Anopin mielestä 3h perhe 100e/3 viikkoa

  • Viestiketjun aloittaja hämmästyin
  • Ensimmäinen viesti
hämmästynyt
Kaikki neuvovat miten pärjätä, vaikka tilanne se, että me PÄRJÄTÄÄN. Ei tarvitse lainata enää eikä tule hetkeen tällaista tilannetta. Mie vaan katsokaas HÄMMÄSTYIN tuon anopin käsityksiä.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt;30609183:
Ja mun heille tarjoama oli normaalia kotiruokaa, ei mitään sisäfilettä. Mutta liha ja salaatit maksaa ja anopin vuoksi piti olla kaikkea laktoosittomana.
Oma häpeäs tehdä ruokaa, mihin tarvitsee maitotuotteita ja sitten maksaa maltaita laktoosittomasta. Olisit valinnut sellaiset ruoat, minkä kanssa ei tuollaista ongelmaa ole. Ja anopille voi tarjota ruokajuomaksi vettä, kun ei tullut sitä laktoositonta maitoa ostettua.
 
viera.s
Mutta entäs jos niillä ei ollutkaan varaa lainata enempää? Tai piipahtivat matkalla vaikka Humppilan kenkämaailmassa ja käteisvarat katosivat sinne eivätkä muistaneet nostaa lisää ja sit vaan nolosti jättivät sen satasen.
Ai että on noloa lahjoittaa 100 €! :O

Vaikka joku olisi luvannut auttaa, on minusta ihan kohtuuton vaatimus että yksi (eläkeläis ?)pariskunta antaisi 3 henkiselle perheelle kaikki kolmen viikon ruoka- ja käyttörahat. Apu on apua, sitä voi tiukassa tilanteessa saada monestakin paikasta, mutta päävastuu on aikuisilla ihmisillä itsellään.

Aloittaja sanoi että he tuon satasen + lapsilisän avulla pärjäävät, joten mitään ongelmaa ei edes ole, suu säkkiä myöten vain. Tarvittaessa voi seurakunnassa tai leipäjonosta hakea lisäapua. Ehkä sossustakin, vaikka se ei tietysti auta jos rahaa olisi periaatteessa ollut riittävästi, mutta se on vaan törsätty johonkin ei-pakolliseen.
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt;30609212:
Kaikki neuvovat miten pärjätä, vaikka tilanne se, että me PÄRJÄTÄÄN. Ei tarvitse lainata enää eikä tule hetkeen tällaista tilannetta. Mie vaan katsokaas HÄMMÄSTYIN tuon anopin käsityksiä.
Mikä sitten on ongelma? Tehän saitte juuri sopivasti apua, jos kerran sen avulla pärjäätte. Ei kai ole tarkoituskaan, että hätäavun turvin pääsisi huvittelemaan ja shoppailemaan. Anopin käsitys oli siis ihan oikea.
 
hämmästynyt
Nyt on ihan pakko sanoa, mitä anoppi tuumasi illan aikana naapurin metsänhakkuista: "pitäisi meidänkin sitä metsää myydä, kun puut niin isoja... mutta kun ei meillä ole tarvetta rahalle!".

Mä en ymmärrä vanhoja ihmisiä. Niillä on rahaa tilit täynnä ja mies ainoa poika. Antaisivat tiukkaan tilanteeseen apua tai vaikka ennakkoperintöä. Ne on yli 70 v. ja itse saaneet metsät ja tilat perintönään jo nuorena. Me kituutetaan pian 4 henkisenä perheenä kaksiossa ja ne asuu isossa omakotitalossa. Enpä valittaisi jos olisivat oikeasti pienituloisia eläkeläisiä.
 
halpaa on
Mitkä ihmeeen xylitol-pastillit maksavat 10e? Ei meillä päiväkodissa mitään pastilleja tarjoilla. Vanhempi saa itse päättää, mitä antaa lapselle käyttöön. Ei kukaan voi pakottaa ostamaan pastilleja.

Jos on oikeasti tiukka rahatilanne, on jännää että ne rahat mennään tuhlaamaan täysin käsittämättömiin asioihin.

Kyllä teille riittää ihan hyvin 3:lle ihmiselle 3 viikoksi 90e+lapsilisät ruokaan. Täällä useat kertoo, että syövät terveellisesti 200e/kk 4 henkeä.

