Allergiset kullannuput - vol. 2

Luppis :hug: Uskon, että risoo tuo anopin suhtautuminen, kun mua risoo jo sellainen yhden päivän ajan jatkuva päivitteleminen ja voivottelu.

Meillä nuo posket alkoivat parantua heti kun tulimme tänne kotiin, joten tällä kertaa onneksi kyse taisi olla kuivemmasta, kylmemmästä ilmastosta sekä mun vanhempieni kotona olevasta ilmastoinnista. Nyt on siis iho muuten hyvässä kunnossa, mutta pieniä atooppisia läiskiä on ranteissa ja korvalliset ovat kuivat ja punoittavat. Riisimaito maittaa enemmän kuin hyvin, muut ruoat vaihtelevasti. Tänään esim. ei ole kiinteät maittaneet, mutta pistän tuon nyt esiin puskeneen kulmahampaan piikkiin.

Luppis: En ole anna, mutta vastaan artisokkakysymykseen, kun meilläkin sitä syödään (maa-artisokkakeitto kuuluu myös omiin lemppariruokiin :p ). Mä olen ostanut niitä pussitettuja maa-artisokkia (Viikin Prismasta) ja kuorinut raakana, paloitellut, keitellyt kypsäksi ja soseuttanut. Kuori lähtee mun mielestä yllättävän näpsäkästi sellaisella liikkuvateräisellä kuorimaveitsellä. En tosin ole pelkkää artisokkasosetta lapselle tarjonnut, vaan sekaan olen laittanut aina muutakin, mutta voihan sitä tehdä pelkiltäänkin. On aika miedon makuista mielestäni.

Mukavaa uudenvuodenaattoa ja parempaa tulevaa vuotta kaikille! =)
 
Heippa!

Olen ihanan allergisen tytön äiti pääkaupunkiseudulta. Syksyn mittaan olen lukenut teidän juttuja ja pakko sanoa että mahtavaa että on olemassa tämmöinen foruumi. Ihanaa!!
Tyttö on kohta 8kk vanha ja hänellä todettiin noin 4 kk maito- ja kananmuna allergia, vehnälle ehkä herkkä. Oireet alkoi jo 6vk kuivalla iholla. Piipahdin Mehiläisessä jossa mukava erikoislääkäri suositteli imetysdiettiä. Alllergiasairaalassa meillä on hoitosuhde ja ollaan saatu erittäin hyvää palvelua ja infoa allergioista.
Itse olen tosiaan imetysdietillä ja tytölle annan pari uutta ruokaainetta per viikko. Hän syö kuin possu ja kasvaa hyvin (pituus 70 cm ja painaa yli 9kg)
:D

Ongelmana/murheenani on ihottumat kaulassa ja nilkoissa. Hänellä on jatkuva kortisooni kuuri ja kolme päivää kuurin lopetettua ihottumat palaa. Lääkäri ei osaa sanoa mikäli ihottumat johtuu kuivasta ihosta (olemme isän kanssa atooppikkoja) tai allergiasta...Eli punnitsen imetyksen lopettamista/jatkamista...Mikäli lopetan ja ihottumat hävii tulee huono omatunto korttisoonista ja mikäli jatkan ja oireet pysyy olen lopettanut turhaan. Lääkärin mukaan allergiaoireet leimahtaa heti iholle korttisoonin läpi. Onko teillä kokemusta vastaavasta?
Kaiken tän rumban keskellä olen super onnellinen tytöstä ja katson ylpeänä miten hyvin hän kasvaa ja muuten voi. Onneksi allergiat yleensä häviää ennen kouluikää. :D
Voikaa hyvin ja onnellista valoisaa vuotta 2009!
 
Tervehdys juni08 :wave:

Atooppisen/allergisen ihottuman hoidoista on lääkäreillä eri kantoja. Iho- ja allergiasairaalassa suositaan pitkälti kortisonivoiteiden käyttöä ihottumiin.

