Ammattikoulusta tuli tänään ilmoitus pojan karkumatkasta

Tuli postissa lapppu, että poikamme oli karannut maanantaina koulusta kello neljätoista ja sitä karkumatkaa oli sit kestänyt tunnin. :eek: seuraamukset: kirjallinen muistutus, rehtorin puhuttelu, ilmoitus kotiin ja koulukuraattorille. kerta oli ensimmäinen. poika oli sit selvittänyt, että oli autokoulussa, kuten olikin. kysyin sit miksi luvatta läksi, niin siksi kun ei ollut saanut luokanvalvojaa kiinni, kun tämä oli mennyt työvoimatoimistoon ja rehtorikaan ei ollut ollu paikalla. autokoulun ope oli ilmoittanut ajotunnista tunnin ennen ajoaikaa. lupas olla karkaamatta enää uudestaan :kieh:
 
Mimosan äippä
Oho...ammatikoulussa noin tarkkaan ollaan oppilaitten perään..tulee ihan mieleen meidän lukio kun olin jo muuttanut pois kotoa 18-vuotiaana mutta silti piti hakea vanhempien allekirjoitus poissaolovihkoon :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 16:44 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 16:40 fjonga kirjoitti:
onko poika erityisoppilas vai mistä moinen haloo? :eek:
mitenkä niin erityisoppilas? ei ole erityisoppilas, oli toiseksi paras viime vuonnakin luokallaan.
ok, mä vaan sillä et ku kuulostaa todella oudolta tuommonen älämöly ku yksi ei saa ketään kiinni ja menee autokouluun... vaati mun aikana jotain 20 tunnin selittämättömät poissaolot jaksossa ennenkuin kotiin ilmoitettiin...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 16:46 Mimosan äippä kirjoitti:
Oho...ammatikoulussa noin tarkkaan ollaan oppilaitten perään..tulee ihan mieleen meidän lukio kun olin jo muuttanut pois kotoa 18-vuotiaana mutta silti piti hakea vanhempien allekirjoitus poissaolovihkoon :headwall:
joo, ja jos sais poika opintotukea, jota ei saa meidän vanhempien tulojen suuruuden takia, olis mennyt ilmoitus svielä johonki joka valvoo tätä opintotuki hommaa, mut nyt ei menny, kun poika ei tukea saa
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 16:50 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 16:46 Mimosan äippä kirjoitti:
Oho...ammatikoulussa noin tarkkaan ollaan oppilaitten perään..tulee ihan mieleen meidän lukio kun olin jo muuttanut pois kotoa 18-vuotiaana mutta silti piti hakea vanhempien allekirjoitus poissaolovihkoon :headwall:
joo, ja jos sais poika opintotukea, jota ei saa meidän vanhempien tulojen suuruuden takia, olis mennyt ilmoitus svielä johonki joka valvoo tätä opintotuki hommaa, mut nyt ei menny, kun poika ei tukea saa
Meillä sai olla aika paljon pois ennen kuin kelaan olisi ilmoitettu. Missä noin tiukkiksia ollaan?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 16:49 fjonga kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 16:44 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 16:40 fjonga kirjoitti:
onko poika erityisoppilas vai mistä moinen haloo? :eek:
mitenkä niin erityisoppilas? ei ole erityisoppilas, oli toiseksi paras viime vuonnakin luokallaan.
ok, mä vaan sillä et ku kuulostaa todella oudolta tuommonen älämöly ku yksi ei saa ketään kiinni ja menee autokouluun... vaati mun aikana jotain 20 tunnin selittämättömät poissaolot jaksossa ennenkuin kotiin ilmoitettiin...
joo ihme älämölö todella. ja kun oli ekakerta, ymärtäisin jos toistuvaa ja pojan selitys oli kirjallisena mukana eli oli just niinkuin poika kertoi tapahtuneen. että ei ollut saanut ketään kiinni.
 
