Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

KAUNISKUULLE halaus ja voimia vauvan kans olemiseen :hug:

HALTIA kyseli syöttöajoista? Meillä syö nyt vaan jotain max 10min kerrallaan, kun imetän ilman rintakumia. Maitoa tulee niin nopeasti, että neidillä on täysi työ nieleskellä ne alas ja välillä menee väärään kurkkuun ruuat. Lypsin täs yksi päivä ja sähköpumpulla tuli vajaassa 5min desilitra maitoa....Selvästi on maitomäärät kasvaneet tässä nyt kun ei ole sitä rintakumia käytössä ja vauvalla oli toi tiivis tilauskausi tuossa vähän aikaa sitten.

Meillä meni jouluaatto anoppilassa ja kotona. Anoppilassa käytiin syömässä ja sitä ennen miehen mummolla pikaisesti kahvilla. Sit illalla tuli mun äiti ja sisko ja kummitäti ja miehen porukat meille aukomaan lahjoja. vauva sai paljon paketteja :)
Ihmeiden ihme! Vauva on nyt nukkunut kolmena viimeisenä yönä 5 ½ /6 tunnin unia! Siis ilman heräämistä. Olen ollut aivan ihmeissäni. Ja monesti on tossakin herännyt vaan syömään ja sit mennyt vielä nukkumaan...
Kova on tyttö naureskelemaan ja ääneenkin hihkuu ja kikattaa. Kovasti olisi myös asiaa muutenkin, mutta äitiparka ei vielä oikein tyttären juttuja ymmärrä.
Keskiviikkona pitäs kai lähtee käymään Turussa kummitätiä moikkaamassa ja samalla etsimässä itselle ALE-ista ristiäis/muita vaatteita. Kun toi mahamakkara on vielä tossa niin e oikein mahu vanhat vaatteet päälle.

Bartsu ja "Marianne"
 
Mariannellahan tosi hyvät yöunet!! Ja ihana kun saat naurua ja iloa lapselta. Se on paras palkinto kaikesta mitä olla voi.

Ei me oikeen vyöhykkeeseen ajateltu, koska toi kitinä ei tunnu enää olevan mahaa, vaan jotain yleistä tyytymättömyyttä. Hmm.. jotenki vaa äkkiä tympiytyy seurusteluun ja olemiseensa ja ylleensäkin valveilla oloon.. tuntuu et haluaa unille muttei nukahda ku pienen kitinän kautta. Jos unille meno venyy nii kitinä pahenee. Tuttia tungen joka väliin ku kitisee mutei sekään lopulta auta enää millään lailla. Sätkii ja huitoo tympiytyneesti ja kitisee niin sylissä kuin lattiallakin. Sit se yltyy helposti ihan hysteeriseksi :( ..

Eilen alkoi totaalnen rintalakko. Saa paniikin pelkästään syöttöasennosta ja nähdessään et tissi tulee naamaa kohti. Hirvee huuto ja raivo tikahtuneeseen itkuun saakka. Aika kokeiltiin ja sit oli pakko antaa pulloa josta veti lähes 2dl korviketta |O .. Mä alan olla kuutamolla ton pikkuihmisen kanssa. Tänä aamuna ei edes yrittäny aloittaa tissillä. Samantien stop.
Jos ei jotain hyvääkin... nukkui viimeyönä 23.30-06.00 koko yön. Outoa. Tosin veteli illalla sellasen setin korviketta, koska ei huolinu tissiä, että osin syy varmaan sekin

Ei voi mitään..jotenki otan itteeni tän kaiken.. koen itteni huonoks tai jotain. MAsentaa jos imetys loppuu näin seinään "liian aikasen" ja ilman et ite sitä jotenki väkisin haluaisin :'( vähän niinku väkisin. Huoh.. JA ku maitoo tuntuu kuitenki tulevan.. paidat kastuu ja sänky on öisin märkä jos suojat unohtuu.. mut silti ei kelpaa. Suikutissit ei ole.. En keksi syytä koska yleensä menny ihan ok, mut nyt ajauduttu totaaliseen umpikujaan. Mutta eipä tota nälässäkää voi väkisin pitää.. Kai se sitten oppi vaa liiaksi tykkään pullosta :ashamed: vaikka ostin sen hidasvirtauksisen että pitäs olla ok rintaruokinnan rinnalla :(
Niisk nyyh.. ihmeellistä mielialavuoristoa tää äitinä olo..

Tsemppihalit kaikille
KAuniskuu
 
Onnittelut kaikille pikkuisista. En tiedä moniko minua muistaa, mutta kirjoittelin jonkin aikaa alkuvuodesta plussauksen jälkeen. Sitten tuli kaikenlaista mutkaa matkaan raskauden suhteen, mutta lopulta pienokainen pysyi matkassa mukana melkein maaliin saakka ja syntyi vain n kuukauden ennen la:aa :) Poika syntyi 1.10 , kun la oli kuun lopussa.

Huomasin uuden pinonne ja oli ihan pakko kirjoittaa, koska aivan samojen juttujen kanssa painitaan myös täällä. Meillä poika on "hankalampi" vauva kuin esikoinen oli. Mahavaivoja on ollut ihan riittämiin, tällä hetkellä menee Disfaltyl, Relat ja D-tipat. Reflusia on myös, mutta aivan kuin se alkaisi pikkaisen helpotamaan...öisin kyllä nieleskellään edelleen ja joka ruuan päälle tulee hikka.

Meillä eka 1,5kk meni hyvin, nukuttiin ja syötiin hienosti vaikka ilmavaivoja olikin. Sitten tapahtui jotain?? ja illat/yöt olivat yhtä huutoa. Mikään ei auttanut, kokeiltiin kantaa liinaassa ja ilman, vyöhyketerapiaa kokeiltiin, keinutettiin ja ajelutettiin jopa autossa uneen. Vieläkin nukahtaminen on vaikeaa, mutta päästään sentään nukkumaan joskus jopa ennen puoltayötä =) Päivisin nukkuu tällä hetkellä parhaiten liinassa tai ulkona, omassa sängyssä herää heti...

Mahavaivojen kanssa ollaan käyty myös lääkärillä, olen ollut maidottomalla/viljattomalla dieetillä ja nyt odotellaan tuloksia maitoallergiasta. Jotenkin en siihen usko, mutta onpahan katsottu ja saan sitten itse syödä normiruokaa =) Ja yksi vatsavaivojen aiheuttaja on tuo maidon suihkuaminen. Itse imetän melkein aina makuulla ja lypsän välillä hiukan maitoa "alta pois". Myös se auttaa, että imettää samasta rinnasta kaksi tai useamman kerran peräkkäin!!

Meillä siis kohta saavutetaan tuo maaginen 3 kk raja. ehkää jotain pientä helpotusta on jo havaittavissa ja onhan ainakin ihanaa, kun poika jo naureskelee ja seurustelee meille. Hyviä hetkiäkin siis löytyy.

Voimia kaikille vauva-aikaan! Itselle suurimman helpotuksen kuitenkin toi "asenne-muutos" noihin nukkumaongelmiin. On niin suuri ihme, että meillä tuo ihana poika on, että tämän (toivottavasti) lyhyen univaikeushetken jaksan sillä ajatuksella läpi!
 
heippa Kesäsiili ja onnea pikkuisesta sinullekin!!

