Alkoholistien vaimoja?

Apua apua...
Auttakaa joku. Tilanne on tää; Mies ON alkoholisti vaikka ei ite sitä tunnustakaan kuin vain sopivissa tilanteissa minua miellyttääkseen ja saadakseen mut jäämään. Ajoittain on kuukausia juomatta pitemmän ryyppyruljanssin jälkeen, vaikkakin joka kerta on tarkoitus ollut jättää pullo iäksi. Oon tehny kaiken minkä keksin saadakseni avioliiton pelastettua ja miehen selville vesille, oon patistanu aa.han(minne ei oo suostunu lähtemään), psykiatrilla kävi kerran, pariterapiassa käynti jäin myös yhteen kertaan, olen hakenut avioeroa kerran josko havahtuis, ja olin jo päättänyt lähteäkin, mutta jotenkin se vaan saa mun myötätunnon heräämään joka kerta ja jään.
Käy kyllä töissä, mutta aina kun ryyppyputki hirttää päälle kännää kaikki vapaapäivät. Juo yksin autotallissa, ja suorii lähes aina taksilla kapakkaan "jatkoille", ja ilmaantuu takasin kotiin 1-2.n vuorokauden kuluttua. En tiedä missä se yönsä viettää, joskus kun oon kysyny sanoo vain että "tuolla poikien luona", enää en jaksa edes vaivautua kysymään. Tiedän että liikkuu humalassa ties kenen kanssa, on sosiaalinen ja tutustuu helposti uusiin ihmisiin, ja kuka tahansa kelpaa seuraksi kännipäissään. Aina saa oottaa sydän kurkussa tuleeko kotiin enää, joutuu joskus myös vaikeuksiin virkavallan kanssa kun riehuu ja tappelee ja teloo itseään.
Ja se mikä oikeestaa on suurin ongelma on se järkyttävä rahanmeno. Rahaa ei todellakaan oo muutenkaan ylimäärästä, ja tämä vaan hassaa menemään, ja sit muka stressaa miten saadaan laskut maksettua. Lisäksi kadottelee tavaroita reissuillaan, millon häviää puhelin millon lompakko ja millon silmälasit...
Enkä voi sanoa että olis muutenkaan kovin hyvä isä/aviomies. Koskaan ei tehdä kaksin mtn,kun ei oo kuulemma rahaa! Töistä kun tulee niin nukahtaa hetken ja loppuillan istuu tietokoneella, lasten kans on melko vähän ja mun kans ei oikeestaan lainkaan.
Ja vieläpä se että ei suostu puhumaan mulle mistään asioista,aina kun yritän ottaa ongelmat esille niin ärähtää vaan ja vastaa joka kysymykseen "en tiiä".
Ite en käy kuin 1-2 kertaa vuodessa ulkona ystävien kanssa, ja sekin on alkanut jäädä, koska pari kertaa mies on alkanut tissutella myös ollessaan lasten (2ja3v.) kanssa keskenään, eipä noita uskalla siis kai enää keskenään jättää. Asutaan paikkakunnalla jossa meillä ei ole ketään sukulaisia ja vain muutama ystävä asuu automatkan päässä.
Mä oon niin yksin tän asian kanssa, mietin koko ajan eroa, mut en tiedä miten pääsen täältä käytännössä pois. Ja kun mies ei halua erota, niin yrittää varmaan tehä helvettiä mun elämästä jos lähden. Talovelkaakin on ja takaajina mun vanhemmat, empä haluis et neki joutus liemeen tässä vielä.
Ja mua hävettää jo oikeesti niin paljon, miehen puolesta, mutta ehkä viel enemmän omasta puolesta koska oon vielä tässä. Ja niin heikko että uskon aina kaikki valheet ja lupaukset ja sorrun sääliin kun mies vähän kyynelehtii,pelkkiä krokotiilin kyyneleitä kai nuo ovat.
Se on vielä niin hyvä juoniin ja valehteleen ja kääntään asioita että kukaan muu ei kai oikeesti ees usko sitä juopoksi. Ja kun on viel sevinpäin niin mukava ihminen ja kiva kaikille. Ja noi raittiusjaksot jaksaa hämä'tä esim. sen omia vanhempia, "eihän se voi alkoholisti olla koska pystyy olemaan juomatta noin kauan", mut eipä vaan pysty kokonaan pulloa jättään.

