Alkionsiirroista plussanneiden vauvaketju vol 2

@marrasmai En ole kans tosiaankaan mikään asiantuntija :DNää 4kk hulinat tulee usein vaan tuolla Imetyksen tuki-fb- ryhmässä esiin, juuri kun ihmiset kyselee huonoista nukkumisista. Siitä löytyy ihan googlaamalla tietoa ja ainakin imetys.fi sivulla on juttua.

Mä en ole liittynyt mihinkään vauvaryhmään facessa, siis tarkoitan näitä helmikuiset- ym. ryhmiä. Jotenkin en vaan koe niitä ihan omakseni. Kun mulla on kuitenkin teidät :rolleyes: Noissa (ja näissä) ryhmissä varmaan vähän myös korostuu nuo "osaajat", koska tottahan sitä on ylpeä kun oma lapsi jotain uutta oppii. Niin sitten jos siellä monen tuhannen vauvaryhmässä vaikka 10 hlö hehkuttaa miten oma lapsi osaa vaikka kävellä, niin ne 990 hlö joiden lapsi ei vielä kävele, alkaa ihmetellä että onko se oma pallero jotenkin jäljessä.:p

Enkä tarkoita tätä mitenkään pelkästään negatiivisena, totta kai sitä itsekin mielellään kertoo mitä oma lapsi osaa, ja täällähän me jutellaan kehityksestä yhtä lailla. Mutta pitää itsekin monesti vähän laittaa jäitä hattuun sen oman lapsen vertaamisen kanssa muihin, ettei turhaan tee itselleen päänvaivaa. Mä olen vähän huomannut että välillä liikaakin mietin että miten asioiden pitäisi mennä,sen sijaan että käyttäisin maalaisjärkeäni. Ehkä se on vähän tätä ekan lapsen kanssa kaiken ihmettelyä :rolleyes::whistle::love:

Niin ja @Roxanne , ei mun mielestä kuulosta silti mitenkään ihmeelliseltä, jos 10kk ei vielä konttaa. Ainakin jos omia tuttuja lapsia mietin. Meillä motorinen kehitys ollut nopeaa, mutta toisaalta poika ei kyllä mitään sanojen tapaistakaan vielä ilmaise:LOL: Semmoista kiljahtelua, murinaa ja kujerrusta kyllä joo, mutta ei mitään tavuja tai vää-vää-väätä edes. Eiköhän se sieltä tule ajallaan:)

Ja ihanaa, että miitti on suunnitteilla sinne pk-seudulle! Pahoittelen, että en sitten saanut aikaiseksi kesällä tänne Treen suuntaan mitään järkättyä vaikka puhe oli :unsure: Meillä oli elokuussa miehen kesäloma ja sitten jotenkin olikin yhtäkkiä syksy... Ehkä jossain välissä silti?! Mä laitan Roxu sulle yv, jos edes etäisesti kuvittelisin että voisin sinne Hkiin päin lähteä treffeille ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
Joo miitti jee! Ollaan siis marraskuun toisesta viikosta puhuttu, itse olen silloin talvilomalla niin ehtii lounastelemaan!

Sitä ennen tässä jännäillään, tuleeko meille ja kuin nopeasti enterorokko. Sitä on nyt päiväkodissa liikenteessä :X3: En pätkän vertaa odota sitä kyllä, päinvastoin :confused:

Ainiin piti kommentoida @Kesäheinä-78 teidän lomaan, kuulostaa ihanalta! mulla on jotenkin sellanen fiilis, että varmaan lentomatkustus tulee venähtämään meidän perheessä suht pitkälle. En ole mikään lentämisen ystävä muutenkaan, mutta jotenki vähän kammottaa ajatus tuollaisen vauhdikkaan penskan lentokoneeseen ottamisesta. No kyllähän hänet saisi kännykällä/videoilla varmasti liimattua penkkiin, mutta että useammaksi tunniksi, en tiiä. Niin ja nyt mahdollisesti pikku vauva ensi vuonna kuvioissa mukana, niin varmaan sitä vähemmin tulee heti mitään matkaa suunniteltua. Ei pitäisi kyllä antaa sen rajoittaa :unsure: En halua omille lapsille tarjota pelkkää kotimaan matkailua mitä mun vanhemmat tarjosi mulle ja siskolle, koska mutsi ei vaan suostunut lentokoneeseen korkeanpaikankammonsa takia :rolleyes: Kauhistuttaa kyllä valmiiksi jo kustannukset nelihenkisen perheen matkustelussa (n) varmaan pitää oikeasti alkaa säästämään sitten ylimääräisiä pennosia.
No jaa taas tällaista ajatusvirtaa, aivan liian etuajassa vielä :D
 
@Roxanne , minäkään en ole siitä jaksanut kauheasti stressiä ottaa kun lapsi tutkii kengänpohjia tai sitten maistaa hiekkaa hiekkalaatikolla. Sähköjohdot kiinnostaa tavattomasti ja tykkää esim. laittaa puhelimen/tietokoneen latauspään suuhunsa. Oon yrittänyt sanoa hänelle ettei häntä tarvitse sillä piuhalla ladata vaan se tapahtuu ruokapöydässä. :LOL: Huonekasvit on jättänyt onneksi rauhaan. Kaukosäätimet, puhelimet ja ylipäänsä kaikki, missä on nappi jota voi painaa, on suosiossa.

Matkustelusta: me ollaan oltu kahdella ulkomaanlomalla lapsen kanssa, Kanarialla Playa del Inglesissä kun hän oli 7 kk ja Ranskassa 1-vuotissynttäreiden tienoolla. Lennot aina menneet tosi helposti, mutta tyttömme on aika rauhallinen muutenkin. Toki aikuisten ruokailussa on oma säätönsä kun on lapsi sylissä. Kanariansaaret lienee aika varma valinta jos haluaa talvella lämpimän ja lapsen kannalta helpon kohteen. Eihän sielläkään vuodenvaihteen tienoolla mitään hellesäitä ole, mutta T-paitakelit kuitenkin. Löytyy paljon perheille suunnattuja hotelleja, halutessa all-inclusivella.
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
Moi äidit❤

Joku teistä kirjoitti vauvan taitojen vertailemisesta.
Se on kyllä vähän turhaa, mutta siihen helposti sortuu itsekin:whistle:
Ehkä se on sitä, että jokainen vanhempi niin kovasti toivoo oman lapsen kehittyvän ns,normaalia tahtia, mutta aina ei muisteta, että siihen normaaliin kuuluu myöskin ne hitaat vauvat.
Minusta näyttää että meiän poika ainakin on niin laiskanpuoleinen ja rauhallinen möllöttelijä, ettei hänellä oo kiire minnekään. Naureskelee ja juttelee kyllä jos vaan hänelle jutellaan ja on muuten yber vaativa palvelun suhteen:LOL:. Hereillä ollessa pötköttelee mieluiten sylissä ja imee sormia, sekä tuijottaa silmiin ja oottaa että hänen kanssa seurustellaan. Lattialla ei juuri viihy ja nukkuminenkin heikonlaista, varsinkin päivällä ja illalla. Yöllä onneksi suht hyvin.

