alkoholi

  • Viestiketjun aloittaja muksunpuolesta
  • Ensimmäinen viesti
ihmettelee kovin
Onko selvinpäin olo niin paha asia, että pitää kehitellä erityisiä keinoja, miten näyttelee muille juovansa?? :eek: Siis en voi käsittää esim. jotain siideritölkin täyttämistä vedellä jne.. No, jokainen tekee tyylillään.

Itselläni ei vaikeuksia ole asian suhteen ollut, koska en juo muutenkaan, niin en näe syytä juoda nyt raskaana ollessani. Ja ei, en ole nipottava "ilonpilaaja". Ketään ei ole häirinnyt juomattomuuteni, ei itseäni, eikä ystäviäni. Eli meidän tuttavapiirissä saa ottaa jos ottaa ja jos taas ei ota, niin sitten ei ota. Onneksi näin. Olisi tosi stressaavaa alkaa esittämään jotain muuta kuin on.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:52 ihmettelee kovin kirjoitti:
Onko selvinpäin olo niin paha asia, että pitää kehitellä erityisiä keinoja, miten näyttelee muille juovansa?? :eek: Siis en voi käsittää esim. jotain siideritölkin täyttämistä vedellä jne.. No, jokainen tekee tyylillään.
Jos ihminen normaalisti juo alkoholia, niin äkillinen juomattomuus herättää kanssaihmisissä ihmetystä... Kaikki eivät tahdo paljastaa raskauttaan alkuvaiheessa ja niinpä onkin keksittävä keinoja huijata muita. Minusta ihan ymmärrettävää. Jos ei normaalistikaan juo, niin ei siinä sitten tarvitse selitellä, että enpä nyt otakaan.
 
yöks
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 13:24 MamMam kirjoitti:
Esikoisen raskausaikana olin täysin nollalinjalla ja samoin olen nyt tätä kakkosta odottaessani!

Vinkki, Golden capin alkoholiton päärynäsiideri maistuu muuten ältsyn hyvälle :p , ja on ihan 0,0 promillea!!
Kyllä se Golden capin alkoholiton on kuin mehua, jossa happoja.. Mä en ymmärrä kuka sitä voi siiderin veroiseksi edes kutsua. Mieluummin juon kyllä vaikka pommaccia sekin on parempaa... Alkosta ostin alkoholitonta kuohuviiniä vappuna, se oli jopa ihan hyvää minusta.
 
Ahh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 21:11 minä vain kirjoitti:
minä en juonut tipan tippaa.. en edes häissä jotka olivat viikko sen jälkeen kun sain tietää, niin en ottanut sitä onnittelumaljaa, vaan pommakkia.. saunakaljatkin jäi miehen harteille.. poika nyt 1v.. ei tehnyt edes mieli.. jos juon niin sitten juon kunnolla sen illan, saunakaljat ym. lasilliset ei ole minua varten.. mutta jos haluaa juoda sen lasillisen niin minun puolesta..
Mun tietääkseen täällä nyt ei kysytty että kuka ei juo pisaraakaan, vaan otsikkokin kertoo että kuka on vähän ottanut... Ei kaivattu kenenkään oman elämän ylistyskertomuksia miten täydellisesti kukakin elää raskausaikansa ja miten "hyväksyy tai on hyväksymättä ottaako joku lasin tai ei"
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 21:11 minä vain kirjoitti:
minä en juonut tipan tippaa.. en edes häissä jotka olivat viikko sen jälkeen kun sain tietää, niin en ottanut sitä onnittelumaljaa, vaan pommakkia.. saunakaljatkin jäi miehen harteille.. poika nyt 1v.. ei tehnyt edes mieli.. jos juon niin sitten juon kunnolla sen illan, saunakaljat ym. lasilliset ei ole minua varten.. mutta jos haluaa juoda sen lasillisen niin minun puolesta..
Voisi muuten olla hyvä miettiä sitä omaa suhtautumista alkoholiin, jos ei pysty juomaan vain yhtä lasillista, vaan on juotava kerralla humala.
 
voi oih
Varmaan ei ollut kyse taaskaan siitä etteikö pystyisi jäämään lasilliseen vaan siitä, että jos haluaa alkoholia ottaa joskus, niin jotenkin turha yhden siiderin takia vaivautua kun voi juoda limun. Sitten kun voi ottaa, niin ottaa mieluummin silloin muutaman (3-5 annosta), niin että edes vähän hiprakkaan pääsee. Se on minulla tarkoitus, en minä ainakaan maun takia juo mitään alkoholia, edes siideriä. Raskausaikana kun ei kolmea todellakaan halua/voi ottaa ja yhden takia minä en vaivaudu ottamaan yhtään. Voih, mahdan olla alkoholisti kun otan kerran kuukaudessa 4 pulloa siideriä kerralla ja muuten en yhtään :'( Janoon tulee juotua ihan muuta esimerkiksi vettä, kuin tissuteltua päivittäin kaljapullon kanssa.
 