mä selvitin itelle kerran et jakson aikana täytyy olla koulussa vähintään 60% ja loppuajan voi suorittaa etäopiskeluna kursseja ilman et opintotuki menee....
en tosin tiiä onko asia nyt sama, voipi olla muuttunu mut tuskin yhdestä tunnista :eek:
 
lukiossa, kun olin jo täysi-ikäinen ja naimisissa, opettajat yrittivät vielä saada vanhempieni allekirjoituksen poissaoloihini. Yritin siinä sitten selittää että MINULLA EI OLE ENÄÄ HUOLTAJAA joten huoltajan allekirjoituksen hankkiminen oli mahdotonta. Sairastapauksissa hain lääkäriltä tai terkkarilta lapun, mutta pari kertaa jouduin töiden vuoksi olemaan tunnin pois ja kauhea älämölö siitäkin...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 16:57 fjonga kirjoitti:
mä selvitin itelle kerran et jakson aikana täytyy olla koulussa vähintään 60% ja loppuajan voi suorittaa etäopiskeluna kursseja ilman et opintotuki menee....
en tosin tiiä onko asia nyt sama, voipi olla muuttunu mut tuskin yhdestä tunnista :eek:
täällä on tosi tarkkaa, esim. jos mun alaikäinen poika sairastuu niin hänen täytyy aamula heti laittaa tekstiviesti että on sairas ja mun täytyy ilmoittaa heti ´puhelimella aamulla, kolme päivää saa olla sairaana kotona huoltajan ilmoituksen perusteella, mutta suositus olis, että se sairaanhoitajan todistus hajettaisiin.
 
Fleur de la Cour
Mä en ammattikouluista tiedä, mut aikoinaan viitisentoista vuotta sitten lukiossa kun täytti 18 niin ei tarvinnut enää lupalappuja poissaoloihinsa jos oli satunnaisia.. No minä ja kaverini pirullisina sit aina kuitenkin täytettiin poissaolovihkon kohtia jotka ihan itse allekirjoitettiin, syitä oli kaikkia en jaksanut nousta ylös aamulla, ajoin sumussa koulun ohi, en löytänyt luokkaa ja muuta tosi kuivaa huumoria.. mahtoi ne opettajat huokaista helpotuksesta kun pääsi meistä eroon.. tosin iso joukko niistä opettajista tuli meidän luokkakokoukseen kyllä joten elinikäisiä traumoja emme varmaan aiheuttaneet :D
 
täällä näin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 16:46 Mimosan äippä kirjoitti:
Oho...ammatikoulussa noin tarkkaan ollaan oppilaitten perään..tulee ihan mieleen meidän lukio kun olin jo muuttanut pois kotoa 18-vuotiaana mutta silti piti hakea vanhempien allekirjoitus poissaolovihkoon :headwall:
mulla oli lukioaikaan ihan sama juttu (mutta siitä onkin aikaa jo yli kymmenen vuotta). Mä vaan kieltäydyin, sanoin, että vastaan itse omasta olemisestani eikä mahdolliset flunssakuumeeni ainakaan parane jos lähden -köyhä opiskelija - jalkapelillä parikymmentä kilometriä taittamaan kuittauksen vanhemmiltani saadakseni.

Mutta alkuperäisen asiaan: alle 18-vuotiaista on valtakunnallisesti kiristetty seurantatietoja oppilashuollollisesti, siis että ammatittomuus ja syrjäytymisriski saataisiin minimoitua. Poissaoloista tulee ilmoittaa, on poikasikin tiennyt. Eikö oppilastoimistokaan ollut auki? 18 täyttäneet ovatkin sitten isompi ongelma, ajokortti ja ravintolaanpääsy laskee reilusti joidenkin opiskelumotivaatiota - eikä vanhemmille voi ilmoittaa, jos oppilas ei ole siihen erikseen suostumusta antanut.
 
JONSERED Karhunkantaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 17:02 Fleur de la Cour kirjoitti:
Mä en ammattikouluista tiedä, mut aikoinaan viitisentoista vuotta sitten lukiossa kun täytti 18 niin ei tarvinnut enää lupalappuja poissaoloihinsa jos oli satunnaisia.. No minä ja kaverini pirullisina sit aina kuitenkin täytettiin poissaolovihkon kohtia jotka ihan itse allekirjoitettiin, syitä oli kaikkia en jaksanut nousta ylös aamulla, ajoin sumussa koulun ohi, en löytänyt luokkaa ja muuta tosi kuivaa huumoria.. mahtoi ne opettajat huokaista helpotuksesta kun pääsi meistä eroon.. tosin iso joukko niistä opettajista tuli meidän luokkakokoukseen kyllä joten elinikäisiä traumoja emme varmaan aiheuttaneet :D
:kieh: Eräs poika oli laittanut poissaolon syyksi lukiossa "coitus interruptus". Opettaja vain totesi viileästi, että "olisithan sinä sitten ehtinyt kouluunkin..."