Tuonne vaan toiseen ketjuun kuuntelmaan, miten tämä tapahtuu.
 
Öö..
No sanoitteko suoraan että PALJONKO te sitä rahaa tarviitte? Niin, ette vissiin. Turha itkeä jos ei suutaan auki saa. Sitäpaitsi luulisi tuon rahan riittävän ihan hyvin 3 viikoksi. Ja tuo pastillijuttu nyt oli ihan naurettava. Tää oli vissiin provo.
 
hämmästynyt
Mitkä ihmeeen xylitol-pastillit maksavat 10e? Ei meillä päiväkodissa mitään pastilleja tarjoilla. Vanhempi saa itse päättää, mitä antaa lapselle käyttöön. Ei kukaan voi pakottaa ostamaan pastilleja.
No täällä on sellainen käytäntö että jokaisella pastillit. Ei voi mitään. Ja en ole väittänyt pastillien maksavan kymppiä, ne maksaa vitosen. Pesuaine ja pastillit oli sen kympin.
 
"nappula"
Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt;30609228:
Nyt on ihan pakko sanoa, mitä anoppi tuumasi illan aikana naapurin metsänhakkuista: "pitäisi meidänkin sitä metsää myydä, kun puut niin isoja... mutta kun ei meillä ole tarvetta rahalle!".

Mä en ymmärrä vanhoja ihmisiä. Niillä on rahaa tilit täynnä ja mies ainoa poika. Antaisivat tiukkaan tilanteeseen apua tai vaikka ennakkoperintöä. Ne on yli 70 v. ja itse saaneet metsät ja tilat perintönään jo nuorena. Me kituutetaan pian 4 henkisenä perheenä kaksiossa ja ne asuu isossa omakotitalossa. Enpä valittaisi jos olisivat oikeasti pienituloisia eläkeläisiä.
Kuulostaa ihan mun anopilta. Kaikki laitetaan sukanvarteen ja sitten kun kuollaan, sitten tulee isot perintöverot. Perintöä odotellessa?
 
Öö..
Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt;30609228:
Nyt on ihan pakko sanoa, mitä anoppi tuumasi illan aikana naapurin metsänhakkuista: "pitäisi meidänkin sitä metsää myydä, kun puut niin isoja... mutta kun ei meillä ole tarvetta rahalle!".

Mä en ymmärrä vanhoja ihmisiä. Niillä on rahaa tilit täynnä ja mies ainoa poika. Antaisivat tiukkaan tilanteeseen apua tai vaikka ennakkoperintöä. Ne on yli 70 v. ja itse saaneet metsät ja tilat perintönään jo nuorena. Me kituutetaan pian 4 henkisenä perheenä kaksiossa ja ne asuu isossa omakotitalossa. Enpä valittaisi jos olisivat oikeasti pienituloisia eläkeläisiä.
Kuule kukaan, ei KUKAAN, ole velvollinen elättämään aikuisia lapsiaan. Sä oot itsekäs. Just sellanen tyyppi joka aiheuttaa kunnon perintöriidat joskus. Ei niiden rahat sulle kuulu. Oo kiitollinen jos auttavat edes sen 100€ verran. Ne vois tehdä niillä rahoilla mitä tahansa muutakin, vaikka lahjoittaa hyväntekeväisyyteen.
 
Öö..
[QUOTE="nappula";30609241]Kuulostaa ihan mun anopilta. Kaikki laitetaan sukanvarteen ja sitten kun kuollaan, sitten tulee isot perintöverot. Perintöä odotellessa?[/QUOTE]

Kaikki pyörii rahan ympärillä? Ootko vähän itsekäs? Niiden ei tarvi jättää perintöä senttiäkään teille, sitä sinä ahne et toki ymmärrä.
 
hämmästynyt
Alkuperäinen kirjoittaja Öö..;30609242:
Kuule kukaan, ei KUKAAN, ole velvollinen elättämään aikuisia lapsiaan. Sä oot itsekäs. Just sellanen tyyppi joka aiheuttaa kunnon perintöriidat joskus. Ei niiden rahat sulle kuulu. Oo kiitollinen jos auttavat edes sen 100€ verran. Ne vois tehdä niillä rahoilla mitä tahansa muutakin, vaikka lahjoittaa hyväntekeväisyyteen.
Mies on ainoa perillinen, joten tuskin tulee perintöriitoja. Ihmettelen vain, miksei voi auttaa omaa poikaansa ajoissa eikä kuolemansa jälkeen.
 
