Allergiset kullannuput - vol.1

Alkuperäinen kirjoittaja sirpiina:
Ja meillä oli sitten omituinen yö viime yönä: pikkukaveri itkeskeli klo 23-02 välisen ajan jatkuvaan ja olin jo varustautunut valvomaan loppuyönkin, kunnes se sitten nukkuikin KOKO loppuyön kertaakaan inahtamatta, HÖH? Onko teillä tuo refluksi aiheuttanut samanlaisia öyvalvomisia? Ajattelin vain, että se itki kun vatsa oli vielä täynnä ja loppuyö tyhjemmällä vatsalla oli sitten helppoa.

Meillä on pojalla ollut sellaista epämääräistä kausittaista refluksioiretta, joka ei tunnu liittyvän mihinkään tiettyihin ruokiin. Oltiin just tänään allergologilla ja hän sanoi, että liian täysi vatsa nukkumaan mennessä voi hyvinkin lisätä refluksioiretta. Näin ollen alkuyön heräilyä olisi enemmän ja tyhjentyneellä vatsalla nukutaan loppuyö paremmin. Tämän tyyppisiin tilanteisiin liittyvä refluksioireilu - jos ei siis liity tiettyihin ruokiin - on sitä rakenteellista refluksia, rakenteellista "löysyyttä", jonka oireiluun täysinäinen vatsa vaikuttaa.


 
Musta Allergiset kullannuput on oikein oiva nimi! Mä äänestän sitä nimeä, jos ei jotain vielä parempaa joku keksi! Nimi on lyhyt ja naseva eikä rajoita allergioita joihinkin tiettyihin oireisiin. Ja kullunnuppujahan nämä ovat :heart:
 
Juu ahmutar olenkin koko ajan ollut sitä mieltä, että tämä refluksi on meillä raketeellista JA allergista, jota nuo pieleen menneet ruokakokeilut aina vahvistaa. Eli jonkinlaista refluksia on ollut koko ajan, ihan sama mitä evästä mies suuhunsa saa. Tää lisäruokien, puurojen ja vellien saaminen tähän ruokavalioon näkyy vain kestävän ja kestävän :headwall: ja ikävä kyllä pelkällä maidolla tuo refluksi vaivaa meitä entistä enemmän! Jotain "tönkömpää" evästä olisi saatava kehiin ja äkkiä!
 
Niin ja onhan meillä niitä läpi yön kestäviä itkukonserttejakin, viime yö oli vain tuollainen. Olisiko sitten niin, että kun itkut kestää koko yöajan kyseessä olisi sitten joku muu kuin pelkkä refluksi, väärä lisäruoka tms?.. Liekköhän mitään tolkkua..
 
Heippa kaikille -tuo Allergiset kullannuput kuulostaa hyvältä - meidän kullannuppu tosin itki koko yön kainalossa ja nyt tuntuu että itse oon pandasilmä (univelasta mustat rinkulat silmien ympärillä) ja poika pallomasu kun sillä vieläkin masua vääntää.

Pohjolan neito: Me asutaan tässä Kilossa, päiväkotiasiasta hiukan oon selvitellyt vaan, että suosittelevat juuri tuota päiväkotiin menoa perhepäivähoitajan sijasta. Mutta itseä hirvittää ajatus isosta ryhmästä kun tuo vastustuskyky ei pojalla ole se paras mahdollinen... Me katsotaan tuohon vuodenvaihteeseen kotihoidolla ja minä teen sitten vaan noita muutaman tunnin iltavuoroja miehen tulessa kotiin. Mutta mielenkiinnolla minäkin lueskelelen muiden päiväkotialoituksia ja otan vinkkejä!! Toivotaan että teidän tilanne taasen rauhoittuu ja lääkäriltä saisitte jotain ohjeita taasen -voimia!

Piija: Päiväkodin ruuista vielä että ootko ruokalistan lisäksi antanut tarkkoja määriä esim. maidon suhteen? Onko teidän lapsella ns. omahoitajaa siellä, joka tietää tilanteen hyvin? Kun mua eniten pelottaa tuossa hoitoon viemisessä se, että jos tulee sijaisia tai henkilökunta muuttuu, että miten heillä tieto kulkee siellä... taidan vaan olla yli miettiväinen...

Nyt on vielä uutena pakko kysäistä, että onko teillä muilla useampia lapsia? Ja onko muille lapsille tullut allergioita? Itsellä tämä on esikoinen ja nyt kun on mietitty pikkukakkosta niin miettii vaan kauhulla uskaltaisiko... tää on melkoista rumbaa ollut...

