Anoppi ja appiukko antaa 4,5kk vauvalle mm. kahvia, suklaata keksiä ym..

Elikkäs, ne ei ymmärrä, että vauva on minun ja mieheni, eikä heidän.. Alusta alkaen ovat komennelleet ym. meitä.
Kun tulivat lasta tokaa kertaa katsomaan, olin juuri vaihtamassa vaippaa, anoppi tuli viereen seisomaan sen ajaksi, ja heti kun sain vaatteet vauvalle, anoppi nappasi sen törkeästi käsistäni.

Sitten kun menimme heille pojan kanssa, oli muka liikaa päällä, ja alkoi ilman minun lupaani riisumaan poikaa vaipalleen, vaikka ei ollut liian kuuma! Sitten anoppi ei kuuntele mitään mitä sanon ja ohjaan vauvan asioissa, rytmissä tm. vaan ei hyväksy neuvojani, vaan sanoo, että hän on 4 lasta hoitanut ja osaa varmasti hoitaa. Osaakin varmasti, mutta ei minun tyylilläni.

Sitten, appi ja anoppi ovat antaneet lapselleni jo 2kk kahvia, ilman lupaani ja vain t-lusikallisen, mutta silti. Appi päätti sitten n. 1kk sitten antaa vauvalle salaa suklaakakkua.. Oli sanonut miehelleni, ettei kerro minulle, etten suutu. Mutta mies kertoi, ja suutuin. Minua raivostuttaa, että minua ei kuunnella. Lisäksi anoppi komentelee, ei arvosta mitään mitä teen ja on muutenkin liian olevinansa. Minua pelottaa jo tulevaisuus, sillä en halua antaa lapselleni esim. limua ennenkuin osaa edes sitä pyytää, ja voin olla varma, että appi ja anoppi antaa lapselle mitä vaan! Ja ties mitä muuta jo antanut lapselle selkäni takana!
 
Aivan. Ymmärrän sinua. Itekkin kokenut samantapaisia asioita.

Käytännössähän appivanhempasi eivät kunnioita sinua. Siitähän se pohjimmiltaan johtuu. Ne ei halua ymmärtää, että SINÄ olet lasten äiti eikä he. Joten sinähän se oikeasti saisit päättää miten lasta kasvatetaan.

En itsekään halunnut vanhimmalle lapselle "opettaa" kaikkia herkkuja jo heti alussa. Appiukko syötti lapselle salaa minun selän takana. Törkeätä mielestäni. Epäkunnioittavaa. Homma loppui vasta sitten kun appiukko kuoli. Toivottavasti sinunkin appivanhempasi ovat tosi vanhoja. ;)

Toivon, että saisit kerättyä sen verran rohkeutta, että sanot niille joskus asiallisella, rauhallisella äänellä, että sinusta on erittäin törkeätä ja lapsen äitiä epäkunnioittavaa kävellä sinun yli ja syöttää lapselle salaa esim. suklaakakkua. Sano, että tiedät heillä olevan 4 lasta ja että he varmasti osaavat hoitaa lapsia, mutta tämä vauva on sinun ja sinun ja miehesi sana on viimeinen kaikissa kasvatukseen liittyvissä asioissa (koittakaa sitä ennen just sopia miehen kanssa yhteiset kasvatussäännöt, jotta appivanhemmat ei yritä saada pojastaan liittolaista).

Sitten voisit puhua anopillesi kasvotusten, kahdenkesken siitä, kuinka sinua raivostuttaa että sinua ei kuunnella eikä anoppi tunnu arvostavan sitä mitä teet. Ja kaikkia muitakin asioita mitkä mieltäsi painaa hänen käytöksessään. Koita olla mahdollisimman rauhallinen, asiallinen ja vältä kirosanoja. Muuten anoppi saa sinua vastaan lisää "hyökkäysmateriaalia". =)

Voisit puhua miehesi kanssa siitä kuinka sinua painaa appivanhempiesi käytös ja kysy olisiko mies sinun puolellasi jos puhuisit hänen vanhemmilleen asiasta ja mies olis vieressä kuuntelemassa. Jos saisit miehestäsi puolustajan? Sehän olis kyllä miehen tehtävä ottaa sellainen "miehen paikka" perheessä ja puolustaa sitä. Ei miehen ole tarkoitus olla joku sivustakatsoja jos vaimo kärsii. Sinä olet hänen puolisonsa ja hän on itse sinut valinnut lastensa äidiksi. Mielestäni hänen pitäisi siis olla sinun puolellasi.
 

Yhteistyössä