Amk ja lasten teko..

  • Viestiketjun aloittaja kalamama harmaana
  • Ensimmäinen viesti
kalamama harmaana
Opiskelen amk:ssa ja olen nyt ensimmäistä vuotta kotona lapsen syntymän jälkeen. Aion olla vielä ensi vuoden kotona. Mutta sitten on kai PAKKO mennä kouluun, koska minulle sanottiin että vain 2v saa olla koulusta pois, sitten potkitaan pihalle.. Ja toisesta lapsesta on siis turha haaveilla heti perään, jos meinaan tutkinnon saada. Voiko asia olla todellakin näin?! Ja 2vuotta on enää opiskeluaikaa jäljellä, eli sitten kun palaan kouluun minulla on 2lukuvuotta aikaa valmistua, tai ei tule papereita käteen. turha haaveillakaan että lapsi voisi olla puolipäivähoidossa ja olisin vain aamut koulussa.

Ihan kamalaa kun pakotetaan tälläiseen! Mitä sitten jos tulisin raskaaksi vahingossa, pakottaisiko koulu valitsemaan joko abortin tai koulusta valmistumisen?!!
 
entinen amkilainen
Niin.. Mulla ei ole ko.kokemusta hoitovapaalle jäännistä, mut suosittelen et käyt juttelemassa opinto-ohjelmasi johtajan(reksi?) kans ja jos ei tämä osaa sanoa voithan kysyä juttusille pääsyä amkin johtajan kans. Pakko kai se on käydä..Ja ethän ole syyttä venyttämässä opiskeluaikaa!!Minä ainakin ymmärrän hyvin tilanteesi!!Sano vain kovasana niille!!Kyllä se oikeus voittaa!!!Minä opiskelin kans amk.ssa saatuani esikoisen toisen vuoden "kesälomalla" ja syksyllä jatkoin opiskelua ja mieheni jäi hoitamaan tytsyä. Suoritin opinnot siihen malliin syksyllä että viimeiset tentit ja harjoittelun suoritin sit seuraavana keväänä ja valmistuin kolmessa vuodessa..Ennen papereita odotin jo toista...Ja jos opiskelut ei ois ollu näin "selvillä",olisin itsekin harkinnut tuota hoitovapaata ja taistellut sen puolesta ihan varmalla!Tsemppiä! :wave:
 
joo mää sain kolmannen lapsen kesken AMK opintojen ja annettiin ymmärtää että voi olla vain vuoden pois ja sit on palattava kouluun. no näin tein nyt jälkeen päin olen miettinyt että kuinka tyhmää ja että voiko olla oikeesti näin. Kai nyt opiskelijana pitäis olla samat oikeidet kun työssä käyvilä eli että sais vaikka 3 vuotta olla lapsen kans vielä. Mulla kun kävi vielä niin että jouduin sairaslomalle ja louduin lopettamaan koulun jo paljon ennen laskettua aikaa, palasin siis kouluun lapsen ollessa vajaa vuosi
 
Hei,

itsellä ei ole kokemusta, miten koulusta poissaolo onnistuu, mutta meille ainakin on sanottu, että kaksi vuotta saa olla poissa, mutta lisävuosia saa ANOA itelleen. Ja varmasti raskaus on tarpeeksi hyvä syy anoa lisä vuoden tai kaksi =) pidän peukkuja, että se onnistuu myös sinun koulussasi!
 
mäkin opiskelen amk:ssa ja tämän verran tästä tiedän: kaksi lukuvuotta voi olla ns. poissaolevana. Eli läsnäoloilmoittautuminenhan on ainakin syksyisin... silloin vaan ilmoittautuu poissaolevaksi. KAhden vuoden jälkeen on ilmeisesti mentävä takaisin. Jos opiskelut puolestaan viivästyvät, eikä niitä saa loppuun normi-ajassa, silloin voi hakea Kelalta jatkoaikaa. Yksi vuosi sellaista tulee kuin MAnulle illallinen, toinenkin vielä mahdollista.
Itse aion tehdä niin, että en ilmoittaudu äippäloman ajaksi poissaolevaksi koulusta ollenkaan. Suoritan joitain etäkursseja myös loma-aikana. Opintotukea en toki koko äippäloma-ajalta voi nostaa, koska ovarit ei siihen tietystikään riitä. Muutta jos poissaolevaksi ilmoittautuu, ei opintoja saa suorittaa lainkaan!
Tämmöinen järjestely onnistuu mulla, koska opintoja ei oo paljoa jäljellä ja opiskeluoikeutta kuitenkin vielä norminmukiasesti puoltoista vuotta ja sit vielä tarvittaessa ne kaksi lisävuotta päälle...
Mutta koulujen opinto-ohjaajat taatusti auttaa tämmösissä pulmissa =)
 