Auttakaa ny joku kerokaa ajatuksia. Onko kukaan muu koskaan ollu näin syvässä kuopassa...? Ja miten ootte päässeet irti tilanteesta. :'( ;)
Kiitos jos joku jaksi lukea koko tän tilityksen. :ashamed:
 
Kuulostapa tosi ikävältä toi sun tilanne. En oikein osaa neuvoja antaa, kun ei itsellä ole kokemusta vastaavasta. Mutta sivusta seuranneena voin sanoa, että harvoin loppuu juopottelu, taitaa olla pikemminkin niin, että ajan myötä lisääntyy vaan. Kohta jää vähemmälle ne selvät jaksot. Uskon, että vanhempasikin tilanteen ymmärtävät, vaikka ovat takaajina lainassa. Tuskin hekään haluavat, että tytär joutuu elämään tuollaista arkea. Voisitko yrittää jutella asiasta vanhempiesi kanssa? Jaksamista! :hug:
 
http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/
http://www.minnesota-hoito.fi/
Tuossa kaksi hyvää linkkiä, jossa on paljon tietoa asiasta.
Itse elin yli 17 vuota juovan alkoholistin kanssa. Nyt on 2-3 kuukauta opiskeltu uutta raitista elämää. Mä tunnustan, että juuri nyten jaksa keskittyä tähän asiaan kunnolla, mutta irti tilanteesta päästiin, kun eräänä perjantai-iltana, kun jälleen kerran olin uskotellu itelleni, että kun lapset oli kaikki isovanhemilla, niin me vietetään laatuaikaa kahdestaan ja toinen oli taas perskännissä ja lisäks tunki sisälle. Mä kun olin jo aiemmin siirtäny sen ulkouokintaan.
Tilanne vaan kärjisty siihen, että ajettiin keskellä yötä tuone Lapualle Minnesota-hoitoon, nukuttiin yö terapiahuoneen lattialla -siellä on ovet aina auki- ja aamulla sit tuli toteamus, että kun mies ei tiedä yhtään missä ollaan ja on ihn pelti kii edelleen -oli tissutellu koko matkan+viellä perillä, viin ei sitä voida ottaa heti sisälle, päiväksi sitten mentin hotelliin a mä olin jo varma, että mies jänisti, kun se illalla sanoi että huomenna vasta, mutta niin se sitten soitti jo illalla äidilleen ja yhtiökumppanillen, että on 28 päivää poissa.
 
Olen kyllä puhunut vanhemmille, niin omille kuin miehen, mutta varsinaista tukea en ole saanut miltään taholta. Oma isäni on myös tuurijuoppo, ja lapsuudesta muistan kuinka tuskallista oli katsella katsella lapsen näkökulmasta kun isä kännäsi kaikki viikonloput ja äiti taisteli ja raivosi. Välillä oli koviakin välienselvittelyjä, ja ite vanhimpana lapsena menin usein väliin, ja välillä sain itsekin sitten tuntea nahoissani. Sitä mä ihmettelenkin että kun ovat itekin eläneet samanlaista elämää 30 vuotta, niin eivät muka tajua tilanteen vakavuutta. Ja rehellisesti voin sanoa että oma lapsuuteni ei ollut onnellinen ja hyviä muistoja ei paljon jäänyt. Olen kyylä kertonut miehellekin rehellisesti karusta lapsuudestani, mutta ei anna tälle mtn arvoa, kai se ajattelee että "no sittenhän oon tottunu" tai jotain.
Mun kotona ei voida oikeestaan ees käydä yhdessä, koska isä ja mies alkaa aina kyläreissuilla juopotella oikein yksissä tuumin, siitäkös se soppa sit aina vasta syntyyki. Ja tämän takia välit isäänikin ovat melko tulehtuneet. Kun oonmennyt joskus itkien kotiin lasten kanssa ja sanonut ottavani miehestä eron, niin isä on vaan kommentoinu että etköhän nyt vähän ylireagoi... :(
Ja mitä appivanhempiin tulee, niin luulevat kai minun valehtelevan ja liioittelevan, koska eivät tunnu ottavan ihan vakavasti, ja lisäksi lainaavat miehelle aina rahaakin laskujen maksuun kun on ryypänny palkkansa.
Mun toive ois vaan että jotenki saatas erottua sovussa ilman mitään suurempaa dramatiikkaa, lasten takia, niitten ei sois kärsivän. Ja helpompaahan se ois muutenki kaikille.
Rakastan jostain ihmeen syystä miestäni vieläkin, mutta välillä tunnen kyllä suurta inhoakin, ja sääliä.
Kyllä mä usein mietin että mitä sille käy kun lähden,ratkeaa varmaan totaalisesti ja menettää työnsäkin. Mutta tiedän että en oo vastuussa siitä, ja mun on ajateltava ensimmäisenä lapsia, ja pidettävä huolta myös itsestäni. Kyllä tässä mielenterveys järkkyy jo ja voimat on ihan finito,ei voi muuta sanoa. Tämä on kuin jotain hirveää painajaisunta!
 
