Amk-opinnot, pienet lapset.. Opinnot venyy ja ahdistaa!!

  • Viestiketjun aloittaja "Äiti-ihminen"
  • Ensimmäinen viesti
"Äiti-ihminen"
Olen suorittanut 100op sairaanhoitajan opintoja amk:ssa, aikuisopintoina työn ohessa.

Sitten tuli lapset ja opinnot jäivät kesken.. Nyt en tiedä milloin pääsen suorittamaan ne loppuun. Ahdistaa kun kyseessä kuitenkin mun ihan unelma-ala, en voisi kuvitella tekeväni mitään muuta kuin hoitotyötä.

Minun pitäisi hake kouluun jo uudelleen koska opinnoista on jo sen verran aikaa että opintopaikka on mennyt. Kuinka pitkään opinnoy ovat voimassa??

Miten onnistuu opiskella pienten lasten kanssa ja missä?
 
Mä lähdin opiskelemaan kun lapsi oli täyttänyt 3-vuotta, juurikin sairaanhoitajaksi. Opiskelin monimuotona töiden ohessa, kolme vuotta kesti opinnoissa. Lisähaastetta toi se, että olen perheen ainoa aikuinen. Ja Metropoliassa opiskelin, nopeamminkin olisi halutessa saanut opinnot loppuun rutattua.
 
"vieras"
Jatkoin terveydenhoitaja opintojani, kun lapsi oli 1,5vuotias. Opintoja oli jäljellä 2,5 vuotta. Erosin 1 vuoden opiskelun jälkeen miehestäni, joten 1,5 vuotta opiskelin ja pyöritin arkea yksin. Ihan hyvin onnistui, valmistuin suunnitelmien mukaan.
Mutta onhan se toisaalta rankkaa kun päivät koulussa, lapsen nukkumaan menon jälkeen täytyy tehdä tehtävät ja lukea tentteihin. Täytyy myöntää että ei ihan samalla intensiivisyydellä pystyn enään keskittyyn opintoihin kuin mitä ennen lasta. Nyt työelämässä ollessa osaan nauttia siitä että työpäivän jälkeen on ilta vapaata, ei ole läksyjä tms. tehtäviä.
 
"vieras"
Mä lähdin opiskelemaan sairaanhoitajaksi kokopäiväisesti, kun olin neljän lapsen yh ja lapset ikäväliltä 2v--9v. Valmistuin täysin aikataulussa enkä kokenut opiskelua ollenkaan vaikeaksi. Ainoa vaikeus oli työharjoittelujen aikaan säätää työajat niin että sain lasten hoidot järjestettyä, mutta yllättävän hyvin harjoittelupaikoissa joustettiin kun kerroin tilanteestani (minun ei esim tarvinnut tehdä yövuoroja).
Päiväopinnot sopivat mulle täydellisesti, lapset hoitoon ja itse koululle. Paljon oli myös itsenäisen opiskelun päiviä, jotka käytin sitten tehtävien tekemiseen.
Helpompaa opiskelu tuossa vaiheessa oli, kuin nyt kun lapset on isompia ja menotkin suuremmat.
 
"MMH"
Täältä kysymällä saat vain kilpailevia vastauksia siitä, miten ei ollut yhtään vaikeaa seisoa yhdellä kädellä ja harjata hampaita samaan aikaan. Suomessa on tuhansia naisia samassa tilanteessa. Ota ensin yhteyttä vanhan koulusi opintotoimistoon, et ole tilanteessa yksin. Opintosuorituksia luetaan hyväksi myös muissa saman alan kouluissa, jos olet välillä muuttanut. Lapset kestävät osan päivästä hoidossa ilman suuria traumoja, kunhan ovat oppineet seisomaan omilla jaloillaan ja osaavat sanoa "ei". - Näin karrikoiden. Jos nykymalli ei tuota tulosta - tarvitset konkreettisen muutoksen, joka tukee sinua opiskeluissa. Ahdisus helpottaa, kun teet päätöksen ja ryhdyt toimiin. Onnea matkaan!
 
Opiskelen terkkariksi. Viimeksi kun istuin koulunpenkillä lapsia oli 1, nyt kun palaan takaisin noita on jo 2.

Opintoni suoritan päiväopintoina ja lapset ovat päivähoidossa. Viikonloppuisin käyn heittämässä jokusen keikan että tulee rahaakin talouteen. Työni on sen verran joustavaa että voin tarvittaessa pitää vapaata ennen tenttejä tai haalia enemmän töitä jos on vapaampaa koulun puolesta. Sanoisin että hyvin on mennyt, kaikki arvioinnit 4-5 ja opinnot ovat edenneet samassa tahdissa kuin muillakin luokallamme.
 
