AMK-opiskelu ja perheenlisäys?

Aloitan nyt syksyllä kätilön opinnot metropolialla. Koulutus kestää tosissaan vähintään sen 4,5 vuotta ja koen kyllä aiheelliseksi, että yhden lapsen maailmaan saisi siinä ajassa. Koulussa on ilmeisesti erittäin paljon läsnäolopakkoa + harjoittelut, (n. puolet koko kouluajasta) jotka voivat sijoittua toisille paikkakunnille!! Onko jollain kokemusta siitä, otetaanko perheelliset (mies ja lapsi) mahdollisesti huomioon tässä harjoittelusijoituksessa, vai kohdellaanko heitä kuin muitakin opiskelijoita. Itse tosiaan asun pk-seudulla, ja suuri osa harjoittelupaikoista sijoittuu tänne, mutta entä jos paikkaa ei tipukkaan? Onko muilla hoitoalan opiskelijoilla kokemuksia? Pitääkö siinä vaiheessa tehdä valinta, jätänkö perheen pariksi kuukaudeksi kotiin ja lähden rovaniemelle, vai viivästytänkö opintoja taas vuodella...:(

Saavatko perheelliset opiskelijat mitä rahaa kelalta opintotuen lisäksi? Me emme ole oikeutettuja asumislisiin yms.Minulla on osa-aikatyö, jonka vuorot voin itse päättää, mikä on helpotus. Ilmeisesti myös oman alan hommiin pystyy hakemaan varsin nopeasti kun koulussa on sisällä?
 
Tietenkin välivuosi tulee kyseeseen jos perheenlisäystä saadaan :) Huolestuttaa lähinnä tuo tulevaisuus siitä, jos joutuisi lähtemäään vieraalle paikkakunnalle harjoitteluun yms. Eihän se ole edes taloudellisesti mahdollista!
 
Onhan sillä lapsella isä joka voi hoitaa harjoittelusi ajan :)
Muuten en osaa ottaa kantaa miksi olisi taloudellisesti mahdotonta olla harjoittelussa toisella paikkakunnalla... Maksaako siellä asuminen erikseen? Etkö voi kulkea sinne esim. junalla kotoa? Tai onko harjoittelupaikka pakko ottaa vastaan toiselta paikkakunnalta...
 
Ilmeisesti harjoittelusta ei aina makseta palkkaa, asunto pitää vuokrata itsenäisesti ja jos ei paikkaa ota vastaan, ei pääse harjoitteluun, eli opinnot viivästyvät! Kyllä minua vähän kauhistuttaa ajatus olla pois lapsen luota kk-tolkulla työharjoittelun takia :eek: Ja mieskin on töissä!
 

Yhteistyössä