Alkuraskauden gynekologinen sisätutkimus

Elikkä mulla ois np-ultra viikon päästä (alakautta) ja samalla tehdään gynekologinen sisätutkimus. Mitä tuossa sisätutkimuksessa tehdään, sattuuko ja kestääkö se kauan? Mies olisi tulossa mukaan, ihan katsomaan ultrasta pikkuistaan, joten toivottavasti siinä sisätutkimuksessa ei menisi kauheasti aikaa.

Kävin rv 9 varmistuttamassa raskauden, ja sillonkin ultrattiin alakautta, joten se on jo tuttu juttu. Mietityttää vaan, että mitä toi sisätutkimus meinaa.
 
no jos on raskauden aikaseen seurantaan liittyvä gyne tutkimus, niin kokeilee vain onko paikat kiinni, eli kohdun kaulan pituus ja onko auki/kiinni, kiinteä/pehmeä...tämä tehdään ihan sormikopelolla eli mitään härveleitä ei tarvitse laittaa.

Jos taas sinulla on ottamatta esim. papa-näyte se voidaan ottaa halutessasi siinä samalla, tai niin ainakin meillä toimitaan. Mutta tämäkin vain jos itse tahdot. =)
 
Tossa virallinen selvitys gyne tutkimuksesta..eli siis jos tehään muutakin kuin käsikopelo tutkimus:)

"Tutkimusta varten nainen on selällään gynekologisella tutkimuspöydällä, jalat hiukan levällään ja tuettuna jalkatelineeseen. Tutkimus onnistuu sitä helpommin, mitä paremmin lihasten rentouttaminen onnistuu. Aluksi tarkastellaan ulkosynnyttimien ja emättimen suuaukon tilanne. Sen jälkeen emättimeen viedään tähystin, ns. spekula ja kohottaja, jotta emättimen limakalvoa ja kohdunnapukkaa voidaan tarkastella. Instrumentit voivat olla muoviset kertakäyttöiset tai metalliset, jolloin ne tuntuvat vähän viileiltä. Spekulatutkimuksen yhteydessä voidaan ottaa papanäyte . Varsinaisessa sisätutkimuksessa tunnustellaan kohdun koko, asento ja rakenne sekä munasarjojen koko ja aristus. "

Miulla ei oo ultrissa tehty kuin "käsikopelo" tutkimus..eli lekuri sormin kokeilee kohdun suun ja kaulan tilanteen..toisella kädellä saattaa painella masun päältä kohdun kohdalta =) ei satu ollenkaan.
 
Okei, kiitti tiedosta. :) Viimeks kun ultrassa olin varmistamassa tätä raskautta niin aluks sattu aika paljon, ei siis se käsillä tunnustelu vaan tais se sit laittaa siin aluks jonkun härvelin sinne? Mikähän mahto olla.. kun sattu sillai. En kummemmin seuraillu mitä se teki, odottelin vaan et ultrakuvaa rupeis näkymään. =)
 
Tässäkin on vissiin paljon paikkakuntakohtaisia eroja. Minulla on viikkoja täynnä nyt 16 ja risat, eikä ole vielä tehty minkäänlaista sisätutkimusta. Ultrattiin alakautta, mutta eipä lääkäri samalla mitään kopeloinu. Saas nyt nähdä, kun menen ensi viikolla neuvolalääkäriin. Nlalääkäri olisi ollut vasta elokuun puolessa välissä, mutta tarvitse aikaisemmin todistuksen, ettei tarvitse enää loppukesästä öitä tehdä. Joten oiskohan terkka missään vaiheessa sisätutkimusta sitten tehnyt ennen lääkäri. Lääkärikin on ollut aikaisemmin automaattisesti aiemmin, mutta kun kaikessa nyt säästetään, niin jätetään käynnit mahdollisimman vähille.
 

Yhteistyössä