Meillä taas lasten allergologi sanoo että kortisoni peittää allergiaoireita iholla eikä hän suosittele sitä pitkäaikaiseen kuurimaiseen käyttöön siksi ollenkaan (kuin joissakin äärimmäisissä tapauksissa jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole). Hänen mukaan jos kortisoni ensin auttaa ja sen poisjättö räjäyttää ihon uudelleen, ruokavalio todennäköisesti ei ole kunnossa eli ihottuman aiheuttajaa on elimistössä. Viilataan mieluummin ruokavaliota sopivaksi kuin käytetään pitkään kortisonivoiteita. Kutisevat/selkeän punoittavat/karheat/iho-rikki -tyyppiset ihottumat, joihin perusrasvat eivät kunnolla auta, tulkitaan tässä näkökulmassa useimmiten lapsilla allergiaperäisiksi.

Ns. pelkkä atopia ja allerginen atopia (allergiat yleensäkin) kulkevat usein perimässä käsi kädessä. Iho-oireina niitä on tosiaankin todella vaikea erottaa toisistaan... Meilläkin lapsella on ihotyyppi ns. atooppinen iho, mutta iho on siitä huolimatta hyväkuntoinen. Hän saattaa saada lieviä, ohimeneviä ihoreaktioita sopeutumisoireina välillä uusiin kiinteisiin. Hyvin harvoin olen käyttänyt kortisonivoiteita niihin vaan perusrasvoilla olen rasvaillut. (Haitalliset allergiaoireet ovat sitten hänellä eri tyyppisiä: silent-refluksia.) Jaloissa hänellä on muutamia pieniä lievästi kuivia (tuskin havaittavia) läiskiä, joista hänelle ei ole haittaa ja niihin käytetään myös perusrasvoja. Täysin varma en ole onko kyseessä ns. pelkkä atooppinen iho vai lievä reaktio johonkin ruokavaliossa. Mutta koska oire on niiiin lievä, olen antanut asian olla.

Ai niin vielä: jos ihottumat ovat allergiaperäisiä, saattavat ne tulla myös lapsen syömistä kiinteistä (oletan että syö?) eli imetyksen lopettaminen ei välttämättä senkään takia aina auta.
 
Luppis: en ole tapiokatärkkelystä koskaan käyttänyt itse mitenkään, joten en osaa vastata kysymykseesi. Meillä tapiokatärkkelystä menee pojalle vain Piltin aprikoosisoseessa.

Tosi kurjaa ollut suhtautuminen siellä sukulaisissa...

Kiitokset kaikille maitohappobakteerikysymykseeni vastanneille! Korvatulehdus on yhä pysynyt poissa ja peukutan sille hyvää jatkoa (jonnekin kauas pois meistä) ) :D En tiedä, onko Gefilus Plussan käytöllä ollut mikä vaikutus mutta vointi on pojalla hyvä. Jatkan maksimiannoksella Gefilus Plusaa ikään kuin tehokuurina vielä jonkun aikaa ja vähennän annostusta jossain vaiheessa.
 
Silencio: Tuo ilmavälitteinen allergia on ikävää :( Pitää olla tosi tarkkana ja on vaikea saada syyllisiä kiinni, kun ainahan keittiössä on jotain meneillään ja jauhoa pöllyää ja uunissa kypsennetään jne.

Minä itse olen nyt allergisoitunut niin pahasti bataatille, etten voi enää kuoria sitä enkä olla koko keittiössä sinä aikana kun mies kuorii niitä. Omaan ruokavalioon bataatti ei ole koskaan kuulunut missään muodossa, mutta ilmeisesti varmaan kohta jo satojen ja taas satojen bataattien kuoriminen/keittäminen/ soseuttaminen alkaa tuottaa tulosta. Pari viikkoa sitten sain nuhaa, hengenahdistusta ja nokkosihottumaa, kun mieheni keitteli bataattia keittiössä ja ei tainnut olla liesituuletin päällä. Itse olen siis omakohtaisesti joutunut kokemaan, että ilmavälitteinen allergia on ihan totista totta, vaikka jotkut sitä epäileevätkin.
 