Olen myöskin lukenut tästä 4kk levottomuudesta.
Onkohan meilläkin nyt sitte sitä(n)
Tyttö nukkuu pääsääntöisesti paremmin ku poika, mutta sekin on vähän kyllä päivästä kiinni. Hän kuitenkin viihtyy lattialla pitkiäkin aikoja ja seurailee esikoisen touhuja.
Meiän 3vee on niin ihana mussukka kun joka päivä lukee kirjoja vauvoille, lukee usein myös koiralle:LOL:❤
Mulla on nyt maitokin ärsyttävän vähänä.
Poika sai kunnon tissiraivarit:mad:, niin...palvelu siis tökkii:ROFLMAO:

Mandala taisi kirjoittaa, ettei ole lentämisen ystävä.
Minä ihan rehellisesti pelkään lentämistä, mutta kovasti kyllä haaveilen, että ensi syksynä lähettäis tuttavien osakkeeseen fuengirolaan koko perhe.
Ollaan tehty ulkomaanmatkoja ennen esikoisen syntymää, mutta mulle ne lentomatkat on ollu kyllä ihan tuskaa:oops:
Mies taas meinaa lähteä lentolupakurssille....Ei ihan tasan vissiin mene nää jutut:ROFLMAO:
Hän aina toteaa kun haaveilen jostain ulkomaan matkasta, että joo, muuten kyllä, muttei rouva taia uskaltaa:LOL:.
Ja vaikka miten päin hän on yrittäny selittää turvajärjestelmistä ja kuinka paljon vaarallisempaa on ajaa autoa yms päläpälä.....niin ei se vaan auta. Musta vaan tuntuu, että kun MINÄ astun kyytiin niin taatusti just silloin jotain sattuu.
Oon kyllä semmonen säheltäjä, jolle helposti sattuu ja tapahtuukin kaikenlaista:whistle:

Sitte asiasta toiseen....pitäiskö mun kuitenkin aloittaa ne kiinteet noille pikkusille?? Eikai siitä mitään mitaleja jaeta, kuinka pitkään on täysimettänyt!? Tyhmä pää ei oikeen osaa antaa periksi, mutta koko ajan itellä kummittelee että jos näillä on kuitenkin nälkä ja levottomuus johtuu siitä.
Voiko puurot muuten aloittaa myös 4kk iässä?
Bataatilla aion aloittaa ja siihen pikkuhiljaa lisätä porkkanaa sun muuta, mutta onko kaurapuurolla jotain rajoitteita? Katkeaahan se on, mutta siitäkin kai eriäviä mielipiteitä, että haittaako se, vai onko vain hyvä, että on suutuntumaa. Senhän toki saa kaurajauhonakin.
Että, tämmösiä mietin ja en yhtään enää muista miten esikoisen kanssa tein:whistle:
 
Siida olet ihan oikeassa ettei niitä palkintoja jaeta, oikeasti kyllä mistään, joten kannattaa mennä täysin oman fiiliksen mukaan! Mä aloitin pojan kanssa 4kk iässä kun oli kiva saada tekemistä päivään muutakin kuin sohvalla tississä kiinni istuminen. Mukavasti ruokailu rytmitti päivää heti alusta.
Ota huomioon, että kiinteiden aloittamisesta voi mennä yöt hulinaksi, se on iso muutos vauvoille kuitenkin, varsinkin jos mahan puruja jostain tulee. Että varmaan paras jos aamupäivisin uusia maisteluja.

Viljat sai aloittaa 5kk iässä kuten liha.
 
Ei varmasti mitään palkintoja jaeta kauanko on imettänyt :) ymmärrän kyllä tunteesi Siida kun me aloteltiin kiinteät muutamaa päivää ennen 6kk ja meinas itselle tehdä tiukkaa, kun muutamaa päivää vaille jäi täys imetys :D:oops: sitten järkeilin, että tissiä saa kuitenkin edelleen niin paljon kun haluaa ja määrät alussa niin vähäisiä, että miks ei. Kannattaa tosiaan vaan rauhassa alotella, kun vauvat kuitenkin sen verran pieniä.

Kyllähän kehitys varmasti monilla on mielessä, varsinkin ekan kanssa. Meillä kanssa on nopeasti liikkeelle lähteny, konttaa ja istuu ilman tukea, pari kertaa on noussut tukea vasten seisomaan. Paljon viihtyy lattialla niin ei ihmekkään. Muskarissa oon huomannu, että joillain äideillä on tarve todistella, että kyllä tää kotona tekee sitä ja tätä. Jotkut oppii asiat myöhemmin ja se on ihan normaalia, minäkää en hirveesti tykkää kehuskelijoista. Turhaan saattaa joillekkin aiheuttaa mielipahaa.

Alotetiin vauvauinti ja poika tykkäs :love: lähtö oli vaikeeta, kun hankalaa oli saada itsensä kuivattua kun poika lähti aina karkuun kun lattialle laitto ja pukiessa meni totaalisesti hermot niinkun kotonakin. Yritä siinä sitten äkkiä pukea huutava lapsi o_O

Eka junareissu on myös suunniteltu ja liput ostettu, mitenhän sekin menee kun ei kauaa paikallaan viihdy :rolleyes:

Ois kiva miitata mutta en täältä itäsuomesta pääse :(

Caro ja poju vaille 8kk
 
Taitojen oppimisesta ja vertailusta olen kyllä ihan samaa mieltä kuin mitä @MyMa ja tee muutkin olette kirjoittaneet. Ja tosiaan kannattaa muistaa, että suurinta ääntä pitää yleensä ne, joiden vauvat oppii jonkun taidon tosi aikaisin. Eikä siinä ole mitään pahaa, totta kai vauvastaan saa olla ylpeä. Itsekin toki olen, jos oppii jonkun taidon erityisen aikaisin. Mutta kääntöpuolena tietysti se, että nekin joiden vauvat kehittyy ihan normaalia tahtia alkaa helposti miettiä, onko jotain vialla ja pitäisikö tuokin taito jo osata. Ei kai sitä vertailua muihin vauvoihin voi kokonaan välttää, mutta pitäisi vaan malttaa mielensä ja luottaa siihen, että jokainen oppii kyllä ajallaan, omaan tahtiinsa. Eikös Einsteinkin oppinut puhumaan vasta nelivuotiaana, vai miten se nyt menikään? :ROFLMAO:

@Siida, kyllä mä kannustaisin aloittamaan kiinteät heti kun siltä tuntuu. Meillä ainakin pojalla on aina ollut pohjaton ruokahalu, ja tuntui että jo aika pienestä pitäen kiinteät tuli ihan tarpeeseen. Ja just niin kuin @Mandalakin sanoi, saatiin kivaa tekemistä ja rytmiä päiviin. Me siis aloitettiin maistelut neljän kuukauden iässä ja just bataatilla. Joidenkin tutkimusten mukaanhan varhainen kiinteiden aloitus voi myös auttaa ehkäisemään allergioita.

Mitä puuroihin tulee, virallinen ohjeistus tosiaan on että ne aloitetaan vasta 5 kk:n iässä. Me ollaan alusta saakka annettu ihan normaaleja puurohiutaleita ja hyvin ne on uponneet. Jotkut kuulemma hienontaa niitä tehosekoittimella. jos vauva on kovin sihtikurkku, mutta meillä ei tarvinnut tehdä sitäkään. Kaupoissahan myydään paljon vauvoille tarkoitettuja puurojauheita, mutta niissä on aika paljon lisäaineita ja ovat kalliitakin, joten itse olen mielelläni jättänyt ne kaupan hyllylle.
 