Ymmärrän
Ymmärrän aloittajan pointin, olisin itsekin ollut tilanteessa hämmästynyt. 100 ei ole suuri summa, jos sillä pitää ostaa muutakin kun pakollinen ruoka. Kurja juttu, mutta ainakin tiedät appivanhempien käsityksen rahasta.
 
Mummi/Anoppi/Äiti
Minäkin laita lusikkani tähän viestittelysoppaan. Kyllähän se niin on, että kaikkien pitäisi tulla omillaan toimeen - nuoren parinkin lapsineen. Mutta kun elämässä on kaikenlaista eikä kaikki kulje niin kuin Strömsössä. Olen itse saanut nuorena äitinä apua anopilta, samoin olen nyt itse auttanut omia nuoriani ja lapsenlapsia. Olen myös kysynyt, tarvitaanko apua.
Kyllä meillä vanhemmilla ihmisillä on valitettavasti jonkinlainen kitsaus rahaan - toki jokainen voi käyttää tai olla käyttämättä rahaansa kuten haluaa. Eikä kaikilla ole tietysti rahavaroja auttaakseen ketään. Monet eläkeläiset pitävät rahansa tiukasti itsellään, vanhuudenturvanakin. Eikä meillä ole tietoa lapsiperheiden menoista, ne kun ovat aivan erilaisia kuin meillä ikääntyneillä.
Siksi ristiriitoja voi tulla odotuksista ja todellisuuden näkemisestä.
Elämme eri elämänvaihetta eikä aina ymmärrystä löydy.
Toivon kuitenkin kaikille teille lapsiperheille ja tämän ketjun aloittaneelle äidille hyvää elämää.
 
  • Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
Vieeerrrass
Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt;30609228:
Nyt on ihan pakko sanoa, mitä anoppi tuumasi illan aikana naapurin metsänhakkuista: "pitäisi meidänkin sitä metsää myydä, kun puut niin isoja... mutta kun ei meillä ole tarvetta rahalle!".

Mä en ymmärrä vanhoja ihmisiä. Niillä on rahaa tilit täynnä ja mies ainoa poika. Antaisivat tiukkaan tilanteeseen apua tai vaikka ennakkoperintöä. Ne on yli 70 v. ja itse saaneet metsät ja tilat perintönään jo nuorena. Me kituutetaan pian 4 henkisenä perheenä kaksiossa ja ne asuu isossa omakotitalossa. Enpä valittaisi jos olisivat oikeasti pienituloisia eläkeläisiä.
Nuoret ajattlevat asioista eri tavalla kuin vanhat. Se on selvä. He ovat eläkeläisiä
Ja eläke on paljon pienempi kuin palkkatulo. Heidän ansiotasonsa on siis alentunut paljon. Tämän vuoksi he elävät säästeliäästi, koska enempään ei ole varaa. Ainakin itse ajattelen niin, että juoksevat menot pitää kattaa pääsääntöisesti tuloilla eikä säästöilä. Jos säästöihin joutu koskemaan, niin silloin menot ovat liian isot. He asuvat isossa omakotitalossa, joten asumiskulut ovat isot ja lisäksi talon ylläpito vaatii rahaa. Sen onneksi voi hoitaa säästöillä tai niille metsätuloilla.

Heidän silmissään tilannne voi näyttää siltä, että teillä on kaikkea ja he elävät niukasti. Siitä voi johtua tuo, että satanen on heidän mielestään täysin riittävä. Ehkä he itse elävät sillä rahalla jatkuvasti.