kalamama harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2006 klo 10:38 ninnij kirjoitti:
mäkin opiskelen amk:ssa ja tämän verran tästä tiedän: kaksi lukuvuotta voi olla ns. poissaolevana. Eli läsnäoloilmoittautuminenhan on ainakin syksyisin... silloin vaan ilmoittautuu poissaolevaksi. KAhden vuoden jälkeen on ilmeisesti mentävä takaisin. Jos opiskelut puolestaan viivästyvät, eikä niitä saa loppuun normi-ajassa, silloin voi hakea Kelalta jatkoaikaa. Yksi vuosi sellaista tulee kuin MAnulle illallinen, toinenkin vielä mahdollista.
Itse aion tehdä niin, että en ilmoittaudu äippäloman ajaksi poissaolevaksi koulusta ollenkaan. Suoritan joitain etäkursseja myös loma-aikana. Opintotukea en toki koko äippäloma-ajalta voi nostaa, koska ovarit ei siihen tietystikään riitä. Muutta jos poissaolevaksi ilmoittautuu, ei opintoja saa suorittaa lainkaan!
Tämmöinen järjestely onnistuu mulla, koska opintoja ei oo paljoa jäljellä ja opiskeluoikeutta kuitenkin vielä norminmukiasesti puoltoista vuotta ja sit vielä tarvittaessa ne kaksi lisävuotta päälle...
Mutta koulujen opinto-ohjaajat taatusti auttaa tämmösissä pulmissa =)
Ok, kiitos! Täytyy varata aika opintotoimistosta toukokuulle..
 
eppuli
mä olen opiskellut amk:ssa ja sain opiskelujen välillä 3 lasta. alotin opiskelut -96 ja valmistuin -02. Joka kerran kun menin kotonaolon jälkeen takas koulun penkille, ootin jo seuraavaa ;)
tein aika paljon iltaopintoja niin et mies oli sit kotona lasten kans, käytännössä lapset oli hoidossa lähinnä työharjottelujen aikana. Mullekin joku mtollo ope jossain vaiheessa möläytti et jos viel jään kotiin niin opiskeluoikeus menee, mut kun aloin asiaa peräämään niin eihän se tietyystikään niin voinu olla, ehän kukaan voi lapsen saamista kieltää. Piti vaan täytellä jotain papereita ja tavallaan anoo uudestaan lisäaikaa, joka niiden oli tietysti pakko myöntää.
Joten älähän huoli, ei ne voi sua pellolle potkia. Voimia ja iloa sinulle!
 
kalamama harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2006 klo 09:31 Jussi kirjoitti:
Käykää ne koulut ensiksi ja tehkää ne lapset sitten.
Oih miten kypsä kommentti. Kiitos, kylläpä olinkin tyhmä kun halusin lapsen niin nuorena kun 26vuotiaana ja ennen valmistumista...
 
kalamama harmaana
Ihmeellisiä kommentteja tänne satelee, anteeks nyt vaan että kysyin..
Ja kyllä, lapset nimenomaan tehdään, miten ne muuten saa alkunsa? Toivomallako? Kyllä siinä pitää ne tekemällä tehdä, joko petissä vällyjen alla tai hedelmöitysklinikalla.
 
mushka
itselläni on just tilanne päällä jossa mietin, lopetanko AMK opiskelut vai yritänkö rukoilemalla anoa lisää opiskeluaikaa... 1v koulua suoritettu(4v kestävä koulu). välivuodet(2) pidetty. kaksi lasta ja kolmas masussa aluillaan. 2 opiskeluvuoteni eli tämän kuluvan vuoden olen ilmoittautunut läsnäolevaksi päivääkään koulua käymättä. kakkoseni synnyttyä kävin koululla neuvottelemassa opintoajasta ja sanoivat että tämän vuoden joustavat, sitten lennän ulos jos vielä pidän opintotaukoa, ja uudelleen ei kuulemma voi hakea. jossain virallisissa säännöissä luki että rehtori voi erittäin painavan syyn vuoksi antaa maks. vuoden lisää armonaikaa. mutta mulle se ei taida riittää siis. onko kellään kokemuksia esim 2v lisäajan saamisesta opiskeluihin?
 