Silencio: Unohdin eilen vastata. Omakohtaista kokemusta tosta ilmavälitteisestä oireilusta ruoka-aineelle mulla ei ole mutta luokallani oli lukiossa kaksi kala-allergikkoa, jotka eivät voineet istua vieressä, jos joku söi kalaa. Toinen näistä oli ala-asteella poissa koulusta aina kalapäivinä kun ruokala oli samassa rakennuksessa kuin koululuokat ja sai hengenahdistusta kalasta. Toinen näistä kala-allergikoista on nykyään allerginen todella monelle ruoka-aineelle, myös kalalle ja useimmille vihanneksille. Voi kuitenkin syödä naudanlihaa ja käyttää maitotuotteita. Niille oli allerginen lähes kouluikään. Mutta on esim. alllerginen jauhopölylle mutta ei kypsennetylle jauholle (vehnä). Ja hänellä on kaksi lasta, joilla kummallakaan ei ole mitään allergioita (ovat nyt 6 ja 4 v.). :whistle: Hieman potuttaa kun mulla ei mitään (virallisesti) allergioita ja kuinkas kävikään..

Tapiokasta: muistin siis väärin että ahmutar olisi sitä käyttänyt. Joku oli.. voisko joku siis valaista tossa kiisselin teossa?
 
Luppis: kiisseli onnistuu tapiokatärkkelyksellä samalla periaatteell kuin perunajauhoilla. Määrä noin 3 rkl/litra, riippuen tietenkin millaista kiisseliä haluaa. Itse olen tapiokaa käyttänyt enemmänkin leivonnassa. Käy hyvin varsinkin makeisiin leivonnaisiin vehnäjauhon korvaajaksi, mutta toimii myös leivässä.
juni08: Meillä ihottumat esiintyivät imetyksen aikan milloin missäkin ja kortisoni ei juurikaan auttanut. Kun lopetin imetyksen 7 kk ikäisenä, ei oo juurikaan kortisonia sen jälkeen tarvittu. Nyt ihottumia tulee sopimattomista ruuista, varsinkin viljoista, mutta lähtevät itsestään, kun ei syö noita. Imetyksen aikana en edes saanut selvyyttä allergioista kunnolla.
 
Hyvää uutta vuotta kaikille!

Pikaisesti vastaan Luppikselle. Artisokkaa olen tehnyt sekä niin että kuorin ensin ja niin että pesen ensin ja kuorin kypsänä. Kypsänä kuoriminen on nopeampaa ja helpompaa, mutta siinä menee enemmän artisokkaa hukkaan ja se on sotkusempaa. Ei tarvi kun puristaa yhdestä päästä niin kypsää artisokkaa pursuaa ulos. Sekoitan tuota artisokkaa maissin kanssa soseeksi. Ja siis haarukalla muussaan sen aika karkeaksi.
Tapiocatärkkelystä olen käyttänyt vadelmakiisselin tekoon. Määriä en tiedä kun aina summassa laitan. Kiisselistä tulee aika limaista, mutta maku on parempi kuin maizenaan tehdyn kiisselin.

Kirjoitan kuulumisia paremmalla ajalla...

 
Hyvää Uutta Vuotta kaikille! =) Toivotaan meille kaikille menestyksen mättähiä myös tässä allergiasuossa!

Luppis: Ikävää kuulla tommosia kommentteja! Mutta maailma on niin pullollaan ihmisiä, jotka eivät vaan ymmärrä... valitettavasti.

Omaa napaa: Meidän neiti oli joulun pyhät kipeä... Joulupäivän makasi vaan sylissä kuumeisena ja melko velttona. Melkein lähdettiin päivystykseen, kun ei Panadol meinannut auttaa lainkaan. Burana sitten vähän helppas ja selvittiin kotihoidolla. Ilmeisesti joku vauvarokko, koska kun kuume loppu niin näppylät tuli.
Yskähän on jatkunut jo pidempään ja siihen on jo reilu pari vkoa hengitelty Ventolinea ja Flixotidea. Mutta joulun jälkeen todettiin sitten kaupan päälle vielä korvatulehdus ja antibioottia on nyt mennyt sit pari päivää...
Ei siis olla voitu kokeilla mitään uutta ruokaa ja kukkakaalia riittää n 2 viikoksi.... :'( :'( :'(
Jotain on pakko ottaa kokeiluun (jotain mitä vois syödä pelkästään) vaikka ab-kuuri on meneillään. Vielä ei ole ripuloinut siitä, mutta pylly vähän punotti tänään.
Mä en jaksa...........