Hankala tilanne teillä. Ymmärrän kyllä teidänkin nakökannan hyvin. Ei ole kivaa tuollainen. Monet vanhemmat auttavat lapsiaan vaikka siihen ei olisi edes tarvetta. Siksi on inhottavaa, että kun apua pyydetään ja sitä vielä luvataan, niin tuleekin tuollainen pettymys.
 
dddd
Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt;30609134:
Jokainen lapsi saa päiväkodissa ruokailun jälkeen pastillin. Pastilleista muistutellaan lapulla lapsen kaapin ovessa, jos ovat loppuneet. En todellakaan voi antaa lapsen itkeä pastillien perään, kun muut saavat ja hän ei. Kotona pastilleja ei ole käytetty. Ei ole reikiä meistä vanhemmista kummallakaan ja tuskin siis lapsikaan saa tartuntaa.
Olisit voinut sanoa, että maksatte pastillit myöhemmin, kun juuri nyt talous ei anna myöden. Ei ne teidän lasta olisi ilman jättäneet. Meillä kaikki saavat pastillit, oli vanhemmat maksaneet ne tai ei. Ylihintaa niistä kuitenkin kerätään. Esim. osapäivälapsilta on kerätty täysi maksu ja usein lapset sairastelevat ja ovat lomilla, silti maksut ja pillerien hankinnat on mitoitettu täyden ryhmän mukaan.
 
Vieeeeerrrasss
Vielä tuosta ajatteluerosta. Mitä olen seurannut suvun perheellistä nuorisoa niin olen huomannut, että rahaa pyydetään pakollisiin hankintoihin, kun itsellä ei ole rahaa. Silti rahaa löytyy jokavuotisiin ulkomaanmatkoihin lähelle ja kauas. Tämä ei sovi ainakaan minun ajatteluuni. Olisin valmis auttamaan pakoliisissa hankinnoissa, mutta väistämättä tuossa tilanteessa näyttää, että pakollisiin hankintoihin olisi hyvin varaa, jos matkat jätetään tekemättä.

Tällä nyt ei ole ap:n kanssa mitään tekemistä. Tämä on vaan sivuhuomautus, miltä nuorten rahankäyttö voi näyttää vanhemman ihmisen näkökulmasta ja miksi apua ei aina tule toivotusti.
 
vierass
Olisit voinut sanoa, että maksatte pastillit myöhemmin, kun juuri nyt talous ei anna myöden.
Ap:han kertoi ostaneensa ne pastillit eli tuolla on systeemi, missä kullakin lapsella on omat pastillit, ei yhteisiä, mistä viedään rahat. Ap:na olisin ostanut nyt halvimman rasian mitä löytyy ja vienyt sitten myöhemmin toisen, kun rahatilanne on parempi (jos tämä nyt on väliaikaista). Kyllä niillä pienimmillä ja halvimmilla kuukauden verran ainakin pärjää.
 
Mä olen varmaan huono mutsi kun lapset saattoivat joskus olla yli viikonkin ilman pastilleja päikyssä, kun en vain muistanut ostaa lisää. Mut eipä mulle tullut siitä negatiivistä palautettakaan miltään taholta, ei lapsilta kuin myöskään hoitajilta.

Entä jos tilanne olisi toisinpäin ja appivanhempasi tarvitsisivat rahaa, kuinka mielellään sitä heille lainaisit? Antaisitko pari sataa vai riittäisikö satanen? Ja olisiko kyseessä vain laina, vai avustus jota ei tarvitse maksaa takaisin? Toki elämäntilanteenne ovat erilaiset, mutta ymmärtänet varmaan pointin?

Ja sikiö kyllä pärjää äidin masussa vaikka äiti söisi pelkkää puuroa seuraavat kolme viikkoa. Pitkässä juoksussa kolme vkoa on kuitenkin aika lyhyt aika jos muuten syö terveellisesti. Ja tämäkin oli kärjistetysti, tottakai sitä mieluiten söisi huipputerveellisesti raskausaikana, mutta jos tulisi ihan oikea pakkotilanne niin pärjättävä vain olisi. Itse olen nuorempana elänyt pari kuukautta pelkästään peruna-vihanneskeitolla ja ihan hyvin pyyhki, hyvää oli ja hoikistuinkin siinä samalla :)
Sitä paitsi sosekeitoilla pötkii jo todella pitkälle, suosittelen.
 
apuja
Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt;30609236:
No täällä on sellainen käytäntö että jokaisella pastillit. Ei voi mitään. Ja en ole väittänyt pastillien maksavan kymppiä, ne maksaa vitosen. Pesuaine ja pastillit oli sen kympin.
Jos valittaa, että tiukkaa tekee, niin ei sitä kymppiä tuhlata pastilleihin ja pesuaineeseen.