kalamama harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 18:14 mushka kirjoitti:
itselläni on just tilanne päällä jossa mietin, lopetanko AMK opiskelut vai yritänkö rukoilemalla anoa lisää opiskeluaikaa... 1v koulua suoritettu(4v kestävä koulu). välivuodet(2) pidetty. kaksi lasta ja kolmas masussa aluillaan. 2 opiskeluvuoteni eli tämän kuluvan vuoden olen ilmoittautunut läsnäolevaksi päivääkään koulua käymättä. kakkoseni synnyttyä kävin koululla neuvottelemassa opintoajasta ja sanoivat että tämän vuoden joustavat, sitten lennän ulos jos vielä pidän opintotaukoa, ja uudelleen ei kuulemma voi hakea. jossain virallisissa säännöissä luki että rehtori voi erittäin painavan syyn vuoksi antaa maks. vuoden lisää armonaikaa. mutta mulle se ei taida riittää siis. onko kellään kokemuksia esim 2v lisäajan saamisesta opiskeluihin?
Tää on just niin tätä! Että halutaanko sitä ihmiselle korkeakoulutus vai halutaanko sitä uusia kansalaisia tähän maahan. Joko-tai-kysymys taitaa olla. Ihmeellistä touhua. Syvät sympatiat sulle :hug:
katotaan miten mun käy kun toukokuussa meen opintotoimistoon juttusille...
 
Aikas asiattomia kommetteja lähtee joiltakin, mutta onhan nämä niitä asioiden tärkeysjärjestykseen laittamis -asioita...eli jotkut "tekevät" lapsensa silloin kun ovat nuoria ja elämä vielä keskeneräinen ja toiset sitten kun ovat vähän vanhempia ja elämä lasta vaille valmis. Sitten on varaa mennä hedelmöityshoitoihin....

Mulla on vuosi jäljellä amk:ta ja ajattelin suorittaa sen iltapuolella, että saan olla päivät lapseni kanssa. Iltoja varten hain lapselle (1,5 vuotta) osapäivähoitopaikkaa kun isällä on myös silloin tällöin iltatöitä. Vaatii vähän järjestelyjä, mutta on kova halu valmistua, niin voisi harkita lapselle sisarusta...ja on ihan kiva tehdä vähän omiakin juttuja.

Näitä kommetteja kun lukee, niin en enää yhtään ihmettele miksi suomalaiset hankkivat lapsensa aina vaan vanhempina...
 
kalamama harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2006 klo 11:13 Äiti82 kirjoitti:
Aikas asiattomia kommetteja lähtee joiltakin, mutta onhan nämä niitä asioiden tärkeysjärjestykseen laittamis -asioita...eli jotkut "tekevät" lapsensa silloin kun ovat nuoria ja elämä vielä keskeneräinen ja toiset sitten kun ovat vähän vanhempia ja elämä lasta vaille valmis. Sitten on varaa mennä hedelmöityshoitoihin....

Mulla on vuosi jäljellä amk:ta ja ajattelin suorittaa sen iltapuolella, että saan olla päivät lapseni kanssa. Iltoja varten hain lapselle (1,5 vuotta) osapäivähoitopaikkaa kun isällä on myös silloin tällöin iltatöitä. Vaatii vähän järjestelyjä, mutta on kova halu valmistua, niin voisi harkita lapselle sisarusta...ja on ihan kiva tehdä vähän omiakin juttuja.