"Äiti-ihminen"
Niin, meillä miehen työ hyvin epäsäännöllistä ettei oikein voi sen varaankaan laskea että hakis aikuispuolelle ja iltasin kävis koulussa..
Mutta mitä nyt oon katellu noita lähiseudun amk-sivuja, niin näyttää olevan paljon vaihtoehtoja, monimuoto-opiskelua paljon mikä vois jopa onnistua. Pienempi lapsista vasta 8kk niin ei kyl vielä päiväkoti-iässä..

Huh, nostan teille hattua ketkä ootte saanu suoritettua koulun ja hoitaneet lapset yksin!! :)
Ehkä tää tästä vielä joskus.. Oon lähihoitaja ammatiltani eli siis töitä riittää näinkin mutta haluan sen koulun käydä loppuun ja päästä toisenlaiseen työhön sitten.
 
"..."
Hei! Kannattaa ehkä opiskella sitten, kun lapset ovat valmiita päiväkotiin. Olen seurannut vieresta opiskelijatovereitani, jotka luulevat pystyvänsä opiskelemaan ja pitämään lapset kotona. Lopputuloksena he ehkä saavat kurssit läpi, mutta poissaoloja on todella paljon ja tämä vaikuttaa myös muihin opiskelijoihin, esim. ryhmätöissä.
Itse opiskelen päiväopintoina ja lapset ovat hoidossa sen aikaa ja mulla riittää erinomaisesti aika sekä opiskeluun, työntekoon ja lapsillakin on arkivapaita ja lyhyitä hoitopäiviä.
 
"Äiti-ihminen"
[QUOTE="...";27945499]Hei! Kannattaa ehkä opiskella sitten, kun lapset ovat valmiita päiväkotiin. Olen seurannut vieresta opiskelijatovereitani, jotka luulevat pystyvänsä opiskelemaan ja pitämään lapset kotona. Lopputuloksena he ehkä saavat kurssit läpi, mutta poissaoloja on todella paljon ja tämä vaikuttaa myös muihin opiskelijoihin, esim. ryhmätöissä.
Itse opiskelen päiväopintoina ja lapset ovat hoidossa sen aikaa ja mulla riittää erinomaisesti aika sekä opiskeluun, työntekoon ja lapsillakin on arkivapaita ja lyhyitä hoitopäiviä.[/QUOTE]

Kiitti, kuulostaa hyvältä! Eihän ne päivät tosiaan aina kovin pitkiä ole ja mulla on kuitenkin jo noita opintoja takana niin alussa varmaan ainakin olis hiukka kevyempää opiskelua. Että ei lasten tarvis päikkärissä olla aina 8-16 tms.

Ehkä mä vielä joskus saan opinnot päätökseen.. :)
 
"mie"
ne opintopisteet taitaa olla voimassa 5 vuotta, näin kuullut. siis 5v vanhemmat opinnot pitäis tehdä uudelleen
Ja itse just jäin 3 lapsen yh:ksi ja uskon ihan hyvin pärjääväni opinnoissa näinkin, onneksi tää kevät on aika kevyt kun eihän tää nyt ihan helppoa ole henkisesti juuri nyt. Mut eiköhän helpota kun pääsee asioista kunnolla yli.
 
Jatka nuorisopuolella sitten kun raaskit vielä nuorimman hoitoon.

Minäkin olen ihan aikataulusta (tai oikeastaan pari kuukautta muita edellä) valmistumassa terveydenhoitajaksi, lähdin opiskelemaan kun kolmesta lapsesta nuorin oli 1v9kk ja muut 4 ja 6v. Erokin tuli välissä. Nyt elätän itseni käymällä viikonloppuisin keikalla. Ei tämä helppoa ole ollut, mutta aika selkeää kun lapset ovat olleet hoidossa ja iltaisin lasten mentyä nukkumaan olen tehnyt kouluhommia. Usein olen lastenohjelmien aikaan ottanut torkut niin jaksan valvoa.

Kyllä sinä vielä valmistut, älä huoli!
 
"Äiti-ihminen"
Kiitos! Jospa sitä nyt yrittäisi ensi vuoden alusta aloittaa opinnot uudelleen, sitten ehkä jo raaskisi viedä pienemmänkin hoitoon. Tai mikä lie miehen työtilannekaan sitten, tämän vuoden loppuun työsopimus voimassa..

Illanjatkoja!! :)
 
Suosittelen myös normaaleja päiväopintoja lasten ollessa päivähoidossa. Kyllähän välillä tympii lukuisat kotitehtävät, mutta kyllä näillä on aika hyvin menty. En usko, että olisin saanut mitään aikaiseksi etä- tai iltaopinnoilla.

Itse opiskelen AMK:ssa työmarkkinatuella (työkkärin tukema omaehtoinen opiskelu) ensi syksyyn asti, jonka jälkeen täytyy pärjätä vielä 1½ vuotta opintotuella, mikä hieman hirvittää, mutta eiköhän se mene.
 

Yhteistyössä