Roxanne sä tiivistit hyvin ne sanat mitä munkin mielestä on "pielessä" vertailussa: todistelu ja kehuskelu. Tietenkin siis toisten äitien kanssa tulee puhuttua että miten teillä jo liikutaan, meillä mennään näin jne. Ja sehän on kiinnostavaa:) Mutta tosiaan joistain ihmisistä huomaa (ei täällä palstalla siis) että he haluavat jotenkin nostaa omaa lastaan jalustalle muihin nähden. Siitä jää vähän ikävä fiilis. Kyllä mekin miehen kanssa tuuletettiin ja taputettiin pojalle kun oppi seisomaan tukea vasten:ROFLMAO::LOL: Mutta sitten saman ikäisen vauvan äidille ja hyvälle ystävälleni en ole tätä erityisesti huudellut, kun heillä vauva ei vielä ryömi. Eikä siinä ole siis mitään huonoa tai huolestuttavaa, mutta yritän itse välttää turhia "paineita" :) Mä oon kyllä välillä vähä semmoinen että mietin liikakin... Mutta maalaisjärkeä ja tunneälyä niin niillä pärjää :rolleyes:

@Siida ei jaella palkintoja ei :ROFLMAO: ja tää imetysasia on tosi herkkä aihe, mutta eipä siitä ole tilivelvollinen kellekään, eli oman perheen fiilisten mukaan (y) Varmasti voitte alkaa maistella ja siinähän sitten näkee tuleeko masuvaivaa tms.

Oon toisaalta samaa mieltä kuin @Mandala että ruokailusta on kivaa tekemistä, mutta silti pelkkä imetys oli niin vaivatonta:LOL: siis siinä mielessä ettei tuu sotkua, tiskiä, pitää aina keksiä mitä söisi enkä haluais joka päiviä ihan samaa ruokaakaan tarjota:censored:

Meillä mennään nyt eninmmäkseen sose/syöttämislinjalla ja sitten kerran-pari päivässä jotain sormiruokaa. Sen kanssa vasta laiska olen keksimään... Usein annan ensin esim. Bataatti-kanamössöä syöttäen ja lopuksi kurkunpalan nakerrettavaksi. Oon tehny itte soseet ja monesti vaan keitän jotain ja mössään samantien haarukalla, en päästele sileäksi.

Puuroa oon tehny useimmiten kaurapuuroa, sit helmipuuroa ja mannapuuroa joskus vaihteen vuoks. Heitän aina hedelmää/marjaa sekaan, en mä ittekää puuroa blankkona söisi :ROFLMAO: Keitän aamupuuron kattilassa normi hiutaleista ja syödään siitä molemmat. Sit jos mikrossa tehdään niin ollaan rasiaan valmiiksi päästetty sauvasekottimella hieman hienommaksi hiutaleita. Ei siis mitenkään jauhoksi vaan ehkä puolet pienemmäksi hiutaleet. Mikrossa ei puuro niin pehmene kuin keittäessä niin ollaan tykätty tolleen.

Vauvauinti kuulostaa kivalta @Caro87 :love: me käytiin aiemmin jumpassa vauvan kanssa mutta se jäi kun oli vähä pitkä matka. Nyt syksyksi ajateltiin yrittää kehittää joku juttu, mihin mieskin vois tulla eli iltapäivällä/vkoloppuna.

MyMa ja poju 7,5kk
 
@marrasmai ihana kuulla että siellä imetys sujuu ja kotonakin olette olleet jo jonkin aikaa! :) <3

4kkhulinoista oli paljonkin ollut puhetta ja onhan se tässä esikoisen aikana jo huomattu, kuinka niitä vaiheita on koko lapsuus täynnä. :D Jotenkin ei enää edes niin voimakkaasti kaipaa selitystä millekkään vaan huokasee ja ihmettelee että tämmöstä tällä kertaa :D Meillä mies ei kyllä pysty tähän niin hyvin kun minä ja toki välillä meinaa kärsivällisyys olla koetuksella itse kullakin.

@Siida ei todella jaeta mitään palkintoja! Monesti toki itselle on tärkeitä jotkin tuollaiset asiat ja sitten sitä joskus jopa jälkeen päin ihmettelee että miten sitä näin tuli ajateltua. Hyvin siellä on pikkuiset kasvaneet ja ihanilta kuulostaa uudet taidot ja oppimiset! Meillä ollaan aika samaa kokoluokkaa. :) Sulla on pian kiirus siellä vielä kun lähtevät liikkeelle.

Viljat kai tosiaan suositellaan annettavaksi 5kk iästä alkaen ja esikoiselle minäkin keitin puuron ihan perus pikahiutaleista. Silloin muuten huomasin että esim Kotimaista pikakaurahiutaleista tulee paljon pehmeämpää puuroa mikrossa tehtynä kun Pirkan vastaavista. Mutta ainakin meillä nuo Kotimaiset meni ihan pienellekkin sellaisenaan.

Tajusin etten ole edes @Mandala vielä (muistaakseni?) onnitellut! :) Tosian nyt aloin miettiin että onko se kuitenkin siellä edellisessä viestissä mutta kyllähän te nämä äitiaivot ymmärrätte :D Toivottavasti entero ei kotiudu sinne! :/

Mymakohan se oli joka oli joka puhu tuosta kuinka erilaista on puhua eri ihmisten kanssa vauvoista. Toiset tuo vauvan osaamisia jalustalle ja toiset taas kertoo enemmän unesta, ruokailusta ja sellaisesta arjen sujumisesta. Enkä sano että kummassakaan on mitään väärää ja tottakai saa olla ylpeä oman vauvan osaamisesta ja kehittymisestä. Itse oon joutunut tässä suhteessa muuttamaan koko ajatusmaailmaa kun meidän pieni kehittyy aivan omaa tahtiaan kaikessa suhteessa. Osittain syntymästä lasketun ja osittain lasketusta ajasta lasketun iän mukaan, oikeastaan mikä vaan siltä väliltä ja vähän myöhempikin on normaalia :D

Kerroinkohan teille että aloitettiin kiinteät kun paino ei noussut enää samalla tavalla. Nyt vaan pitäisi lihat saada nopeasti mukaan raudan saannin kannalta ja itsestä tuntuu hassulle ottaa lihat mukaan kun kasviksiakin on vielä maistelematta jonoksi asti. Poika on kyllä ollut tosi hyvä syömään, ei vaan oikein lämpene maisteluannoksille vaan pitäisi saada kunnolla sitä ruokaa! :D Käytiin myös keskoskontrollissa ja siellä kaikki oli pääasiassa ihan hyvin. Tuo painonkehitys oli tosiaan vähän heikko ja sen lisäksi lääkäri laittoi vielä keuhkokuviin kun kun hengitys jonkin verran rohisee ja vinkuu. Kuvissa käytiinkin jo, mutta mitään niistä ei ole vielä kuulunut.
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Meillä tavallinen puuro upposi oikein hyvin tasan kaksi päivää 5kk iässä, ne ekat kaksi päivää. Mutta kun ajattelee niin eihän se kaurapuuro maistu yhtään milleen ilman suolaa/voita/lisukkeita. Sen jälkeen kokeiltiin marjoilla, hedelmäsoseilla sun muilla, mutta kauhean hyvää suosiota ei saavuttanut. Kaupasta sitten ostettiin niitä vauvapuuroja mitkä upposi hyvin. Jossain vaiheessa sekoitin kyllä vauvapuurohiutaleita ja tavallista puuroa. Mutta lopulta puurolle vain tuli stoppi. Mua oikeain ärsytti kun mun mutsi on sitä koulukuntaa, että puuro sitä puuro tätä, se on parasta iltapalaa/aamupalaa, se suurinpiirtein pelastaa maailman. Se sitte jaksoi mulle siitä lässyttää kun lopetin puuron tuputtamisen. Kuitenkin vaihtoehtoisia aamu/iltapalojakin on vaikka kuinka paljon. Aloin tekemään Simppelin ohjeilla muffinsseja, lettuja, pannareita (lisäksi aina hedelmiä ja marjoja) pojalle ja sitten 1vee aikaan kaupan leipiä ja muroja maidolla. Niitä syödään edelleen. Eilen pitkästä aikaa tein spelttimannapuuroa iltapalaksi kylläkin, sitä tarjoillaan meillä "vauvahillon" (piltin hedelmäsose) kanssa.
Päiväkotiaamuinakin syödään kotona aamupala kun ei ikinä tiedä mitä siellä olisi aamupalaksi (ei toki joka päivä ole puuroa edes), niin saa varmuudella syödyksi myös aamula.