Näitä kommetteja kun lukee, niin en enää yhtään ihmettele miksi suomalaiset hankkivat lapsensa aina vaan vanhempina...
Mä voisin kans harkita tuota iltalinjalle vaihtoa. Joo mä en koskaan ole ymmärtänyt sitä että pitäisi ensin kouluttautua ja ostaa talo ja mitä kaikkea ennenkuin alkaa yrittämään lasta. Mulle noi muuta asiat vaan ei ole niin tärkeitä. Mutta olishan se silti kiva että meidänkinlaisia ihmisiä vähän edes kannustettaisiin tuolta koulujen puolelta!

itse olen "jo" 27vuotias, ja olisin ollut valmistuttuani 28. Sitten olisi tietysti pitänyt ensin hankkia töitä että olisi paikka mihin palata äitiyslomalta ja isompi äippäraha... Äkkiä olisin ollut yli 30 ennenkuin esikoista olisi päästy yrittämään. Mitäs sitten jos lapsi ei olisikaan suostunut tulemaan perinteisin keinoin? Esikoinen pahimmassa tapauksessa 40vuotiaana, kamalien henkisesti kuluttavien hoitojen jälkeen, jotka ehkä eivät olisi toimineet ja olisimme päätyneet adoptioon? Tällä nykyisellä toiminnallani olisin nyt säästänyt ainakin 5vuotta hoitojen aloituksessa.

Ihmiset eivät ehkä uskalla ottaa sitä riskiä että haluavat lapsen "keskeneräiseen" elämään. Mutta minä halusin, kun tiesin että elämästäni tulee kokonainen lapsen tultua. Siinä ei koulutus paljoa paina, loppujen lopuksi. Jos minulta nyt kielletään valmistuminen, niin tiedänpähän etten menettänyt mitään niin upeata kuin mitä lapsi on minulle antanut!
 
Täälläpä mamma joka on pyöräyttänyt 2 lasta AMK opintojen aikana!
Molemmat ovat syntyneet kesällä että olen vuoden aina ollut pois sen jälkeen. tai no nyt toisen kohdalla menin hieman aiemmin tekemään harjoittelu rästejä. Valmistun 4v koulutuksesta sillä 2v poissaololla ja minulle sanottiin että lisääkin saa hakea opiskelu aikaa mikäli tahtoo olla pienten kanssa kotona.
Että muutkin vaan lasten "saamiseen" :LOL:
Olen nääs sitä mieltä että ne saadaa eli en voinut kirjoittaa että menkäähän tekemään... thih =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2006 klo 16:54 kalamama harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2006 klo 11:13 Äiti82 kirjoitti:
Aikas asiattomia kommetteja lähtee joiltakin, mutta onhan nämä niitä asioiden tärkeysjärjestykseen laittamis -asioita...eli jotkut "tekevät" lapsensa silloin kun ovat nuoria ja elämä vielä keskeneräinen ja toiset sitten kun ovat vähän vanhempia ja elämä lasta vaille valmis. Sitten on varaa mennä hedelmöityshoitoihin....

Mulla on vuosi jäljellä amk:ta ja ajattelin suorittaa sen iltapuolella, että saan olla päivät lapseni kanssa. Iltoja varten hain lapselle (1,5 vuotta) osapäivähoitopaikkaa kun isällä on myös silloin tällöin iltatöitä. Vaatii vähän järjestelyjä, mutta on kova halu valmistua, niin voisi harkita lapselle sisarusta...ja on ihan kiva tehdä vähän omiakin juttuja.

Näitä kommetteja kun lukee, niin en enää yhtään ihmettele miksi suomalaiset hankkivat lapsensa aina vaan vanhempina...
Mä voisin kans harkita tuota iltalinjalle vaihtoa. Joo mä en koskaan ole ymmärtänyt sitä että pitäisi ensin kouluttautua ja ostaa talo ja mitä kaikkea ennenkuin alkaa yrittämään lasta. Mulle noi muuta asiat vaan ei ole niin tärkeitä. Mutta olishan se silti kiva että meidänkinlaisia ihmisiä vähän edes kannustettaisiin tuolta koulujen puolelta!

itse olen "jo" 27vuotias, ja olisin ollut valmistuttuani 28. Sitten olisi tietysti pitänyt ensin hankkia töitä että olisi paikka mihin palata äitiyslomalta ja isompi äippäraha... Äkkiä olisin ollut yli 30 ennenkuin esikoista olisi päästy yrittämään. Mitäs sitten jos lapsi ei olisikaan suostunut tulemaan perinteisin keinoin? Esikoinen pahimmassa tapauksessa 40vuotiaana, kamalien henkisesti kuluttavien hoitojen jälkeen, jotka ehkä eivät olisi toimineet ja olisimme päätyneet adoptioon? Tällä nykyisellä toiminnallani olisin nyt säästänyt ainakin 5vuotta hoitojen aloituksessa.

