Alkuraskaus ja verenvuoto

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Google on jo minulle kertonut että alkuraskauden verenvuoto on ihan normaalia jos se ei ole runsasta, eikä ole kipuja. Haluaisin nyt kuulla teiltä omakohtaisia kokemuksia, esimerkiksi vuodon kestosta/määrästä ja jatkuiko raskaus vai päätyikö keskenmenoon?

Itsellä 4+ vasta menossa ja pari päivää sitten yhdynnän aikana alkoi kirkas punainen verenvuoto joka muuttui iltaa kohti ruskeaksi tuhruksi ja näytti että loppuisi kokonaan. Seuraavana aamuna kuitenkin vuoto alkoi uudestaan ollen vieläkin niukkaa (ei juuri tule siteeseen asti) ja enemmän tummanpunaista. Tänä aamuna vessassa tuli pönttöön vähän enemmänkin verta vaikka siteeseen ei ollut yön aikana tullut mitään. Minulla on progesteronisupot käytössä luteaalitukena, mietin vain että onko se kuitenkaan riittävä raskauden jatkumisen kannalta. Raskaustestin viiva vahvistuu kuitenkin edelleen, että sen perusteella raskaus näyttää jatkuvan. Neuvolasta on tulossa soitto nyt alkuviikosta joten kyselen tietenkin heidän neuvojaan asian suhteen.
 
vierailija
Itse vuodin verta rv 6-14 lähes koko ajan, syy ei koskaan selvinnyt mutta raskaus meni loppuun saakka. Välillä tiputteli ja välillä tuli ihan kunnolla pönttöön saakka punaista vuotoa. Onneksi oli doppleri niin kuuntelin sydänääniä päivittäin rv 9 alkaen.

Kaksi keskenmenoakin on ollut, mutta niissä on ollut vuodon lisäksi heti menkkamaista vatsakipuakin.
 
vierailija
Minulla vuotoja ollut useassakin raskaudessa.
Runsasta vuotoa (ihan kunnon holahduksia) rv 13 ja rv 17 -> hematooma, ei keskenmenoa.
Niukkuudeltaan vaihtelevaa vuotoa alkuraskaudessa, välillä hieman runsastuen ja välillä loppuen kokonaan, ei kipuja -> kohdunulkoinen raskaus.
Runsas vuoto hyytyminen kera alkuraskaudessa, kipuja vasta kun alkio alkoi tulla ulos -> keskenmeno rv6.
Niukkaa vuotoa rv7 joka loppuikin välillä, ei kipuja ennenkuin alkio alkoi tulla ulos -> keskenmeno (tässä vuoto olo niukkaa ihan koko ajan).
Niukkaa vuotoa parina päivänä rv 6, sekä alavatsakipua -> ei keskenmenoa.
Itse ainakin oppinut, että minkäänlainen vuoto yksinään ei oikeastaan kerro vielä mistään yhtään mitään. Toki se on aina yhtä pelottavaa. Toivottavasti sinulla menee kaikki hyvin. 😊
 
vierailija
hei,
itse huomasin eilen ensin rusehtavaa pientä vuotoa ja tänään sitten hieman menkkamaisempaa. Ei suurempia kipuja ja vuoto on niukempi kuin yleensä kuukautiseni tähän aikaan. Nythän periaatteessa olisi vuotoaika. Olen kuitenkin "raskaana" alkiosiirron jälkeen. Kyselin jo klinikalta ohjeita ja sain käskyn testata r-testi ensi keskiviikkona. Toisen lapseni kohdalla oli ns.kiinnittymisvuotoa, sillä luulin menkkojen alkaneen mutta olinkin raskaana. Toivottavasti kyse on nyt samasta. Lääkäri ei osannut sanoa mistä tämä näin aikainen vuoto voisi johtua. Itselläni tulee vasta huomenna se rv4. Pikkasen huolettaa kyllä.
 
vierailija
Aloittaja täällä edelleen vuotelee, toki vuoto edelleen niukkaa kuukautisiin verrattuna kun vain tippoja tulee siteeseen asti. Alaselkää jomottaa ja nyt tuntuu vähän tuossa alhaalla keskellä vatsaa (kohdun kohdalla)pientää kipua, mutta ei kuitenkaan mitään kunnon kuukautiskipujen kaltaista supistelua. Mietin vain että voiko tuo progesteronituki pitää kunnon vuodon ja kivut pois? Raskaustesti oli tänä aamuna kyllä vahvistunut tasavahvoiksi viivoiksi ja näitä erinäisiä alaselän/vatsan tuntemuksia on ollut jo ennen vuodon alkuakin, että ota sitten selvää.
 
uip
Esikoista odottaessa noin rv 6+ holahti kunnolla kirkasta verta housuihin. Verta oli niin paljon että olin varma että kesken meni. Lähdin käymään näytillä lääkäri ultrasi ja sanoi ettei näe kohdussa mitään eli kesken meni. Yritti määrätä tuleviin kipuihin pancodia mitä en halunnut. Otettiin lisäksi kontrolliverikokeet ja uudet vertailuverikokeet 2viikon päästä. Huomasin reilu 2vk kuluttua omakannasta että hcg oli noussut ja soitin tuloksista. Puhelimessa kätilö? Sanoi että hcg nousu on huono ja että ei tämä nyt hyvältä näytä. No mun keskenmeno istuu parhaillaan tossa vieressä ja katsoo paavo pesusientä.