Onneton
Kiitti tiksu, toivottavasti asia on todella noin! Olen meinaan aikas paljon aiheesta tonkinut netistä ja hyvin ristiriitaista tietoa olen löytänyt. Useassa kyllä painotetaan tuota alkuraskauden tärkeää aikaa, ja että silloin erityisesti alkoholilla vaikutusta. No, kuitenkaan en yhtään juttua löytänyt, missä jonkun lapselle olisi tullut jotain alkoholin takia (kun siis puhutaan yhdestä juomakerrasta). Toivottavasti en törmääkkään sellaiseen juttuun! Sitä vain olen miettinyt, että onko mahdollista, että mulla olisi ollut ovulaatio myöhemmin kierrossa tai munasolu muuten myöhemmässä vaiheessa kiinniittynyt, kun kerran testi ei alussa näyttänyt mitään? Mulla ei vielä ultraa takana, sielläkö selviää tarkalleen milloin hedelmöitys/kiinnitys tapahtui? Toivoisin niin kovasti, että alkio olisi ollut madollisimman "nuori" siinä vaiheessa...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 15:07 tiksu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:52 ihmettelee kovin kirjoitti:
Onko selvinpäin olo niin paha asia, että pitää kehitellä erityisiä keinoja, miten näyttelee muille juovansa?? :eek: Siis en voi käsittää esim. jotain siideritölkin täyttämistä vedellä jne.. No, jokainen tekee tyylillään.
Niin, no meillä nyt töissä kaikki yleisesti kyttäävät, että olenko raskaana vaiko enkö ole, niin enpä halunnut sitä paljastaa. Enkä taida ihan ainut olla, joka täyttelee paljastumisen "pelossa" siideritölkkejään... Mulle selvinpäin oleminen ei sinänsä ole paha asia, kukin juhlii tyylillään ja ainakin itse osaan pitää oikeinkin hauskaa ilman viinaa. Mutta tosiaan en halunnut raskauttani paljastaa kun on niin alussakin vielä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:00 Onneton kirjoitti:
Itse olin ulkona juhlimassa siihen aikaan kun menkkojen piti alkaa. Oli selvät menkkaoireet ja testit näytti negaa. Ei ne menkat sieltä sitten koskaan tullut... Ei voi sanoin kuvailla kuinka ottaa päähän, että menin niin sokeesti luottamaan testeihin! Tämän jälkeen ollut 0%-linjalla ja aion olla loppuun asti. Huoli on kokoajan mielessä...onko kohtalotovereita?
Älä ole huolissasi. Mulla oli ennen plussausta edeltäneellä kuukaudella ties mitä juhlia joissa kaikissa otin alkoholia, kysyin omalta gynekologiltani asiasta ja hän sanoi ettei mitään syytä huoleen että ensimmäisten viikkojen aikana ei alkio vielä ole suoranaisessa yhteydessä minun verenkiertooni.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:00 Onneton kirjoitti:
Itse olin ulkona juhlimassa siihen aikaan kun menkkojen piti alkaa. Oli selvät menkkaoireet ja testit näytti negaa. Ei ne menkat sieltä sitten koskaan tullut... Ei voi sanoin kuvailla kuinka ottaa päähän, että menin niin sokeesti luottamaan testeihin! Tämän jälkeen ollut 0%-linjalla ja aion olla loppuun asti. Huoli on kokoajan mielessä...onko kohtalotovereita?
Älä turhaan huoli, siinä vaiheessa äidillä ja sikiöpussilla on vielä oma verenkierto, istukka ei ole kehittynyt. Luonnon oma suojamekanismi ennen kuin oikeasti tietää olevansa raskaana.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 17:41 voi oih kirjoitti:
Varmaan ei ollut kyse taaskaan siitä etteikö pystyisi jäämään lasilliseen vaan siitä, että jos haluaa alkoholia ottaa joskus, niin jotenkin turha yhden siiderin takia vaivautua kun voi juoda limun. Sitten kun voi ottaa, niin ottaa mieluummin silloin muutaman (3-5 annosta), niin että edes vähän hiprakkaan pääsee. Se on minulla tarkoitus, en minä ainakaan maun takia juo mitään alkoholia, edes siideriä. Raskausaikana kun ei kolmea todellakaan halua/voi ottaa ja yhden takia minä en vaivaudu ottamaan yhtään. Voih, mahdan olla alkoholisti kun otan kerran kuukaudessa 4 pulloa siideriä kerralla ja muuten en yhtään :'( Janoon tulee juotua ihan muuta esimerkiksi vettä, kuin tissuteltua päivittäin kaljapullon kanssa.
No jaa... et alkoholisti todellakaan ole, mutta suhtautuminen alkoholiin on jotenkin "ongelmainen", jos ainoa tarkoitus alkoholin juomisella on humaltuminen. Minä voin juoda yhden siiderin, koska se maistuu hyvältä. Jos siideri ei maistuisi hyvältä, en joisi sitä ollenkaan, en edes humaltuakseni. Minulle alkoholi on nautintoaine, samalla periaatteella kuin vaikkapa kahvi. Juon kahvia siksi, että se maistuu hyvältä, en siksi että se pitää minut hereillä. Eli siis jätän pahan kahvin juomatta, vaikka väsyttäisi kuinka :D
 