Ihmiset eivät ehkä uskalla ottaa sitä riskiä että haluavat lapsen "keskeneräiseen" elämään. Mutta minä halusin, kun tiesin että elämästäni tulee kokonainen lapsen tultua. Siinä ei koulutus paljoa paina, loppujen lopuksi. Jos minulta nyt kielletään valmistuminen, niin tiedänpähän etten menettänyt mitään niin upeata kuin mitä lapsi on minulle antanut!
En voi kuin yhtyä viisaisiin sanoihisi!!! Lapsen saaminen ja perheen perustaminen on elämäni huippuhetkiä, kaikki muu tulee perässä. Mutta ymmärrän myös sen ettei tätä asiaa ja sen tärkeyttä ja merkitystä pysty ymmärtämään täysin kuin vasta sitten kun on se oma toukka sylissä... :heart:
 
amk-opiskelija
Sitten tietysti kannattaa selvittää sellasita keinoa, että jos opiskeluaika kerta kaikkiaan loppuu, niin hakee uudestaan samaan kouluun (tai muuhun saman alan oppilaitokseen), ja hyväksilukee vanhat opinnot, ja suorittaa puuttuvat. Tästä täytyy kyllä kysyä opintotoimistosta/rehtorilta tms, että onnistuuko.

Meidän luokalle oli päässyt joku henkilö (muistaakseni kylläkin mies :), jota ei ole kertaakaan näkynyt, ja muistaakseni joku ope sanoi sen olevan sellainen, jolta on opiskeluaika loppunut, ja joka on hakenut uudestaan. Mutta en ole varma, että onnistuuko joka paikassa.
 
AMK:ssa opiskelen minäkin, opinnot noin puolivälissä. Vauvakuume ollut välillä vahvempana ja välillä lievempänä varmaan 17-vuotiaasta. Suhdetta takana 5,5 vuotta ja ikää 23. Vuoden verran ollut sellainen vahva tunne, että vauva olisi ihana ja luonnollinen juttu tässä välissä.

Luultavasti opintojen järjestämisessä tulisi joitakin vaikeuksia, mikäli äitiyslomalle jäisin, koska opintosuunnitelmat ovat muuttuneet ja olen viimeisten joukossa suorittamassa opintojani nykyisenlaisilla kursseilla. Mutta ei juurikaan edes huimaa =) Noh, tarkoitan, että on ne muutkin saaneet AMK-opintonsa järjestettyä ja loppuunsaatettua.
 
mushka
:headwall: ärsyttävää että vuosittain AMK:ssa(ainakin meidän)muuttuu aina kaikki mikä liittyy kursseihin ja tutkinnon rakenteeseen. Olepa vuosi pois niin jostain "moduulista" joku kurssi on jäänyt pois ja korvattu uudelle jonka suorittaminen yksistään ei paikkaa poisjäänyttä blaablaa.. sitten kun menet äippäloman jälkeen ohjaavan open kanssa rakentelemaan opintosuunnitelmaa, jää tyhjiä aukkoja ja vaan pyöritellään että jaa kun tälle nyt ei voi oikein tehdä mitään... Äippäloma on kuitenkin lain sallima oikeus.Voihan joku olla sairautensa hoidon vuoksi pitkiä jaksoja poissa.Miksi AMK on niin KANKEA systeemi?? :headwall:
 
puppua
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2006 klo 02:12 vieras kirjoitti:
mun mielestä olisit voinut selvittää noi opiskeluun liittyvät asiat ennen kuin synnytit. niin mä ainakin tein! pitäisi aikuisen ihmisen osata tehdä pitkän tähtäimen suunnitelmia... \|O

Sä ja sun pitkäntähtäimen suunnitelmat. Muo ärsyttää. Aina voi tapahtua odottamattomia asioita jotka sotkevat hyvätkin suunnitelmat ja elämä menee sekaisin.

Ja jos jollekin AMK-opiskelijalle ei ole vielä selvinnyt, niin AMK on aika naurettava laitos. Opettajat ja johtajat paasaa opintojen suorittamisesta määrä-ajassa jne jne. Käytännössä ketään ei potkita pihalle ellei jotain ihan hirveetä mene tekemään. Tämä johtuu siitä, että koulut saa rahaa vain valmistuneista opiskelijoista.

sori kun juttu lähti vähän omille teille...
 

Yhteistyössä