Alkuvaikeuksia

19.6 yliaikaisuuden vuoksi käynnistettiin synnytys ja saimme ihanan tyttövauvan. Seuraavana iltana hänet vietiin lastenosastolle korkeiden tulehdusarvojen vuoksi ja siellä häntä pidettiin 5 vrk, jolloin hoidettiin antibiooteilla kuntoon. Syytä ei selvinny.
Nyt ollaan oltu yli viikko kotona ja tuntuu jotenkin raskaalta nyt tämä alku. Tyttömme ei varsinaisesti vaikuta miltään koliikkivauvalta mutta on hyvinkin erilainen kuin edelliset lapseni. Tuntuu, ettei mikään ole hyvin ja mikään ei kelpaa. esim. vaunuissa ei suostu olee, tuttipullosta ei juo, tuttia ei huoli, autossa huutaa suoraa huutoa, kantoliinastakaan ei tykänny tai en saanu häntä hyvään asentoon. Nyt kolme markettireissua olen istunut joko vessassa tai autossa imettämässä ja samoin kaikki muutkin reissut.
Olisko tää helle syynä vai onko tää vauveli vaan ihan omaa luokkaansa? Väsyttävää kuitenkin koska tuntuu, että ainoa mikä edes hetkeksi rauhottaa niin on rinta. Isäkään ei ole saanut juurikaan niitä positiivisia kokemuksia kun aina vaan neiti kiukkuaa hänen sylissään.
Kiitos jos jaksoitte lukea ja saa kirjoittaa omia kokemuksia.
 
Meillä kanssa
Meillä kanssa alkuvaikeuksia, tosin kestänyt jo viisi kuukautta. Vaunuissa ei juuri nuku, tutti ei kelpaa, ekat kolme kuukautta kannettiin sylissä ja kuunneltiin huutoa. Meillä syynä maitoallergia. Apteekista ostettiin Nutri-Soijaa ja nyt tilanne paljon parempi, mutta huutaa vieläkin itsensä uneen (hyssyttämiset yms. vaan pahentaa tilannetta) eli on kestettävä kun neiti rääkyy noin 3-5 min ennen kuin nukahtaa. Meillä toinen lapsi kyseessä, eli ei mene ihan taitamattomuudenkaan piikkiin tuo levottomuus, jota siis vieläkin on ihan tarpeeksi. Neuvolasta sain vaan tiedon, että toiset on levottomampia kuin toiset...
 
Meillä esikoisen kanssa vaikeudet alkoi parin viikon iässä. Mikään ei ollut hyvin, tuntui siltä että nukkui oikeastaan vain kun vaunuja työnsi. Heräsi siis heti jos pysähtyi... Tissille rauhoittui, ja siinä sitten torkahteli, mieluusti olisi siinä asunut. Korviketta kokeiltiin neuvolan ohjeen mukaan, huuto yltyi. Parin kuukauden iässä sitten päätettiin että annetaan niin paljon kuin juo, ja sitten nukkuikin koko yön. Eli oli parka huutanut ruokaa, kun ei rintamaito riittänyt - imeä lutkutti tyhjää tissiä. Kun sai korviketta, sai voimia huutaa lisää, mutta typerä äiti ei tajunnut vaan luuli vatsakivuiksi...
Toinen taas aloitti heti, korvike ei tehonnut kuten olin suunnitellut... Kokeilin riippumatot ja muut, mutta unta riitti vain tunnin pätkiä. Vatsalleen nukuttaminen auttoi aika hyvin, ja oli yli puolivuotias ennen kuin hiukkaakaan suostui selällään nukkumaan.
 
Taidan ehkä sittenkin kallistua jo tohon koliikkiin vaikka ei varsinaisesti jatkuvasti huuda vaan rauhottuu välillä jos löytyy joku kiva asento ja jaksaa vaan heijata siinä tarpeeksi kauan. Onko joku kokeillu maitohappobakteereja tällaseen vaivaan? Onko se vyöhyketerapia kallista?
 
