Allerginen reaktio kananmunasta

Annoin tytölle kyläillessä gluteenitonta muffinssia, mikä sisältää kananmunaa, muutaman murusen. Noin kymmenen minsaa sen jälkeen alkoi valittaa masua ja sanoi että lähdetään kotiin. Matkalla alkoi yskiä ja kotiin päästessä hengitys vinkui. Ajattelin että se johtuu varmaan kyläpaikan kissasta ja annoin ventoline piippua yhden annoksen. Hengityksen vinkuna vaan paheni, annoin toisen annoksen ja menimme ulos rappusille hengittelemään. Hengitys vaikeutui yhä ja äitikin taisi siinä vaiheessa mennä paniikkiin... Siinä vaiheessa tajusin että kananmunasta tämä nyt johtuu.
Hetkessä päätettiin tilataanko ambulanssi vai lähdetäänkö itse viemään, lähdettiin itse. Matkalla tytön silmät lumpsahteli kiinni, yski, itki, vinkui, kasvoille levisi turvotus ja kutiava punoitus. Jossain vaiheessa annoin kolmannen ventoline annoksen joka laukaisikin pahimman tilanteen ja loppumatka meni jo paremmin. Ensiapuun kun pääsimme, tytön hengitys kulki suht hyvin, mutta nokkosrokko tyylinen ihottuma oli levinnyt ympäri kehoa ja kasvot olivat punakirjavat.
Onko muilla tullut näin rajua reaktiota? Lääkärin mukaan kun ei tajunnan menetystä ollut ei voi puhua anafylaktisesta reaktiosta. Omasta mielestä se oli ainakin todella lähellä sitä.
Saimme nyt epiPen ruiskun vastaavaa tilannetta varten, mitä toivon mukaan ei ikinä enää tule... Ja nestemäistä zyrteciä.

Olen kuullut väittämän ettei kananmuna-allergia välttämättä häviä ikinä? Onko tästä kellään tietoa? Meillä muna-allergian lisäksi maito- ja vilja-allergia.
 
Muffelo
:hug: Nuo on tosi rankkoja kokemuksia :hug:

Meillä viljaprovokaatiot on aiheuttaneet pari kertaa kanssa rajut hengitysvaikeudet (kananmunaa ei ole edes kokeiltu), tosin anafylaksiaksi on todettu ja jouduttu antamaan adrenaliinipistoksia sekä kortisonia suun kautta sairaalassa ja sen takia vielä sydänseurantaan yöksi :( Mutta nyt meillä on kotona ensiapuna antihistamiinien ja Ventolinen lisäksi kortisonitabletit ja sitten vasta Epi-pen. Mutta koskaan ei ole kotona jouduttu Epipeniä käyttämään, sillä yleensä vahvemmankin reaktion olen saanut jo pysäytettyä muilla lääkkeillä, onneksi. Joskus joku asia, jota ei voida edes varmaksi sanoa, on laukaissut vastaavan allergiareaktion, joten lääkkeiden pitää siis olla mukana jopa puistoreissuilla, mutta onneksi on ne lääkkeet.

Jaksuja teille allergioiden kanssa, nuo hengitysteihin menevät ovat kyllä niitä pahimpia ja aina jos pää alkaa turpoilla niin alkaa kyllä hälytyskellot soida...
 
Mä olen kuullut,että kananmuna-allergia voi säilyä läpi elämän :| Mun pojalla,nyt 4v,on kananmuna-allergia,mutta se on lieventynyt vuosien myötä. Joskus pienenä laittoi suuhunsa kananmunaa ja seurauksena oli mahakipu ja voimakas oksennusreaktio. Nyt isompana on siis oireet lieventyneet,sietää ainakin kypsennettyä kananmunaa esim.leivonnaisissa,mutta ei tuo allergia ole kokonaan vieläkään poistunut.
 
Meillä poika täyttää 5-v loppuvuodesta. Kananmuna-allergia todettiin vuoden vanhana ja on koko ajan mennyt pahemmaksi. Kun poika oli 2-v allergiapolilla kokeiltiin kananmunaa. Pieni ihoreaktio tuli kun kananmunaa siveltiin iholle ja pystyi antamaan vähän suun kauttakin. Mut nyt pari kuukautta sitten ihoreaktio kananmunan sivelystäkin oli niin voimakas ettei suun kautta edes annettu. Nyt meillä sitten käytössä Zyrtec ja EpiPen varmuuden vuoksi.
Keväällä poika söi vahingossa pullaa, missä oli kananmunaa ja ensiapuun jouduttiin lähtemään kun alkoi hengitystiet turpoamaan.
 
:hug: Voi että. Tiedän tunteen. Kuulostaa hyvin tutulta! Meidän tyttö (nyt 1v 10kk) on myös vaikeasti allerginen kananmunalle ja lehmänmaidolle. Ensimmäisen anafylaktisen shokin sai 4kk iässä. Tämän jälkeen saanut vielä kahdesti rajut oireet ja ambulanssilla menty kiireesti sairaalaan. Meilläkin tuo EpiPen käytössä ja nestemäinen Atarax. Viimeksi Prikeissä vuoden iässä muna 8 ja maito 10 ja näihin ei ainakaan vielä helpotusta. Juuri sunnuntaina pääsi nappaamaan pöydältä murusen kakkupohjaa ja sai vakavan reaktion. Seuraavat testit parin kk:n kuluttua.
Oliko teillä kananmuna allergia tiedossa?
 

Yhteistyössä