Meil oli tänään lääkäri -ja mulla on hiukan ajatus hukassa tällä hetkellä. Imetystä pitäis alkaa lopetteleen ja altistusaikoja maidolle ja soijalle sekä jossain vaiheessa viljoille varaamaan..
Mä oon nyt kokeillut lääkärin ohjeiden mukaan purkaa imetysdieettiä kahden kuukauden aikana viljojen, soijan ja maidon suhteen, mutta huonoin tuloksin. Nyt lääkärimme hiukan laittoi pakan sekaisin kysymällä voisinko itse olla jollekin näistä allerginen? Teoriassa kuulemma omat vasta-aineet voi siirtyä imetyksen mukana pojalle ja aiheuttaa reaktion... tämä keskustelu lähti siitä kun kerroin että ruis-kokeilun jälkeen oma masu oli aivan sekaisin myös... Eli jos pojalla ei olisikaan ihan noin suuret herkkyydet vaan se onkin mussa se vika.. häh? Mä oon nyt hiukan ulalla. Ihan teoriassa mielenkiintoinen, mutta en sitten tiedä.. Eli pitäisi vissiin testata kaura suoraan pojalle ennen noita altistuksia... En osaa kyl sanoa, pitää varmaan jutella meidän toisen allergialääkärin kanssa vielä. Muuten me jatketaan symbioflorilla ja lisätään kalaöljyvalmiste ja hivenaineita pojalle suoraan..

Taidan mennä miettimään teekupin ääreen tilannetta. Tsemppiä kaikille!! ja mukavaa päivää!! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja sirpiina:
Juu ahmutar olenkin koko ajan ollut sitä mieltä, että tämä refluksi on meillä raketeellista JA allergista, jota nuo pieleen menneet ruokakokeilut aina vahvistaa. Eli jonkinlaista refluksia on ollut koko ajan, ihan sama mitä evästä mies suuhunsa saa.
Tästä tulikin mieleeni. Allergologi sanoi tänään, että kaikilla lapsilla, joilla on allerginen refluksi, on myös se rakenteellinen refluksi ainakin lievänä. Liiallinen löysyys mahdollistaa sen takaisinvirtauksen / fuskun ruokatorveen myös allergisessa refluksissa. Epäonninen ruokakokeilu pahentaa refluksia.

Meillä pojalla olen huomannut, että se pelkkä rakenteellinen refluksi ei häntä niinkään haittaa tai ole kivulias, vaikka pientä refluksioiretta esim. nieleskelyä olisikin. Mutta allergisen refluksin oireet, joita tulee epäonnistuneesta ruokakokeilusta, on kivuliaita. En tiedä johtuuko sitten siitä että silloin vatsahappoja nousee niin paljon ylös, että ruokatorvi ei niitä kestä :/
 
heippa vaan ja terveiset neuvolasta. Se olikin meillä eka kerta ihan uudessa neuvolassa, kun muutettiin vasta. Olipa mukava neuvolantäti, heti suhtautui kaikkeen ymmärtävästi verrattuna aikaisempaan tätiin, joka ei jaksanut ymmärtää että lapset voivat olla allergisia mm.maidolle, perunalle ja viljoille.... enemmistä allergioista en hänen kanssaan jaksanut enää jutellakaan. No mutta tää uus...saatiin heti lähete ravintoterapeutille, että päästään ammattilaisen kanssa katsoo että mihkä suuntaan ruokavaliota pitäis rakentaa ja tarvitaanko jotain lisäravinteita. Jihuu... ensimmäinen ihminen, jonka kanssa ei tarvitse selitellä ja perustella oireita vaan uskoi heti ja tiesi mistä puhuin. Kaipa meikäläinen on jo hiukan herkillä tämän asian kanssa, kun neuvolantäti erehtyi kysymään miten itse jaksan tässä allergiasuossa...minä pärähdin itkemään.... :) näin jälkikäteen se huvittaa mutta kai se jotain kertoo omasta mentaalipuolesta, että heikoilla kantimilla ollaan. :headwall: Onko teillä muilla muuten neuvolassa puhuttu tapaamisesta muiden allergialasten vanhempien kanssa? Tällä uudella tädillämme käy kuulemma toinenkin asiakas joka samassa tilanteessa, ja kysyi saako antaa yhteystietoni. Minusta se kuulosti kivalta ajatukselta, jos lähellä olis joku toinenkin ihminen jonka kanssa vois jakaa näitä probleemia. Vaikka ei tässä virtuaalisessakaan yhteisössä tietenkään vikaa ole. Mutta iltalenkille näin virtuaalisesti teidän kanssa on vaikee lähteä tuulettamaan päätään. :LOL: Illalla sitten allergologille taas. Mites muuten teidän muiden parisuhteet voi? Onko näillä allergia-asioilla ollut vaikutusta? Itse huomaan ainakin välillä, että en jaksa iltaisin enää panostaa kaksin oloon, kun olo jo niin vetämätön ja sydän välillä murhetta täynnä. Lääkkeiden syöttämisongelmien tähden on vaikeeta enää jättää lasta hoitoonkaan, joten en tiedä kauanko tätä kotonakökkimistä riittää, vaikka vuorotellen ollaan onneks päästy "ulkoilemaan" mutta kiva se ois joskus yhdessäkin. Ainakaan vielä meillä ei ole pinna kiristynyt ja eniten podenkin huonoa omatuntoa esikoisesta, etten ainakaan häntä jättäisi varjoon tämän pienemmän tähden. Ja Lyytimammako se kyseli, että mites muiden lapsien allergiat... meillä ei ainakaan esikoisella ole yhtään mitään, syö ja juo kaikkea mitä mieli tekee. Meillä vanhemmilla on siitepölyallergiaa, joten liekö pienimmäisellä ollut huonompi tuuri kun geenejä jaeltiin.
 
