Annatteko vauvan nukkua niin kuin se haluaa, vai yritättekö muodostaa rytmiä valvottamalla? Miehen kanssa erimielisyyksi

  • Viestiketjun aloittaja "Helinäkeiju"
  • Ensimmäinen viesti
"Helinäkeiju"
Eli mies on sitä mieltä, että vauvaa pitäisi valvottaa päivällä ja illalla, että nukkuu yöt. Minä en oikein raaskisi, sillä vauva-aika on ainutta aikaa millon saa nukkua ja pitää nukkua niin kuin haluaa. Ja tuntuu jotenkin vaikealta toista valvottaakaan, kun ei toinen jaksa olla hereillä niin ei jaksa. Miten te olette toimineet? Vauva nyt viikon vajaa 3kk.
 
Mun molemmat lapset ovat vauvana (ja isompanakin) nukkuneet sitä enemmän ja paremmin, mitä enemmän nukkuivat. Eli tällä suppealla kokemuksellani en kyllä todellakaan suosittelisi valvottamaan tarkoituksella.
 
kskd
Mäkin yritin tehdä jotain, et alkais aiemmin nukkuun, mut sit luin, että vasta nelikuisena voi alkaa yrittää vaikuttaa. Ja aattele mikä stressi siitä oli ainakin kolme kuukautta, fiksumpaa olisi ollut ottaa neidit kainaloon ja suosiolla töllöttää telkkaa niitten kaa kuin yrittää nukuttaa kaikin keinoin. Tosin aikas paljon piti kanniskella, kun itkivät iltaisin. Nukkuivat sit aamuisin ysiin.
 
"vieras"
Vauva-aika on ainoa aika ihmiselämässä milloin saa tehdä mitä vain, ja siihen sisältyy se, että vauva saa nukkua juuri silloin kun sitä nukuttaa. Musta kuulostaa kamalalle, että toista pidetään väkisin hereillä koska joku aikuinen, joka on itse lapsen halunnut, ei jaksaisi valvoa. Kyllä se rytmi sieltä sitten tulee aikanaan, joskus puolivuotiaana alkaisin hakea jos ei ole siihen mennessä yhtään muokkautunut, ja useimmiten on. Ja silloin lempein keinoin ja pikkuhiljaa.
 
En valvota, toinen nukkuu kun siltä tuntuu. Onneksi kummatkin lapset ovat omanneet jokseenkin hyvät unirytmit, alusta lähtien 2-5h pätkiä ja aika harvinaista että yöllä pitäisi nousta kunnolla oleskelemaan seuraneitinä.
 
Vaihtoehto
Meillä kun yöt alkoivat häiritä miehen unta, tehtiin niin että hän nukkui eri huoneessa. Ymmärrän kyllä ettei väsyneenä pysty esim töissä olemaan. Mutta ei ton ikäistä oikein vielä pysty rytmittämään.
 
"vieras"
Iltarutiinit yritin ottaa joskus kun vauva oli vähän alle 2kk. Oli paha koliikki siihen saakka, joten annoin nukkua silloin kun nukkui. Heti kun täytti 2kk, tuli säännöllinen rytmi. Iltatoimet hoidetaan aina tiettyyn aikaan, muuten ei vaikuteta vauvan rytmiin. Rytmi on edelleen säännöllinen, nykyään nukutaan 3 päiväunet ja vauva on 5kk.
 
Vauvat nukkuvat kun nukuttaa.
Tietty tehtiin se ero, että päivällä nukkuessa ei oltu erityisen hiljaa, telkkari oli päällä ja imuroitiin ym. Yöllä taas asiat hoidettiin mahdollisimman vähäelein, valot poissa ja hiljakseen. Erotettiin yö ja päivä toisistaan. Ja ajan kanssa se vauvan rytmi tuli itsestään, ja noilla keinoin pidemmät unipätkät painottuivat yöhön.

Lapsen unenmäärää ei ole koskaan tarvinnut säännöstellä. Lapsi löytää sen rytminsä kyllä.
 
"emma"
en noin pientä valvotuttas illasta mutta jo hiukan vanhmmpaa kun siltä tuntuu. ei siinäkää mitä järkee että antaa nukkua päikkäreitä iltakahdeksaan ja sit 2h yrittää nukuttaa ja unikouluttaa yöunille hetiperään.. :) että maalaisjärki paras noissa..
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25605420]Iltarutiinit yritin ottaa joskus kun vauva oli vähän alle 2kk. Oli paha koliikki siihen saakka, joten annoin nukkua silloin kun nukkui. Heti kun täytti 2kk, tuli säännöllinen rytmi. Iltatoimet hoidetaan aina tiettyyn aikaan, muuten ei vaikuteta vauvan rytmiin. Rytmi on edelleen säännöllinen, nykyään nukutaan 3 päiväunet ja vauva on 5kk.[/QUOTE]

Lisäys vielä, että jos vauva nukahtaa päiväunille vaikka klo 18, niin viimeistään klo 20 herätetään, ettei sitten kuku myöhään. Nukkuu nykyään yön klo 22-03, herää syömään, jatkaa unia ja nukkuu klo 7 saakka. Ennen heräsi 2 kertaa yöllä syömään, nykyään kerran.
 
En todellakaan valvottaisi noin pientä, ja unitutkimusten mukaan ei saakaan valvottaa.