Jooh.. tuntuupi olevan tätä kaikkea pientä"riesaa" vähän yhdellä jos toisella.. voimia toivon teillekin sinne :hug: ! Ja toi on totta. PIeni ihminen on suuri ihme, niin kovin toivottu ja rakas. VAika välillä väsyneenä kiroaa kaikkea vauva-arkea nii silti muistutan itteeni, miten kiitollinen olen. VAuva on kuitenki terve. Niin paljon "oikeasti" pahoja juttuja voisi olla..itkut tulee ja mene.
Kirjoitelehan jatkossakin :)

KAunisku
 
Kesäsiilille onnittelut myös pikkuisen johdosta! :heart: Ihan oikeassa olet, ajan kanssa helpottaa nämä pikkuvaivat. Itsekin ajattelen, että 3 kk:tta on kuitenkin lyhyt aika, kyllä sen jaksaa, kun jaksoi sitä yritystä ja hoitojakin.

Kauniskuu: Voi kurjuus tuota teidän tilannetta! :hug: Saatko yhtään lypsettyä omaa maitoa, että voisit sitä antaa pullosta? Ilmeisesti nuo rintaraivarit ja -lakkoilu on tosi yleistä, koeta jaksaa, älä vielä luovuta imetyksen suhteen. Voi olla, että pian vauva taas huolii rintaakin.

haltia: Meillä myös yöt menneet ihme hulinaksi. Masuvaivoja ei ole, mutta poika ei millään meinaa saada nukahdettua. Vähän samaa vaivaa kuin Kauniskuulla, poika on selvästi väsynyt, muttei vaan osaa nukahtaa. Meillä tosin ei kitistä, poika alkaa yleensä vain nuokkua rinnalla, mutta säpsähtää jotain ja on taas ihan hereillä. Sitten taas hetki tissitellään, aletaan nuokkua, saatetaan jopa hetki torkkua ja taas herätään johonkin. Viime yönä tosin nukahti lopulta jo klo 2, kun muina öinä on valvottu neljään saakka.

Meilläkään ei tuttia huolita kuin satunnaisesti. Minulta ei tuttia huoli kuin vahingossa, ilmeisesti tuoksun niin ihanasti maidolle. Viime yönä ei ottanut tuttia edes mieheltä, vain tissi kelpasi nukutukseen. Ollaan tosi sinnikkäästi kokeiltu, mutta yleensä kokeilu päättyy siihen, että poika hermostuu tai alkaa puklata, minkä jälkeen ei enää haluta häntä kiusata. Muutenkin poika tuntuu olevan todellinen äidinpoika, nukahtaa helpoiten joko minun viereeni tai syliin. Kantoliinassa nukahtaa myös miehen kanssa.

Me ollaan metsästetty uutta sänkyä, muttei vielä löydetty hyvää. Alennusmyynneistä löysin tänään pojalle vaatteita ja itselleni imetyspaidan.

-Pantsu ja pikku-ukko melkein 1 kk
 
PANTSU Joo.. mä koetan myös lypsää..mut sit ajatelen etten lypsä "vielä" jos typy söisikin rintaa..koska sit jos se heti olis syönnillään niin tissi on "tyhjä"..tai siis vielä huonommin heruva. No, jos se ei sit suostu syömään nii pumppailen.Tuntuu et määrät on vähentynyt mitä pumpul irtoaa..tai sit se on mun mielikuvitusta. En tiiä. toki tää "stressi" vaikuttaa..
Meil on kans välilä tota samaa torkku-säpsyä (siis myös ilman itkua..) Rasittavaa sekin :/..
Äääh. taas käy kutsu..
HAlit!!
 
Meillä myös varsinkin päivisin yleensä tuota torkkusäpsyilä, että vaikuttaa nukahtaneen, mutta kun saa sänkyyn niin herää heti...syliin tuon saa nukahtamaan useimmiten ongelmitta, kun vaan jaksaa kävellä ja hetkuttaa. Sit nukahtaa myös tissille. Välillä myös raivareita nukkumaanmennessä eikä siihen auta oikein mikään, kun vaan kävely ja hetkutus. Tuttiakaan ei silloin huoli, mutta yleensä vähän ajan päästä sekin kelpaa.

Eilen vauveli nukkuikin lähes koko päivän lukuunottamatta ihan lyhyitä seurusteluhetkiä ja syömisiä. Katselin kaksi leffaakin ihan suit sait....sit aloin jo huolestumaan, että onkohan vauva kipeä kun nukkuu eli mikään ei koskaan ole hyvin :ashamed: Kai tuo jouluhärdelli vei myös tytön mehut. Tänään on ollut ihan kiitettävän piretä ja hereillä kyllä. Nukkuin yön kuitenkin hyvin. Meillä on tuo maidonnousu helpottanut jonkunverran eli ei nouse ihan niin paljon mielestäni enää takasin päin. Hikkaa on kyllä usein edelleen.
Jaahas kai se on mentävä syöttämään vauva ja sit jos lähtis vähän ulos.

Bartsu ja M
 
Kauniskuulle sen verran, että ei kannata huolestua pumpatun maidon määrästä, maitoa varmasti tulee hyvin. Itse en saa pumpulla tulemaan paljon mitään eli ei vain ala herumaan pumpulla. Maitoa kyllä tulee ihan riittävästi ja maidonkerääjäänkin tulee enemmän kuin pumppaamalla =)

Itse muistan kyllä nuo raivarit esikoisen kanssa ja lohdutukseksi voin sanoa, että kyllä ne ohi menevät. Meillä silloin kelpasi vain toinen tissi ja sai vähän käyttää harhautuskeinoja, että sain edes jotenkin imetettyä. Koetapa vaikka samalla, kun kannat vauvaa niin ujuttaa tissi suuhun (vaatii ehkä vähän akrobatiaa ;-) ) Kaikki keinot ovat sallittuja ja jos ei muu auta, niin pullosta sitten. Kyllä se tissikin pian toivottavasti kelpaa :hug: Muistan kyllä miten stressaavaa aikaa tuo oli ja aina ruoka-ajan lähestyessä alkoi jo itselle tulla paniikki siitä miten tällä kertaa käy...
 
Tervehdys tännekin puolelle!

Kuulosta rankoille Kauniskuun päivät. Muita lohdutuksen sanoja en osaa sanoa kuin kovasti jaksamista. Pystyn hyvin kuvittelemaan tunteesi ja väsymyksen paljouden.

Meillä tässä vasta alkaa olemaan alku "järkytys" vauvasta ohi ja yritetään opetella tätä uutta arkea. Alkuun meni tosi hyvin, ajattelin että täähän on helppoa ja meille on tullut "helppo" vauva, mutta nyt kolmisen päivää on ollut aika rankkoja. Vauva nukkui alkuun yöt hyvin n. klo 22-11 kolmella syötöllä ilman mitään kitinöitä. Päivisin ei ole nukkunut lainkaan, torkahtaa tissille tai syliin korkeintaan 10min ja säpsyy hereille. Kaiket päivät tarvii kanniskella ja pitää sylissä, pientä kitinää koko aijan. Viime yö oli sitten kaikkea muuta kuin edellisen kaltaisia, ei huolinut tissiä eikä nukkunut huusi vain pieni pää punaisena. Jotain positiivista siinäkin, nyt meinaan nukkuu jo toista tuntia.

Kun vaan sais omat ajatukset kerättyä niin että tää on ihan normaalia, mä ainakin itkeä tihrustan koko ajan vauvan pahaa oloa. Mies on ollut niin ihana, viime yönäkin yritti nukkua sohvalla vauva rinnan päällä ettei mun koko yö olis mennyt pilalle. Mitenhän pärjään kun se menee ens viikolla töihin?? Pelottaa jo ajatuskin. Päivät vielä menee mutta yöt...