Vielä sen verran kuulumisia, että tämän päiväisen allergologikäynnin yksi sato oli että joulu-tammikuun vaihteessa pojalle mahdollisesti tehdään maitoaltistus elikkä kokeillaan josko maito alkaisi sopimaan :eek: Vähän tuntuu hassulta koko ajatus, kun on niin tottunut siihen että "maitoallergikko se on".

Allergologi oli sitä mieltä, että kun viime aikaiset kokeilut ovat menneet niin hyvin, että pojan sietokyky olisi kasvanut. Jos syksy menee kokeilujen osalta pääosin hyvin, maito altistetaan vuoden vaihteessa, jolloin on kulunut niistä Kelaa varten tehdyistä maitoaltistuksista yksi vuosi. Muutenkin ajateltiin että parempi tehdä altistus ennen siitepölykautta, kun tänä vuonna jonkunlaista siitepölyoireilua todennäköisesti oli. Poika on silloin ensi vuoden vaihteessa 1 v 8 kk. Jännittää jo nyt vaikka aikaa on vielä kuukausia |O

Saatiin varuilta myös resepti Ventolineen, kun pojalla on joskus flunssan jäljiltä pitkittynyttä hengityksen rohinaa. Kokeillaan sitä seuraavan kerrran jos niitä rohinoita ilmenee.

Nyt pitäisi alkaa tekemään ruokavaliolistaa päiväkotiin. Lyyti-mamma: mä aion laittaa siihen joitakin määrärajoituksia, jos niitä on. Lisäksi laitan tietoja tuotemerkkeinä, esim. Uncle Ben's riisi. Näin toivoivat minun tekevän myös päiväkodin taholtakin. Paikassa on omahoitajasysteemi mutta käytännössä toki kaikki hoitavat kaikkia lapsia. Omahoitajan roolina on perehtyä enemmän lapsen hoitoon liittyviin asioihin ja välittää lapsesta olevia tietoja muulle henkilökunnalle. Itse olen tällä hetkellä aika luottavainen että kyseisessä paikassa hoito pelaa myös allergioiden kannalta. Muutaman viikon päästä olen viisaampi :whistle: ;)
 
Jessus kun täällä on käynyt kuhina! =) Päivän olen ollut poissa koneen ääreltä, enkä meinaa perässä pysyä...

Päiväkodista: Meidän neiti alko tänään itkemään ekaa kertaa kun olin lähdössä aamulla päiväkodista :'( Muakin sitten itketti autossa ihan hirveesti. Oli kuulemma itkeskellyt aamupäivän, mutta vartin torkkujen jälkeen ollut sitten vähän reippaampi. Ei kuitenkaan hirveesti leiki sisällä kun pelkää muiden pitämää kovaa meteliä... Tottumiskysymys kai tuokin, me kun ei kaksistaan kotona ollessamme olla kovin suurta meteliä pidetty...
Tytöllä on omahoitaja, mutta muutkin ovat kyllä tietoisia neidin kuvioista ja oikeastaan ovat kaikki ihan yhtä positiivisia. Olen laittanut ruokalistaan ruokamäärät ja Neocate-määrätkin helpottaakseni keittäjän (joka on oikeesti tosi mukava) hommaa. Hyvin on toiminut. Sitä mukaa kun huomaan kotona, että ruokaa menee kerralla enemmän, niin lisäilen ruokalistallakin ruokamääriä. Ja olen laittanut myös noita tuotemerkkejä, kuten Ahmutarkin.

Krisu: Sanotaanko näin, että toivottavasti se pyllyn punotus johtu tuosta kakasta ja siis siitä, että oli kauan vaipassa... Kuulostaa tyhmältä, mutta parempi kai niin :/ Meillä kylläkin aprikoosiripuli aiheutti taannoin pyllyn palamisen.