Kyllä se rytmi muodostuu ajallaan, ja sitä voi tukea tekemällä selkeän eron päivän ja yön välille, sekä tietyillä rutiineilla. Muuta ei sitten voikaan tehdä, kyllä tuon ikäisen pitää saada nukkua kun nukuttaa.
 
"mee"
En ole ikinä valvottanut. Vauvat on itse rytmittänyt itsensä muun perheen rytmiin jo hyvin pienenä yöunien suhteen. Kaikkien neljän kanssa on yöt menty samalla kaavalla, ei juttelua, ei valoja, ei vaipanvaihtoa, vain syöttö. Päivärytmi on tullut sitten myöhemmin jossain vaiheessa ihan itsestään sekin.
 
"Monenmamma"
Ei noin pienen vauvan nukkumisia oikein voi muuttaa. Valvottamalla saat vain itkevän lapsen.
Muutaman jutun voit kuitenkin tehdä.
Ensinnäkin päivällä vauvan ei kannata antaa nukkua kamalan pitkiä pätkiä, että koko yö ei sitten mene syödessä, kun päivällä ei ehtinyt syödä tarpeeksi. Herättelisin vauvan siis syömään vähintään 3 tunnin välein päivällä. Yöllä sais nukkua vaikka 10 tuntia sit putkeen.
Toinen vielä tärkeämpi juttu on tehdä selvä ero yön ja päivän välille. Yöllä on hämärää ja hiljaista. Vaippa vaihdetaan vain jos on pakko. JA tärkein; vauvalle ei jutella yöllä vaan kaikki hoito suoritetaan hissun kissun.
Päivällä sit valot päälle ja juttelua ja hupsuttelua vauvan kanssa joka vaipanavaihdolla ja muutenkin ääniä ympärille.

Näiden avulla rytmi todennäköisesti muuttuu vähitellen.
Itse olen hoitanut meidän vauvat (9kpl) näin, ja kaikilla on ollut yö/päivä rytmi ihan vauvasta asti. Nytkin meidän kolmeviikkoinen nukkuu yöt ja valvoo päivällä sen minkä valvoo, ei tietenkään vielä kamalasti.
 
"vieras"
Mä olen antanut. N. 4 kk vanhaa olen iltaa kohti alkanut herätellä että nukkuisi yöllä pitemmän pätkän, jos joskus meinannut päiväunet venyä tosi pitkälle.

Meillä tullut hyvä rytmi yöuniin joskus 2,5 -kuisena.
 
Annan 9kk ikäisenki vielä nukkua miten tykkää. Mutta selkeä yö-päivärytmi oliki ihan alusta asti, vaikkaki se yöunille meno oli alkuun tosi myöhänen, ja vieläki on verrattuna moniin muihi, kun menee siinä 22-22.30 maissa (viimeistään 23). Päiväunetki saa nukkua miten tykkää, joskus nukahtaa vielä 7 aikaan pikku nokosille.
 
Ei kannata valvottaa
Ihan näin neljän lapsen kokemuksella (joista yksi valvotti ensimmäisen vuoden) se valvottaminen ei auta. Lapsi usein rytmittyy kuin itsestään, kunhan ei ala sen aknssa seurustelemaan yöaikaan, vaan ero yön ja päivän osalta tehdään.

Pieni vauva tarvitsee unta juuri niin paljon kuin tarvitsee. Yliväsyneenä vauvan saattaa olla vaikea nukahtaa ja yökin voi olla risaisempi.

Meillä 8kk ikäiselle vauvalle ei le koskaan mitään rytmiä luotu vaan on rytmittynyt ihan itsestään. Eli aina kun väsynyt, niin nukkumaan jne. Ja näin olen toiminut kaikkien kanssa. Jokainen, 11-vuotiastani lukuunottamatta, ovat nukkuneet läpi yön viimesitään 3kk ikäisestä ja nukkuvat hyvin.

Vauva myös jaksaa paremmin,eikä kitise ja kiukuttele nin paljoa, kuin yliväsyneenä tekisi.e ihmisille kasvun ja aivojen kehttymisen osalta todella tärkeää :)
 
hyvin nukkuneet
Kyllä voi päiväruokailuilla opettaa rytmiä. Seurustellaan, jumpataan ennen ruokaa ja ruoan jälkeen, ettei heti nukahda, vaan jaksaa nukkua suunnilleen seuraavaan ruokailuun. Ei lasketa ruokaväliä liian pitkäksi, vaan hellävaroen herätetään.
Yöllä ei sitten mitään ylimääräisiä temppuja, niin lapsi saa vuorokausirytmin.
"Kasvatus alkaa kehdosta, opettamalla lapselle vuorokausirytmi", Liisa Keltikangas järvinen.
 
"Sanna"
En valvottanut ikinä vauvojani. Itse tarvitsen paljon unta ja tiedän, miten kamalaa on kun ei saa nukkua. Noin pientä ei missään nimessä saa valvottaa. Kyllä ne rytmit siitä pikkuhiljaa muodostuvat itsekseen. Valvottamalla tekee vain hallaa vauvalle.
 
En rukkaa lasten rytmiä, se kyllä muodostuu heille itsekseen sitten :)

Joskuis yritin että jos laittaisi illalla myöhemmin nukkumaan että nukkuisivat sitten aamulla vähän pidempään kuin viiteen, ei sillä ollut mitään merkitystä.. Heräsivät kuitenkin viideltä :D
 

Yhteistyössä