Alkuraskauden verikokeet pelottaa!

  • Viestiketjun aloittaja Kääääääk
  • Ensimmäinen viesti
Kääääääk
Olen raskaana 9+3 ja tällä viikolla olen menossa labraan alkuraskauden verikokeisiin. Hiv yms. kokeet ei pelota (tai niiden tulokset lähinnä), mutta se pieni verenkuva! Pelottaa kamalasti, että siitä löytyykin jotain poikkeavaa, vaikkei mulla mitään oireita ole ollutkaan sairauksiin viitaten. Onko muita joilla on/on ollut samanlaisia fiilareita? Ahdistaa! Olen erittäin sairauspelkoinen.
 
"vieras"
Kannattais käydä juttelemassa tuosta sairauspelostasi, ei nimittäin ole yhtään normaalia. Eikä varmasti ole sellainen vaiva, joka helpottaa vuosien saatossa. Sitten olet keski-ikäisenä niitä, jotka keksii itselleen sairauksia ja kuormittaa jo muutenkin ylikuormittunutta terveydenhuoltoa, kun lekurit ei tutki (vaikka tutkiikin) tarpeeksi kun mitään vikaa ei vaan löydy...

Huoh. Ihan oikeasti, käy juttelemassa ennen kuin pahenee.
 
  • Tykkää
Reactions: rriude
Relasin lopulta
Jaa, mua ensimmäistä kertaa raskaana ollessa pelotti noiden hivin ja muiden hyppykuppatestien tulokset, vaikka todellista syytä pelkoon ei ollutkaan. Mut mä oonkin sellanen stressaaja. Lasten myötä oon onneks saanu enemmän aihetta oikeaan stressiin, joten en enää turhista ahdistu.
 
Kääääääk
[QUOTE="vieras";27876748]Kannattais käydä juttelemassa tuosta sairauspelostasi, ei nimittäin ole yhtään normaalia. Eikä varmasti ole sellainen vaiva, joka helpottaa vuosien saatossa. Sitten olet keski-ikäisenä niitä, jotka keksii itselleen sairauksia ja kuormittaa jo muutenkin ylikuormittunutta terveydenhuoltoa, kun lekurit ei tutki (vaikka tutkiikin) tarpeeksi kun mitään vikaa ei vaan löydy...

Huoh. Ihan oikeasti, käy juttelemassa ennen kuin pahenee.[/QUOTE]

Joo, siis mä käyn terapiassa (kolmas vuosi jo menossa), mutta tää vaan on ja pysyy. Heti, kun tulee pienikin tutkimus niin oon ihan paniikissa. Lääkärissä en todellakaan usein käy, vain silloin kun on pakko eli en ole ns. tavallinen hypokondrinen henkilö, joka ravaa lääkärissä alvariinsa. Että vaikka kuinka tästä juttelis, niin ei kuules välttämättä sekään auta. :( Hypokondriset henkilöt eivät tahallaan ylikuormita terveydenhuoltoa, te "normaalit" kun vaan ette ymmärrä.
 
Ap siis pelkää että pieni verenkuva B-PVK) joka hänestä on määrätty otettavaksi, paljastaa jonkun vakavan taudin tuloksista? Hyvä ap, olisiko niin ystävällinen ja kertoisit, minkälaisen sairauden pelkäät sieltä paljastuvan? PVK kertoo lähinnä sinun veresi rakenteesta ja erityisesti puna- ja valkosolujen tilanteesta. PVK ei yleensä ikinä paljasta mitään, mistä sinulla ei olisi jo oireita. Minä laittaisin mielelläni linkin, missä kerrotaan, mikä on pieni verenkuva, mutta koska sinulla on tuollainen terapiaa vaativa sairaudenpelko, en uskalla linkittää ettet turhaan tartu tekstissä johonkin, jonka sinussa saa aikaan huolta ja pelkoa. Kaikkea hyvää, voimia ja jaksamisia, jatka terapiaa, toivottavasti siitä on sinulle hyötyä :)
 
Saraldo
Yleensä neuvolat pyytävät sen pienen verenkuvan, koska se on hinnaltaan suht sama kuin pelkkä hemoglobiini. Mutta ei neuvolat siitä juuri muuta halua kuin sen hemoglobiinin. Näkeehän siinä toki sen, että jos on vaikka flunssaa tms, mutta on aika harvinaista, että verenkuva olisi persiillään ilman että potilaalla on mitään oireita.
 
labra
anemiat ja leukemiat voivat kyllä löytyä PVK:lla ilman mitään selviä oireita. mutta ovat silloin alkuvaoheessa eli ennuste yleensä hyvä leukemioissa. lisäksi jotkut fkunssat ja tulehdukset nostaa valkosolujen määrää.
 
Kääääääk
Ap siis pelkää että pieni verenkuva B-PVK) joka hänestä on määrätty otettavaksi, paljastaa jonkun vakavan taudin tuloksista? Hyvä ap, olisiko niin ystävällinen ja kertoisit, minkälaisen sairauden pelkäät sieltä paljastuvan? PVK kertoo lähinnä sinun veresi rakenteesta ja erityisesti puna- ja valkosolujen tilanteesta. PVK ei yleensä ikinä paljasta mitään, mistä sinulla ei olisi jo oireita. Minä laittaisin mielelläni linkin, missä kerrotaan, mikä on pieni verenkuva, mutta koska sinulla on tuollainen terapiaa vaativa sairaudenpelko, en uskalla linkittää ettet turhaan tartu tekstissä johonkin, jonka sinussa saa aikaan huolta ja pelkoa. Kaikkea hyvää, voimia ja jaksamisia, jatka terapiaa, toivottavasti siitä on sinulle hyötyä :)
Juurikin näin. Pelkään erilaisia syöpiä, tällähetkellä lymfoomaa tai imusolmukesyöpää. :( Tämä on oikeesti tosi ahdistavaa ja tuntuu tosi turhauttavalta, kun edes tuo terapia (+lääkitys) ei tähän auta!
 
Kääääääk
Alkuperäinen kirjoittaja Kääääääk;27877851:
Juurikin näin. Pelkään erilaisia syöpiä, tällähetkellä lymfoomaa tai imusolmukesyöpää. :( Tämä on oikeesti tosi ahdistavaa ja tuntuu tosi turhauttavalta, kun edes tuo terapia (+lääkitys) ei tähän auta!

Siis leukemiaa ja imusolmukesyöpää! :(
 

Yhteistyössä