Aloitanpa minäkin sitten kakkapuheet...

Tuosta Tuiskun panttaamisketjusta innoittuneena (!) päätin aloittaa oman ketjun melkeinpä päinvastaisella aiheella.

Meillä on tuolla keskimmäisellä (tyttö 5v) ollut jo kohta parin vuoden ajan se 'ongelma' että tytöllä tuntuu olevan ihan suora putki niinsanotusti. Tyttö kun syö ruokaa (tai mitä tahansa muuta vähänkään reilummin) niin ei mene kauaa kun pitää jo rynnätä vessaan.

Maha ei aina ole edes mitenkään löysällä, joskus hieman sekaisin. Vatsa vain toimii vähintään kerran päivässä, melko usein kaksi tai enemmän.

Sinänsähän on helpottavaa ettei tytöllä ainakaan ole ummetusta, mutta joskus tuo todellakin ihmetyttää! On hankala esim. kaupungilla tai missä vain muualla kuin kotona, kun vessaan on todellakin päästävä HETI kun hätä yllättää. Tyttö sanoo ensin että 'maha kipeä' ja siitä jo tietää että nyt nopsaan vessaan.

Jossain vaiheessa kokeiltiin tytöllä vähälaktoosista tai laktoositonta ruokavaliota, mutta sillä ei tuntunut olevan vaikutusta.

Kurjinta on se että usein täytyy tytön syömisiä rajoittaa jos sattuu innostumaan (lempiruokana kaikki tavalliset kotiruoat), kun tietää että sitten tytön vatsa taas tulee kipeäksi ja ravaa vähän väliä vessassa. Muutoin kun tyttö on varsin normaalikokoinen enkä haluaisi kieltää silloin kun ruoka maistuu.

Onko muilla ollut lastensa kanssa vastaavia kokemuksia? Onko todettu että lapsella olisi jokin 'vika' (allergia tms) vai onko se nyt vain ominaisuus?


Niin usein kun puhutaan siitä että ummetus on yleistä lapsilla, mutta näillä meidän ei ole ollut kenelläkään...

Niin ja lisäksi tällä tytöllä on todella pahoja ilmavaivoja! Sekin välillä harmittaa kun tyttö paukuttelee niin paljon ja pahanhajuisesti, ei ole järin mukava homma ihmisten ilmoilla...
 
juu
itselläni on sen verta kokemusta, että olen itse tuollainen, eli heti raskaamman ruoan jälkeen on päästävä heti vessaan.
mulla ei kuitenkaan ilmavaoivoja ole, mutta mahassa kuitenkin kiertää usein.
 
Sen verran vielä lisään että nykyään on jäänyt se vatsakivun valittaminen muutoin pois, sanoo vain silloin jos on jo kova vessahätä.

Joskus silloin pari vuotta sitten siksi lähdimmekin kokeilemaan vähälaktoosisilla kun hoki muutoinkin että on vatsa kipeä. Silloin lopulta taisi usein olla kyse teeskentelystä, ei tarvinnut siivota yms kun oli muka vatsa niin kipeä :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Kauanko oli laktoosittomalla? Entäs maitoallergia, keliakia, oletko näitä ajatellut?
Olen ajatellut... toisaalta ennen tuota reilua kolmen vuoden ikää ei ikinä ollut eikä tullut mitään reaktiota mistään mitä söi, eikä sitä nykyäänkään voi oikein yhdistää mihinkään tiettyyn.

Toki olen keliakian mahdollisuuttakin miettinyt, mutta toisaalta taas ripulia ei ole ja tyttö ei ole laihtunut ja vaikuttaa muutenkin perusterveeltä.
 
Olen itse lapsena ja nuorena ravannut vatsavaivojen takia lääkäreillä, ja jotenkin jäänyt sellainen kuva että joko eivät koskaan ota todesta tai sitten syitä on muuten mahdottoman vaikea löytää.

Siksi haluaisin ensin kuulla paljon muiden kokemuksia, ja vinkkejä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Terhikki:
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Kauanko oli laktoosittomalla? Entäs maitoallergia, keliakia, oletko näitä ajatellut?
Olen ajatellut... toisaalta ennen tuota reilua kolmen vuoden ikää ei ikinä ollut eikä tullut mitään reaktiota mistään mitä söi, eikä sitä nykyäänkään voi oikein yhdistää mihinkään tiettyyn.

Toki olen keliakian mahdollisuuttakin miettinyt, mutta toisaalta taas ripulia ei ole ja tyttö ei ole laihtunut ja vaikuttaa muutenkin perusterveeltä.
Niin... Useinhan noihin liittyy ripuli. Toisaalta voivat puhjeta äkkiäkin ja missä iässä vaan.
 

Yhteistyössä