Allergia & iho-oireet

Huomenta!

Tämä äiti repii hiuksia päästään oman tyhmyytensä johdosta...

Lyhyesti siis:
Meillä pojalla 7kk on ollut ihottumaa jo noin 3kk ikäisestä lähtien, huhtikuussa testatiin maito, porkkana, kissa, koira ja kananmuna, ainoastaan kissa reagoi ja ihottuma saatiin kuriin.

Nyt on tullut sellaisia keltaisia röheltäviä laikkuja ohimoille ja punaista pikkunäppylää selkään ja taipeet on punaisena. Porkkana oli hetken pois ruokavaliosta, ei parantavaa vaikutusta, sitten lopettiin puuro (sisältää maitojauhetta ja ei suostu syömään muuta), mutta senkään poisjättäminen ei vaikuttanut, nämä oli ne minun maalaisjärjellä miettimät ekaksi mieleen tulleet allergian mahdolliset aiheuttajat, mutta ilmeisesti ei ollut kumpikaan näistä.

Mistä tämä ruoka-aineiden testaus kannattaisi aloittaa??? Täällä saa ihokokeella testattua 1-5 kerrallaan, millä perusteella valitsen nuo 5, kun tuntuu, että summassa pitää valita... En ole koskaan ollut tekemisissä minkääaisen allergian kanssa ja en ymmärrä yhtään, että mistä päästä tätä nyt lähtisi selvittämään.

 
reetta84 harmaana
meillä poika 8kk ollu kuukauden ikäsestäasti kamalan ihottuman peitossa(välillä ihottuma kävi poissa) käytiin allergiatestissa(verikoe) pari viikkoa sitten ja tulokset tuli tänään, kananmuna vehnä ja kissa niille oli reagoinut...
verestä pystyi testaamaan satoja ruoka-aineita ja elän ja siitepölyt. pyydä että teilläkin tehdään verikokeet. toivottavasti sait jotain selkoa
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2005 klo 13:19 reetta84 harmaana kirjoitti:
meillä poika 8kk ollu kuukauden ikäsestäasti kamalan ihottuman peitossa(välillä ihottuma kävi poissa) käytiin allergiatestissa(verikoe) pari viikkoa sitten ja tulokset tuli tänään, kananmuna vehnä ja kissa niille oli reagoinut...
verestä pystyi testaamaan satoja ruoka-aineita ja elän ja siitepölyt. pyydä että teilläkin tehdään verikokeet. toivottavasti sait jotain selkoa
Miksihän meille tehtiin viimeksi ihokoe, eikä tuota verikoetta, jos siitä näkee noin monta kerralla?!?! Pitääpäs kysyä, kun tänään mennään vielä käymään lääärissä... Kauanko tuloksien saaminen kestää tuosta verikokeesta? Kuinka varma tuo verikoe on eli pitääkö todistaa vielä altistamalla?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2005 klo 13:19 reetta84 harmaana kirjoitti:
meillä poika 8kk ollu kuukauden ikäsestäasti kamalan ihottuman peitossa(välillä ihottuma kävi poissa) käytiin allergiatestissa(verikoe) pari viikkoa sitten ja tulokset tuli tänään, kananmuna vehnä ja kissa niille oli reagoinut...
verestä pystyi testaamaan satoja ruoka-aineita ja elän ja siitepölyt. pyydä että teilläkin tehdään verikokeet. toivottavasti sait jotain selkoa
Niin, ja oliko tuo verikoe kuinka kallis?
 
