Alkoholi ja hedelmöittyminen/alkuraskaus

Hei!

Löytyisikö täällä ketään, joka osaisi vastata "vähän paniikissa" olevan tulevan äidin kysymykseen?! :D

Eli, olen raskaana ja nyt ultran jälkeen tiedän, milloin hedelmöittyminen on tapahtunut jne.

No, valitettavasti nämä päivät osuvat juuri juhlimiseen ja alkoholinkäyttöön (jota en norm. juuri harrasta, mutta nyt juhlakaudella kyllä; ja pari kertaa todella paljon on tullut alkoholia käytettyä..) : /


Ensimmäisissä juhlissa join aika paljon alkoholia (sekä mietoja että vahvoja). HEDELMÖITTYMINEN ON TAPAHTUNUT JUURI ENNEN NÄITÄ JUHLIA TAI JUURI NÄIDEN JUHLIEN JÄLKEEN. (Tein ennen juhlia raskaustestin, joka oli negatiivinen).

Toiset juhlat olivat tasan viikko hedelmöittymisen ja em. ensimmäisten juhlien jälkeen. Näissäkin juhlissa join alkoholia, aika paljonkin! (Tein ennen juhlia myös raskaustestin, joka oli negatiivinen!).


No, 5 päivää näiden toisten juhlien jälkeen raskaustesti olikin sitten positiivinen!!!


ONKOHAN MAHDOLLISTA, ETTÄ OLEN ALKOHOLIN KÄYTÖLLÄ AIHEUTTANUT ALKIOLLE JOTAIN VAURIOITA? ONKO OLEMASSA KEHITYSPOIKKEAMIEN, DOWNIN SYNDROOMAN TMS. MAHDOLLISUUS (siis alkoholiin liittyen)?
Kauhea paniikki päällä; oliskohan muita samanlaisia tapauksia?


Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista! =)
 
Huoli pois :) et ole voinut aiheuttaa mitään noin aikaisessa vaiheessa. Eihän KUKAAN voi tuossa vaiheessa vielä edes tietää raskaudesta joten ole huoleti.
Siinä vaiheessa kun menkat jää pois ja testi näyttää plussaa niin sitten saapi korkki pysyä kiinni, mutta ihan turhaan tuota edes mietit...
Kuinkahan moni meistäkin on saanut alkunsa "pikku hiprakoissa" ;) ;)

Onnea plussasta! Täällä juuri plussattu kanssa parina päivänä, mutta aika epäuskoinen olo on vielä....
 
Komppaan edellistä, eli turhaa huolehdit. Hedelmöidyttyään munasolu kiinnittyy ja lähtee kehittymään, eikä se ole sikiö muutamaan ensimmäiseen viikkoon. Itse olin niitä hysteerisiä myös, joka ensi neuvola kerralla parahti itkemään, koska sain tietää vasta viidenellä raskausviikolla että olin raskaana. Neuvolatätiä nauratti hysteerisyys ja syyllisyyden tunto, sillä olin juonut jonkinverran (mietoja) ja syönyt mozzarella salaattia. Joten elä huolehdi, olet niin alkuvaiheessa vasta :)

Muistat nyt ottaa rauhallisemmin ja nauttia raskaudesta! :)
 
Kiitos vastauksista!

Huoli on silti älyttömän kova, vaikka yritän "järkevästi ajatella asiaa".
Lisäksi alkoholin juominen oli kovaa, ei mitään siidereitä vaan kirkkaita.


Päivämääriä haluaisin vielä laittaa - sanooko teille mitään?


- Eli viimeisen pillerin söin kuukauden 2. päivä (2.11.2012)

- Kuukautiset tulivat kuukauden 5.-8. päivä (5-8.11.2012)

- Ensimmäiset "alkoholi-juhlat" olivat kuukauden 23.-24.päivä (23.11-24.11.2012; tällöin todella paljon alkoholia; raskaustesti negatiivinen)

- Toiset juhlat olivat seuraavan kuukauden ensimmäinen päivä, eli 1. päivä (1.12.2012; tällöin join vähemmän kuin edellisissä juhlissa, mutta kuitenkin join alkoholia; raskaustesti negatiivinen)

- Raskaustesti positiivinen kolmen päivän päästä toisista juhlista, eli kuukauden 4. päivä (raskaustesti positiivinen 4.12.2012)

- HCG-arvo verestä oli 182 kuukauden 7. päivä (7.12.2012)

- HCG-arvo verestä oli 819 kuukauden 11. päivä (11.12.2012)



KIITOS JO ETUKÄTEEN VASTAUKSISTA!
 
Ymmärrän huolesi täysin, mutta todellakin olla huoleti: et ole pienellesi mitään pahaa aiheuttanut :) Hedelmöittymisen aikaan alkio ei ole vielä edes kiinnittynyt kohdun seinämään, mikä tarkoittaa sitä, että sinulla ei ole ollut yhteistä verenkiertoa alkion kanssa: alkio ei ole saanut alkoholia, vaikka sinä olet. Jos olet tehnyt negatiivisen testin ennen seuraavia juhlia, niin todennäköisesti alkio ei ole vielä silloinkaan reilulla otteella kiinnittynyt kohtuun ja vaikka olisikin, niin alkion solujen uusiutumiskyky on uskomattoman nopea ja alkio korjaa itse sille aiheutuneet mahdolliset vauriot. Tämä on luonnon oma keino suojata kehittyvää lasta ulkoisilta uhilta. Down-vammaisuutta tms. et ole voinut lapsellesi aiheuttaa, sillä ne ovat kromosomi-asioita, jotka "lyödään lukkoon" jo hedelmöitys hetkellä: siihen eivät alkoholit ym. vaikuta. Ja jos mietit esimerkiksi äitejä, joilla on alkoholiongelma: he saattavat käyttää alkoholia RUNSAASTI koko raskauden läpi, mutta siitä huolimatta he voivat saada täysin terveitä lapsia (toki FAS- ja FAE-riski on aina olemassa). Jos olet 5pv ennen plussaa alkoholia kertaluontoisesti nauttinut, niin sinulla ja lapsella ei ole mitään hätää :)

Iso osa naisista nauttii alkoholia/muita ns. kiellettyjä aineita ennen kuin tietää olevansa raskaana. Mikään kertaluontaisesti nautittu lääke tai aine ei aiheuta lapselle pysyviä haittoja, mutta toki esim. juuri alkoholia ja tiettyjä lääkkeitä kannattaa tietoisesti välttää, kun raskaudesta jo tietää: säännöllinen ja runsas käyttö voi aiheuttaa lapselle mm. kehityksellisiä ongelmia.

Voit nyt unohtaa itsesyytökset; no harm done :) Jos asia sinua todella huolettaa, niin voit esimerkiksi keskustella asiasta vielä neuvolassa tai soittaa esimerkiksi teratologiseen tietopalveluun, josta saat satavarmasti todella asiantuntevan vastauksen ;)
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaisen ämmän joka tahallaan vahingoittaa sikiötä polttamalla tai nauttimalla simaa vahvempaa, ei voi suoda lapsia. Edes se että on niin tyhmä että kysyy voiko pikkuinen määrä alkoholia olla vaarallista. Tarkoittaa että vedetää kaksi-kolme neljä siideriä ja heilutaan ihanat läskit heiluen.
 

Yhteistyössä