Posket ei ole meilläkään nyt punottaneet kun on ollut kotona. Joten voisko meilläkin johtua ulkona olemisesta, koska päiväkodissa kuitenkin ovat melkein joka päivä ulkona? (kotona ei..... )
Mitäköhän rasvaa kannattaisi alkaa suosia kun päiväkoti taas alkaa, että kestäisi tuota raakaa suomen ilmastoa? Any ideas?

Ehkä olette jo toisesta ketjusta lukeneetkin, mutta Muksun kukkakaalisose tulee takaisin myyntiin joskus keväällä ns. allergiavalikoimaan. Ei vaan ehdi auttaa meitä tässä hädässä ja suon silmässä :(

Huomenna taidan tilata apteekkiin sitä Symbiofloria... en kyllä mistään löydä mitä se sisältää, eikä apteekkikaan löytänyt tietoa, mutta ei kai se mitään myrkkyäkään ole..... :/

Kuulemisiin!
 
Hyvää uutta vuotta kaikille! =)
Meillä meni joulu ihan mukavasti, aatto oltiin mun vanhemmilla ja joulupäivänä miehen äitillä. Kaikki asuvat tässä melko lähellä. Mulla ja tytöllä oli kai jotain vatsapöpöä ennen joulua kun mahat sekasin eikä tyttö oikein syönyt mitään. Aattona sitten ruoka maistuikin tytölle todella hyvin! Kalkkunaa söi muutaman päivän ja koska tuli ihottumia ja kakka semmosta liisteriä niin kana ja kalkkuna on sitten toistaiseksi ainakin pois. Tuomela sanoikin että voi olla että joudutaan ne jättämään pois. Maanantaina annoin Kupiec riisihiutalepuuroa ja sekä Bonnen päärynäsosetta, kumpaakaan en ole aiemmin antanut ja illalla oli pyllyssä, jaloissa ja käsissä ihottumaa ja yöllä itkeskelyä joten jommastakummasta selvästi tuli. Muksun päärynäsose meille on käynyt ja toi Bonnehan on pelkkää päärynää ja vettä. Luulen kyllä että Kupiec nuo aiheutti koska seuraava yö nukuttiin ihan hyvin kun en puuroa antanut. Ihottumaa vielä jonkun verran on enkä osaa sanoa mistä johtuu, tota Bonnen päärynäsosettakaan en ole eilen enää antanut. Yleensä ihottumat paranee tosi äkkiä kun ei enää saa mitään pahista. Kousan riisi ja Hollen hirssi tytölle käy mutta nyt on puurolakkoilua ollut vähän aikaa. Täytyy yrittää tehdä jotain leipää riisijauhoista jos se maistuis paremmin. Tossa yks päivä tein jonkunlaisia sämpylöitä mut niistä tuli niin kovia ettei niitä erkkikään syö :whistle: . Kunhan saisin tytön vihdoin oireettomaksi niin ajattelin alottaa Symbioflorin. Kannattaako aloittaa ihan yhellä tipalla ja siitä sitte nostaa annostusta? Täytyy myös ottaa kalsiumkarbonaatti käyttöön kun Citymarketista ei ole vähään aikaan saanut Natumin kalkkirikastettua riisimaitoa. Sain onneksi tilattua tohon lähemmäksi kauppaan Natumia mutta sinnekään ei saanut sitä missä kalsiumia.
Voi kun säälittää toi tyttö kun se niin katsoo kun me syödään jotain hyvää ruokaa ja toinen ei saa :'( .
 
Moikka vaan kaikille!

Kerroinkin äsken tuossa meidän kuulumisia tuossa toisessa ketjussa, eli tällä hetkellä flunssa ja maidon vaihto päällä yhtä aikaa...yhtä sotkua, mutta eiköhän se taas tästä!

juni08:lle sellainen kommentti tuohon ihottuma asiaan, että meilläkin aikoinaan vielä imettäessä ihottuma pukkasi päälle aina kun kortisonikuuri loppui. Ja sitten imetyksen loputtua tuo ihottumakin hävisi, jokin rintamaidossa siis tökki edelleen vaikka maito, kanamuna ym oli jo poissa. Meidän lääkäri ei taas oikein uskonut että tuo ihottuma tulee mistään minun syömistäni tuotteista, vaan käski käyttää vain kortisonia.... kannattaa siis vain kuunnella omaa "mutu-tuntumaa" ei ne lekurit aina kaikkea tiedä!
 