@mavli hienoa, että keuhkokuvat oli puhtaat ja kontrollissa kaikki hyvin!
Täytyy myöntää, että kyllä mä annoin pojan syödä enemmänkin kuin maisteluannoksia aika nopeasti, kun toisella selvästi ruokahalua oli. Meillä ei ollut painon kanssa ongelmia (syntyi 4kg painoisena), paino nousi heittämällä joka punnistusten välissä, MUTTA juuri tuossa muutaman kuukauden iästä eteenpäin tuntui, että tissimaito oli usein hänelle vain janojuomaa ja muutakin tarvitsi.

@MyMa joo se ruokien keksiminen on kyl niin rasittavaa pidemmän päälle! Varsinkin kun siihen omaan 1v8kk äitiyslomaan sattui monen monta "en syö kuin sitä tai tätä" ruokvaihetta, silloin oli hermot tosi kireällä kun jo ennen ruokailua alkoi ahdistaa, että syökö tuo nyt mitään tälläkää kertaa ja että tarjotako varmoja ruokia vai ei.
Nyt tässä työ+päiväkotiarjessakin koko ajan sellanen "no mitä sitä tänään syötäisiin??". Yritetään toki ostaa parin päivän ruoat edes kerralla ja niitä tehdä, mutta nyt kun ollu itse aivan naatti ja mieskin flunssassa niin mennyt miten mennyt. Onneksi Wolt kuljettaa ruokaa kotiin :ROFLMAO: Pitäisi alkaa hyödyntämään välillä myös prismojen ja cittarien kotiinkuljetusta myös. Mutta siinäkin joutuu itse miettimään mitä ruokaa sitä tekisi, JA tehdäkin ne ruoat vielä :D
 
Oon pojan syntymän jälkeen koko ajan lueskellut tätä palstaa, mutten oo saanu aikaiseksi kirjoittaa mitään. Onpas täällä ollu viime aikoina aktiivista keskustelua, hieno juttu(y)

Meidän pienokainen on ny vähän reilun 4 kk ikäinen :love: On ollut ainakin toistaiseksi aika tyytyväinen ja rauhallinen vauva. Hymyilee ja nykyään nauraakin paljon ja itkee vähän. Yöllä herää 1-3 kertaa syömään ja syöttövälit nukkuu pääsääntöisesti hyvin. Päiväuniin ei oo vielä tullut oikein rytmiä ja nukkuu useita noin tunnin päikkäreitä, joskus kahden tunnin. Taidoissa taitaa mennä aika lailla "normaalissa" tahdissa. Jaksaa olla pitkään kyynärvarsien varassa vatsallaan ja melkein kääntyy ympäri. Tarttuu leluihin, tosin 4 kk neuvolakäynnillä lääkärin näyttämä lelu ei yhtään kiinnostanut :LOL: Poika piti vaan tiukasti käsiä sivuilla t-asennossa ja lääkäri käski kotona kiinnittää huomiota käsien koordinaatioon.. Mut sanoin sitten, että kotona on kyllä lelut kiinnostanu :)Muutenkin on ollut neuvolakäynneillä vähän erilainen ku kotona. Tosi semmonen tarkkaileva ja ehkä vähän säikkykin. Mutta kaippa se on ihan normaalia. Oon kyllä näin esikoisen kanssa monista asioista murehtinu vähän liiaksikin, onko jokin normaalia vai pitäiskö olla huolissaan. Mut sit oon myöhemmin tajunnu, että turhaan stressasin :) Välillä vähän uuvuttavaakin, kun kaikki on nii uutta ja on vähän epävarma olo kaikesta. Mäkään en tykkää niistä, jotka kehuskelee vauvansa aikaisella kehityksellä, vaikka tottakai taidoista saa olla ylpeä.

Kiinteitä ei olla vielä aloitettu, mutta ehkä noin 5 kk iässä aloitetaan maistelu. Yllättäen neuvolan lapuissa suositeltiinkin aloittamaan kiinteät (nimenomaan maistelu) ennen 6 kk, että suolisto ehtii tottua niihin vähitellen. On se taas uuden opettelua kun imetys on tosiaan ollut niin vaivatonta, vaikkakin sitovaa.

Odotan jo innolla pojan uusia kehitysharppauksia kuten ryömimistä ja konttaamista :) Toisaalta mietityttää, millaiseksi arki sitten muuttuu. Poika viihtyy jonkun aikaa itsekseen esim. leikkimatolla nii oon voinu välillä tehdä jotain kotiaskareita hereilläoloaikanakin. Mut sit jos ja kun se rupeaa liikkumaan paikasta toiseen nii saa olla ihan koko ajan vahtimassa ja varmaan kaikki kotihommat pitää tehdä sen vähenevien päiväunien aikana tai miehen ollessa kotona. Eli silloin ei taida sitä ns. omaa aikaa enää juurikaan olla :LOL: Pitääkin nauttia vielä tästä seesteisemmästä ajasta.

maljakko ja pienokainen reilut 4 kk
 
  • Tykkää
Reactions: MyMa
Tervetuloa mukaan kirjoittelemaan, @maljakko! Kiva kuulla että teillä sujuu arki noin mukavasti. Mäkin pitkään jännäsin pojan liikeelle lähtemistä ja mietin että hyvä vaan, kun ei kovin aikaisin oppinut ryömimään. :p Kyllähän sitä nykyisin joutuu enemmän perään katsomaan, mutta kunhan suurimmat vaaratekijät poistaa vauvan ulottuvilta niin kyllä ne kotihommatkin pystyy jotenkin vauvan hereillä ollessa hoitamaan. :)

@Mandala, ei varmasti ole haitaksi vaikkei teillä poika puuroa syökään!
Me ei miehen kanssa olla puuroihmisiä ollenkaan eikä syödä puuroa juuri koskaan. Välillä olen miettinyt, saako meidän poika turhankin paljon puuroa, kun syö sitä kunnon satsin sekä aamu- että iltapalaksi. Varsinkin silloin kun vielä söi neljä ateriaa päivässä, tuntui hurjalta että puolet niistä on puuroa. :rolleyes: Se vaan on niin pahuksen helppoa ja halpaa ruokaa ja vieläpä maistuu poitsulle hyvin, joten tällä mennään toistaiseksi. Sellaisenaan ei puuro kyllä oikein uppoa meilläkään. Aamulla heitän sekaan pakastemarjoja ja vähän banaania, ja iltapuuron seuraksi poika saa yleensä puolikkaan purkillisen hedelmäsosetta (Pilttiä tai vastaavaa). Pitäis kyllä kokeilla joskus muitakin vaihtoehtoja, kiitos vain Mandala vinkeistä!