Olen ottanut joskus janoon muutaman kulauksen mieheni saunakaljasta, enkä pode ollenkaan huonoa omaatuntoa. Ystäväni ei tiennyt odottavansa lasta kuin vasta rv 22 ja oli siihen asti elänyt ihan normaali elämää, eli siihen kuului myös muutamana viikonloppuna juhlimista huppelissa. Jännitimme tietysti vauvan puolesta että onko hän terve yms. Mutta poika on erittäin terve, täyttää nyt vuoden ja kaikki kunnossa. Tietysti olisi voinut olla toisinkin, mutta luojan kiitos ei ollut. Eli tällä vain ajattelin sanoa, että jos muutaman lasillisen viiniä tai siideriä haluaa ottaa, se tuskin merkitsee mitään. Mutta aina kanattaa miettiä ottaako sen itseään varten vai vauvaa...
 
Keksin alkosta alkoholittoman punaviinin (ja kolme tölkkiä alkoholitonta olutta), jota maistelin viikonloppuna katsellen örveltävää ystäväpariskuntaa. Ihan hyvää punkkua oli ja mielikin oli ihan hyvä aamulla, kun ystävät keräilivät itseänsä ylös. Itse en halua riskeerata mitään. Ensi kesänä kesä uusi ja sitten voi olutta vaikka ihan prosenttien kanssakin terassilla maistella. Siihen asti pehmisjäätelölinja. :p
 
Mä olen juonut odotusaikana silloin tällöin lasillisen viiniä, oluen tai siiderin, eihän siitä ole lapselle mitään haittaa. Muistelen että korkeintaan on yksi tai kaksi alkoholiannosta viikossa tullut otettua, aina ei sitäkään. Minusta on mukavaa ja rentouttavaa ottaa toisinaan hyvän aterian kanssa lasillinen punaviiniä, jonka mausta tykkään. Saunan jälkeen olut tai ykkösolut kuuluu asiaan ja terassilla saatan juoda tavallisen tai 1% siiderin. Alkoholittomat siiderit ja limpparit ovat ällöttävän makeita, ennemmin otan sitten vaikka lasillisen kivennäisvettä.

Mullakin tuli alkuaikoina harrastettua tuota siideripullon vedellä täyttämistä, kun en halunnut harrastuskavereiden saavan uutista samantien selville.
 
Faktaa
Kirjassa Vauva tilauksessa, kirjoittanut Jane Symmons (Karisto 2003), kerrotaan 400 000 amerikkalaisnaista käsittäneestä tutkimuksesta, jossa tutkittiin alkoholinkäytön yhteyttä FAS-syndroomaan. FAS-oireita ei ollut yhdessäkään tapauksessa, jossa äidin alkoholinkulutus oli alle 8,5 annosta viikossa.

Toki myös perintötekijät vaikuttavat alkoholinsietokykyyn eikä tällaisella asialla kannata ruveta leikkimään taikka kokeilemaan rajoja. Mutta jos yhden kuohuviinilasillisen tai saunaoluen juominen tai juomatta jättäminen aiheuttaa stressiä, kannattaa ottaa järki käteen: se ei aiheuta vauvalle mitään haittaa.
 
Bona
MaryahR minkä merkkistä oli se kehumasi alkoton punaviini? Itse tykkään kovasti punkusta ja jos alkoton hyvä vaihtoehto on olemassa, niin toki sitä olisi joskus mukava naatiskella raskaanakin!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:52 ihmettelee kovin kirjoitti:
Olisi tosi stressaavaa alkaa esittämään jotain muuta kuin on.
Osuitpa naulan kantaan!
On nimittäin stressaavaa yrittää esittää, ettei muuten vaan ota alkoholia, kun "normaalisti" sitä on joka kissanristiäisissä mennyt ihan reippaasti. Kukaan ei usko ja asiasta nousee illan aikana niin iso haloo, että raskaus paljastuu, vaikka ei todellakaan olisi halunnut asiasta vielä kertoa.