Hyvää alkanutta vuotta :) ja moikka uusille :wave:
Mekin ollaan vihdoin palattu arkeen. Oltiin pidemmän kaavan mukaan sukuloimassa isovanhemmilla ja kavereilla -nyt oma koti tuntuu taas ihanalta! Reissussa on aina puolensa ja puolensa...

En varmaan taasen muista kirjoittaa puoliakaan -mutta lisäilen sitten kun muistan... oma muisti pätkii edelleen! Maa-artisokasta: Meillä kanssa käytetään soseena, kuorin raakana (joskin on työlästä) ja keitän. Oon käyttäny leivässä perunasoseen asemesta- on ihan ok siinäkin. Tapiocaa oon samoin laittanu perunajauhojen asemesta -rakenne on hiukan tiiviimpi leivässä kun laittaa sitä. Muuta en ole tapiocasta tehnytkään.

Apoppi-kiintiö tuli meille myös täyteen kun 3pv oltiin siellä. Selvisi kuinka hän on omasta mielestään "siedättänyt" meitä tämän vuoden ajan laittamalla siellä käydessämme syömääni ruokaan lorauksia sitä sun tätä -ja oli ihmeissään kuinka niin kauhean tarkka olisi pitänyt olla. Rautalangasta kun väänsin jälleen kerran -tulos oli sama että hän ei ymmärrä. Tuntui pahalta että omaa imetysdieettiä on sabotoitu -sillä ruokapäiväkirjastahan ne kaikki löytää ja itse ollaan päämme puhki mietitty mikä se pahis taas on sillä kertaa ollut. Pahinta on, että hän ei ollut edes pahoillaan. Siedätystä pitäisi kuulemma tehdä -äh, en jaksa edes kertoa kaikkea kun niin sapettaa. Sanonpahan vaan että hiukan oli joulumieli koetuksella ja vähän otimme yhteen. Nyt on taukoa sinnepäin. Ruokapöydässä samaa voivottelua ja päivittelyä kuin luppiksella ja ievalla! Koitetaan jaksaa näiden ihanien sukulaisten kanssa...
:hug:

Symbioflorista: mulla on nämä tuoteselosteet tässä vieressä -ovat saksaksi, mutta kirjoittelen ne tänne, jos niistä olisi jollekin apua... eli sbf1: lactose 1H2O, L-Cystin, Natriumcarbonat-Dekahydrat, Natriumchlorid, Mangnesiumsulfat 7H2O, Kaliumclorid, Calsiumclorid 2 H2O, Mangnesiumchlorid 6H2O, Nährbouillon (Pepton, Hefeextrakt, natriumclorid,glucose 1H2O) und gereinigtes wasser
sbf2: Natriumchlorid, magnesiumsulfat 7H2O, Kaliumclorid, Calsiumchlorid 2 H2O, Magnesiumchlorid 6H2O und gereinigtes wasser.
Sbf1 bakteerikanta on enterococcus faecalis-bakterien(zellen und autolysat)
Sbf2 bakteerikantaEscherichia coli-bakterien (zellen und autolysat)

Meillä symbioflorkuuri oli reilut 5kk, jonka aikana saatiin hurjasti ruoka-aineita mukaan. Aloitettiin tosi varovaisesti, muistaakseni 2tp/pv ja lisättiin aina yksi tippa kerrallaan kunnes oli tarvittava määrä. Me aloitettiin pro-symbioflorilla, koska pojulla oli taustalla antibioottikuuri. Lääkärimme oli sitä mieltä että pojan suolistolle "esitellään" uudet bakteerit miedossa prosymbioflor-muodossa. tämä totuttelu kesti 4vkoa, jonka jälkeen aloitettiin sbf1. =)

Omaa napaa: Meillä on kalkin etsintä meneillään. calcichew, calsia sitraatti kokeiltu, nyt tehokalkki uudessa kokeilussa. Viimeisenä oljenkortena on se kalsiumkarbonaatti apteekista. Lääkärimme vain oli sitä mieltä, että nämä muut kokeillaan ensin. No katsotaan. Perjantaina on vehnäaltistus. Hiukan jo jännittää!

