alkoholi ja raskaus

Hei kaikille,

odotan ensimmäistä lastani ja nyt olen tosi huolissani.. Raskaus
selvisi jokin aika sitten ja olen tässä kuitenkin viimeaikoina juonut viiniä ja polttanut jonkin verran tupakkaa..Nyt olen päättänyt pistää jäihin kummankin käytön, mutta en saa rauhaa kun ajattelen että lapseni voi olla jo vaurioitunut.. En viel tiedä missä vaiheessa raskaus on, ensi viikolla vasta selviää..Onko ketään jolla olisi ollut samankaltaisia ajatuksia ja pelkoja alkuraskaudesta? :headwall:
 
Minulla oli ensimmäisen kanssa kovasti noita pelkoja.
En tiennyt olevani raskaana (olin jättänyt pillerit pois ja käytettiin ohjeiden mukaan kondomia ensimmäisen kierron aikana).
Olin sellaisella useamman päivän työ- & kurssireissulla, jossa nautittiin alkoholia hieman illallisen yhteydessä joka ilta, yhtenä iltana ihan reilummin juhlittiin. Kyllä ensimmäiset raskauskuukaudet meni tätä murehtiessa...
Mutta juttelin asiasta neuvolassa ja siellä rauhoiteltiin minua. En nyt muista terveydenhoitajan juttuja sanatarkasti, mutta selitykset taisivat mennä niin, ettei alkuraskauden alkoholinkäyttö vaikuta ilmeisesti kovinkaan helposti sikiöön? Ja jos pääsee vaikuttamaan, niin luonto hoitaa kuulemma asian keskenmenolla (no, tämä tietenkään ei kovin paljon lohduta, jos lapsi on toivottu...).

Tupakkaa en ole koskaan polttanut, joten siitä minulla ei ole kokemuksia.

Joten neuvoisin sinua avoimesti juttelemaan neuvolassa asiasta. Jo pelkkä asian jakaminen helpottaa. Ja he osaavat sieltä kertoa faktoja tästä asiasta.

Mutta hienoa, jos olet jo päättänyt tehdä alkoholinkäytön ja tupakan suhteen lopettamispäätökset! Tsemppiä sinulle näiden päätösten noudattamiseen!

Lisäys: Kerrottakoon vielä, että tästä odotuksestani syntyi siis täyden kympin tyttö vaikka olinkin hänelle yhdet kunnon humalat 'tarjonnut' tietämättäni.<br><br>
 
No on varmaan paljonkin äitejä joita nää samat asiat mietityttää, mutta se sikiö on tosi hyvässä turvassa sen alkuraskauden aikan eikä siihen juurikaan vaikuta mitä äiti tekee. Ne vauriot kai lähinnä tulee siitä jos noitten päihteiden käyttö on jatkuvaa koko raskauden ajan. Isäni kertoi, että 70- luvulla veljeni äiti veti kännit synnytystä edeltävänä iltana paikallisessa. Proidi-puoli on normaali ja tavallista älykkäämpi ihminen. Kaikki tosin saattaa olla sattumien summaa.
 
ei kannata panikoida raskauden alussa,itsellä 2lasta,toinen 8lk ja toinen 1lk,molemmat fiksuja,normaaleja,vaikka tupakoin koko raskauden ajan ja oluttakin sillointällöin muutaman!lika vouhotus on pahasta,ruumiille ja sielulle..niin RASKAUSAIKANA KUIN LASTEN KASVATUKSESSA,JÄRJEN KÄYTTÖ ON SALLITTUA...JA KOHTUULLISUUS!
 
viikot 7 eteenpäin on tärkeitä koska sisäelimet kehittyvät silloin,aikasemmin tulevat vauriot menevät yleensä kesken huomaamatta :heart: tupakointi silloin tällöin ei vaurioita mutta runsas tupakointi koko raskaus ajan aiheuttaa pienikasvuisuutta koska häkä sivuuttaa hapen ja vauvalla on koko kehityskauden happivajaus<br><br>
 

Yhteistyössä