Mä odotan sitä päivää että pääsisin vauvan kanssa vähän kulkemaan, edes tuohon pihaan pienelle vaunu lenkille. Tai kyläilemään että näkis ystäviä pitkästä aikaa, sain joulupukilta auton (tai kulkuneuvon) etten joudu olemaan miehen armoilla.

Nyt itse syömään
Hilma
 
Bartsu: Kiva, että teillä menee kuitenkin yöt hyvin. Se on mahtavaa, kun saa itsekin nukuttua pidempiä jaksoja. Meillä vaivaa edelleen tuo lievä refluksi. Etenkin viime yönä tuntui, että poika nieleskeli koko ajan ja maidonnousemisen takia heräili parin tunnin välein. Pitäisi koittaa ensi yönä, jos jotenkin saisi pojan päätä kohotettua ylöspäin. Hän nukkuu mun vieressä, pitää petauspatjan alle viritellä jotain pyyhkeitä tms.

Kauniskuu: Mullakin on maidontulo alkanut tasaantua, ja välillä tuntuu, että rinta on ihan tyhjä syönnin jälkeen. Kuitenkin jos puristan nänniä, niin kyllä sieltä vielä maitoa tulee. On vaan niin erilaista, kun rinnat ei ole ihan pinkeinä maidosta.

Hilma: Jaksamista teillekin kitinöiden ja yöhuutojen kanssa! :hug: Valitettavasti ne useimmilla vauvoilla kuuluu asiaan. :( Mulle ne pari ekaa viikkoa vauvan kanssa oli aika rankkoja omien hormonien takia. Olin ihan sekaisin. Kyllä se siitä helpottaaa, vaikkei se juuri nyt sua varmaan lohdutakaan. Vieläkin mulle tulee itku aika herkästi, mutta ei enää ollenkaan samalla tavalla kuin ihan alussa.

Mullakin alkaa mennä hermo noihin keleihin. Eilen ja tänään on ollut niin järkyttävä ilma (eilen satoi vettä, tänään räntää taivaan täydeltä ), ettei ulos ole voinut lähteä. Torstaista lähtien on taas luvassa yli 10 astetta pakkasta, että eipä silloinkaan taideta juuri vaunuilla ulkona. :kieh: Lisäksi uutena vuotena paukutellaan kuitenkin jo päivällä raketteja, vaikkei saisi. :headwall:

Nyt syöttöpuuhiin!

-Pantsu ja pikku-ukko tasan 1 kk :heart:
 
HILMA Voi kurjuus.. kuulostaa niin tutulle. Joo, tullut kyllä kantapään kautta koettua että ku ehtii "kehua" jotain päivää tai ajanjaksoa niin vauvan kelkka kääntyy ihan nurinkuriseksi.. Huokaus. JAksamista sinnekin kovin paljon..eikai sitä tosiaan muuta voi. Onneks sulla mies auttaa öiden kanssa.

PANTSU Ihana ,onnea hymystä! Se tuntuu kyl hyvälle ja palkitsee monta unetonta yötä :) joo, niinpä se taitaa olla että rintojen pinkeys ei oo enää se "mittari".. hassua miten sitä kuvittelee että mitää ei tuu.. etenki ku laps tappelee rinnalla. Noh.. mut jotain tulee kumminki, tyyppi kasvaa niin huimasti.

Me ollaan kyl kävelty aina n.15 asteen pakkasiin asti. Hyvin tarkenee eikä ainakaa mitenkää oo oireillu et pihalla ollaan oltu. En sit tiedä..

Neuvola tänään.. 5400g ( :p ) ja 54,5cm. Kasvanu hyvin, ja kantaa ja nostaa päänsä ikäisekseen jämäkästi (huomannu kyl itekin ku pidän rintarepussa) .. kuulema motorinen kehitys vauhdikasta, siitä johtunee mahdoton viuhtominen ja raajojen voimakas ja ponteva sätkyttely. No, saatiin se rotavirusrokote..saa nähdä huomaako eroa päivissä ;) (sivuvaik. mahdolliset mahaoireet ja itkuisuus :whistle: )

Naamassa (poskissa/korvalehdissä) mahdoton kuiva ihottumasysteemi. Neuvolakin tykkäs ettei oo pelkkää hormoninäppyä.. Mutku ei muualla eikä kakka ole poikkeavaa niin tuskin allergiaa ainakaa ruoasta. Huuhtelu aine pitänee jättää pyykistä pois ja pistää sibicort-voidetta kuurina naamaan. PAkkanen voi tehä ja kuiva ilma, mutta toisaalta ihmettelen ku osin on vähä "tulehtuneen" oloista syheröä. Nooh.. ehkä toi haihtuu.

Kelläs teillä babylla oli tukkaa syntyessä? Onko vielä tai onko irronnu (joillaki kai tekee sen). Meillä kasvaa tukka hullunlailla ja tyvi on iha blondi :) Syntyessä siis oli tumma ja paksu. Hauska nähdä pysyykö siis päässä edelleen.

Jees.. Pitäs saada unta kupoliin.. alkaa nähdä pian valveunia.. ja voin kertoo et väsyneenä uppoo tota makeaa aika lailla .. ja sitähä riittää joulunjäljeltä :D Haukoitus

mukavaa viikkoa edelleen!
Kauniskuu
 
Kyllä meilläkin ulkoillaan tuonne -15 asti, jos vain itse tarkenee ulkosalla olla ja ettei ihan hurja tuuli ole. Viimeksi kovilla pakkasilla oli kyllä niin kova viima, että sisälle jäätiin. Sisällä oleminen vain tietää itselle niskakipuja, koska niin ergonomista kantoliina ei kyllä ole vielä keksitty ettei monen tunnin kanniskelun jälkeen olisi niskat jumissa =)

Meidän pojulle rota-rokote aiheutti kyllä vatsavaivoja meilkein viikon ajan. Seuraava annos olisi luvassa reilun viikon päästä...

Näppylöistä...muuten on ollut tosi hyväkuntoinen iho, mutta tuo liinailu on sen verran "hikistä" puuhaa, että aiheuttaahikinäppyjä. Nyt olenkin yrittänyt käyttää itse sellaisia paitoja, joissa kaula-aukko on mahd. pieni ettei pienen tarvitse nukkua poski mun ihoa vasten. Hikinäpyt kyllä katos Bepanthenilla :)

Pojalla oli jonkin verran tukkaa syntyessään ja saman verran on edelleen päässä :D Saas nähdä läheekö vai jääkö...esikoinen oli ihan kalju, joten kokemusta lähtemisestä ei ole

Ei pitäis kehua ei...eilen illalla taas valvottiin huutaen puoleen yöhön ja tuttihan ei kelpaa vaikka mitä yrittäis. No nyt sitten nukutaan oikein kunnolla edelleen! Hoh hoijaa, koskahan tuo iltakiljuminen loppuu??? Tuo maaginen 3kk raja ei taida siihen auttaa...

Mukavaa päivää kaikille!
 