Onneksi kaikki meni hyvin ja tämä viikolla 5+ paljastunut vauva on jo neljävuotias. Mutta mahdollisen keskenmenon tilittämisen sijaan olisin kyllä mieluummin täytellyt siideritölkkiä vedellä.

Ja mitä ap:n kysymykseen tulee, muutaman 1-prosenttisen siiderin olen ottanut (stowfordilla on LÄHES kuivaa omppusiideriä vastaava vähäalkoinen tuote), muuten tuo alko-osasto ei ole oikein edes maistunut. Miksi ei sitten kokonaan alkoholitonta, en ole vielä löytänyt täysin alkoholitonta siideriä, joka olisi kuivaa. Makea ei oikein innosta. Lisäksi en usko muutamasta raskausaikana nautitusta sidusta olevan vauvalle vaaraa. Jos uskoisin näin olevan, en tietenkään ottaisi yhtään.

Onneksi meillä jokaisella on mahdollisuus päättää itse omasta linjastaan, kenenkään kurkkuun sitä alkoholia ei väkisin kaadeta, jos tahtoo täyden nollatoleranssin pitää. Minä ainakin haluan kunnioittaa jokaisen henkilökohtaista päätöstä asiasta, enkä käsitä sitä, että esim. juhlissa huomautellaan, jos joku ei halua onnittelumaljaa alkoholillisena.
 
Melkein nollatoleranssi. Ennen plussausta join yksissä juhlissa noin 0,5dl valkkaria. Aavistelin olevani raskaana, kun menkat oli jo jonkinverran myöhässä, mutta maistelin lasistani sen verran ettei kukaan arvaisi. Plussan jälkeen olen ollut makutuomarina boolin teossa, jolloin maistoin suullisen. Samaten olen maistanut suullisen kerran miehen lasista vodka-paukkua (oli joku erikoinen sekoitus).

Pari kertaa olen ostanut saunajuomaksi Copparbergin alkottoman kuivan omenasiiderin. Siitä 0,5l tölkistä vain tulee niin uskomaton pissahätä, että mieluummin juon lasillisen limpparia, kun limpparipullon korkin saa kiinni ja se loppu säilyy seuraavaa kertaa varten. Muutaman kerran on tehnyt kovasti mieli oikeaa siideriä, mutta maltan odottaa syksyyn.

Joe ja pieni 23+4
 
Ehdoton nollalinja jo silloin, kun olen alkanut yrittää raskaaksi tulemista ja hieman ennenkin. Turvallista alkon käyttörajaa raskauden aikana ei tutkitusti ole. Jos vauvalla syntymän jälkeen todetaan jotain poikkeavaa, niin nollalinjan jälkeen fiksusti ja terveellisesti eläen, on helppo ainakin olla syyttämättä moisesta itseään ja elintapojaan
 
Miehen saunakaljasta joskus hörpyt otan. Meillä isommat lapset heti kyllä muistaa sanoa ettei raskausaikana saa käyttää alkoholia. Eikä kyllä tee edes mieli juoda puoltakaan pulloa olutta.

Ihana siiderin korvike on tuo uusi omenan makuinen kivennäisvesi. Normaalisti tykkään kuivasta siideristä saunan jälkeen enkä alkoholittomana ole vielä kuivaa löytäny. Makeat on ihan ällöjä.
 
Esikon aikana join lasin viiniä, kun en vielä tiennyt odottavani :( , mutta nyt kakkosen aikana en ole alkoholiin koskenut. Juhlissa alkoholikysy-
myksestä olen selvinnyt, sanomalla että tulee migreeni alkoholista (ja se ei muuten edes ole vale nykyään). Ennen raskautta en voinut ottaa kuin korkeintaan puoli lasillista alkoholia, sen yli menevät löivät ihan hillittömän migreenin. Joten muutenkin on nollatoleranssi ei pelkästään odotusaikana.
 
Eilen join ykkösoluen! :eek: ihan koko pullollisen.. en oo koko raskausaikana juonut alkoholia. Eikä tee toki mielikään, mutta nyt kesää kohti on kyllä kovasti haluttanut jääkylmää saunaolutta! Paria täysin alkoholitonta testasin, maistui tosi pahalle.. (se 0% siideri on muuten hyvää!!) Join sitte yhen ykkösoluen ja nyt varmasti pärjään taas pitkälle. :)
 

Yhteistyössä