Niin ja tuo ruokien miettiminen joka päivälle on kyllä rasittavaa! :alien: Meillä se ei tosin koske niinkään vauvaa, koska poika syö pääosin valmiita purkkiruokia mun tekemillä kasvissoseilla jatkettuna, mutta kun itsekin pitäis syödä ja mielellään kaksi lämmintä ateriaa päivässä. :geek: Vaikka normaalioloissa tykkään kokkailusta, nyt äippälomalla se on muuttunut vähän pakkopullaksi. Tuntuu että kaikki pastakastikkeet, vokkiruoat, uunilohet, lihamurekkeet sun muut helpot arkiruoat on tehty jo sataan kertaan. Jos jollain on heittää ideoita hyvistä, helpoista ja suht nopeasti valmistuvista ruokalajeista niin kiitollisena kuulisin!

Roxanne ja pikkumies 10 kk
 
Roxanne mietin myös tuota puuroasiaa esikoisen kohdalla :) Hän söi vielä ihan kunnon satsin sitä puuroa aina :D Mutta aikansa sitäkin, nyt ei oo enää syönyt pariin vuoteen kun me ei miehen kanssa juuri puuroja syödä. Toisaalta kohta alkaa pikkuveljen puuroilut niin ehkä sitten taas voisi kokeilla maistuuko. :)

Olitte puhuneet kokkailusta; onko kukaan kokeillut sitä ruokaboxia koskaan? Meille päin sitä ei taida saada mutta pk-seudulle kai ainakin..? Siellähän on raaka-aineet ja reseptit, helppous viehättäisi ;)

Ei olleet keuhkokuvat ihan oppikirjojen mukaiset, viikon-kahden sisään jatketaan tutkimuksia. Haluavat katsella rakenteita vielä tarkemmin. Tällä viikolla hän on oppinut kääntymään masulleen, pääsi vähän yllättään kun olin yrittänyt lelujen kanssa houkutella, muttei oikein lämmennyt niille. Ihanaa nähdä näitä pieniä askelia kaiken tämän jälkeen. <3

mavli ja pikkumies 6kk
 
Tervetuloa @maljakko ! Kiva saada lisää kirjoittelijoita tähänkin ketjuun ja mukava kuulla, että teillä on sujunut hyvin (y).

Meilläkään ei 10-kuinen vielä konttaa, enkä ole ollenkaan huolissani siitä. Enkä ole edes ajatellut, että pitäisi. Jokainen lapsi omaan tahtiinsa.

Mäkin olen pistänyt merkille, että monilla äideillä on tarve kehuskella vauvojensa aikaisin oppimilla taidoilla, mikä toisaalta on ihan inhimillistä, mutta toisaalta hyvin ärsyttävää. Ikään kuin aikaisin liikkumaan lähtenyt olisi jotenkin taitavampi tai parempi kuin myöhemmin liikkuva. Vaikka eihän se niin ole. Keskimääräistä myöhemmin ryömimään/konttaamaan/kävelemään oppiva voi olla hyvinkin liikunnallisesti lahjakas tai päinvastoin.

Joskus tuntuu, että tämä äitiys ja vanhemmuus on aikamoista kilpailua milloin mistäkin. Imetyksestä on täälläkin ollut puhetta, ja se on varmasti yksi kestoaihe, mistä jaksetaan vääntää puolesta ja vastaan. Imetyksen terveysvaikutukset on toki kiistattomat, mutta ne on saavutettavissa myös lyhyemmällä imetyksellä tai osittaisimetyksellä, ja korvikkeellakin tulee oikein hyviä ja terveitä lapsia, enkä oikein ymmärrä miten ihmiset jaksaa olla kiinnostuneita muiden imetysratkaisuista. Kukin perhe tekee niinkuin itselleen parhaaksi näkee.

Kääks, en ehdikään kirjoitella enempää kun ruoka on kuulemma nyt valmista :p, mutta palataan muihin aiheisiin myöhemmin!

Kesis ja Pikkuinen 10 kk
 
Hei sellasta piti kysellä, että milloin olette aloittaneet / ajatelleet aloittaa pottaharjoittelun? Mun useampikin kaveri, joilla on meidän tytön ikäiset vauvat, on alkaneet istuttaa vauvoja potalle jo melkein silloin heti kun ovat oppineet istumaan. Ja vissiin iso hätä tulee pottaan jo lähes aina. Mä en oo ite ajatellutkaan vielä koko hommaa, mut pitäisköhän?

Ja vessa-asioista sitten luontevasti syömiseen :ROFLMAO:

Me aloitettiin kasvissoseiden maistelut hitusen alle 6 kk iässä. Tytölle on alusta asti maistunut kaikki ja syö jo kunnon annoksia, vaikka imetänkin vielä monta kertaa päivässä. Annetaan pääasiassa kaupan soseita (niitä vähän karkeampia yli 8-kuisille tarkoitettuja) ja lisäksi aamuisin ja iltaisin puuroa. Joskus välipalaksi smoothiepusseja. Joskus teen ruokaa itse, mutta on se aika iso vaiva kun kuitenkaan ei voi samaa tehdä kuin meille aikuisille.

Oon nyt muutaman kerran tehnyt sormiruokajuttuja. Esim. niitä @Mandala n vinkkaamia muffinsseja, parsakaali-hernepyöryköitä ja soijarouhepötköjä. Aivan järkyttävä siivo tulee kyllä sormiruokailusta o_O. Pelkään sitä tukehtumista edelleen (muutama päivä sitten annoin leivänpalan lounasravintolassa jyystettäväksi ja eikö siitäkin jäänyt joku pala kurkkuun – lähti kyllä helposti pois), joten uskallan antaa vaan kaikenlaista pehmeää. No, ehkä tuo oppii syömään kuitenkin. Mitenhän sitä silloin ennen lapset oppi, kun ei tiedetty mistään sormiruokailusta :D.

@mavli ihanaa että sielläkin alkaa tulla uusia taitoja, se on tosi suloista ja palkitsevaa! Ja toivotaan ettei keuhkoista löytyisi kummempaa. Epäilivätkö mitään tiettyä? Tai onko jotain tyypillistä mitä voisi olla? Muistan vain itsekin saaneeni kortisonit vauvan keuhkojen vahvistamiseksi silloin ennenaikaisen synnytyksen uhatessa, mutta ei tullut tarkemmin puheeksi mitä niille kauhkoille voisi käydä. Jotain astmaa tms?

Meillä tytöllä on nykyään tosi kova meno päällä. Ryömii niin vimmatusti ja kiipeilee kaiken mahdollisen yli ja päälle, ja änkeää kaikkiin mahdollisiin väleihin ja koloihin. Perässä saa jo juosta, vaikka tyttö ei itse vielä kävelekään, tai edes konttaa :D.

Kesis ja Pikkuinen 10 kk
 
Ei oo tullu potta asiat mieleenkään :eek: tuntuu etten osaa yhtään näitä normaaleita asioita ajatella, kun on tuo yksi erityinen. Ei varmaan kyllä ajankohtaista meille vielä, mutta mielellään kokemuksia myös kuulisin.