Heippa pitkästä aikaa. Olen ollut NIIN VÄSYNYT, etten ole paljon koneelle ehtinyt. Eilen kävin vauvan kanssa lukemassa teidän kuulumisia, ja samaahan se näyttää kaikilla olevan. Kai se on selvä, että pieni vauva valotta. :ashamed: Meilä kans tuota samaa kuin pantsulla ja bartsulla ja oliko muillakin, että vauva olis yölä ihan pirteänä. Ettei aina ole mitkään ilmavaivat oireena, vaan ihan vaan ei satu nukuttamaan. Meillä meni koko joulun aika siten, että nukuttiin ehkä 2-4h yössä, vauva nukkui noin tunnin pätkissä, ja kun imetin istualataan, niin mun aika meni siihen että imetin, vauva nukahti, säpsyi hereille, nuokkui/itki/valvoi tunnin, nukahti rinnalle, säpsyi hereille, valvottiin ja nukuttiin sitten välillä se ruhtinaalliset 1h. Nyt kiitos pantis ideasta laittaa jotain petauspatjan alle, en tiedä sen ergonomisuudesta, mutta laitoin nyt untuvatyynyn vauvan kohdalle petauspatjan alle, samoin kieritin sängyn reunaan petauspatjan alle rullan peitosta, niin vauva ei vahingossakaan tipahda sängyltä. Ainut tapa nimittäin miten mun öistä tulee jotain, on nukuttaa vauvaa viereen ja rinnalle ja imettää makuultaan. Tuo nukkuu nykyään niin lyhytä pätkiä ja heräilee usein, etten saa nukuttua yhtään. Viimeyönäkin vauva kitisi ilmeisest vaivasi, kun ei saanut kakattua kuin vasta aamulla mutta annoin sen kitistä. Imettäessä saan sentään itse nukuttua. Yritetään nyt rauhoittaa meillä yöt siten, että vauvalle tulis jotain nukahtamisrutiineja, kun ei täälläkään osata nukahtaa, vaikka oltais ihan yliväsyneitä. Vauvan on toistaiseksi saanut nukahtamaan vain rinnalle, tai syliin. Nyt koitan opettaa sitä nukahtamaan itsekseen. En lirkuttele sille mitään, yritetää olla miehen kanssa vaan hiljaa, ja jos vauva on hereillä niin saa olla, annan vavalle tutin jos huolii silittelen selästä, mä nukun silti, vaikka vauva valvois, sitten kun huutaa niin saa ruokaa. Aamulla herätään ja aletaan jutella, laitetaan valot, vaihdetaan vaipat, tehdään "aamujutut". Ei tästä tule mitään, että yöt ja päivät menee sekaisin, alan opettaa vauvaa, että yöllä nukutaan, vastaan vasta, kun hänellä on hätä. Katsotaan mitä tästä seuraa.. Ja huomaan, että tuo alkaa olla jo sen verran virkeä ja aktiivinen, että päivässä kun jotain tekee (pitkä vaunulenkki, kylpy tms) niin vauva on illalla väsyneempi, joten meillä kylvetään nyt sitten enemmän, vauva nauttii siitä vielä hirveästi.

Niin ja Kesäsiili onnea vauvasta myös sinulle, kiva saada uusia pinoon mukaan =) Kyllä tässä huomaa, että nämä vauvajutut on kaikilla melko samanlaisia, toisilla vaan joku vaivaa enemmän. Ja jokaisen vauvan ja perheen tapa selvitänauttia arjesta on sitten omanlainen. Kaikki keinot sallittuja :D

Täällä myös rinnat rauhoittunut siten, ettei aina tule ihan pinkeiksi syöttöjen välissä. Kertaakaan en ole maitoa lypsänyt, mutta nyt huomasin, että käsipumppu toimii mulla, kun saan maidon ensin herumaan. Vauva jätti kerran imemisen muutamaan kulaukseen ja rinta oli niin täynnä, että pakko oli lypsää, ja onnistui,

Hilma Tervetuloa tälle puolelle :heart: Sen tässä on huomannut, että vauvan kitinän määrä muuttuu, vaivat vaihtelee, ja nukkumisrytmi vaihtelee, kaikki muuttuu. Minäkin aluksi luulin, että onpa meillä helppo ja kiltti lapsi. Kunnes huusi 5 vrk putkeen, ja meillä ei juuri nukuttu. Muutenkin yleensä kun olen jostain huolissani, niin "vaiva" katoaa jonkun ajan kuluttua ja tilalle tulee toinen. Sellaista sompailua tämä tuntuu olevan. Ja tuttu tunn tuo ulkoiluja/vierailuja odottelu. Itse myös niitä kaipasin ja kaipaan edelleen, kyllä siinä vikistyy. Nyt ollaan jo ulkoiltu, mutta vielä en ole tehnyt sellaista kaupunkireissua, että olisin imettänyt julkisella painkalla tai vaihtanut vaipat hoitohuoneessa, enkä ole mennyt vaunujen kanssa bussilla. Niitä etappeja taitaa tull koko ajan :) Niin ja me ollaan myös ulkoiltu 15 asteen pakkasessa, ja hyvin on vauva jaksanut. Kaverilta sain vinkin laittaa vaunujen päälle sadesuojan niin suojaa tuulelta ja pitää lämpöä entisestään.

Kauniskuu Mahtavat neuvolakuulumiset. Kyllä vauva sitten saa varmasti tarpeeksi maitoa, kun kasvaakin hienosti. Juttelitko siitä lisämaidon antamisesta neuvolassa? Vieläkö rintalkkoilu jatkuu? Teille kyllä helpotusta toivon. Se on kyllä kivaa, kun vauva kvaa isommaksi, niin vaikka on raskasta, niin niitä "palkintojakin" alkaa tulla enemmän. Toivottavasti ihottumakin alkaa parantua. Meillä vauvalla myös näppyä, mutta musta ne olis sellaisia hormooninäppyjä vielä, nyt niitä vaan oli tullut ympäri kehoa, sitäkin mietin, että onko ne kaikki rokot sellaisia, että ne voi saada vain tartunnan kautta? Ja meillä mehellä on edelleenkin tosi paha atooppinen iho, joten toivotaan nyt ettei se ainakaan periydy vauvalle. Toivottavasti teidän tytöllä ei ole atooppista ihoa. Talvella kyllä iottumat tulee herkemmin. Ja toivotaan nyt, ettei rotavirusrokote ainakaan lisää teillä kitinää :kieh:

Vauvan tukasta. Meillä oli vauvalla pitkä aaleanruskea tukka syntyessään, ei ole lähtenyt ainakaan vielä, ja meilläkin se kasvaa hurjaa vauhtia, vauva on ihan liikuttavan näköinen.

Liinillessa minäkin olen alkanu laitamaan tuollaisen harson tai puklurätin rinnan päälle, jottei vauva hikisty mun ihoa vasten kuumassa. Toiseksi se estäää pulauttelun äidin kaula-aukosta sisään :D muutaman kerran rintsikat ollut täynnä puklua, ja mahaa pitkin valunut niin, että paidassa 2 cm leveä raita, ei ole kivaa jos tota sattuu kaupungilla.

Meillä vauva on nyt alkanut itkemään kyyneliä. Se on äidille kyllä aika rankkaa. Ennen vauva on vaan huutanut, nyt valuu kyyneleet pitkin poskea. Johtuiskohan siitä, jos nenä ei ole enää niin tukkoinen.

Muuten täällä siis kaikki samalla mallilla. Pitkä teksti tuli tehtyä nyt kun vauva nukkui sitterissä. Kaikille jaksuja ja iloisia tapahtumia vauva arkeen. Mitäs meaatte uutenavutena tehdä?