Itse laitoin kaiken maailman latinankielisiä eläinten nimiä. Opettajan suosikki oli suippohuulisarvikuono, latinaksi en enää muista :ashamed:
 
Menin "wanhoilla päivilläni" vielä ammattikouluun ( olin 25v ja asuin avomiehen kanssa). Opettaja pyysi poissaoloihin huoltajan allekirjoitusta. Hiukan nauroin ja pyysin katsomaan syntymävuotta! Muutaman kerran tosin ihan piruuttani otin niihin avomiehen nimmarin.

Sitten lukuvuoden lopussa sain käteeni opettajalta lappusen: Runsaat poissaolot aiheuttavat jälkeenjääneisyyttä! ( Olinkohan flunssan takia kokonaiset 2pv pois) :kieh: :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 17:04 täällä näin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 16:46 Mimosan äippä kirjoitti:
Oho...ammatikoulussa noin tarkkaan ollaan oppilaitten perään..tulee ihan mieleen meidän lukio kun olin jo muuttanut pois kotoa 18-vuotiaana mutta silti piti hakea vanhempien allekirjoitus poissaolovihkoon :headwall:
mulla oli lukioaikaan ihan sama juttu (mutta siitä onkin aikaa jo yli kymmenen vuotta). Mä vaan kieltäydyin, sanoin, että vastaan itse omasta olemisestani eikä mahdolliset flunssakuumeeni ainakaan parane jos lähden -köyhä opiskelija - jalkapelillä parikymmentä kilometriä taittamaan kuittauksen vanhemmiltani saadakseni.

Mutta alkuperäisen asiaan: alle 18-vuotiaista on valtakunnallisesti kiristetty seurantatietoja oppilashuollollisesti, siis että ammatittomuus ja syrjäytymisriski saataisiin minimoitua. Poissaoloista tulee ilmoittaa, on poikasikin tiennyt. Eikö oppilastoimistokaan ollut auki? 18 täyttäneet ovatkin sitten isompi ongelma, ajokortti ja ravintolaanpääsy laskee reilusti joidenkin opiskelumotivaatiota - eikä vanhemmille voi ilmoittaa, jos oppilas ei ole siihen erikseen suostumusta antanut.
joo meidän poika varmaan syrjäytyy ja jää vaille ammattitutkinktoa, kun on ollut pois koko vuonna vain tuon 45 minuuttia, ja senkin karkumatkalla :LOL: . toki hyvähän se on että näitä seurataan. mutta mun mielestä meni kyllä yriymmärryksen tää homma. eikä varmaan ole enää edes hoksannu koko oppilastoimistoa, kun oli jo luokanvalvojaa ja reksiä yrittänyt kiinnisaada ja kiirekkin ollut. pyysin kyllä poikaa informoimaan myös autokoulun opettajaa siitä, että ajotunnit pitää ilmoittaa mieluummin edellisenä päivänä tai viimeistään aamulla, eikä puolttoista tuntia ennen ajotuntia.
 
kastari
:eek: oho! aika kuuliaista porukkaa sen ammattikoulun opettajat..
:)
Mun amisaikana meidän ammattikoulusta jäi yhdessä ratsiassa 67 koulun oppilasta kiinni pilven poltosta, Se ilmoitettiin vanhemmille ja oli telkkarissakin, mutta ei ois kyllä tunnin tai parin poissaoon takia ilmoiteltu tai varoituksia jaeltu :whistle:
 
Tuli muuten mieleen, että ei se autokoulun opekaan voi noin vain ilmoittaa, että ajotunti on tunnin päästä.

Uskomatonta kyttäämistä ammattikoulun taholta, mutta ehkä poikaa pitää opastaa, että tuollaisiin viime tipassa ilmoitettuihin ajotunteihin pitää vain sanoa, että "Ei onnistu."
 
Toisaalta ihan hyvä, että poissaoloja seurataan, mutta tuohan on jo ihan sairasta.
Minä muutin aikoinaan 15-vuotiaana omilleni. Lukiossa sitten olisi pitänyt olla lupalaput poissaoloihin ja vanhempien allekirjoitukset opintokortteihin. Pitkät neuvottelut piti luokanvalvojan kanssa käydä, ennenkuin hän tajusi, ettei minun ole mahdollista allekirjoituksia saada.
 

Yhteistyössä