Anaflaktinen sokki

Menimme perjantaina iltana MacDolansiin syömään. Poikani 8v (kotimainen vilja-allergia) tilasi luontaisesti gluteenittoman ja munattoman hampurilaisen. Kertoi tilauksen kaksi kertaa ja minä vielä varmisti tilauksen. Hampurilaisen tultua kerkesi haukata 2-3 palaa siitä, kun kertoi että tuli huono olo, silmiä kutitti ja kasvot kirkavat . Lähdin hakemaan autosta heinixiä ja venttolinea. Ystäväperheen äiti sillä aikaa kysyi onko hampurilainen gluteeniton eihän se ollut. Päällä oli leima jossa luki erikoistilaus joka laitetaan pälle aina. Päivystykseen tuli lähtö ja nopeaa. Sairaalaan meno matkalla vointi huononi. Nokkoosihottuma laajeni vartalolle (kutina oli kova), kasvot ja huulet turposivat. Heti laitettiin tiputukseen josta annettiin kortisoni ja adrealiini. Hengittäminen meni vaikeaksi johon annettiin spiiraa. Poika välisssä itki ja huusi ettei saa henkeä ja minä kuolen kun en saa happea. Alkoi oksentamaan ja sitä tuli sitten runsaasti. Lääkäri siirsi pojan nopeasti erikoissairaanhoitoon. Siellä pojan vointi vielä huononeni. Poika kynsi ihoa tuskassa johon sai ataraxia ja kylmät kääreet. Sormet ja varpaat olivat siniset ja kylmät, happi arvot laskivat 80, huulet turposi lisää ja kurkku alkoi mennä tukkoon. Annettiin lisää adrealiinia. Puhuivat jo anestesia lääkäristä jos tilanne ei ala rauhoittumaan. Onneksi toinen adrealiini annos laukaisi tilanteen. Jouduimme viettämään seuraavan yön teholla valvonnassa.
Nyt on itsellä väsynyt olo. Onneksi poika näyttää toipuneen tapahtumasta mukavasti. Eilen kyllä haukkui koko mäkkärin henkilökunnan lyttyyn ja ei siitä voi poikaaa moittia. Nyt pitää itsellä päästä tästä asiasta yli. Eilen kävin mäkkärissä selvittämässä asiaa. Yrittäjä on tavattavissa vasta maanantaina aikoivat ottaa yhteyttä silloin. Vaadin maksamaan kaikki sairaalasta tulevat kulut.
Nyt lähden tässä laittamaan pojalle ruokaa
 
Itse työskentelen ravintola-alalla tarjoilijana, olen allergisen lapsen äiti ja itsekkin hengenvaarallisesti allerginen. Näitä laiminlyöntejä tapahtuu silloin tällöin mitä olen kuullut ja tämä on törkeää. NIITÄ EI SAA TAPAHTUA!!!! Äläkä tyydy missään tapauksessa pelkkiin sairaalakulukorvauksiin ja joihinkin lahjakortteihin vaan ota suoraan yhteyttä ylemälle tasolle ja vaadi selvitystä tilanteesta!!!!!! Tässä on kuitenkin ollut ihmishenki kyseessä!!!!!
 

Yhteistyössä