Haltia
 
Kauniskuu: Hienot neuvolakuulumiset! Kyllä sitä maitoa vaan näyttää riittävän. Toivottavasti lakkoilu on helpottanut! :hug:

Ulkoilusta: Meille on annettu neuvolasta pakkasrajaksi se -10 astetta ja lisäksi viimeksi neuvolassa terkka sanoi, että kannattaa näin pienen kanssa harkita, jos on yli -5 pakkasta ja tuulee. Täällä rannikolla on tosi raaka tuuli vielä, kun on meri auki. Ehkä mä olen vähän ylisuojeleva, mutta noin pienellä on vielä keuhkot kehittymässä, enkä siksi ole kovin kylmässä uskaltanut ulkoiluttaa. :ashamed: Mun äiti on lto ja niillä on tarhassakin ulkoilurajana -10 astetta ja kyseessä 3-6-vuotiaat. Tietysti vaunut suojaa vähän eri tavalla, ei se kylmyys pääse niin pahasti puremaan. Tänään kyllä käytiin vaunuilemassa, oli mukavaa, tosin aika raskasta kulkea lumessa, vaikka meillä on tukevat isopyöräiset vaunut ja tietkin oli aurattu. Sinne oli jäänyt silti jäisiä paakkuja, ja välillä kyllä ihmettelin miten vauva pystyi nukkumaan siinä vaunujen keikutuksessa!

Näpyistä: Meillä on pojalla ihan selviä finnejäkin välillä! Nyt on hormoninäpyt hieman vähentyneet. Myös miliumeja (sellaisia kovia valkoisia näppyjä ) on aika paljon.

Hiuksista: Pojalla oli syntyessään ihan vaaleaa ohutta tukkaa, jota on edelleen. Ei ole vielä lähtenyt mihinkään. Saa nähdä tummuuko se ajan kanssa vai ei. Itse olen tumma, mies on ollut pienenä aivan vaalea, mutta tummunut kasvaessaan. Mun pikkusisko taas on aivan vaalea, melkein albiino, joten kyllä sitä vaaleutta on molempien suvuissa. :) Onko teidän vauvoilla muuten yhtään karstaa päässä? Meillä tuntuisi hieman olevan. Pitää ennen seuraavaa kylpyreissua öljytä päätä ja katsoa auttaisiko se.

haltia: Meidänkin täytyy ottaa kokeiluun öiden rauhoittaminen ja rytmin kääntäminen. Viime yö meni ihan plörinäksi, vauva valvoi klo 6 asti! :eek: Oli siinä äidillä ja isällä hieman hermoissa pitelemistä. Poika ei rauhoittunut edes syliin tai rinnalle, kitisi vaan, ja jos vain antoi olla, alkoi lopulta huutaa. Rinnalla alkoi itkeä heti imemisen loputtua, veikkaan, että maitoa nousi kurkkuun ja se poltteli. :( Ei auttanut röyhtäytys tai pystymmässä imettäminen.

Lopulta poika nukahti kantoliinaan (olisi pitänyt kokeilla heti). Nukuin sitten itse sohvalla puoli-istuvaan asentoon tyynyillä tuettuna vauva kantoliinassa rinnan päällä. Mä en osaa nukkua samalla kun imetän, en osaa imettää muuten pimeässäkään, vaan yövalo pitää olla päällä. Poika irrottaa otteensa rinnasta monta kertaa syödessään, enkä pimeässä osaa laittaa rintaa takaisin suuhun.

Luin muuten jostain artikkelin vauvan itkemisestä. Amerikkalaisen lastenlääkärin mukaan vauvojen itkutiheys noudattaa n:n muotoista käyrää. Itkun määrä kasvaa ja on korkeimmillaan 6 vko:n iässä, jonka jälkeen se alkaa vähentyä. Itkulla on luultavasti jokin evolutiivinen tarkoitus, sillä sama käyrä näyttää sopivan kaikissa kulttuureissa eläviin vauvoihin. En tiedä lohduttaako tämä, mutta ihan mielenkiintoista, jos pitää paikkansa. Niin, ja "tavallinen" vauva itkee päivässä kaksi tuntia. :D

Kesäsiili: Onko teillä kokeiltu erilaisia tutteja? Meillä on kolmenlaisia tutteja kotona, eikä mikään niistä kelpaa pojalle. :kieh: Haluatko muuten jotain tietoja tuohon etusivun listalle?

Kyynelistä: Kyynelkanavathan alkavat toimia vauvoilla vasta tässä reilun kuukauden iässä. Meillä ei vielä kyyneliä tule, silmät vain rähmivät vielä.

Uudesta vuodesta: Me menemme käymään yksillä ystävillä. Meillä on sellainen tiivis kaveriporukka, joka kokoontuu sinne. Luultavasti menemme vain muutamaksi tunniksi illasta, siellä nimittäin on kaksi koiraa, jotka viimeksi olivat rasittavuuteen asti kiinnostuneita vauvasta.

Pitkä teksti tuli minullakin. :) Vauva nukkuu taas liinassa, jospa tänä yönä päästäisiin omaan sänkyyn nukkumaan... :|

-Pantsu ja pikku-ukko
 
PANTSU ja HALTIA voi kurjuus noiden öiden kanssa.. :hug: Ei oo mua ainakaan tehty yövalvojaksi.. Ite ollu aina iltauninen ja tarvinnu kunnon yöunet.. nyt ku miettii et pian 2kk menty ihme yö-torkuilla niin eikai ihme jos alkaa nähdä pian unta jo valveilla :$ Ja tuokin on niin totta, yks yö olet ihan onnellinen ja ajattelet et nytkö nää alkaa sujua, niin seuraavana sitten kitistään tai muuten valvotaan.

Rota tekee jonkinlaista extra itkusuutta. Tai kitisee toi muutenki mut nyt tuntuu ettei tosiaankaan asetu mitenkää.. Yö meni viuhtoessa ja vatkatessa, joten eipä nukuttu vaikkei varsinaisesti itkettykään. Mä en osaa ite nukahtaa ku toinen vatkaa ja sätkii ja puhisee.. Nyt sitte ilta kitisty epämääräisesti..ei kelpaa mikään. Iskin supon pyllyyn, katotaan auttaisko se.
Outoo ko neuvola ei puhunu mitään et annettas tiheemmin ne rokotteet..pääsis eroon tästä nopeemmin eikä kk välein olis samaa rumbaa..

Tissilakkoilu välillä jatkuu ja välillä helpottuu.. Saa nähä..itellä menee välillä usko ja etenki väsyneenä "palaa pinna" ja päätän et tää loppuu tähän koko imetys.. Mut mennää ny vielä. Illalla viim. annan lisämaitoa ku imee ihan hulluna tissin päälle helposti 100ml.. |O

Karstaa ei oo.. Sibicort tasotti näppyhässäkkää jo parin voitelun jälkeen. Joten onneks tuskin ainakaa on mitään allergista.

KYYNELEET joo, niinhän se on et ne kanavat kehittyy vasta myöhemmin. Tuolla on tullu jonku aikaa kyyneleitä.. aika varhaisesta, eli kai yksilöllistäkin.

UUSVUOS menee yksin kotona, mies päivystää.. Tylsää isolla T:llä.. mut ei voi mitään. Ihan jännittää taas huominen.. valmiiks ihan väsy ja vähän kipeen oloinen, ja vielä jos toi levottomuus-itkuisuus jatkuu niin tulee PIIIIIITKÄ päivä..

Jepjep.. ei oo tyypillä unesta tietookaan.. Yleensä nukkunu jo eka yö- pätkää tähän aikaan. Huuuhhh.. No, näillä mennään :)

Tsemppiä ja voimia kaikille. Keksitään tosiaan yhdessä keinoja selvitä pahimman yli :)
Kauniskuu
 
Kaikille vauvan kans valvojille voimia :hug: Kyllä se jossain vaiheessa helpottaa. Ajatelkaa, kun he teini-ikäisinä vaan kääntävät kylkeä, kun pitäs aamulla nousta ylös ;) No joo kun itse on väsynyt niin kyllä on vitsit vähissä.