Päiväkodille voi sanoa, ettette halua lapselle pastilleja XX kuukauteen. Mitään syytä ei tarvitse sanoa, jos et halua paljastaa rahapulaa, niin voi keksiä vaikka että haluatte katsoa, ettei maha mene sekaisin niiden laksatiivisesta vaikutuksesta.

Miksi ihmeessä laittaa 5r pesuaineeseen, jos ei ole rahaa? Yleensä tilanteet, jossa tulee rahapula, johtuu siitä ettei osata elää tulojen mukaan, eikä säästöön jää mitään, josta voisi ottaa "sateisina päivänä".

Miksi teillä ei ole säästöjä? Kannattaisiko pitää säästötiliä?

Mitä jos sä vaikka lopettaisit kalliiden pesuaineiden ja pastillien oston, ja laitat vaikka ne rahat pesupalloon (niitä saa 8e, kestää 1000 pesua). Tuolla hinnalla saat vaikka säästöön 3 vuoden pesuaineiden hinnan. Ei tartte sit olla taas lainaamassa satasta tulevaisuudessa.
 
Hmpf
Täällä on ihan ihme jankkausta jostain pastilleista ja pesuaineista... Kyllä köyhälläkin on ylpeytensä ja saa ollakin. Kuka haluaa kertoa päiväkodin hoitajille ettei ole varaa edes pastilleihin? Yllättävä tilanne, esim. puolison sairastuminen, voi viedä äkkiä säästöt ja talouden huonoon kuntoon. Siinä tilanteessa tuollaiset viisastelut, että miksei teillä ole säästöjä, osoittavat ymmärryksen puutetta.

Miehesi vanhempien ei olisi pitänyt luvata auttavansa, jos eivät sitä oikeasti halunneet tehdä. Kun miehesi kerran pyysi rahaa lainaksi, olisihan sitä voinut muutaman satasen lainata ihan velkakirjaa vastaan. Tänä päivänä 100 euroa on kuitenkin kolmeksi viikoksi aika olematon raha, eikä mitään yllättävää menoa saa tulla että sellaisella summalla selviää. Onneksi saitte lapsilisän siihen lisäksi että jotenkin pärjäätte. Et tosin kertonut mitä oli se ylimääräinen rahan meno johon tili hupeni. Oliko se jotain sellaista, jota appivanhemmat pitivät turhuutena?
 
-9-9-
Eikö olisi sille anopille kannattanut sanoa päin naamaa että se hikinen satanen ei sinulle riitä?
Minun korvaan satanen on kyllä todella iso summa vipata. Itse olisin kiitollinen jo viiskymppisestä, tai pahassa tilanteessa jo siitä kakskymppisestä.

Ja jos te nyt kuitenkin pärjäätte ihan hyvin, niin miksi sitä rahaa ois pitänyt saada lisää? Eikö ole vain mukavaa ettei niitä velkoja ole ihan helvetisti?
 
qq s
Ihan ymmärrettävää ettei vanhemmalla kahdestaan asuvalla pariskunnalla ole käsitystä lapsiperheen kuluista. En itse kysyisi rahaa vain toteamalla ettei sitä ole nyt yhtään ja tarvitsis pärjätä 3 viikkoa. Vaan pyytämällä raha summan x koska rahaa ei nyt kolmeen viikkoon tule mistään.
 
hämmästynyt
Äh, monenmoista vinkkiä ja vastausta :( se nyt vaan on niin, että mua ärsytti tuo asenne ja laskukaava, paljonko meillä menee.

Sitä jotenkin on muutenkin nolona, jos joutuu rahaa pyytelemään, niin tuskin siinä inistään heti vastaan, että tässä on liian vähän. Ja vielä kun kommentoitiin samalla "älkää sitten tuhlatko".

Mulla on hemoglobiini laskenut jo 110:een ja siksikin haluaisin syödä monipuolisesti, etenkin lihaa... tiedän, että jos se hirveästi tästä laskee (kuten esikoista odottaessa) tulee tosi pahoja oloja töissä.

Ylimääräinen rahanmeno oli leikkaus ja sairaalakulut. Sen tarkemmin en halua kertoa.
 
Vierass
Satanen on iso lahjoitus, mutta olisin varmaan tilanteessanne sanonut, että olen tosi kiitollinen lahjasta, mutta olisiko lisäksi mahdollista lainata toinen satanen, kun on muitakin menoja kuin ruoka.
 

Yhteistyössä