Rotaatiosta: Meillä kokeillaan vaan 1 uusi ruoka per viikko. En rohkene nopeampaan kokeiluun, kun on tullut niin monesti takapakkia. :( Kokeilu kestää kolme päivää ja sit on n 5 pvän tauko ennen kun saa seuraavan kerran (ja siitä lähtien siis kerran viikossa) .
Perunaa (Oolannin perunasosetta) on syöty nyt 4 tai 5 vkoa ja tänään neidillä oli tullut näppyjä niskaan ja niitä kutitti ihan armottomasti. Lisäksi nosteli sillai jännästi olkapäitään, että ois yläselkääkin kutittanut... Epäilen perunaa. Näpyt ja kutina häipyivät, kun annoin Zyrtec-annoksen. Mies epäili, että paidan kokolappu ois kutittanut, mutta en usko sellasen näppymäärän tulleen siitä. Ja itse asiassa joitain viikkoja sitten tuli samanlaista näppyä päivänä kun sai perunaa. Mutta esim viime vkolla ei tullut mitään.... :| :| Täytynee kuitenkin katsoa vielä ensi viikolla?....

Nyt täytyy kyllä lähteä petiin. |O Olen ajanut tänään yhteensä 6 tuntia autolla (3+3) ja sehän se osaa olla väsyttävää puuhaa...

Ai niin, tuo nimiehdotus Allergiset kullannuput on jees! Ja laitetaan vaan nuo tiedot alkuun; kiva joskus tarkistaa, että minkäs ikäisiä kenenkäkin lapset olivatkaan.
Meillä ollaan synnytty 2.10.07 ja Neocatea siis hörpitään. :)
 
Hei kaikki Allergisten kullannuppujen äidit!

Laittakaas nyt sitten viesteihin noita syntymäaikoja ja mikä maito+lääkitys käytössä. :wave:

pohjolan neito: Mulla oli viimeks neuvolatädin tuuraaja, joka kysyi miten itse jaksan. Olin silloin ihan romuna ja itkuhan siinä tuli. Ehdotti sitten meille kunnallista kotipalvelua avuksi.. Vielä en ole siihen turvautunut ja tilanne onkin nyt paljon parempi. Olen ollut todella käärmeissäni molemmille mummoille siitä, että eivät ole mielestäni auttaneet minua tarpeeksi. Apua olen pyytänyt mutta koskaan ei ole tuntunut sopivan. Tiedän, että oma äitini suhtautuisi asiaan todella nihkeästi, jos tuota kotipalvelua käyttäisin "kyllähän sitä apua nyt omasta perheestäkin saa". Mutta kun ei ole saanut. Veljen lapsia paapoo joka toinen viikonloppu.. :snotty: Ja meillä on käynyt kolme kertaa viikon olemassa koko vuonna.
Parisuhde on mitä on. Mies ei meillä täysin/ollenkaan ymmärrä tätä mun stressiä pojan syömisistä ja se aiheuttaa uupumuksen lisäksi eniten kitkaa. Lisänä se, että tämä on meidän esikoinen (ja taitaa jäädä kuopukseksi) eikä mies meinaa oppia tähän lapsiperheen arkeen millään.. treenaa maratoneille, suunnittelee ulkomaanmatkoja joka lomalle jne. :headwall: Meillä ongelmana on myös se, että poika syö todella vähän eikä paino meinaa nousta tarpeeksi.. Nytkin on koko elokuun temppuillut, heinäkuussa söi ihan hyvin. Jospa se taas ensi kuussa syö :eek:

krisulle on pitänyt vastata tuhat kertaa: Mä veikkaan, että punoitus on siitä kakan mahdollisesta hautomisesta. Toivottavasti ei uusi..

ahmutar: Meille se sairaalalääkäri, jolla kuun alussa käytiin (muistaakohan kukaan) sanoi, että lapsilla, joilla on rakenteellinen refluksi, jotkut ruuat pahentavat sitä. Siis kyseessä ei ole allerginen mekanismi, jos muita oireita kuin refluksia ei ole vaan kyse on rakenteelliselle refluksille tyypillisestä aaltoilevasta taudinkuvasta. :| Ja kuulemma viljat on usein hankalia. Että jos on allergia JA rakenteellinen refluksi, aika soppa..on mun mielipide. Siis tämä lääkärihän ei mistään tiennyt mitään..

Meillä tuota ei mihinkään ruoka-aineeseen liittyvää refluksia on ollut nyt aika kauan ja tuomitsinkin sen nyt hiljakkoin niihin oireisiin, joita on vaan kestettävä.
 
lyytimammalle vielä: Mulle lekuri ehdotti aika pian imetyksen lopettamista koska mulla on itsellä autoimmuunisairaus (Basedowin tauti) ja lekurin mielestä rankka imetysdiettaus tähän tautiin yhdistettynä saa aikaan runsasta stressihormonin eritystä, joka taas saa aikaan vaualle vatsanväänteitä eikä mun kroppakaan sitä kuulemma kestä. Toinen asia, mikä mua on askarruttanut, ovat ko. sairauteen liittyvät vasta-aineet ja se, meneekö ne rintamaitoon kun istukan läpi ne menevät ja pojalla niitä syntyessään oli.. tämä menee nyt kyllä jo aika paljon aiheen ohi. Tulipahan vaan mieleen... :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
ahmutar: Meille se sairaalalääkäri, jolla kuun alussa käytiin (muistaakohan kukaan) sanoi, että lapsilla, joilla on rakenteellinen refluksi, jotkut ruuat pahentavat sitä. Siis kyseessä ei ole allerginen mekanismi, jos muita oireita kuin refluksia ei ole vaan kyse on rakenteelliselle refluksille tyypillisestä aaltoilevasta taudinkuvasta. :| Ja kuulemma viljat on usein hankalia. Että jos on allergia JA rakenteellinen refluksi, aika soppa..on mun mielipide. Siis tämä lääkärihän ei mistään tiennyt mitään..