Nyt varmaankin unohtui paljon -mutta palaan taasen kirjoittamaan nyt kun kotosalla ollaan! Hurjasti tsemppiä kaikille -toivotaan tämän uuden vuoden tuovat tullessaan paljon oireettomia hetkiä!!!

Meillä muuten edelleen imetysdieettiä -kunnes kalkki löytyy... vitkiv-ei ilmeisesti myöskään sopinut, mutta se testataan tuon vehnäaltistuksen jälkeen uudestaan. Pikkuhiljaa pitäs kyllä lopettaa...
 
Hyvää alkanutta vuotta kaikille!
Tyttö on menossa ensi viikolla päiväkotiin ja nyt mietin mitä olen unohtanut. Listan sopivista ruoka-aineista olen toimittanut jo ennen joulua. Mennään vielä käymään ennen hoidon alkua, joten mitä mun pitää muistaa kysyä/jutella? Hyviä vinkkejä ja kokemuksia otan vastaan.
 
Kiitos maa-artisokka vinkeistä! :flower:

lyyti-mamma: Mä olisin varmaan lähtenyt anoppilasta ovet paukkuen. Mutta mulla ei olekaan "lehmän hermot" (taisit joskus näin mainita?) vaan pikemminkin jotain ihan päinvastaista.

Kävin taas viime yönä valvoessani läpi noita joulun juttuja ja viimeinenkin unenripe siitä sitten katosi silmästä. Meillähän kävi niin että tuli vähän kiire poislähtiessä ja en sitten suostunut siinä hötäkässä syömään anopin tekemää makaronilaatikkoa vaan sanoin syöväni vasta kotona, kiitos, ei ole vielä nälkä. Sanoi että häntä loukkaa ja tuntuu pahalta kun en mitään syö. Siis laatikko oli eilistä ja sitä oli tarkoitus lämmittää lounaaksi kun anoppi ei saanut aikaiseksi suunnittelemaansa lipeäkalaa.. plaah. Ja noista siedätysjutuista: mun anoppi on kanssa kovasti niiden kannalla. Kun miehen siskokin siedätti lapselleen porkkanan (ei muita allergioita, ikää tuolloin 3 v.), niin kyllä meidänkin täytyy. 2 tl porkkanaa aiheuttaa 2 viikon ripulin..kysyinkin sitten että mitenkähän kannattaisi siedätys alottaa? Oli ihan huuli pyöreänä että ei kai se niin pitkään vaikuta :kieh: Sanoin sitten siihen että jos alan sitä siedättää, varmaan huostaanottavan lapsen koska ei saa asianmukaista hoitoa kotona.

piija: Voi kurja ton kukkakaalin kanssa. Mulla sitä on kyllä mutta kun en uskalla myydä - tarvitaan sitä itsekin ja nyt taas enenevässä määrin kun vehnäaltistus tipautti ilmeisesti bataatin pois. Ootko koskaan kokeillu ottaa rytinällä uusia? Mä aattelin kysäistä lekurilta josko taas tehtäs niin. Viimeksi alotettiin 5 uutta samalla viikolla, joista 4 oli ja on edelleen sopivia. Kuinkas se parsakaali? Ruusukaali? Kyssäkaali? Pakastettu, keitetty, pakastettu kukkakaali?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaniini:
Hyvää alkanutta vuotta kaikille!
Tyttö on menossa ensi viikolla päiväkotiin ja nyt mietin mitä olen unohtanut. Listan sopivista ruoka-aineista olen toimittanut jo ennen joulua. Mennään vielä käymään ennen hoidon alkua, joten mitä mun pitää muistaa kysyä/jutella? Hyviä vinkkejä ja kokemuksia otan vastaan.
Kaniini: Sopivien ruoka-aineiden lisäksi mä kirjoitin päivähoitoon yhden paperin pojalle tyypillisistä allergiaoireista, niin huomaavat sitten siellä hoidossa ne paremmin ja "raportoivat" vanhemmille. Mainitsin paperissa myös muita mahdollisia allergiaoireita, joita voi tulla, vaikka ne eivät ole meidän pojalle tyypillisiä. Yhden paperin kirjoitin vielä siitä, miten toimia mahdollisissa vahinkoaltistustilanteissa (milloin lääkitys, yhteydenotto vanhempiin jne.). Näistä asioista sitten juteltiin. Sain positiivista palautetta päiväkodin johtajalta tarkoista ohjeistuksista: ne auttavat kuulemma heitä omassa työssään.