-Tumpula-
Mulla ei ole kokemusta oikeastaan mutta kannattaa kokeilla maitohappobakteereja, niistä ei pitäisi olla ainakaan haittaa. =) Antibioottikuuri tuhoaa suoliston bakteerikannan vauvalta pitkäksi aikaa, mh-bakteereilla sen kannan saa normalisoitumaan nopeammin ja ruuansulatusjärjestelmän toimimaan. :) Eihän se kaikille auta mutta kokeilemisen arvoinen juttu on.

Tuttu kertoi maksaneensa vyöhyketerapiasta muistaakseni noin 25 e/kerta.
 
Tuonikäisen vauvan paikka on kyllä mielestäni kotona. Jospa antaisit isän hoitaa nuo kauppareissut. Ei noin pientä vielä marketteihin viedä... Nyt on muutenkin ilmat olleet kamalat pienten kannalta, ei ne isommatkaan lapset autossa viihdy tällä helteellä! Lpasellasi saattaa olla joku vaiva, ei hermojaan tuollaisen takia saa menettää. Ei varmasti tahallaan sinua kiusatakseen huutele. Pysy rauhallisena, pidä lasta mahdollisimman paljon lähelläsi ja koita keksiä mikä se vaiva on. Voipi olla kuumuus, allergia, suolen kypsymättömyys, takaisin virtaus ruokatorvessa ym ym.
 
En ole menettänyt hermojani vaan olin lähinnä huolissani. Neuvolasta ei ollut apua. Sanoivat vain, että hyvä jos maitoa riittää. Ja tyttöni saa varmasti läheisyyttä ja huolenpitoa, eikä pidetä autossa pitkään tai riepoteta kaupasta kauppaan. Don`t worry!
Cuplatonia ostettiin ja ehkä se on nyt vähän auttanut tai sitten se, ettei ole enää yhtä kuuma. Ja ihania hymyjä saadaan ihastella nykyään.
=)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 12:08 Mehukettu kirjoitti:
En ole menettänyt hermojani vaan olin lähinnä huolissani. Neuvolasta ei ollut apua. Sanoivat vain, että hyvä jos maitoa riittää. Ja tyttöni saa varmasti läheisyyttä ja huolenpitoa, eikä pidetä autossa pitkään tai riepoteta kaupasta kauppaan. Don`t worry!
Cuplatonia ostettiin ja ehkä se on nyt vähän auttanut tai sitten se, ettei ole enää yhtä kuuma. Ja ihania hymyjä saadaan ihastella nykyään.
=)
Kuulehan :wave: Sun kirjoituksessas oli aika paljon samaa kuin mikä meidän tilanne on. Tosin meillä syynä on koliikki. Poika on nyt 3viikon ikäinen. Viime yö oli ihan taivaallinen....ei huutoa :eek: En tiedä mitä on tapahtunut, mutta oon antanut maitohappobakteereja jonka ansiosta kakkakin tuli pitkän odottelun jälkeen...tosin maha ei toimi kunnolla vieläkään. Yleensä meillä huudetaan 5-7h ja se alkaa yöllä kahdelta ja loppuu aamulla viiden kuuden maissa :/ Ollaan aloitettu myös vyöhyketerapia ja ekan kerran jälk.poika nukkui yön tosi hyvin, mutta seuraava yö sit taas valvottiin. Mutta jotain apua tuosta tuntui olevan ja uudestaan mennään tällä viikolla. Tälläkin hetkellä poika nukkuu vaunuissa ja lulempa että nukkuu hyvin, koska ei ole kuuma. Hän on vaunuissa ja nukahtaa kyllä sinne, mutta vajaan tunnin päästä jo itkee siellä ja oon sit vieny sisälle nukkuun kun on ilmastointi parempi kuin ulkona helteessä :) Eilen neuvolassa kerroin että meillä koliikkia mutta ei sieltä mitään apua saanut...voivottelua vaan. Voimia sulle ja mulle saa kirjoitella yytä. Olen myös kirjautunut tällä nimimerkillä :)
 