onkos teillä testattu kananmuna? Se on yks yleisesti allergisoiva ruoka-aine pienillä lapsilla. Sen voit huoletta jättää vähäksi aikaa ruokavaliosta pois, myös omastasi, jos imetät vielä. Kananmunan eliminoinnissa ruokavaliosta saa olla tarkkana, koska kananmunaa on melkein kaikessa ruoassa.
Ruoka-aineallegioita voidaan testata prickeillä, epikutaaneilla (ns. lapputesti) ja verikokeilla. Prick näyttää (jos näyttää) välittömän allergian, epikutaanit viivästyneen allergisen reaktion. Verikokeessa etsitään verestä jonkin tietyn aineen vasta-aineita. Jos mikään näistä ei anna positiivista tulosta, voidaan vielä tehdä altistus. Vaikka muut kokeet, esim. verikoe näyttäisi positiivista tulosta, niin se ei riitä KELAlle. KELA vaatii (positiivisen) altistuksen, josta lääkäri kirjoittaa lausunnon KELAlle, jonka mukaan KELA maksaa hoitotukea. Ilman lausuntoa esim. maitoallergisen lapsen erityiskorvikkeet maksavat vanhemmille maltaita.
Allergiaverikokeiden hinta riippuu seulan laajuudesta. Yksityisellä voi varautua siis aika isoon laskuun. KELAlta saa osan takaisin, jos kokeisiin on lääkärin lähete. Yleensä aloitetaan prickeillä, ja jos ne ei näytä mitään, mutta on vahva epäily allergiasta, siirrytään verikokeisiin, sitten vasta altistukseen. Mutta aina ei verikokeetkaan näytä mitään. On aika paljon lääkärikohtaista, ainakin yksityisellä, miten testeissä edetään.
 
Nyt on lääkärissä käyty ja lääkäri oli sitä mieltä, että mitään ruoka-aineita ei tarvitse välttää eikä uusia allergiakokeita aleta tekemään, koska ihottuma on niin vähäistä ja iho pysyy rasvoilla kurissa.

Uudet suositukset kuulemma on, että vähäisiä allergioita hoidetaan ns. siedätyshoidolla. Ja näin minulle kertoi myös neuvolantäti, jolta asiaa myös tiedustelin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2005 klo 09:39 Lilla-77 kirjoitti:
Huomenta!

Tämä äiti repii hiuksia päästään oman tyhmyytensä johdosta...

Lyhyesti siis:
Meillä pojalla 7kk on ollut ihottumaa jo noin 3kk ikäisestä lähtien, huhtikuussa testatiin maito, porkkana, kissa, koira ja kananmuna, ainoastaan kissa reagoi ja ihottuma saatiin kuriin.

Nyt on tullut sellaisia keltaisia röheltäviä laikkuja ohimoille ja punaista pikkunäppylää selkään ja taipeet on punaisena. Porkkana oli hetken pois ruokavaliosta, ei parantavaa vaikutusta, sitten lopettiin puuro (sisältää maitojauhetta ja ei suostu syömään muuta), mutta senkään poisjättäminen ei vaikuttanut, nämä oli ne minun maalaisjärjellä miettimät ekaksi mieleen tulleet allergian mahdolliset aiheuttajat, mutta ilmeisesti ei ollut kumpikaan näistä.

Mistä tämä ruoka-aineiden testaus kannattaisi aloittaa??? Täällä saa ihokokeella testattua 1-5 kerrallaan, millä perusteella valitsen nuo 5, kun tuntuu, että summassa pitää valita... En ole koskaan ollut tekemisissä minkääaisen allergian kanssa ja en ymmärrä yhtään, että mistä päästä tätä nyt lähtisi selvittämään.
heips!
meillä maito oireili taipeissa ja nyt poikani on 8kk , allergiat tiedossa eikä vielä helpottaneet. ihon korjaantuminen vie aikaa mutta meilläkään ei verikokeessa näkynyt maito eikä moni muukaan mutta prick testeissä kakki näkykin jo selvemmin. joten taitaapi olla aika yksilöllistä miten näkyy ja missä... ja terv. keskukses verikokeet ei maksa mitään!!
 
ilona83 harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2005 klo 09:39 Lilla-77 kirjoitti:
Huomenta!

Tämä äiti repii hiuksia päästään oman tyhmyytensä johdosta...

Lyhyesti siis:
Meillä pojalla 7kk on ollut ihottumaa jo noin 3kk ikäisestä lähtien, huhtikuussa testatiin maito, porkkana, kissa, koira ja kananmuna, ainoastaan kissa reagoi ja ihottuma saatiin kuriin.

Nyt on tullut sellaisia keltaisia röheltäviä laikkuja ohimoille ja punaista pikkunäppylää selkään ja taipeet on punaisena. Porkkana oli hetken pois ruokavaliosta, ei parantavaa vaikutusta, sitten lopettiin puuro (sisältää maitojauhetta ja ei suostu syömään muuta), mutta senkään poisjättäminen ei vaikuttanut, nämä oli ne minun maalaisjärjellä miettimät ekaksi mieleen tulleet allergian mahdolliset aiheuttajat, mutta ilmeisesti ei ollut kumpikaan näistä.