NÄPPYLÄT ja IHOTTUMA: Meillä oli kans pari viikkoa sitten pienen pientä näppyä ihan koko vatsan alueella alkaen kaulasta. Terkan mukaan hikinäppyä ja pesin aluetta sit vähän useammin ja rasvailin perusvoiteella niin lähti. Kasvoissa on ollut hormoninäppyjä ja miliumeja. Mulle tuli itsellekin raskauden aikana noita miliumeja kasvoihin paljon. Hikinäppyjä tulee nytkin helposti varsinkin kaulan alueelle, jos paljon vaatetta päällä, kun ulkoillaan tms. mutta häipyvät sitten. Pelkäsin jo myös atopiaa, koska miehellä on paha atopia ja allergia pelottaaa, koska meillä on liuta noita eläimiä.

KAUNISKUU: Hienosti on teidän neiti kasvanut! Meillä on seuraava neuvola 13.1

Meille tuli kutsu tuohon pneumokokkirokotetutkimukseen. Vielä on mietinnässä, mutta ollaan tällä hetkellä enemmän sitä mieltä että osallistutaan. Olishan se hyvä, jos välttyis korvatulehduksilta, jos sattuis saamaan sitä pneumorokotetta. Sitä kun ei sit tiedä kumpaa vauva saa.
Meillä myös päätä kannatellaan jo tosi pontevasti ja välillä on sellainen viuhtominen käsillä ja jaloilla, että menis tosi kovaa jos pääsis eteenpäin ;) Välillä sylissä ollessaankin yrittää punnata itseään istuvampaan asentoon.
Eilen oltiin ostamassa mulle ristiäisvaatetta Turussa ja vauva nukkui lähes koko reissun. Välillä Hansassa availi silmiään ja ravintolassa oltiin nurkkapöydässä niin siellä sit hänkin ruokaili. Hiukka jännitti tuo julkisella paikalla imetys, mutta sujui hyvin ja pidin vielä harsa näköesteenä ettei muita ihmisiä häiritsis...Illalla kun päästiin kotiin niin nukahti klo 23 ja heräs vasta 5 aikaan syömään.
Nyt viikon verran kohta mennyt niin, että nukkuu yhden noin 5-6 tunnin jakson!! Sit sen jälkeenkin nukkuu, mutta sen kolmisen tuntia. On kyllä ihan erilainen olo itsellä, kun saa nukkua tuollaisen pätkän.
Meillä vauva on kovasti kiinnostunut äitiyspakkauksen kirjan runoista. Olen niitä muutamana päivänä lukenut ja vauvalla on hirmu hauskaa kun niitä kuuntelee ja kovasti yrittää jutella takas.
Kyyneleitä on täälläkin tullut jo jonkin aikaa.
Ulkoitu ollaan hiukka yli -10 asteessa, jos ei ole tuullut. Eipä tuolle kylmä ole tullut. Ennemmin tunnun laittavan liikaa päälle.
Tänään meinataan olla ihan kotosalla vaan.

Bartsu ja "Marianne"
 
Hyvää uuttavuotta kaikille! ensi vuonna meidän vauva täyttääkin jo 1-uotta ;)

Meillä ihana yö ja aaupäivä takana. Eilinen meni ihan kitistessä, ja olin aivan varma, ettei yöstä tule mitään, mutta vauva yllättikin äidin ja isän positiivisesti, ja kun kitinöiden päätteeksi nukahti 1 niin heräsi syömään vasta viideltä :eek: siis todella ruhtinaallista tässä taloudessa. Ja sitten heräili kahden tunnin välein syömään, kunne 11 jaksettiin koko perhe nousta. Olen nyt tehnyt niin, että imetän vauvan sylissä, ja laitan sen jälkeen viereeni köllimään. Liekkö auttanut se korotettu asento, ja tyyny vauvan alla, mutta vauva on kyllä nukahtanut nyt kahtena yönä itse, en ole enää imetyksen jälkeen nukutellut sylissä. En uskalla toivoa, että tämä olis mitään mikä ei kohta lopu, mutta hyvä kun välillä näinkin. Öiden rauhoittaminen täällä siis jatkuu. Aamulla vauva heräsi hieman kiukkuisena. Kun silittelin ja otin lähelle hän muuttui niin aurinkoiseksi, ettei mitään määrää. Ensimmäisen kerran auva katsoi mua silmiin ja hymyili siten, että se kohdistui mulle - ei ole kyllä mitään niin ihanaa. Kun nauroin, auva alkoi nauraa myös. Pitkän aikaa jumpattiin ja juteltiin koko perhe yhdessä, ja vauva meni miehen kanssa kylpyyn. Iltapäivällä lähdettiin kauppakeskukseen autolla, ja vauva oli mulla kantoliinassa. Oli ihana reissu. Vauva nukkui tyytyväisenä tuhisten, ja liinailu toimi loistavasti.

Mekin ollaan kotona ihan perheen kanssa vain uusi vuosi. Ei oikein huvita lähteä minnekään bileisiin vauan kanssa, ja sisällä pitää olla, ettei toinen säiky raketteja. Varmaan katsellaan joku elokuva.

Luin myös jostain tuosta samasta itkututkimuksesta kuin pantsu. jossain taidettiin myös sanoa, että koliiki ja itkuisuus on ikäänkuin hyvä geenimuunnnos, koska vauvojen on täytynyt pysyä hengissä, että itkuiset vauvat on tullut huomatuksi, ja hoidetuksi. Sitten varmaan 6vk:n jälkeen alkaa pikkuhiljaa vauvalle kehittyä muutkin tavat ilmaista itseään kuin vain itku.

En olekaan tiennyt, että kyynelkanavat kehittyy vasta myöhemmin, mielenkiintoinen tieto!

Kauniskuu musta imettäminen kannattaa ottaa siten, että sen voi lopettaa koska vaan, jos menee liian mahdottomaksi. Ottaa päivä kerrallaan, jajattelee, että imettää vielä tänään, huomenna voi lopettaa, jos ei enää jaksa. Meidän äiti ei ole imettänyt mua kuin 3 vk, kun ei maitoa tullut tarpeeksi ja mä purin nännit verille. Kun äiti antoi pullolla maitoa aloin 3vksena nukkua 7-9 h yöunet, valvoin sitten päivät. Pienempiä sisaruksia ei sitten ole kai imetetty yhtään. Ja ihan normaaleja ja terveitä meistä on kasvanut, mullakaan mitään allergiaa oo tms. Itse luulin, ettei mulla ehkä tulis maitoa tai nännit ei soveltuis imetykseen (ne oli ennen tosi olemattomat) ja olinkin ihan puulla päähän lyöty kun se yhtäkkinen maidonnousu tapahtui ja maitoa tulee vaikka muille jakaa.. Joissain tilanteissa se imetyksen lopettaminen voi olla ihan hyvä vaihtoehtokin. Kaverilla oli eka tosi hankala vauva, jota ei imetetty kuin muutama vikko. Hänen kolmas imikin sitten rintaa vielä 2-vuotiaana. Lapset on erilaisia, huonoa omaatuntoa ei kannata tuntea, mutta ei helpolla luovuttaakaan. Kyllä sen sitten varmasti huomaa jos on parempi lopettaa imettäminen. Voimia lakkoilijan kanssa. Ja ilmeisesti noi lakothan on ihan yleisiäkin. miksiköhän toi rota annetaan sitten niin pitkillä väleillä?