Kun sain ultrassa keskenmeno tuomion niin oireet loppui seinään. Jaksoin taas pyöräillä töihin ja käydä salilla ym. Mieli on jännä juttu.
 
Minulla oli keväällä keskeytynyt keskenmeno, vuoti alussa enemmän ja vähemmän ja itellä tuo vuotelu ei tarkoittanut hyvää lopputulosta.

Ovulaation jälkeen tukena proge. Luulin, että menkat alkoi vähän ennakkoon, alkoi tihkuttaa tuen läpi. Taisin muistaakseni kuitenkin käyttää sen määrätyn ajan niitä. Kuukautisvuoto ei kuitenkaan alkanut oikein kunnolla, välillä tuhrutteli enemmän, välillä vähemmän. Joku päivä saattoi olla vain muutamia tippoja ja toisena kunnon vuotoa. Kun olin puolitoista viikkoa vuotanut, tein rtestin koska sitähän kysyttäisiin kun jonnekin soittaa. Plussaa näytti, hentoa. Pääsin hcg mittaukseen ja ultraan. Ekassa ultrassa näkyi alkanutta raskautta, ei voinu sanoa mitään suuntaan eikä toiseen. Hcg oli hyvä, toinen hcg mittaus hyvä, oli noussut sen mitä pitää ja vähän enemmänkin. Toinen ultra rv 6+ jotain ja syke näkyvillä. Tuossa vaiheessa suurin vuoto oli tyrehtynyt mutta edelleen tuhrutteli ruskeaa/beigeä. Rtestin viivat vahvistui ja digin viikot nousi.

Olin edelleen hyvin epäuskoinen ja varasin yksityiseltä ultran 9+2 viikolle ja tuolla todettiin että pieni on kasvanut mutta ei sykettä. Hyvin musertava uutinen, vaikka olin koko ajan ollut sen kannalla että jotain vikaa on.

Esikoinen on ivf hoidolla saatu, siinä oli jotain ruskeaa tippaa punktion, siirron ja plussan aikaan, mutta ei verta ja loppui hyvin nopeasti. Luultavasti enemmän lugesteron töhnää. Toinen lapsi saatu lugesteron tuella, plussan aikana myös pikku tuhrua, vanhaa verta mutta loppui myös nopeasti. Näistä oli alusta asti hyvä tunne, toisin kuin tuosta kkm:stä.

Nyt viides raskaus (ennen kkm spontaani km) ja tähän asti hyvin mennyt, ei mitään vuotoja alussa.

Yhteenvetona voisi todeta että verenvuoto voi tarkoittaa mitä vaan ja saman ihmisenkin kohdalla vaihdella. Ainoastaan aika näyttää mihin lopulta päätyy, vaikka raastavaa se on odotella: pelätä pahinta ja toivoa parasta ❤ Tsemppiä ❤
 
vierailija
Otin tänään kuitenkin yhteyttä neuvolaan ja kävin verikokeessa. Tulos oli 681 mikä käsittääkseni on ihan normaalin rajoissa kun ollaan 4+ loppupuolella. Huomenna soittaa neuvolasta niin eiköhän siinä sovita koska menen uuteen kokeeseen.
 
vierailija
Aloittaja täällä kävi tänään aamulla uudestaan verikokeessa. Hcg oli noussut 681 -> 718 joten käsittääkseni liian pieni nousu ja kesken on menossa. Täytyy lopettaa tuo progesteroni ja jäädä odottamaan kunnon vuoto/kipuja, jotka toivottavasti tulevat pian.
 
  • Surullinen
Reactions: Fiufau
vierailija
Ekassa raskaudessa alkoi menkat samana päivänä kun tein positiivisen raskaustestin. Olivat kuitenkin tosi niukat ja raskaustestin viivat vahvistui päivä päivältä. Tiputteluvuotoa oli koko alkuraskauden ja viikolla 11+4 raju syöksyvuoto, minkä syy ei selvinnyt. Terve lapsi syntyi täysiaikaisena. Tuulimunaraskaudessa oli ihan vähän verta pyyhkiessä parina päivänä, muuten samat raskausoireet kun onnistuneessa raskaudessa.
 

Yhteistyössä