Meillä tuota ei mihinkään ruoka-aineeseen liittyvää refluksia on ollut nyt aika kauan ja tuomitsinkin sen nyt hiljakkoin niihin oireisiin, joita on vaan kestettävä.
Allerginen refluksi on niiiiin vähän tunnettu lääkäreiden keskuudessa.
Nuo sairaalalääkärin kertomat asiat pätevät musta paremmin aikuisen refluksista kärsivän kohdalla, ei niinkään pienten lasten kohdalla, joilla refluksi hyvinkin voi olla allergiaoire. Aikuisilla refluksi usein aaltoilee ja pahenee esim. tietyistä voimakkaista ruoista kuten paprika ja käristetyt ruoat. Mulla itselläni on närästystä silloin tällöin ja se äityy esim. kovin rasvaisesta ruoasta. Välillä on hyviä kausia ja välilä huonompia.

Mä olen pohtinut viime aikoina just tuota rakenteellista puolta myöskin paljon, kun sitä hyvin pientä aaltoilevaa - ja onneksi ei poikaa haittaavaa - refluksioiretta on ollut. Tänään juttelin taas siitä allergologille ja päädyttiin siihen että voi olla että jossain määrin rakenteellinen refluksi/närästystaipumus tulee seuraamaan poikaa koko eliniän. Tähän hän voi sitten vaikuttaa myöhemmin aikuisiällä itsekin lähinnä esim. välttämättä käristettyjä ja rasvaisia ruokia, välttämällä tiettyjä voimakkaita ruokia (esim. paprika), syömällä pieniä määriä kerrallaan, välttämällä stressiä yms.

MUTTA TAKAISIN NYKYHETKEEN... TÄLLÄ HETKELLÄ se haitallinen ja kivuliain refluksioireilu pojalla on aina ollut allergiaoire. Kyse on mun ja pojan lääkärin mukaan ihan allergisesta mekanismista. Sen "megasuperpahiksen" eli maidon lisäksi marjat ja hedelmät on meillä tyypillisesti pahimmat refluksioireet aiheuttanut. Eikä silloin maidon aikaisen allergisen refluksin aikana oireilun aikana paljoa aaltoilua ollut vaan melko tasaisen huonoa oloa oli joka päivä :( Viljojen sopivuuden kanssa on tähän asti ollut helppoa, tosin osa kotimaisista viljoista on vielä testaamatta.

Tajusin muuten myös tänään että mulla on sitä närästystaipumusta ja lapsen isä on koivuristiinreagoiva juures- ja hedelmä- sekä pähkinäallergikko. Lopputuloksena on saatu aikaan meidän yhteisen perimän kautta allergisesta refluksista vaivan saanut poika :eek: :whistle: Tämä pieni oivallus tai huomio tuli mieleeni kirjoittaa tänne myös pohdintana keskusteluun allergiataipumuksen mahdollisista syistä :/
 
Huomenta!

Kirjotatte nykyään niiiin paljon,että ei perässä pysy :ashamed: :LOL:
Enkä oikeen osaa kommentoida mihkään..meillä ku ei tuota rotaatiota toteuteta jne...
Noooh,ehkä minäkin joskus johonkin osaan vastata ja kommentoida ;)

Neidin pyllyn ja "etupyllyn" punotus kesti reilu vuorokauden,mutta nyt ihan ok..kovasti sitä kyllä rasvattiin! Ja nyt must tullu jotenki vainoharhanen,et aina tarkistan ennen ku ite nukkumaan kömmin ,et ei vaan neiti kakannu ja sama show olis taas pystyssä :headwall:

Joskus tässä joku kyseli,että kenellä lääkärillä kukin käy..eli me myös käydään Ruusulassa Helsingissä,joku muukin siellä taisi käydä?

Mä olen myös paljon miettinyt miksi meidän neiti sai maitoallergian :kieh: Minä kun en ole millekään allerginen ja miehenikin "vain" heinille ja pujolle,mutta näin vaan nakki napsahti. Sitä kun ei itse voi sanella :/ Meillä tyttö sai laitokselta asti korviketta,joten tuo kai se todellisin syy tähän tilanteeseen,mutta näin nyt kävi ja turha enään murehtia!