Mistä tämä ruoka-aineiden testaus kannattaisi aloittaa??? Täällä saa ihokokeella testattua 1-5 kerrallaan, millä perusteella valitsen nuo 5, kun tuntuu, että summassa pitää valita... En ole koskaan ollut tekemisissä minkääaisen allergian kanssa ja en ymmärrä yhtään, että mistä päästä tätä nyt lähtisi selvittämään.

Onko lääkäri puhunut mitään että lapsellasi olisi atooppinen iho? minulla on ja ihoni on välillä hyvä mutta esim kesäkautena aika pahakin. ja minä en luota verikokeella tehtyyn allergia testiin. minulla otettiin verikoe ja siinä näkyi että allergiaa on koivunsiitepölylle ja kissa eikä mitään ruokaaineallergioita ja sitten kun tehtiin pistokokeena niin löytyi paljon paljon enemmän esim: kaikki siitepölyt paitsi paju, kaikki eläinpöly ja huonepöly. ruoka-aineista: kaikki sitrushedelmät. kiivi. tomaatti, kala, tuoreet kasvikset ja hedelmät kevät-kesä aikana, sulkaa, kaikki pähkinät, mausteet, kananmuna. oli siinä lääkärillä ihmettelemistä kun noin paljon tuli esille kun verikokeessa ei näkynyt kuin 2kpl. \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.07.2005 klo 12:10 ilona83 harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2005 klo 09:39 Lilla-77 kirjoitti:
Huomenta!

Tämä äiti repii hiuksia päästään oman tyhmyytensä johdosta...

Lyhyesti siis:
Meillä pojalla 7kk on ollut ihottumaa jo noin 3kk ikäisestä lähtien, huhtikuussa testatiin maito, porkkana, kissa, koira ja kananmuna, ainoastaan kissa reagoi ja ihottuma saatiin kuriin.

Nyt on tullut sellaisia keltaisia röheltäviä laikkuja ohimoille ja punaista pikkunäppylää selkään ja taipeet on punaisena. Porkkana oli hetken pois ruokavaliosta, ei parantavaa vaikutusta, sitten lopettiin puuro (sisältää maitojauhetta ja ei suostu syömään muuta), mutta senkään poisjättäminen ei vaikuttanut, nämä oli ne minun maalaisjärjellä miettimät ekaksi mieleen tulleet allergian mahdolliset aiheuttajat, mutta ilmeisesti ei ollut kumpikaan näistä.

Mistä tämä ruoka-aineiden testaus kannattaisi aloittaa??? Täällä saa ihokokeella testattua 1-5 kerrallaan, millä perusteella valitsen nuo 5, kun tuntuu, että summassa pitää valita... En ole koskaan ollut tekemisissä minkääaisen allergian kanssa ja en ymmärrä yhtään, että mistä päästä tätä nyt lähtisi selvittämään.

Onko lääkäri puhunut mitään että lapsellasi olisi atooppinen iho? minulla on ja ihoni on välillä hyvä mutta esim kesäkautena aika pahakin. ja minä en luota verikokeella tehtyyn allergia testiin. minulla otettiin verikoe ja siinä näkyi että allergiaa on koivunsiitepölylle ja kissa eikä mitään ruokaaineallergioita ja sitten kun tehtiin pistokokeena niin löytyi paljon paljon enemmän esim: kaikki siitepölyt paitsi paju, kaikki eläinpöly ja huonepöly. ruoka-aineista: kaikki sitrushedelmät. kiivi. tomaatti, kala, tuoreet kasvikset ja hedelmät kevät-kesä aikana, sulkaa, kaikki pähkinät, mausteet, kananmuna. oli siinä lääkärillä ihmettelemistä kun noin paljon tuli esille kun verikokeessa ei näkynyt kuin 2kpl. \|O
Yes, on atooppinen iho.
 
noista testeistä vielä. esim. maidossa on 25 eri proteiinia, jolle voi olla allergiane. labrassa niistä näkyy muistaakseni kork. muutama.

meillä lapsi erittäin allerginen maidolle ja kalalle (mm) eikö kunpikaan näkynyt labroissa tai iholla.

kuitenkin esim. 1,5ml maitoa juotuna riitti aiheuttamaan hengitystieoireet sairaalassa.

siedätyshoitoa luin lääkäreiden hoitosuosituksessa käyttävän rinnakkain jonkin allergialääkkeen kanssa.
 
