anoppi syöttää makeaa lapsille

  • Viestiketjun aloittaja asdfr
  • Ensimmäinen viesti
asdfr
ihan jäjettömiä määriä jos lapsemme ovat heillä hoidossa. Aamu alkaa munkilla ja jatkuu karkeilla ja ennen lounasta makea välipala ja lounaan jälkeen makea jälkkäri ja sitten jotai makeaa välipalaksi ja ilta sipisien ja karkkien kanssa. Tästä on sanotta monia kertoja mutta ei usko millään. Nytkin tultiin miehen kanssa kotiin kaupungilta niin oli vetäneet isot karkkipussit vaikka niistä piti riittää kahdeksi karkkipäiväksi. Kyllä, olen sokerinatsi mutta sillekin on syntä. Sekä miehellä että miehen sisarella on paino-ongelmia, sisarella varsinkin. BMI on jotain 45 ja elämänhallinta sekaisin. Kaikki paha mieli palkitaan karkilla, ihan tänäänkin sitä aamulla todistin kun lapsi kiukutteli niin johan avasi pussin. Appi on myös ylipainoinen pahasti. Miks ei voi tajuta kun pyydetään?!
 
asdfr
eivät ole usein, ehkä kerran kolmessa kuukaudessa jos sitäkään. Kesällä olivat pari viikkkoa putkeen kun miehen ja mun lomia ei saatu järjestettyä pääiväkodin sulkuaikaan. Ne vetää makeaa koko ajan, ja sitten ruoka ei maistu. Pahinta on saada näiden reissujen jälkeen penskat taas oikealle tolalle, että karkkipäivä on vaan lauantai ja silloinkin vain rajoitetusti. Aikoinaan olivat iloisia pelkästä tikkarista, mutta nyt osaavat jo kinuta enemmän...tämäkin isovanhemoien ansiota. Molemmat erittäin infektioalttiita ja mulla on sellanen käsitys että sairastuvat muutenkin näiden reissujen jälkleen herkemmin. Mn mielestä sokeri on myrkkyä!
 
Kävijä
Jos lapset ovat silloin tällöin hoidossa isovanhemmilla, niin pure vain hammasta ja anna laste herkutella. Jos tätä tapahtuu viikotain, niin sitten on kyllä kurjaa. Voisitko mitenkään vaikuttaa lapsiin? Esim. Jos kieltäytyvät herkuista, saavat rha säästöön jotain himoitsemasnsa lelua/peliä tms.varten? (Jos ovat siis jo se ikäisiä, että moisest tajuavat).
 
asdfr
4 ja 6 vuotiaat, eivät tajua vielä muuta kuin että karkkia vedetään jos sitä saadaan. Surettaa myös tuo kiukuttelun määrä reissujen jälkeen, ihan selvät sokerivajarit molemmilla. Ja äiti on taas paha ja mummo niin kiva kun antaa. Muutenkin on sellainen ettei kyllä kuuntele mitä sanotaan vaan tekee oman pään mukaan. Koulutettu ihminen, luulisi jotain tietävän näisä ravitsemusasioista. Oman tyttärensä tulevaisuuden on jo pilannut.
 
"mie vaan"
Älä ota paineita. Itselläni oli aivan samallaista pienenä mummolassa, pullaa/karkkia/sipsiä/leivoksia/limpparia/jäätelöä aamusta iltaan, ja arvaa mitä? Olen täysin normaalipainoinen enkä harrasta lohtusyömistä. Minulla oli todella hyvä ja lämmin suhde mummoon ja olisi ollut todella ikävää, jos nämä herkut olisivat äitini mielestä riittäneet katkaisemaan tämän suhteen. Lapsi kyllä ymmärtää, että kotona on kodin säännöt ja mummolassa mummolan säännöt. Harrastakaa vaikka vähän normaalia enemmän liikuntaa, kun mummolasta tulette.
 
asdfr
tiedän että harvoin ovat mutta kun se määrä sillloin on niin suuri. Oikeesti, isot karkkipussit tuon ikäisille, munkit, letut, suklaalevyt,sipsit. Pelkästään tänään!
 
