitä "kolmen kuumepäivän jälkeen lääkäriin" on kuullut viljeltävän, mutta sekin kaiketi joku yleisesti kiertävä juttu, eikä oikeasti perustu mihinkään viralliseen? näin olen ymmärtänyt.
Siis vaikka viime talvena oli se kauhea RS-virus ja hengitys koko ajan tiheää, kuumetta ja aivan karmea yskä. Niin ei sitä silti tullut lähdettyä kun toinen oli hereillä ollessaan tosi reipas kuumeesta huolimatta. Tottakai sitä stressasi kauheasti sen hengityksen takia ja kun toinen ei syönyt juuri mitään, pakko juotettiin nesteyttävää floridalia jne. Mutta kyllä siitäkin parannuttiin.
Tuntuu, että yskät varsinkin voi jatkua tosi pitkään varsinaisen taudin jälkeen. Ja jos teilläkin on pahin ohi jo niin en mä välttämättä raijaisi lekuriin.

Meillä molemmat korvatulehdukset on oireillut kovalla kuumeella. Eli just jonkun taudin päätteeksi kuume ei vaan laske, vaan huitelee jossain 39 vaikka tuntunut, että tauti muuten parempaan päin ollut menossa. Ja mikä parasta tietty tässä iässä niin edellisellä kerralla poika osasi jo sanoa "äiti pipi korvalle" ja näytti korvaansa. Sen jälkeen lähdettiin samana päivänä lääkäriin kyllä ja oli siellä tulehdusta.
Meillä tietty joutuu väkisin välillä käymään, että saa vanhemmalle saikkulapun töihin.

Kääk kääk pp3 täällä, taidan alkaa testailemaan jo keskiviikkona. Tulee vertailtua kauheasti viime kertaan, vaikka ei pitäisi tietenkään. Testit kertokoon sitten mikä tilanne. Alkanut jo vähän se siirtopäivän toiveikkuus laskemaan kuten aina ennenkin :rolleyes:
 
En oo minäkää perus flunssan takia vieny kun ei oo vastasyntyneestä kyse. Veisin jos yskä vieläkin pitkittyy tai alkaa uudestaan muuten olla räkänen tai kipee. Esikoinen vietiin lääkäriin, kun oli rs virus ja kokonasn lopetti maidonjuomisen.

Minäki noita ruokamääriä miettiny, osan sormiruokailee mutta siinä tuskin hirveitä menee, sosetta oon saanu kans vähän menemään. Sit puuroo söis aamulla ja ullalla usein enemmänkin kun oon uskaltanu antaa.. pojalla on menny vatsa ihan kovalle ☹ täytyy lähtee mallasuutetta ostaan. On nyt ollut myös erityisen kiukkunen, en tiiä liittyykö tohon vai joku vaihe vai hampaat vai mikälie. Hivenen kupoliin ottaa kun toinen raivoo koko ajan :D

Mandalalle tsemppiä! Itelläki vähän polttelee ne pakkasessa olevat alkiot nyt pitää kuitenkin se 1.5v sektiosta ootella ennenkun voi ne kokeilla.

Caro ja poju vajaa 7kk
 
En muista enää vastasinko jo Kiuskille, mutta kiva kuulla että siellä kaikki hyvin! :)

Myma en veisi minäkään lääkäriin - tai itseasiassa en vienyt. Sitten jos kunnolla pitkittyy tai korvat oireilee tai yleisvointi heikkenee.

Korvatulehduksista meillä esikoisella yksi oli niin että vaan tiesin että jossain nyt mättää. Oli kyllä flunssaa muttei oireillut korvia mitenkään, vein lääkäriin ja korvatulehdus sieltä löytyi.

Caro kokeile luumusosetta tai mehua! Toisilla tuo mallasuute jumittaa vielä pahemmin. Meillä lukee synnäriltä saaduissa ohjeissa että ihan pienellekin voi antaa muutaman millin luumutäysmehua, jos masu menee juntturaan.
 
mavli, luumusosetta oon antanu, ei vaikutusta.. oiskohan mehu parempaa ja saakohan sitä ilman sokeria mistään. Mallasuutetta oon antanu nyt 3 päivää, eilen kakka oli pehmeempää vaikka papanoita tekee edelleen. Mulla on siis kaksi sektiota takana niin sen takia pitäs antaa parantua nyt 1.5v ja toki imetys lopettaa. Ekan sektion jälkeen tarvi vaan vuos olla väliä.

Caro ja poju kohta 7kk
 

Yhteistyössä