ap,mulla on ihan samalainen tilanne.meillä on 3 yhteistä lasta ja hirveesti asuntolainaa.. mies juo keskimäärin 3x viikossa.raittiita viikkoja ei ole.1.5v sitten mulla diagnosoitiin syöpä ja siitä asti oon yrittäny saada ukkoa selväksi,ei onnistu :'( olen nyt pistänyt asunto hakemuksia,jos sais asunnon niin lähtisin heti :/ ei jaksa enää,ei se lopeta
 
Täällä myös edelleen alkoholisti miehen kanssa olen. Aloitin myös vastaavanlaisen ketjun jokin aika sitten. Mutta mihinkään suuntaan miehen juominen ole katkennut. Yrittää olla juomatta vaan ei voi olla. Se on kuin tupakka, sitä vaan pitää saada. Viimeksi heräsi putkasta kun oli niin päissään että korjasivat talteen... Kyllä taas tuntui pahalta. :'( Vaikka tuommoista ei ole aikoihin sattunut niin kertoo miehen juoma tavoista paljon. Kyllä se raastaa iteltä kaiken.
Meillä kolme pientä lasta että en noin vain tästä pääse lähtemään. Kyllä rakkaus on sitten sokeaa. Moni olisi aikoja sitten lähtenyt... Laitan sulle myös yv:tä. :hug:
 
pohjantähdenalla
Täällä myös alkoholistin vaimo..tai siis asumuserossahan me ollaan.. Tavallaan olen kuitenkin sinkku,koska mies menee miten haluaa,en ole vain vielä uskaltanut tehdä sitä lopullista päätöstä,et laittasin avioeronpaperit vireille :/

Ja sovittiin et katottais kesän yli tuoko se muutosta asioihin,mutta mä en tiedä tuhlaanko vain aikaa...on niin vaikeaa päästää irti ihmisestä,jonka kanssa elänyt yli 10 vuotta. Rakastan toki miestä,hän on aina selvänä niin hellä ja kiltti. Ei satuta mua fyysisesti,mutta en vain jaksa katsoa hänen jokaviikkosia juomisia.

Elämä on kuitenkin alkanut voittamaan mulla. Nyt on paljon helpompi olla,mun ei ole enää pakko katsoa miehen juomista ja odottaa sitä kotiin,pelätä tuleeko reissuiltansa,vai onko putkassa.

Toivon kuitenkin jollain tapaa että kaikki selviäisi,mies menisi klinikalle ja voisimme pikkuhiljaa aloitella sitä oikeaa perhe-elämää,mitä mä silloin joskus odotin meille tulevan.
 
meillä lähti eropaperit käräjäoikeuteen torstaina :( nyt loppu mun pinna.. reilut 10v olen minäkin katsellut kun 3 lapsen kohta 45v isi luulee olevansa sinkku-teini joka saa tehdä ja sanoa mitä tahansa..
 