"vierailija"
Minä menen isovanhemmille kylään aina vasta ruuan jälkeen. Mummulassa lapset osaavat jo pyytääkkin heti herkkuja; jäätelöä ja keksejä. Minä suon mummuille hemmotteluhetkensä, mutta se ei menekkään noin överiksi kun teillä. Vie lapset vain karkkipäivisin niin pysyy joten kuten homma hanskassa
 
asdfr
mun vanhemmilla on sokeritauti ja siellä taas eivät saa mitään makeaa, eivätkä sinne oikein niin tykkää lähteäkään. Kultaista keskitietä ei taida olla, vaan kotona sitten pitää säänöstellä tiukemmin näiden reissujen jälkeen. Se lohtusyömiseen opettaminen rassaaa eniten.
 
---------
Minä katkaisin heti alkuunsa anopin vastaavat touhut. En siis jätä lasta enää sinne. 2v:lle piti antaa kaakaota niin että lisäsi sekaan desin sokeria. Tytön ollessa alle 2v sai hän syödä luumutorttuja niin paljon kun jaksoi ja tuloksena se, että oksensi koko yön kotona ja itki vatsaansa. Ja lukemattomia muita tapauksia. Ihan järjetöntä touhua. Mummoille ei pidä suoda mitään tuollaisia oikeuksia, kuten täälläkin monet väittävät. Ihan puuta heinää. Mummot hemmotelkoot lapsia muuten. Ei sokeri, raha tai mikään muukaan lahjominen ole oikea tapa. Aito välittäminen, läsnäolo ja yhdessä tekeminen on todellista rakkautta.
 
asdfr
Meillä tosiaan koetetaan pitää lpaset tyytyväisinä muilla konsteilla, annetaan aikaa ja huomiota ja tehdään yhdessä. Mulla on se kanta että ruoka on polttoainetta joka pitää voimissaan, mutta muuta funktiota sillä ei ole. Toki arvostetaan hyvääruokaa ja tehdään lasten lemppareita silloin tällöin,,lettujakin paistan ja pulllaa. Mutta kohtuudella, ei todellakaan päivittäin niinkuin anoppilassa. Jos lähdetään heille niin ollaan yön yli, matka on sen verran pitkä eli ei onnistu kyläilyt noin vain. Ja hammasta olen purrut kaikki nämä vuodet kun lapset on olleet olemassa...alusta asti on ollut sama meno. Mun lapsuudessa ei syöty makeaa juurikaan niin en ole itse sihen tottunut. Mies taas voi vetää monta suklaavanukasta putkeen tai puoli litraa suklaajäätelöä. Senkin kanssa on tekemistä ettei lihota itseään ennenaikaiseen hautaan. Lapsena opittu tapa syödä makeaa...
 
jklkjhk
Pitää vaan sanoa, että olet ap hyvä äiti kun pidät noin tiukasti huolta lasten ruokavaliosta. :) Koita jaksaa taistella, vaikka ihmeellistä että asiasta edes pitää taistella. Luulisi anoppisi olevan sen verran fiksu, että hoksaisi kuunnella sinua. Olet 100% oikealla asialla.

Halusin sanoa tämän siksi, että saman asian vuoksi olen joutunut "tappelemaan" hammasta purren aikoinaan ja tsempit tuntui itestä hyvältä. :D
 
kurjaa
Onpa kurja tilanne. Meillä lapset tapaa toista mummia viikottain,välillä useamman kerran viikossa ja lähes aina mummilla on jotain herkkua (jätskiä/keksiä/suklaata tms) mutta tässä pidetään kohtuus määrissä: Ensinnäkin,herkku on AINA jälkkäri,ei koskaan välipala tai "ateria". Esim aamulla puuron/jogurtin tms terveellisen (tarkennus tohon jogurttiin: meillä käytetään ainoastaan maustamattomia jogurtteja jotka makeutetaan marja/hedelmä"piltillä") jälkeen voi saada keksin,ruoan jälkeen jälkkäriä.. Ja makean jälkeen aina vähintään xylitol-pastilli,yleensä hampaiden pesu etenkin jos on syöty keksiä,karkkia tms joka ei "liukene suuhun" kuten vaiokkapa jätski. Myös määrät on kohtuullisia,esim 2 keksiä,1 pala suklaata,pieni jäätelöpuikko tai ohut viipale pakettijätskistä..
 