 
Pientä voivottelua/päivittelyä kuultiin täälläkin joulupöydässä, kun ei voi poika syödä sitä ja tuota jne... |O Yritin laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos (mutta sisällä hieman kiehui). Tsemppiä vaan paljon kaikille asian suhteen! Tosi kurjaa tuo Lyyti-mamman im-dieetin kohdalla tehty salaa "siedättäminen" anopin toimesta. Mä olisin varmaan vetänyt tuollaisesta tiedon saatuani sellaiset pultit, että välit olisi mennyt poikki ikiajoiksi... Pojan syömisten suhteen me miehen kanssa otettiin allergioiden alkuvaiheessa sellainen linja että me laitetaan ja hoidetaan kaksistaan pojan ruoat myös reissuissa/vierailuilla. Se oli/on tavallaan selkeää eikä tarvitse selitellä ja varmistella koko ajan onko ruoka pojalle sopivaa. No, nykyisin voisi esim. jotain keitettyä perunaa/riisiä/pastaa antaa pojalla, vaikka se ei olisi mun tai miehen keittämää :whistle: ;) Vähän ollaan siis lievennetty periaatteesta.
 
HYVÄÄ UUTTA VUOTTA TÄÄLTÄKIN KAIKILLE!

juni08: Kyllä minusta kuulostaa siltä, että edelleen taitaa olla joku pahis joko lapsen tai sinun ruokavaliossa:( Saisitko millään kiinni sitä ruokapäiväkirjan avulla? Tai jos oireita on ihan koko ajan ilman kortisonia, niin sitten se on joku jommankumman päivittäiseen ruokavalioon kuuluva ruoka-aine? Meillä imetyksen lopettaminen helpotti molemmilla pojilla, mutta silloin täytyy löytyä sopiva korvike ja sen löytäminen saattaa edellyttää 1-5 altistusta ja Kelan vaatimat päälle. Eli jos oireet jotenkuten kurissa ja jaksat imettää, niin sekin on yksi vaihtoehto?

NallePuh82: en ole kuullutkaan, että joku voisi olla noin allerginen bataatille. Tosin eihän se meilläkään kuopukselle käy, vaan teelusikallinen aiheutti välittömän lehahduksen poskiin. Mutta tuleeko sinulla siitä ihan kunnon limaisuutta??? Mietin vaan, että voisiko tämä satunnainen kananmuna-altistus ilmateitse ollakin syypää tähän koko syksyn jatkuneeseen limaisuuteen, nuhaisuuteen ja hengenahdistukseen???

Muutama kommentti vielä: joku kirjoitti kalsiumeista? Meillä testailtiin niitä aikanaan montakin, ennen kuin Calsichew alkoi käydä, ja parhaiten kävi Minisunin suht isossa tummansinisessä purkissa oleva tabletti, joka oli lusikalla helppo murskata ruokaan. Se ei siis sisältänyt juuri mitään ja sopi ensimmäisenä Yliopiston apteekin kalsiumkarbonaatin jälkeen. Kuopushan käyttää meillä edelleen näitä YA:n kalsiumpussukoita. Toinen yleensä hyvin siedetty on Kalsipos, oletteko sitä jo kokeilleet?

Ja sitten noista Prosymbioflor/Symbioflor-kokemuksista: meillä ei tosiaan esikoiselle käynyt Prosymbioflor kun joskus viime syksynä kokeilin. Nehän sisältävät laktoosia, joten voivat herkille aiheuttaa oireita. Allergologimme mainitsikin, että vaikka valmistaja väittää, että laktoosi olisi puhdasta, niin aina voi olla sellaisia proteiinin jäämiä, jotka näille kaikkein herkimmille aiheuttavat oireita. Tosin monelle sitten taas sopivatkin:) Eli kannattaa vain kokeilla!!!