pohjantähdenalla
Alkuperäinen kirjoittaja D-mamma:
meillä lähti eropaperit käräjäoikeuteen torstaina :( nyt loppu mun pinna.. reilut 10v olen minäkin katsellut kun 3 lapsen kohta 45v isi luulee olevansa sinkku-teini joka saa tehdä ja sanoa mitä tahansa..
:hug: :hug:
 
tänään tuli sit postia käräjäoikeudesta ja päivämäärä jolloin voi eroa hakea.. mies tuli töistä kun olin lasten kanssa ulkona ja soitti ett vitun kivaa postia.. sen jälkeen ei ole kuulunu eikä näkyny
 
pohjantähdenalla
Ens viikolla lähtee meillä eropaperit vireille :'( Ei mies muutu jankuttaa mulle vain siitä kuinka musta ei eroon pääse,kuinka ollaan niin vähän aikaa oltu vasta erillämme.. En enää jaksa,luovutan!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla:
Ens viikolla lähtee meillä eropaperit vireille :'( Ei mies muutu jankuttaa mulle vain siitä kuinka musta ei eroon pääse,kuinka ollaan niin vähän aikaa oltu vasta erillämme.. En enää jaksa,luovutan!!!
voimia sullekin :hug: :hug:
ukko on palannu kotinurkille mut mulla pukkaa ahdistus heti kun se tulee ovesta...
 
pohjantähdenalla
Alkuperäinen kirjoittaja D-mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla:
Ens viikolla lähtee meillä eropaperit vireille :'( Ei mies muutu jankuttaa mulle vain siitä kuinka musta ei eroon pääse,kuinka ollaan niin vähän aikaa oltu vasta erillämme.. En enää jaksa,luovutan!!!
voimia sullekin :hug: :hug:
ukko on palannu kotinurkille mut mulla pukkaa ahdistus heti kun se tulee ovesta...
Voimia sullekin paljon!! :hug: Tänään oltiin taas miehen luona,tarkoituksena oli et jäisimme sinne yöksi,kun pyyteli. No tuli taas suunnitelmiin muutos kun mies alkoikin juomaan. Kerittiin peräti lasten kanssa grillailla,ennenkuin se lähti. Sanoi aluksi käyvänsä louhoksella,ku sen kaveri pyys ja tulevansa tunnin päästä,mut arvatenkin viestii alkoi tulemaan ettei tulekaan anteeksi pyynnön kerä,ilmoitin ettei enää anteeksi pyynnöt vaikuta kun koskaan ei tiedä koska sitä todella tarkoittaa. Lasten puolesta paha olla :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Suentassu:
Eikös ole ryhmiä myös alkoholistien läheisille.
Varmana niistä saa tietoa vaikka AA;n auttavasta puhelimesta.
Sivusta seuranneena sanoisin, että huonosti käy jos jää katsomaan tuota touhua ja sairastuu itsekkin tosi pahasti. Vaikutat suht tervejärkiseltä etkä puolustele miehen juomista tai yritä pelastaa. Näitäkin on nähty.
Al-anon ryhmät:
http://www.al-anon.fi/
Ryhmien kokoontumisaikataulut:
http://www.al-anon.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=ryhmat
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Suentassu:
Eikös ole ryhmiä myös alkoholistien läheisille.
Varmana niistä saa tietoa vaikka AA;n auttavasta puhelimesta.
Sivusta seuranneena sanoisin, että huonosti käy jos jää katsomaan tuota touhua ja sairastuu itsekkin tosi pahasti. Vaikutat suht tervejärkiseltä etkä puolustele miehen juomista tai yritä pelastaa. Näitäkin on nähty.
Al-anon ryhmät:
http://www.al-anon.fi/
Ryhmien kokoontumisaikataulut:
http://www.al-anon.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=ryhmat
mä oon tota al-anonia miettiny,ja mulla on joku kirjakin lainattuna.. mut ei tunnu mun jutulta

:/
 
Alkuperäinen kirjoittaja D-mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Suentassu:
Eikös ole ryhmiä myös alkoholistien läheisille.
Varmana niistä saa tietoa vaikka AA;n auttavasta puhelimesta.
Sivusta seuranneena sanoisin, että huonosti käy jos jää katsomaan tuota touhua ja sairastuu itsekkin tosi pahasti. Vaikutat suht tervejärkiseltä etkä puolustele miehen juomista tai yritä pelastaa. Näitäkin on nähty.
Al-anon ryhmät:
http://www.al-anon.fi/
Ryhmien kokoontumisaikataulut:
http://www.al-anon.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=ryhmat
mä oon tota al-anonia miettiny,ja mulla on joku kirjakin lainattuna.. mut ei tunnu mun jutulta

:/

En osaa sanoa, kun en oo koskaan ollu, mutta sen tiedän, että ne kijat on...no hiukan jälkeenjääneitä. Raamatullisella tyylillä 40-luvulla kirjoitettuja, joten niistä ei saa läsitystä AA:n sen enempää kun al-anoninkaan toiminnasta.
 