asdfr
Tottakai mummulassa kuuluu olla herkkuja, se mun mielestä vähän kuuluu asiaan. Mutta noiden reissujen jälkeen itsekin on sekaisin siitä sokerimäärästä vaikka olen yleensä se joka ensin lopettaa syömisen ja kieltäytyy ottamasta esim jälkiruokaa. Saatikka lapset jotka oat aika pieniä vielä, suhteessa se sokerimäärä on hirmuinen. Pitää koettaa lapsille teroittaa tätä ja alamme itsekin kokeilla tuota maustamatonta jogurttia kotona. Marjoja löytyy pakkasesta ja kyllä ne tottuvat uusiin makuihin kun tarpeeksi kauan jaksaa.
 
"terveys"
ihan jäjettömiä määriä jos lapsemme ovat heillä hoidossa. Aamu alkaa munkilla ja jatkuu karkeilla ja ennen lounasta makea välipala ja lounaan jälkeen makea jälkkäri ja sitten jotai makeaa välipalaksi ja ilta sipisien ja karkkien kanssa. Tästä on sanotta monia kertoja mutta ei usko millään. Nytkin tultiin miehen kanssa kotiin kaupungilta niin oli vetäneet isot karkkipussit vaikka niistä piti riittää kahdeksi karkkipäiväksi. Kyllä, olen sokerinatsi mutta sillekin on syntä. Sekä miehellä että miehen sisarella on paino-ongelmia, sisarella varsinkin. BMI on jotain 45 ja elämänhallinta sekaisin. Kaikki paha mieli palkitaan karkilla, ihan tänäänkin sitä aamulla todistin kun lapsi kiukutteli niin johan avasi pussin. Appi on myös ylipainoinen pahasti. Miks ei voi tajuta kun pyydetään?!
En veisi lapsiani hoitoon tuollaiselle anopille. Suomeksi sanottuna, sokeri on myrkkyä terveydelle! Mitä vähemmän sokeria lapsi saa, sitä terveempänä pysyy. Se on fakta!
 
"terveys"
eivät ole usein, ehkä kerran kolmessa kuukaudessa jos sitäkään. Kesällä olivat pari viikkkoa putkeen kun miehen ja mun lomia ei saatu järjestettyä pääiväkodin sulkuaikaan. Ne vetää makeaa koko ajan, ja sitten ruoka ei maistu. Pahinta on saada näiden reissujen jälkeen penskat taas oikealle tolalle, että karkkipäivä on vaan lauantai ja silloinkin vain rajoitetusti. Aikoinaan olivat iloisia pelkästä tikkarista, mutta nyt osaavat jo kinuta enemmän...tämäkin isovanhemoien ansiota. Molemmat erittäin infektioalttiita ja mulla on sellanen käsitys että sairastuvat muutenkin näiden reissujen jälkleen herkemmin. Mn mielestä sokeri on myrkkyä!
Olet aivan oikeassa! Pidä pintasi. Tarjoa terveellistä ravintoa lapsillesi: herkut manteleita tai siemeniä, rusinoita yms. ruokavaliossa paljon kasviksia, papuja, linssejä, kalaa ym.
 
"mummo"
Meidänkin toinen mummo oli kova syöttämään meille herkkuja. Oli vanukasta, lettuja, jätskiä, karkkia ja sipsiä. Mut kun käytiin suht. harvoin, ehkä n.6x vuodessa, niin mitä sitten? Normaali painoisia lapsia oltiin. Ja tämä mummo oli ihana. :) Kyllä me tiedettiin, että kotona ei sama meno jatkunut. Ei lapset ole tyhmiä. Se oli mummolan juttu.
 
"veeras"
[QUOTE="terveys";29222848]Olet aivan oikeassa! Pidä pintasi. Tarjoa terveellistä ravintoa lapsillesi: herkut manteleita tai siemeniä, rusinoita yms. ruokavaliossa paljon kasviksia, papuja, linssejä, kalaa ym.[/QUOTE]

Toivottavasti sinulla ei ole lapsia..niin kuivalta kuulostat.
 

Yhteistyössä