Täälläkin pitäis miettiä ristiäisvaatteita ja kaverin häätkin on, koskahan sellaiset ehtis hankkia, kaapistakaan kun ei löydy kaikkia vaatimuksia täyttävää asua (pitäis voida imettää, ja mahan pitäis olla piilossa ja kauniiltakin pitäis näyttää :ashamed: )

Mitkä on muuten teidän "suosikki" arkivaatteet vauvalla? itse kun olen huomannut, etten ole kertaakaan laittanut vauvalle esim pieniä lappuhaalareita ja paitoja en käytä myöskään ikinä. Aina on ihan perus body ja potkarit ja villasukat, kylmemmällä sitten siinä päällä kollege (miten tuo sana kirjoitetaa?) haalari tai huppari ja housut. Öisin on kokopuku, jossa on sukkaosa myös, sellaisia sukattomia ei tule meillä käytetty, irralliset sukat kun ei vauvalla pysy jalassa. Sinne kaverin häihin nyt ajatteln sitten vauvalle niitä lappuhaalareita.

Tuollapa tuo käärö känisee, joten täytyy mennä. Ihanaa alkavaa vuotta koko pinoon :heart: meillä kaikilla onkin edessä aivan uskomattoman vaiherikas vuosi. Pieni kehittyy ekan vuoden niin vauhdilla, nyt on jo ihan vastasyntynyt-vaihe ohi. Nautitaan vauvoista!

Haltia ja Peikko-poika

Muoks, taas tuli hillitön romaani, sitä innostuu kirjoittamaan, kun hieman saa omaa aikaa. ihana teidän kanssa arkea jakaa.
 
HYVÄÄ UUTTA
VUOTTA KAIKILLE :heart:

HALTIA joo, täälläkin jääny kaikki kivat "söpöily" vaatteet ihan kaapinpohjalle.. SImppelit yksiosaiset on must. Boby-potkari jne. linjalla mennään. Kerran pistin huvikseen mekkoa päälle ja totesin että ihan hanurista kun pyörittelee vauvaa ja tunkee toppista päälle. Joten noi kätevät perusvaatteet jääny käyttöön. Niin se kai menee varmaan lähes kaikilla :D
Mä laitan kans vaa bobyn ja potkarin ja esim.villasukat ja siihe päälle fleecepuvun ja sit toppiksen. Sillai ollaan menty tonne 15 asteeseen saakka ja neiti ihan umpikuuma siitä huolimatta :D
JAaha.. taas kitistään. Sunnuntaiks pitäs keksii tosiaan vaatetta ristiäisiin vaikka pidetää iha kotona ja perhepiirissä. Mut kivahan se olis pukee muutaki ku ikuiset toppahousut :LOL: Niin se vaan menee.. perusolovaatteet on nii helpot imetyksen yms. kannalta että ei oo tullu paljo vaatekaupassa käytyä raskausajan jälkeen... :ashamed:
BARDO Ihan loistava rytmi tullu teille! Tosi hienoa, onneks olkoon!! Kyl varmaan eka ihan säikähtää ku tyyppi nukkuukin monta tuntia eikä herääkään 2h välein. Meillä kävi se "erehdys" silloin yks yö että nukku puol kahdestatoista aamu kuuteen.. Mut oliki tankattu korviketta..en sit tiedä oliko syy siinä.
Joo.. taas yritellään imetystä. HArmittaa ku maitoa tulee niin että valuu ja silti vauva tempoo rinnalla. Noh.. ei munkaan äiti eikä siskot imettäny ko max 1kk eikä se oo äitiyden mitta tai tee lapsista parempia mutta haluaisin mä silti tätä jatkaa.. EIkä pullojen kanssakaan oo mitenkää helppoo.. pestä ja lämmitellä korviketta öisin jne.. No pääasia et lapsi kasvaa ja voi hyvin.
Joooo.. taas mennään
Halit kaikille!
 
Tänä yönä poika myös veteli 1 viiteen ja sitten 2h välein. ihana olo, kun on piiitkästä aika levännyt. niin ja karstaa meillä ei ole, olenkin miettnyt, koska sitä alkaa tulla. ja omat vaatteet on nykyään tosiaan myös toppatakki ja housut, kotona jotain olohousuja ja joku noin hyvin imettämiseen sopiva kotiaita. pari kaupunkikelpoista imetyspaitaa omistan ja kaverilta sain isoja farkkuja, joita muutkin on käyttänyt heti synnytyksen jälkeen.

nyt aamutoimiin ja suihkuun.
 
Tännekin tiedoksi, että taas on yksi meistä vauvautunut. :D Veena sai tytön 28.12. :heart:

Arkivaatteista: Bodyt-potkarit linjalla vedetään täällä myös. :) Meillä ei edes oikein ole mitään söpöstelyvaatteita. Päätin, etten osta mitään farkkuja tms. näin pienelle vauvalle. Paitojakin on vasta 62-senttisinä. Vauva saa olla vauvannäköinen, musta on tosi outoa, että tällaisille pötkäleille myydään jotain nahkatakkeja ja pieniä kenkiä! :eek:

Mä olen pukenut autoon vauvalle vain sisävaatteet ja toppapuvun, sekä tietysti villasukat ja silkki- ja villamyssyt. Vauva kitisee selvästi kuumuutta, jos laitan enemmän. Meillä on autossa sisätilalämmitin, joten auto ei ole koskaan ihan jäässä sisältä. Myös vaunulenkille olen laittanut saman kerraston + äp-makuupussin. Meillä on vaunut pehmeällä kantokopalla, jossa on päällä peite + vielä erikseen jalkapeite. Aika monta eristävää kerrosta jo niissäkin.

Munkin pitäisi mennä ostamaan jotkut siistit vaatteet nimijuhlia varten (ja ehkä pojallekin sitten ne yhdet söpöstelyvaatteet ;)). Mulla on paino pudonnut jo 13 kg:a, enää siis kilo lähtöpainoon. Silti tuntuu, ettei vaatekaapissa ole mitään sopivaa juhlavaatetta, ainakaan sellaista, jossa voisi imettää. Vartalon muoto on muuttunut kyllä selvästi. Maha on tietenkin vielä ihan löysä, ja lantio on selvästi leveämpi kuin aiemmin. Mulla on myös kotona ihan vaan joku imetyspaita ja collegehousut. Ulos olen laittanut farkut tai toppahousut, riippuen ilmoista.

Milloin teillä muuten loppui jälkivuoto? Mulla loppui oikeastaan jo reilu viikko sitten, mutta monta päivää tuli vielä sellaista ärsyttävää tuhrua/verensekaista limaa. Ei niin paljoa, että pikkuhousunsuojaa olisi tarvinnut, mutta kuitenkin aina pyyhkiessä. Nyt ei ole tullut enää sitäkään. Pitäisi varata aika jälkitarkistukseen, kunhan vain muistaisi soittaa sinne. Minä asennutan kuparikierukan tarkistuksen yhteydessä. Aika hassua, että nyt pitää taas huolehtia ehkäisystä (vaikka takaraivossa vähän kutkuttaa ajatus, ettei meille luomuihmettä kuitenkaan voisi käydä ). :)

Bartsu: Teillä on kyllä hienosti neiti löytänyt rytmin. Onneksi olkoon hyvistä yöunista myös haltialle! :)

Kauniskuulle tsemppihalit! :hug: Hienoa, että jaksat vielä yrittää imettämistä. Toivottavasti vauva vielä kiinnostuisi tissistä. Onhan se niin, että korvikkeen kanssa pelaaminen on hankalampaa kuin imetys. Mutta ei tosiaan tee kenestäkään yhtään sen huonompaa äitiä. Myös osittaisimetys on hieno juttu!