Luppis meillä myös ollut taas jonkin aikaa kaameeta temppuilua tuo syöminen :kieh:
Ja jos erehtyy muutamankin kökön ruokaan laittamaan,niin siihen jäi syöminen! ehkä nää meidänkin kullannuput joskus sitten syö?!
Ja tästä kun nyt puhetta oli,niin vinkkejä otetaan vastaan,että miten lapsen saa syömään karkeempaa ruokaa??? Neiti jo 10,5kk ja edelleen syö vaan täysin sileetä ruokaa.

Juu ja tuohon etusivulle meidän tietoja:09.10.07 prepulsid ja neocate
 
Huomenta :) tai oikeastaan päivää jo, meillä ei juurikaan taas nukuttu, eli tuntuu että on itse ihan nukuksissa edelleen. Huokaus- näinä päivinä toivoisi että kahvia osaisin juoda..

Pohjolanneito: Hieno homma tuo ravitsemusterapeutti :) Me saatiin kanssa lähete pari kuukautta sitten ravitsemusterapiaan. Kyllä siinä oli neuvolassa vääntöä ja suostuttelua, mutta vihdoin saatiin se. Meillä neuvolantäti on kanssa aluksi ollut ihan pihalla, mutta nykyään jo nyökkäilee ja toivottelee jaksamista. Jotenkin tuntuu että neuvolassa tietämys allergia-asioista on aika minimissä...me käytiin pari kuukautta sitten siellä ravitsemusterapeutilla - oli ihana jutella ammattilaisen kanssa ja yhteistuumin suunnitella noita ravintoasioita. Meillä on kanssa kontrolliaika marraskuulla sinne. Silloin katsotaan tilannetta taas uudestaan...

Parisuhteesta... No täytyy sanoa että se on kulkenut tuossa "sivussa" ja paljoakaan ei olla "ns. hoidettu" sitä. Kahdeksan kuukautta meni niin, että ei oltu käyty misään yhdessä ilman poikaa. Kaksi viikoa sitten meillä oli kaverin häät, ja poika oli seitsemään asti mukana ja sitten vein hänet mammalaan hoitoon. Kylvetin ja nukutin ja sitten palasin itse hääjuhlaan. Neljä tuntia saatiin olla yhdessä ekaa kertaa ennenkuin piti mennä mammalaan imettään ja nukkuun ja melko outoa se oli. Ja kyllä sen huomaa että tää allergia-juttu lisää pinnan kiristymistä -tai ehkä se on se väsymys mikä teettää ja huoli tietenkin. Ja ne takapakit harmittaa aina kun jos tilanne on hetken allergian suhteen hyvä ja uskalletaan suunnitella sukulaisiin vierailua -niin sitten joku pieni juttu sotkee suunnitelmat...
Ja meillä on mummilat ja mammalat olleet aika varovaisia avun tarjousten kanssa, eivät ehkä ole uskaltaneet/osanneet apua tarjota ja itse en varmaan ole myöskään osannut sitä pyytää... Vaikka se olisi tarpeen monta kerta ollutkin. :ashamed:
Ja musta tuntuu että kun poika on tosiaan meidänkin esikoinen, niin oma kitkaa parisuhteeseen tietty on tuonut ihan jo vauva-arkeen tottuminen myös ilman näitä allergiamausteita... itse oon ainakin itsessäni huomannut että kun oon kotosalla paljon, niin kun mies tulee kotiin niin en aina muista/huomaa antaa hänelle pientä hetkeä omaa aikaa työpäivän jälkeen että hän sais syödä tms, vaan hän hyppää suoraan vauvamenoon mukaan.. Tarttis varmaan opetella...
:heart: Missähän vaiheessa sitä uskaltaisi poikaa jättää yön yli hoitoon?

Karkeasta ruuasta -meillä poika ei karkeita klumppeja myöskään syö... kakoo ylös jos on joku klimppi mukana...haarukalla/tehosekottimella pitää hienontaa kaikki. Ainoa mitä hän itse suostuu syömään karkeampana on perunan palaset, joita en hienonna ihan mössöksi, hän sitten itse jauhaa niitä hampaattomassa (tai onhan siellä se yksi hammas) suussaan. Joskus oon antanut aluksi karkeaa sosetta kun pojalla on kova nälkä niin pari lusikallista menee, mutta täs on ollut se riski ettei ole suostunut sitten ottamaan sileämpääkään enää... Ehkä jossain vaiheessa. Viimeistään kun menee kouluun :)

Vasta-aineista -kyllä se taitaa olla että ne omat vasta-aineet siirtyy maidon mukana lapseen... mä varaan maitoaltistukseen ajan ja varmaan pikkuhiljaa lopettelen tän imetyksen. On varmaan helpompaa (tai onko?) miettiä noita allergian aiheuttajia, js poika saa vastiketta. Nyt on niin hankalaa miettiä oma ruokavalio ja pojan ja laskeskella kumman ruuasta pahis on tullut...