Meillä oli taas eilen spirareissu Pikkujättiin ja laskeskelin muutama päivä sitten vakuutuspapereita täytellessäni, että onhan noita spirareissuja ollut viimeisen 7 kuukauden aikana lähemmäs kymmenen. Eli kuopuksella on kyllä aika vaikea astma ja nyt pitäisi hankkia kotiin spirakin. Onko kellään kokemusta siitä??? Ja esikoiselle aloitetaan kasvuhormonin päivittäinen pistäminen alkuvuodesta, joten tuntuu kyllä taas, että eikö tämä säätö lopu ikinä:( Vaikka tästä kaikesta huolimatta minulla on kaksi äärettömän hyväntuulista ja herttaista lasta - eli kyllä tämä extremeä on ollut niin hyvässä kuin haasteissakin...

Mutta allergiattomampaa ja astmattomampaa uutta vuotta toivotellen,
Silencio
 
Luppis: Et tietenkään voi myydä kukkakaalivarastoja kun tarvitsette niitä itsekin! =)
Jos joku näkee kaupassaan vielä tuota Muksun kukkakaalisosetta (pääkaupunkiseudulla+Lahti+Tre+Turku) , laittakaa vaikka yv:tä.... Kiitollinen avustanne! :attn:
Ollaan aikaisemmin jo kokeiltu pakastettu ja normaali kukkakaali, eivät käyneet...
Parsakaali on kokeiltu joskus alkuvaiheessa, sitä kai voisi kokeilla uudestaan.

Onko kukaan löytänyt muuta Hirssimakaronia, kun Allermiinasta ostettu TOSI pienessä pussissa oleva?

Mul oli aikasemmin paljonkin asiaa, mutta nyt kun vihdoin pääsin koneelle, olen unohtanut kaiken... Taitaa olla paras mennä nukkumaan. |O
 
Lyyti-mammalle iso :hug: anoppiasian suhteen! Kyllä olisi meilläkin mennyt välit poikki ja piitkäksi aikaa... :eek: |O Mekin olemme miehen kanssa pääsääntöisesti aina laittaneet itse lapsen ruoat (eipä niissä niin kovin vielä tosin ole ollut laittamistakaan), mutta jouluna annoin äitini keittää riisipuuron minun ohjeideni mukaisesti ja noita pelkkiä kasviksia myös olen antanut vanhempieni keitellä. Ts. ovat keittäneet siinä samassa kuin meille muillekin. :)

Kaniinille ja lapselle tsemiä päivähoidon aloitukseen! :hug: Meillä pitäisi alkaa päivähoito helmikuun alussa, mutta hoitopaikkaa ei ole vielä ilmoitettu, vaikka lakikin niin jo vaatisi... :/ Ei paljon auta puhelut ph-päälliköille tai päiväkodin johtajille...

Meillä on nyt tuo gogreen- riisimaito loppunut näistä meidän lähikaupoista; ostin hyllyt tyhjiksi Prismasta ja S-Marketista joulun jälkeen. Nyt on jäljellä enää neljä täyttä purkkia, joten torstaihin asti suunnilleen pärjätään niillä. Tuo vastaava Keiju -merkkinen ei ole ainakaan vielä tietään hyllyille löytänyt. Onneksi on soittoaika lääkärille keskiviikkona, joten voipi sitten häneltä kysäistä, millä jatketaan... Mitäs muita riisijuomia täällä oli käytössä? Natumia oli jollain; sitä en ole kaupoissa nähnytkään... Ja Rice Dreamissa taisi olla ohrajäämiä?

Jännittää hiukan tämä alkuvuosi, kun on kaikenlaista tulossa: tytön yksivuotissynttärit, vehnäaltistus, päivähoidon aloitus (onneksi hoitoa tulee olemaan vain parina päivänä/viikko) ja itsellä töihin paluu... :/ Nyt tulevana viikonloppuna on kummipojan 2-vuotissynttärit. :)
 

Yhteistyössä