Meillä syödään myös aika paljon nykysin valmiita ruokia, puuroja myös. Musta ne on ihan hyviä, katon vaan ettei oo maitoa missään muodossa kun useessa niissä on ja alkaa 8kk ruuissa myös olla. Teen myös itse jonkun verran, mutta ne ei aina maistu :D Sormiruoka on vähän pannassa kun kyllästyin niiden valmistamiseen, nyt kun pinsettiote on kehittynyt jonkun verran niin vois ruveta pienempiä paloja välillä tarjoon niin ei tarviis sitä tukehtumista pelätä..

Meillä oli eilen 8kk neuvola, neuvolalääkäri kysy että ollaanko kirjoista opeteltu asioita, pallo, koira yms. Ei mulle oo tullu mieleenkään että niitäki ois pitäny treenata :cautious: enemmän toi touhottaa omia juttuja. Tukea vasten nouseminen on nyt in niin sitä pitää kovasti treenata.

Eilen huomasin, että ensinmäinen alahammas pilkistää (y) ihmekkään, kun kesken ruokailunkin tunkee sormia suuhun. Nyt saa sit ruveta pelkään sitä tissin puremista :eek:

Ens viikolla ollaan lähössä junalla reissuun pienemmän kanssa kahdestaan :barefoot: saa nähdä kuinka viihtyy n. 4h matkan ja junaa pitää kerran vaihtaa.

Caro ja poju 8kk
 
@Kesäheinä-78 se kakominen kuulostaa ihan kauhealta, mutta ei tosiaan tarkoita, että vauva olisi tukehtumassa koska se yökkäysrefleksi on paljon eteenpänä suussa kuin aikuisilla! Ja ne taidot vauvalla karttuu tosi nopeasti kun vaan säännöllisesti tarjoaa. Mä kun aloin joka päivä tarjoamaan lounaan sormin syötäväksi niin viikossa jo huomasi hurjan eron!
Mä aloin jossain vaiheessa (varmaan 9-10kk iässä) ottamaan omia muffinsseja tai bataattipaloja tms ottamaan mukaan kun lähdettiin ulos syömään vaikka lounasta. Oli tosi kiva kun sai osan aikaa edes syödä omaa ruokaansa rauhassa kun poika mussutti omia eväitään. Tottakai sitten kyykin siellä pöydän alla korjaamassa suurimmat sotkut kun ei niitä sinnekään kehdannut jättää.

Mutta joo sotkua siitä tulee ihan hitokseen :alien: alussa varsinkin kun sinne mahaan menee tyyliin murusia niin ruokahävikki ottaa kyllä sydämestä :X3: Mutta mä jossain vaiheessa keräsin lattialta parhaimman näkösiä palasia esim vihanneksia ja otin talteen. Niitä sitten silppusin mikromunakkaan sekaan esim seuraavana päivänä. http://simppelisormiruokakeittio.com/sormiruoka/2016/6/19/vauvan-mikromunakas

Mutta ennen vanhaanhan se sormiruokailu oli ihan vaan normaalia ruokailua. Vauvoille vaan lykättiin ruokaa käteen sen kummempia miettimättä. Olen lukenut/kuullut tarinoita just näistä. Varsinkin kauhistuttanut kun oma mutsikin sanonut, että kylmä raaka porkkana on hyvää hampaita tekeville :confused: Siis ne vauvan ikenetkin on ihan uskomattoman vahvat ja saa vaikka mitä palasiksi jos oikein haluaa, saatika jos on jo hampaita valmiiksi. En tiedä missä vaiheessa ruokia on alettu soseuttamaan, olisiko jompi kumpi tyyli tullut eka.

Se on kyllä hurjaa miten nopeasti vauvat ryömimälläkin pääsee eteenpäin, joskus sitä menoa katsellut kavereiden vauvoissa silmät pyöreänä :LOL: meillä ei koskaan ryömitty niin ei sitä pysty ymmärtämäänkään miten nopeasti se liikkuminen sillälailla hoituu.

Potta-asioita me ei kyllä edes mietitty ennen 1veetä. Jotenkin oli itselleen selvää, ettei siihen niin kiire ole. 1veenä alkoi sitten pientä lisääntyvää painetta tuntumaan asian suhteen. Mun kaveripiirissä 3vee on suurimmaksi osaksi ollut normaali vaipoista pois vaihtamisen ikä.
En tiedä miksi, mutta mun mielestä se on vähän ihmeellistä jopa kun kuulen ihmisten istuttavan muutaman kuukauden ikäisiä vauvoja potalla o_O Jokaisen oma valinta siis, mutta jotenkin vähän hassua mun mielestä.
Ja siis jotkuthan pystyvät lukemaan lastensa pieniä viestejä jo vaikka kuinka aikaisin, että osaavat viedä heitä hädän tullessa potalle, mutta mulla ei ainakaan ole mitään hajua tuommoisista. En sitten vissiin ole tarpeeksi tarkasti virittäytynyt lapseni taajuuksille tms. :rolleyes: Me sitten odotellaan, että poika aivotoiminnaltaan on siinä vaiheessa, että kykenee tunnistamaan hädän etukäteen ja osaisi reagoida siihen. Nykyäänhän hän joskus vaan ilmoittaa "kakka tulee" kun se on tullut..
Meillä ei pelkkä potalla istuttaminen vaipan vaihdon yhteydessä ole edistänyt potalle oppimista yhtään, joten pakko varmaan vaan kotona alkaa pitämään ilman vaippaa ja siivota vahinkoja sitten niin kauan kunnes oppii. Tuntuu kyllä tämän hetken tilanteessa loputtomalta suolta koko homma :cautious:

@Caro87 ei me kyllä pidetty yhtään kiirettä minkään sanojen/asioiden opettelun kanssa noin pienenä. Varmaan osaksi omaa laiskuuttani :LOL:
Kyllä ne tulee itsekseen kun lapsella oikeasti kiinnostusta. Meillä jossain vaiheessa oli voimakas osoitteluvaihe kun osoiteltiin kaikkea niin sitten aina kerroin mikä missäkin oli.
Meillä varsinkin puheen/sanojen ja tuollaisen ns älyllisten hommien kehittyminen tuli kakkosena kun pojalla tuntui olevan hurja kiire liikunnallisiin/fyysisiin juttuihin ekana. Oli luontevaa häntä sitten tukea ja auttaa oppimaan näissä häntä kiinnostavissa asioissa enemmän.

Mandala & iso pieni poika 2v3kk
 
Viimeksi muokattu:
Meillä tulee ikää ihan kohta 1 v 4 kk eikä ole vielä pottatreeniä edes aloitettu. En ole kyllä kokenut siihen painettakaan, koska on muutakin treenattavaa: motorinen kehitys laahaa ikätasoa jonkin verran jäljessä (joskin edistyy koko ajan) ja ollaan käyty nyt syksyn ajan kerran viikossa fyssarilla. Tyttö konttaa ketterästi ja nousee polviseisontaan, mutta ei omatoimisesti nouse kokonaan seisomaan. @Caro87 , ei meilläkään kyllä 8 kk iässä oltu mitään tollasia juttuja opeteltu kirjoista, rennosti vaan tutkitaan kaikkea. Nykyään kun katsellaan kirjoja, nimeän kyllä kuvissa näkyviä asioita mutta en ole ajatellut sitä opettamisena, vaan seurusteluna. :)
 
@mavli, hieno juttu että pikkuinen on oppinut uusia taitoja! (y) Harmi että joudutte keuhkojen takia lisätutkimuksiin, mutta toivottavasti on vain joku harmiton juttu kyseessä. Kyselit ruokaboxi-palvelusta, mä olen pari kertaa tilannut sellaisen valmiin ruokakassin resepteineen ja kokkaillut ne yhdessä hyvän ystävän kanssa. Ihan kiva kokemus! En kumminkaan ole varma, haluaisinko sitoutua tuollaiseen palveluun pidemmäksi aikaa, mutta kiinnostava juttu joka tapauksessa ja varmaan tulee yleistymään tuollaisten palveluiden käyttö tulevaisuudessa.