ON: Uusi vuosi meni oikein mallikkaasti. Olimme kavereiden luona, poikaa kovasti ihasteltiin. :) Vauva nukkui koko ajan, ei paljoa häiriintynty hälinästä ympärillä. Kotiin tultiin sopivasti vuodenvaihteeksi, raketit paukkui ulkona ja me makoilimme vauvan kanssa hämärässä sisällä. Naapureilla oli bileet, mutta onneksi korvatulppien avulla minäkin sain nukuttua, vauvaa ei häirinnyt mikään ääni. :D

Nyt on pari yötä sujunut jo paremmin. On nukahtanut hyvin syliin ja nukkunut kiltisti sängyssä. Parin tunnin välein heräillään edelleen, mutta tänään oli yllättävän levännyt olo, kun nousimme yhdentoista maissa. Poika tosiaan nukahtaa aina syliin, on pakko nostaa hänet syötön jälkeen pystyasentoon ja röyhtäyttää, koska makuulla kitisee ja itkee. Selvästi maito nousee ruokatorveen ja polttelee, vaikka makuuasento onkin nyt vähän pystympi. Kuitenkin, kun lasken vauvan sänkyyn, hän usein havahtuu, mutta nukahtaa itsekseen. Ihanaa!

-Pantsu ja pikku-ukko 1kk 4pv
 
Hei vaan ja hyvää uutta vuotta kaikille!

Kyllä menee päivät huristen eteen päin, tuntuu ettei oikein kerkiä mitään puuhastelemaan, vauva vie kaiken ajan, en tietenkään valita! Eilen käytiin neuvolassa, 320g tullut painoa viikossa lisää, on poika tullut isäänsä, ruoka maistuu.
Itse olen laihtunut paljon, taitaa olla jo -7kg lähtöpainosta. Pitäis päästä vaateostoksille, kaikki vanhat vaatteet roikkuu päällä. Ennen oli vatsaa jonkun verran mutta nyt tuntuu sekin kadonneen ainakin puoleen. Syöminen multa unohtuu melkein päivittäin, huomaan iltapäivällä viiden aikaan että aamupalan oon syönyt että pitäsköhän jotain vielä laittaa suuhunsa. Pitäis opetella taas terveelliset tavat.

Me ollaan taas saatu nukuttua yöt hyvin, n.4h pätkissä, tänäänkin vauva nousi vasta puolen päivän aikaan ylös. Isä meillä on eniten väsyksissä, noh se pääsee reilu viikon päästä töihin lepäämään.

Uusi vuosi meillä vaihtui kotosalla omalla sakilla, saunottiin ja herkuteltiin. Mä muuten en ole totellut vinkkiä olla saunomatta, olen käynyt saunassa heti melkein kun tulin kotiin. En tiedä olenko tyhmä mutta ei vielä ole tullut ainakaan mitään ongelmaa. Jälkivuotoa on kuitenkin vielä jonkun verran.

Tosiaan ristiäisiäkin pitäis alkaa miettimään ja sitä nimeä... Me ei olla käyty edes vielä lastenvalvojjalla tunnustamassa isyyttä, kutsu tuli kyllä jo.

Tarvis mennä kait päästämään tuo mies lumitöihin...
Hilma



 
Täällä taas ihan painajaismainen yö takana. Poika nukkui pieniä pätkiä jonnekin klo 2-3:n ja sen jälkeen ei sitten nukkunutkaan enää! :( Hetkeksi torkahti kantoliinaan ja sain itsekin vähän ummistettua silmiä, kunnes sekään ei enää auttanut. Päivällä torkahti isän olkapäätä vasten ja sain nukuttua 1½ tuntia. Sitten taas itkettiin. Tissillä viihtyisi vaikka kuinka, mutta kun sieltä alkaa tavara loppua, niin saa raivarit. Ei kuitenkaan ole nälkä, kokeilin antaa pakkasesta maitoa, eikä sitä huolinut. Lopulta mies lähti vauvan kanssa autolla liikenteeseen ja turvakaukaloon sitten nukahti. Tulivat äsken takaisin ja poika nukkuu vielä kaukalossa, saa nähdä kuinka kauan.

En tiedä mitä tämä on. Ei itke masuaan, ei vaan saa nukahdettua. Tiheän imun kausiko, kun viihtyy niin hyvin tissillä? Lopulta menee ihan yliväsyneeksi pieni raukka. :( On niin masisfiilis, kun ei mikään auta. Itsekin sitten itken väsymystä ja turhautumista. :'(
 
PANTSU "Tervetuloa" kerhoon.. Juuri tätä showta meillä. Samaa itketty ja masisteltu täälläkin jo monta viikkoa.
Luulin kans et mahahuutoa ja milloin mitäkin. Nyt sit tehny havainnon että rytmitys on kaiken avain. Yritin sitä miehellekin toitottaa samoin ku isovanhemmille. Ku tuntuu ettei porukka tajua et lapsi väsyy nopeesti ja tarvii unensa ajallaan, vaikka kuinka kiva sitä olis pällistellä ja pyöritellä ja juoksuttaa kylässä. Sit ku päivä menee sekaisen niin ilta on ihan kamala..

Olen nyt todenut siis seuraavaa: Neiti tarvii tasan tarkaan kolmet-neljät päiväunet aika tarkaleen samoihin kellonaikoihin. Jos näistä luistetaan niin kitinä-huuto-tissiraivoaminen on valmis. Viuhtoo ja kitisee eikä asetu. Haluaa imeä mutta kun ei tuu muka "tarpeksi"niin alkaa huuto, silti ei o nälkä koska luputtaa pullosta vain mini määrän. ELi vain imutarvetta ei muuta. Sit vaikka väkisin unille. JAksaa olla vain hetken hereillä ja selkeesti vaan pantava unille vaikka ensin luulin että pitää väkisin tuputtaa seurusteluhetkiä.
Vaunut on ainoa paikka täällä missä nukahtaa varmiten (siis lenkillä, ei seisoessa). Joten kiva-kiva jos ei pääse ulos. Vaikka kuinka väsy itellä niin pakko lähteä. Mitä paremmat ja säännöllisemmät unet päivällä sitä parempi yö tulee.
Näin siis opin ite kantapään kautta. Ei siis ollu pelkästää mahakipua, eikä rintaraivaria eikä aktiviteetin puutetta vaan rytmistä pakko pitää kiinni oli omia menoja tai vieraita tai mitään- EN tiiä onko herkempi sitte "stressille" tää lapsi, mutta ihan taatusti sekaisin jos ei saa nukuttua kunnolla päivällä tai jos nukahtaa esim. autoon ja herää kesken unien.
Onhan toki tiheenimun kauttakin nyt varmaan mut ei se pelkästään selitä.. Eilinen oli iha hirvee päivä ku ei pidetty kiinni rytmistä ja valvoi ja tappeli yhteen asti yöllä.
Onhan näitä tietty kaikkia ajanjaksoja näköjään-- yks päivä ihana ja toinen huudetaan. Aina ei voi kai oikeesti tietää mikä on.
Pelottaa tää väsykierre.. sillo helposti itellä pinna ihan superlyhyt.
Tsemppiä sinnekin. TOiv. nää meidän pikku ihmeet alkais päästämään meitä pikkuisen "helpommalla" :)
HAlit
KAuniskuu
 

Yhteistyössä