Toisaalta olet jokatapuksessa sairastunut siinä siivellä ja saatat tarvita apua eheytymiseen, vaikka saisit poistettua hänet elämästäsi. Ja onhan hän lastesi isä, joten ihan kokonaan et hänestä taida eroon päästä.
Eihän siinä ole tosian lopulta enää kyse halusta eikä rakastamisesta, vaan yksinkertaisesti jaksamisesta. Ja vaikeaksi asian teke se, jos toinen ei juo kokoaikaa, vaan välissä on muutama kiva päivä kera katumusharjoitusten, niin se irtautuminen on viellä vaikeempaa...
Noi on ongelmia, mitä koitetan salaila ja mitä ne jotka ei ole konenu ei tosian voi ymärtää. Al-anonin voima on siinä, että siellä toisettajuaa mistä puhut. Me käydään miehen kanssa miehen hoitoon kuuluvassa ryhmässä kerran viikossa ja on jännä huomata, miten samat kokemukset kaikilla on; matkat, kun juova henkilö on ollu muka kivalla lomalla ja toiset on kiristelly hampaitaan, lomat, kun alkoholistin loman aloituspäivä on olu perheelle vuoden ikävin päivä jne...
Mä suosittelen hakemaan jotain apua itsellei, vaikka käydä parikertaa katsomassa siellä anonissa, eron jälkeenkin :hug:
 
Hae apua itsellesi ja lapsillesi. Jos mies ei halua apua ei se sitä pakattomalla hae.
Jos juomisen todella haluaa lopettaa ei sihen tarvita mitään Al-anon eikä muutakaan ryhmiä. Itse kävin kerran omaistan ryhmässä ja ei siitä mitään apua minulle ollut.
Mies on järkeistänyt juomistansa lapsemme takia. Onneksi. Ei halua menettää meitä perhettään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja haavelaiva:
Hae apua itsellesi ja lapsillesi. Jos mies ei halua apua ei se sitä pakattomalla hae.
Jos juomisen todella haluaa lopettaa ei sihen tarvita mitään Al-anon eikä muutakaan ryhmiä. Itse kävin kerran omaistan ryhmässä ja ei siitä mitään apua minulle ollut.
Mies on järkeistänyt juomistansa lapsemme takia. Onneksi. Ei halua menettää meitä perhettään.
Miehesi ei ole ollut akoholisti, vaan suurkuluttaja jos voi itse märätä juomistaan, eli jos voi juoda kuitenkin joskus ja jotain. Alkoholisti juo niin paljon kun viinaa löyty kun kerran aloittaa. Se taas tarvitaanko ryhmää, riippuu itsestä, moni tarvitsee. Al-anon on tarkoitettu omaisille, ei alkoholisteille.
Juomista ei voi lopettaa kuin itsensä takia ja omasta halusta, ei lapsen tai vaimon takia.
 
Ajattele lapsiasi! He kärsivät alkoholistin kanssa elämisestä. Itse hyvin läheltä seurannut alkoholistin perheen elämää. Lasten äiti koittaa pyörittää arkea, aivan liian sydämellinen ihminen miestään kohtaan. Mies ryyppää rahat, useita päiviä omilla teillään.. Lapsissa näkyy monenlaisia oireita tilanteen takia. Isommat ovat joutuneet turvautumaan ammattiauttajaan. Sinä et voi miestäsi muuttaa, muutos lähtee hänestä itsestään. Jos hän ei tunnusta itselleen alkoholin olevan ongelma eihän siihen apuakaan hae. Sanoit että pelkäät miehen ratkeavan lopullisesti jos eroatte. Joskus havahdut tilanteeseen, että niin on jo käynyt, vaikka suhde olisi vielä koossa. Huolehdi itsestä ja etenkin pienistä lapsistasi! Heillä on elämä edessä ja toivon mukaan teet oikealta tuntuvat ratkaisut.
 

Yhteistyössä