Syömisestä: Meilläkin on jääneet sormiruokailut aika vähiin, osin tukehtumispelon ja osin sotkujen takia, mutta en ole ottanut stressiä asiasta. Itsekin oon oppinut syömään vakkei mun lapsuudessani ollut (ainakaan mun äitini mukaan) sellaisesta kuultukaan. :D Meillä mennään myös pääosin kaupan purkkiruuilla omatekoisten puurojen ohella. Mä en ole erityisesti vältellyt niitäkään vauvanruokia, joissa on maitoa, koska se on kumminkin käsitelty vauvoille sopivaan muotoon (=ei liikaa proteiinia). Ja meillä kun on juotu korviketta jo pitkään tissimaidon ohella, niin sitä kauttahan on saanut lehmänmaitoa joka tapauksessa. Oikeastaan ainoat asiat joiden suhteen mulla on ollut aika tiukka linja on suola ja lisätty sokeri. Ei sillä, että pienet määrät terveyttä romuttaisi, vaan enemmänkin siksi ettei vauva tottuisi kovin aikaisin suolaisen ja makean makuun. Kyllähän tuo joka tapauksessa pääsee epäterveellisten herkkujen makuun jossain vaiheessa, joten nautitaan nyt siitä ajasta kun poika ei vielä osaa sellaisia kaivatakaan! :p Mutta kukin tyylillään, en todellakaan tuomitse sitä jos joku haluaa vauvalle pienen määrän jotain ns. kiellettyä herkkua antaa.

Potasta: mä olen myös hämmästyneenä kuunnellut sitä kun jotkut alkaa jo reilusti ennen vuoden ikää istuttaa vauvoja potalla. :confused: Meillä tosin tulee kakka aika usein pian syömisen jälkeen, joten siinä mielessä voisi joskus huvikseen kokeilla sitä, mutta muuten en kyllä osaa yhtään lukea mitään etukäteismerkkejä! Meille itse asiassa suositeltiin pottaistuntoja vähän yllättävältä taholta eli fysioterapeutilta, kun poika ei edelleenkään yhtään tykkää istumisesta vaan heittäytyisi mieluiten selälleen. Potat kun on kuulemma suunniteltu jotenkin anatomisesti niin että tukee myös istumaan opettelua. Siksi siis varmaan suunnataan pottakaupoille piakkoin, mutta ei niinkään siistiksi oppimisen kannalta (enkä usko että se tässä iässä olisi mahdollistakaan).

Motorisesta kehityksestä vielä: meillä siis tosiaan istuminen on ollut vähän haastavaa ja sitä kautta saatiin lähete fyssarille 8 kk -neuvolassa. Siellä on nyt pari kertaa käyty ja harjoiteltu samalla myös konttaamista (joka ei kyllä nappaa yhtään) ja seisomista (joka taas olis tosi kivaa kunhan vaan joku pitää kiinni :ROFLMAO:). Meidän fyssari on tosi mukava ja kannustava eikä ole mitenkään antanut ymmärtää että nämä taidot pitäisi jo osata tai että kehityksestä tarttisi olla huolissaan tms. Tosin sen verran kyllä (kysyttäessä) myönsi, että jos ns. herkkyyskausi ehtii mennä jonkin taidon suhteen ohitse niin isompana sen oppiminen voi olla vähän hitaampaa. Plus että mitä vanhemmaksi vauva tulee, sitä enemmän on älliä päässä ja helposti hoksaa muita tapoja päästä samaan päämäärään, jos jokin juttu tuntuu hankalalta.

Mitä asioiden nimeämiseen yms. tulee, eiköhän näin pienille riitä ihan tavallinen arkinen puuhastelu, yhdessäolo ja normaali vuorovaikutus. :) Kuten muutkin on sanoneet, se asioiden nimeäminen varmasti tulee ihan luonnostaan sitten kun vauvalla on valmiudet ja kiinnostus siihen ja alkaa esim. itse osoitella asioita.

Roxanne ja pikkujäbä vielä vähän aikaa 10 kk
 
Pikakommentti tuosta maidosta ja sen käsittelystä vauvan ruoissa. Muistaakseni ainostaan Valion ruoissa maito on käsitelty korvikkeen tyyliin, ainakaan ulkomaisissa tuotteissa ei ole.
Kyllä meillä oli kaikkia voita syöty reilusti ennen suositeltua 10kk kun en tiennyt tästä kuin vasta myöhemmin. Pitää tietty ottaa huomioon ettei lapsi siitä pilalle mene (varsinkin jos ei ole allerginen) jos maitotuotteita saa vauvanruoan seassa. Useissa maissa suositukset maidon suhteen ovat ihan eri kuin Suomessa. Briteissäkin muistaakseni juustoa pitäisi alkaa antaa 6kk iässä :ROFLMAO:
 
Maitoasiasta vielä pikakommentti täältäkin: esim. tässä artikkelissa on mun mielestäni selitetty asia hyvin, enkä itse ole tämän luettuani maitoa vältellyt: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005787429.html
Suuri proteiinipitoisuus on siis syynä miksi ei maitoa esim. ruokajuomaksi saa alle 1-vuotiaalle antaa, mutta vauvanruoissa se on joko käsitelty tai sitten määrä on ylipäätään niin pieni, ettei siitä ole vaaraa.

Joskus ennen ajateltiin myös, että maito saattaisi allergisoida, mutta nykytiedon valossahan varhainen altistus ruoka-aineille pikemminkin ehkäisee allergioita. (Samasta syystä muuten esim. pähkinää kannattaisi antaa varhain, hienonnettuna toki. Yhden tutkimuksen mukaan vauvoilla, jotka sai pähkinää 4-11 kuukauden iässä, oli 70 prosenttia pienempi pähkinäallergian riski kuin niillä jotka sai pähkinää ekaa kertaa vasta myöhemmin.)

Mutta jokainen tietty toimii niin kuin itse parhaaksi katsoo - kerroin vaan, miten olen itse omassa pikku päässäni nämä jutut järkeillyt. :D
 
Päivitetäänpä meidänkin tilannetta vähän. Sain viime viikolla noidannuolen selkään ja mun äiti tuli auttamaan pariksi viikoksi vauvan hoidossa, kun mies töissä enkä oo pystyny oikein nostelemaan tyttöä. Hyvä että tuli, koska meillä on ollut sellainen hötävaihe etten olisi ehtinyt päivisin kyllä syömään mitään. Taitaa olla kehitysloikka menossa, kun pälpätys lisääntynyt hurjasti, keksinyt miten kivaa on päristellä kieltä kuola roiskuen, jaksaa ottaa nyt tukea käsivarsista mahallaan ollessa ja tykkää tosi paljon kun vedetään käsistä istumaan. Pääkään ei enää heilu kuin vieteriukolla sylissä ollessa. Ottanut vissiin voimille, kun haluaa taas tosi paljon olla tissillä. Päikkäreitä ei nuku nimeksikään ja muutama levoton yökin takana, mutta yöuniin uskon kyllä vaikuttavan lääkärikäyntien. Lääkärissä yleensä ihan suht reipas, mutta niiden päivien illat aina jotenkin levottomia. Tänään saatiin onneksi tieto, että munuaisten tilanne parantunut sen verran että voidaan lopettaa niihin ollut päivittäinen lääkitys ja seuraava kontrolli vasta 6kk iässä :love: Perjantaina sydänultra, se vähän jännittää nyt kun muutamaan viikkoon ei ole ollut kuin yksi ekg. Toivon niiiin hartaasti että voitais siirtyä lääkkeissä 2krt/vrk. Nyt lääkkeet klo 6, 14 ja 22, niin ilta- ja aamulääkkeet menee aina hankalasti unien kannalta :mad: Siinä asiassa kyllä kaipaan nenämahaletkua, oli lääkkeiden anto niin paljon helpompaa.