Mukavaa päivää -mä menen hiukan pitkäkseni kanssa kun tuo poika näköjään kerrankin on nukkunut tuon puolituntia -katsotaan vaan niin kun mä pääsen makuulle, niin poika herää- niin siinä aina käy!

Ai niin, alkutietoihin poju on 05.12.07 ja dieettirintamaitoa saa...

:wave:
 

moi!

9 kk allergisen pojan mutsi kyselee, millaisia oireita tuo refluksi teettää? meillä on maito, muna, kot.vilj.allergia, kiinteitä menee vain maissi, kukkakaali ja kesäkurpitsa, maitona neocate, kummasti on poika kasvanut noin kapealla ruokavaliolla, kokeiltu montaa, mutta sitten tulee ihottumaa ja ihon palauttelussa menee monta päivää...hidasta hommaa..

:wave:
 

meidän poika on synt. 22.11.07 ja imetysdietillä ollaan? mitä kaikkea sä syöt. Hienoa, jos oot päässy ravintoterapeutille, mä en...ja imetystä on jatkunut helmikuun puolivälistä lähtein...pitäis varmaan mennä yksityiselle...tosin, kuukauden sisällä tulis tää imetys jättää..
 
Meillä tytsy on syntynyt 07/06.

Eilen soiteltiin lääkärin kanssa ja koko puhelu oli aivan katastrofi. Rakas lapseni kiljui koko hemmetin puhelun ajan täyttä kurkkua ja ei hiljentynyt millään :kieh: Mulla oli pitkälista kysyttäviä asioita, joista suurin osa jäi ihan auki. Mulla ei ajatus pysynyt koossa millään ja lääkäri ei kuullut juuri mitään. Harmittavaa.

Joka tapauksessa me jatketaan nyt tavallisella maidolla. Neocatea menee muutama desi/vrk rinnalla ravitsemuksellisista syistä, koska tuo muu ruokalista ei ole vielä kovin pitkä. Olen nyt parina päivänä antanut A+ jogurttia, johon on lisätty jotain maitohappobakteereja ja siitä tulee ihan kohtalaiset punoitukset. Mä en tajua, samoista aineista tehdystä tavallisesta jogurtista ei oireita tule. Mä niin mielellään jossain muodossa antaisin niitä maitohappobakteereja, mutta en nyt mitään ihan kovin kummoisia oireita haluaisi. Aloitin tuon A+ toissa iltana ja annoin vielä eilen aamulla, eilen ei sitten enää päivällä nukuttukaan ja koko päivä oli tosi kitinää. Nyt syödään taas tavallista maustamatonta.

Pitäisi nyt kokeilla kotona seuraavaksi kauraa ja sen jälkeen ehkä vehnää, hui. Jos vehnä ei nyt vielä sovi, niin kokeillaan se sitten ensi keväänä uudelleen. Meillä on nyt vammaistuki voimassa huhtikuun loppuun ja sitten sitä haettaessa mahdollisesti uudelleen tarvitsee tehdä tuo vehnäaltistus virallisesti.

Lyyti-Mamma: Mikäli imettäminen tuntuu työläältä ja oireiden tulkinta vaikealta, ei erityiskorvike ole ollenkaan hassumpi vaihtoehto, kunhan vain sopiva löytyy. Korvikkeella perustilanne on aina sama ja siihen on kyllä helpompi kokeilla kiinteitä. Lisäksi saa itse hiukan enemmän vapautta!

Meillä on muuten myös ollut aika vaikeaa tuon lastenhoitoasian kanssa. Tyttö ei ole kertaakaan ollut mun vanhempien luona yötä ja muutenkin äitini katsoo häntä ihan äärimmäisen vähän. Mä en edes muista, milloin olisi viimeksi hoitanut. Varmaan joku mun oma lääkärissä käynti muutama kuukausi sitten. :( Onneksi anoppi katsoo lasta mahdollisuuksiensa mukaan aika hyvin. Hänellä on tosin aika paljon töitä ja tekee toista duunia viikonloppuisin ja lastenlapsiakin on enemmän, joten ei oikeasti kovin usein ole hänellä mahdollisuuksia katsoa. Silti ainakin yrittää välillä järjestää aikaa, jotta me päästäisiin joskus yhdessä johonkin. Meillä mun äiti katsoo siskoni vanhempaa lasta huomattavasti enemmän, hänellä ei ole mitään sairauksia ja tämä on usein yötäkin mummolassa. Mua ärsyttää, että äitini ei ole esim. vieläkään opetellut sekoittamaan neocatea ja vettä keskenään.
 