NamNam
Meidän 5 kk pojalla kaikki mahdolliset allergiat, joita ei kuitenkaan näy ihotesteissä. Nyt ruokavaliosta poissa maito, muna, kala, vehnä, ohra, kaura, ruis ja juurekset. Tuossa järjestyksessä jätin pois ja nyt vaikuttaa paremmalta, mutta jotain muutakin vielä on. Kannattaa varata aika lääkärille ja sitä kautta tutkimuksiin. Neuvolassa näistä ei tiedetä mitään. Maksaahan tämä, mutta pakkohan ne on selvittää. Meillä onneksi vakuutus. Lääkäriltä voi saada lähetteen allergiasairaalaan, joka edullisempi. Itse testaamalla kuitenkin parhaiten selviää, mutta on huolehdittava ravintolisästä ja siksi tarvitset lääkärin tai ravitsemusterapeutin konsultointia. Myös kunnollinen rasvaus ja oikeat rasvat tulee sitä kautta. Rasvat tulee pestä päivittäin pois vaikka varoitetaan ihon liiallisesta pesusta.

Missä nuo verestä tehdyt tutkimukset on tehty?
 
Mun tytöllä, nyt 7kk, alkoi myös iho-oireet (sitä ennen ilmeisesti oli vatsaoireita, vaikkei niistä varmoja silloin oltu) 3kk:n iässä. Noin 4kk:n iässä sitten marssittiin yksityiselle lääkäriasemalla, joka laittoi lähetteen erikoissairaanhoitoon allergiatesteihin. Oltaisiin voitu tehdä kaikki allergiatestit sekä altistukset myös yksityisellä (vakuutuskin olisi korvannut), mutta yleisellä puolella ollaan tarkemmassa syynissä, kun kutsuvat lasta tarkastuksiin ja seuraavat tarkasti noita kasvukäyriä.. Yksityisellä pitää itse muistaa varata ajat ym..

Meillä todettiin allergiat brick-testeillä (käsivarren ihoon) ja testattiin noin 16-20 eri ruoka-ainetta. Ja nyt meillä on sitten maito- ja vilja-allergiat todettu ja kanamunankin halusi lääkäri jättää pois, kun on niin allergisoiva ja usein pienten lasten allergioiden aiheuttaja. Lokakuussa mennään maito-altistukseen ja sitten taas katsellaan. Mä imetän vielä, joten diettaan samalla. Iho on saatu hyvään kuntoon eikä vatsavaivojakaan ole ollut. Nyt sit kuitenkin ilmeisesti on jostain ruoasta saanut allergisen reaktion, kun uloste haisee todella vinkeälle ja on vihertävää sekä kasvoihin on tullut taas punoitusta. Nyt siis jätän taas bataatin ja tattaripuuron hetkeksi aikaa ruokavaliosta pois ja kokeilen taas myöhemmin..

Jaksamisia kaikille allergisten äideille.. :)
 
Meillä ei bataatti sopinut, kaksi eri kertaa kokeiltiin ja molemmilla kerroilla tuli vaippaihottuma.Pitäs kans kokeilla jotain taas kun saatiin vehnä ja maissi ruokavalioon.Jotenki on vielä epävarma olo vehnästä kun kakka on välillä tosi vetelää ja kasvoille tulee ihottumaa.Mutta kun näin ei ole joka kerta kun syö esim. Marie-keksejä.Ajattelin jättää vehnän pois viikoksi ja katsoa vaikuttaako.Tsemppiä! Meillä pojan iho on paljon parempi kun viime kesänä mutta silti iho ei ole kokonaan terve.Oon onnellinen kun ei tarvita antibioottikuureja ja on pärjätty rasvojen kanssa.
 
sori kun en ole päässyt vastaamaan sun kysymyksiin nett ei ole oikeen toiminut....
ne testit ei tk:ssa maksa mitään.
siitä ei minulla vielä varmuutta ole riittääkö se että pelkästä verestä testattu mutta tiistaina selviää,ilmoottelen sitten
 

Yhteistyössä