Yksi tytön lempijuttuja on muuten ikkunasta katselu. Rakastaa olla sylissä ja katsella ikkunan ohi meneviä autoja, busseja ja ratikoita ja välillä hihkua niille (aika kovaan ääneen, sori naapurit) :LOL:

Toivottavasti mavli teillä ei keuhkoista löydy mitään vakavampaa!
 
Tosta maidosta itekki aluksi ajattelin, että olis vauvalle jotenkin sopivaksi käsitelty, mutta googleteltuani juttuja päädyin etten anna, löyty niin eriäviä mielipiteitä siitä onko ne oikeasti niinkään käsiteltyä.

marrasmai, hienoa kun sait äidistäsi apua! Ja tsemppiä ultraan.

Caro ja poju 8kk
 
Meillä on tosi "aktiivinen" neuvolan terkkari, ja hänen ehdotuksestaan ollaan aloitettu pottaan tutustuminen. Ja nimenomaan tutustuminen, mulla ei ole jaksamista vessahätäviestintään. Potta on siis olkkarissa ja pari kertaa päivässä laitan pojan siihen istumaan unilta herätessä (jolloin se hätä yleensä on). Pissat tulee pottaan noin kerran viikossa ja kakat tuli kerran :D

MUTTA mä en kyllä ajattele yhtään, että pottailu olisi meillä, tai tämän ikäisellä yleensäkään, mitenkään tavoitteellista. Nuokin meidän "osumat" on tietenkin vain sattumaa ja oikeaa ajoitusta, eihän 8kk todellakaan mitään pottaan tekemisestä tajua, eikä tarvikaan. Mä näen asian vaan siten että potasta tulee tuttu juttu, ja toisaalta säästyy aina pyllyn pesulta jos kakat sattuu sinne osumaan ;) Ehkä auttaa kuivaksi oppimista joskus, ehkä ei, mutta why not:)

Me ostetaan tällä hetkellä hedelmäsoseet kaupasta, muut teen itse. Aluksi tein pakkaseen muussaillen valmiiksi mutta nyt yleensä keitän esim. palan bataattia ja muussaan sitä haarukalla ja ruikkaan tissimaitoa sekaan :LOL: pakkasessa on muussattua tai hienonnettua kalaa/kanaa/lihaa minigripissä ja siitä murran protskut sekaan ja lämmitän. Meillä tarjotaan/syödään nyt aamu- ja iltapuuro (kaurapuuro+sose), 1-2 tukevampaa eli peruna-liha tms ja yksi välipala (esim hedelmäsose ja kurkkua).

Noi pääruuat maistuu vähä miten sattuu, jos menee puoli desiä niin se on jo paljon, joskus maistaa yhden lusikallisen ja sit vaan nakertaa kurkkua lopun aikaa. Puurot ja soseet uppoaa hyvällä halulla, mutta määrät silti ihan maks 1 dl kerralla.

Annan pääruuan yhteydessä aina sormiruokaa myös, mutta tavallaan se syötetty ruoka on se mistä ravinnon saa :ROFLMAO: maissi- ja bataattikiekkoja mupeltaa kyllä ihan himona, ja maahankin päätyy niistä ihan ok määrä. Noita kahta sekä kurkkua, puurorieskoja ja naksuja enimmäkseen sormiruokaillaan. Annettiin ennen vesi nokkamukista, mutta se oli vähä semmosta pikku hörppimistä vaan, niin nykyään annetaan snapsilasista. Juo siitä enemmän niin pysyy :poop: notkeana :)

Ei mekään kyllä esineitä mitenkään aktiivisesti olla osoiteltuo_O ihan juuri normaalia juttelua vaan kuten joku sanoi, tuleehan sitä nyt puhuessa nimettyä asioita, mutta ei kai pienet vauvat mitään opetusta vielä tarvi..?! Meillä on ne kirjat, joissa on tolleen "lamppu" "koira" "pallo" tyyliin lyhyitä sanoja, jääneet tosi vähälle. Poju tykkää kirjoista ja mies lukee aina iltasaduksi useamman kirjan, ei nyt mitään stooreja mutta mies sanoi että ne pelkkien sanojen kirjat on hänelle niin tylsiä lukea :ROFLMAO: enimmäkseen meillä on kirjoja joissa on joka sivulla joku parin rivin loru.

@marrasmai jos et pahastu että kysyn, niin minkä tyylisiä lääkkeitä teillä tyttö saa? Onko loppuelämän lääkityksiä? Ei ole pakko kertoa jos ei tunnu siltä :)

@mavli toivottavasti keuhkoissa kaikki ok ❤

@Caro87 otitko leikkivaunusta paikan vai ihan tavallisen istuinpaikan? Meillä kans junamatka tulossa ja otin 2hlö hyttiin paikan, normivaunun melskeessä ei meidän herkkäuninen nukahtaisi ;)

Meillä on nyt viikon verran ollut todella rauhattomia öitä. Heräilee tyyliin 8x yössä ja nousee istumaan, ei osaa mennä takaisin makuulle ja sitten tulee itku ja pitää sylissä hyssytellä. Meidän pojua ei ole ennen tarvinnut yöllä kanniskella ja kyllä heti tuntuu jotenkin rankalta :LOL: ei viitsi nyt kauheasti valittaa kun toisilla tää on ihan normi arkea, mutta tuntuu shokilta hyväunisten 8kk jälkeen o_O :eek:

MyMa ja poju 8kk
 
@MyMa Tytöllä on leikkauksella korjatun rakennevian lisäksi kompleksinen rytmihäiriö, siihen saa kahta eri lääkettä. Munuaisaltaan laajentumaan sai myös, mutta se saatiin lopettaa keskiviikkona, kun ultrassa laajentuma oli pienentynyt ja muut tutkimukset ok. Arvelevat että noin vuoden iässä aletaan lopettelemaan niitä rytmihäiriölääkkeitä, eli ei onneks oo loppuiäks. Kardiologi veikkaa että tyttö kasvaa ulos niistä häiriöistä. Ja jos ei kasvaisi, niin nelivuotiaana voi tehdä sellaisen aika helpon korjaustoimenpiteen, jolla sitten viimeistään lähtee. Mutta kyllä rasittaa sekin ajatus että yheksän kuukautta vielä niitä litkuja. Tytöstä on toisaalta tullut niin hyvä lääkkeiden syöjä, että eilen neuvolassa imas rotarokotteen viimeistä pisaraa myöten ja oli vähän että kiitos oli hyvää saisko lisää :ROFLMAO:

Nyt on ihanaa kun tyttö on muutaman päivän aikana alkanut nauraa hekottelemaan ihan sellaista oikeaa naurua :love: Parasta on kun isi hassuttelee.

Marrasmai ja pirpana 3,5kk
 

Yhteistyössä