Nallepuh82: Meillä anoppi on innokas kyllä hoitamaan, samoin miehen sisko semmosia lyhyitä aikoja. Ja syöttäminen ja maidonvalmistus onnistuu. Mutta mun äiti ei todellakaan osaa eikä halua. :( Siis ärsyttää ihan kamalasti..mä lisäksi luulen että meillä tähän kuvioon liittyy vielä muutakin, miksi "syrjii" meidän poikaa mutta ei siitä nyt enempää..

krisu: Tosta karkeemmasta ruuasta.. en todellakaan tiedä. Jossain olen nähnyt ohjeen että jos ei ala onnistua niin siirrytään suoraan tavalliseen kotiruokaan ja sormin/itse syömään (avustetusti). Mä en jaksa enää edes yrittää opettaa..pääasia että syö jotain vaikka sitten pillillä ;) Kauhee temppuilu jatkunut nyt kolmisen viikkoa ton ruuan kanssa: ei syö, sotkee, sylkee ja isommat kokkareet kakoo ulos/oksentaa/kaivaa kädellä suusta jne. :headwall: Lisäksi kiipeää seisomaan syöttätuolissa, ei juo maitoa, vettä sentään juo nokkiksesta mutta kastelee siinä sivussa pöydän ja lattian, yrittää tunkea lusikallaan mun suuhun ruokaa (osaa laittaa omaankin suuhun mutta hups! se unohtui tässä hiljakkoin), hedelmäsoseen kun näkeekin, alkaa huutaa... Mitähän vielä..

Allergialääkärin ohjeen mukaan kaikki hedelmösoseet jätetään nyt hetkeksi pois kokonaan koska kun lopetti niiden syömisen, myös oireet helpotti (semmonen pieni jatkuva, jonka olin jo tuominnut osastoon "siedettävää"). Joskohan ne sitten tauon jälkeen taas. |O

ahmutar: Siis mä en muista :headwall: tyttö vai poika?
 
uurainen : Refluksi= ruuan/nesteen takaisinvirtaus eli mahalaukun sisältöä nousee ruokatorveen tai suuhunkin asti. Aiheuttaa kakomista, hikkaa, närästystä ja kun ruokatorvi oikein ärtyy, kipuhuutoa selkä kaarella. Syy voi olla rakenteellinen eli liian löysä ruokatorven alasulkija tai allerginen eli allergia saa aikaan ruuan nousemista tai molempia yhtä aikaa. Pienillä lapsilla/vauvoilla vaivaa on yleisesti ja usein siitä ei ole haittaa mutta voi pahana ollessaan estää lasta syömästä ja juomasta.
 
Pikaisesti pari juttua...Meillä tyttö oli tosi huono syömään karkeaa ruokaa alle vuoden ikäisenä, ei sillä tosin ollut kovin hampaitakaan. Jotain sormiruokaa söi ihan ok, mutta esim. puuro, jossa oli kökköjä ei meinannut mennä millään. Mä siis vaan muussasin jopa puuron keittämisen jälkeen vielä sekoittimella sileäksi vielä yli vuoden ikäiselle. Nyt osaa jo kaksi vuotiaana syödä kokkareet ja nokareet ihan ongelmitta. Mä menin kans asenteella, että kunhan jotain syö.

Meillä tuo hedelmä/marja osasto on ehdottomasti vaikein ja sitä olen varmasti eniten testannut. Meillä pudotettiin viime syksyn "suuressa karsinnassa" kaikki hedelmä ja marjasoseet banaania lukuunottamatta pois ja vielä ei ole saatu mitään takaisin. Pitäisi kohta taas alkaa niitä(kin) kokeilemaan. Nyt on onneksi alkanut jotenkin aukeamaan ennen niin vaikea kasvispuoli edes vähän, kun lanttu ja pinaatti ainakin rotaatiossa sopii.
 
Voi Lyyti-mamma toivottavasti teillä ei ole neuvolassa samaa tätiä kuin meillä oli. Me nimittäin just kesällä muutettiin sieltä teidän nurkilta pois muttei kauas kuitenkaan, paitsi sen verran että neuvola vaihtui. Mä tunsin itseni vähintäänkin vainoharhaiseks käydessäni siellä vanhalla neuvolantädillä, vähätteli aina kaikki oireet. Sitten sain tarpeekseni ja puhuin sille vasta sen jälkeen allergioista kun yksityisellä oli tehty Prickit ja altistukset. sen jälkeen se oli hiljaa ja uskoi ja yritti hiukka tsempatakin. :)

Niin ja meidän tietoihin voi laittaa että poika 10/2007 ja juomana toistaiseks Neocate, lääkkeenä Atarax ja Zyrtec.

Soija-altistukseen odotellaan aikaa, joten mä laitan kädet kyynärpäitä myöden ristiin että soijamaito sopis ja sitä kautta muutkin soijatuotteet, mut saas nähdä sitten. Ai niin allergologilla käytiin tosiaan eilen ja siellä päätettiin tuo soijan altistaminen, jos oireet vaikka johtuiskin neocatesta. Samalla päätettiin jatkaa lääkitystä päivittäin, joten niillä mennään. Ei voi mitään vaikka kurjalta tuntuu lääkkeiden syöntikin.
 

Yhteistyössä