Raskaita öitä teillä sussu82. Meillä onneksi tyttönen on ainakin vielä nukkunut yönsä hyvin parin imetyskerran kanssa. Kahentoista jälkeen kylläkin vasta nukahtaa.
Oon tainnu vaan päästä liian helpolla aikaisempien lasteni kanssa tässä vauvaiässä ja nyt kostautuu.
Tässä iltahuutelussa ja ja muutenkin huutamisessa rasittaa myös se, että muut lapset ei kerkee saamaan huomiota tarpeeksi, eivätkä saa nukkumisrauhaa. Toivottavasti tottuvat nukkumaan "pienen" metelin kera. Ainakaan tuo meidän 1 vuotiaamme ei jaksa enää myötätuntoitkeä mukana.
Meillä ei taida olla varaa tuohon vyöhyketerapiaan mutta jos niitä rela-tippoja vielä koittas. Oliskohan kirjastossa jotain opi itse vyöhyketerapiaa-kirjaa. Täytyypä tarkistaa.
Onkohan koliikki periytyvää, sillä itelläni on kuulemma sellainen ollut ja loppunut tasan kolmikuukautispäivänäni?
Voimia sinne kanssa ja minulla saa toki kanssa laittaa yyyyyytä. :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 16:50 Mehukettu kirjoitti:
Raskaita öitä teillä sussu82. Meillä onneksi tyttönen on ainakin vielä nukkunut yönsä hyvin parin imetyskerran kanssa. Kahentoista jälkeen kylläkin vasta nukahtaa.
Oon tainnu vaan päästä liian helpolla aikaisempien lasteni kanssa tässä vauvaiässä ja nyt kostautuu.
Tässä iltahuutelussa ja ja muutenkin huutamisessa rasittaa myös se, että muut lapset ei kerkee saamaan huomiota tarpeeksi, eivätkä saa nukkumisrauhaa. Toivottavasti tottuvat nukkumaan "pienen" metelin kera. Ainakaan tuo meidän 1 vuotiaamme ei jaksa enää myötätuntoitkeä mukana.
Meillä ei taida olla varaa tuohon vyöhyketerapiaan mutta jos niitä rela-tippoja vielä koittas. Oliskohan kirjastossa jotain opi itse vyöhyketerapiaa-kirjaa. Täytyypä tarkistaa.
Onkohan koliikki periytyvää, sillä itelläni on kuulemma sellainen ollut ja loppunut tasan kolmikuukautispäivänäni?
Voimia sinne kanssa ja minulla saa toki kanssa laittaa yyyyyytä. :wave:
Meilläpäin täällä keski-pohjanmaalla vyöhyketerapia vauvalle maksoi 5 euroa/kerta. Sitä tehtiin 15min. Ite olin varautunut maksamaan enemmänkin :) Koliikki saattaa olla periytyvääkin, koska neuvolan täti kysyikin että onko minulla tai miehelläni ollut sitä lapsena...ei kylläkään kummallakaan oo ollu :/ Miehen sisko on ollut kuulemma itkuinen vauvana ja rauhottunu vaan autoon....mut mites se nyt sieltä olis tälle periytyny :D Kyllä mää oon törmännyt kirjastossa vyöhyketerapia kirjaan . Vauvan jalkapohjiahan voi itsekin hieroa. Varpaiden alapuolella jalassa on sellanen pehmeämpi kohta, niin siitä kun hieroo ja painelee ihan reilusti niin voi alkaa tulemaan ilmaa pepusta pihalle :D Kannattaa kokeilla nuita RELA-tippoja...ei niistä pitäis ainakaan haittaa olla :) Voimia myös sinne :hug:
 

Yhteistyössä