Antaisitko 3-vuotiaan pojan kasvattaa pitkät hiukset? :)

Poika tänään silitteli minun pitkiä hiuksia ja sanoi haluavansa samanlaiset. :) Antaisitteko kasvaa, vai leikkaisitteko kuitenkin lyhyeksi? Tuon ikäisellä kun se mieli voi muuttua hetkessä, eikä vielä ymmärrä että niitä pitkiä hiuksia ei päivässä saa... Ensi viikolla olisi mummo tulossa leikkaamaan pojalle "kesätukan" eli muutaman millin pystytukan, vieläkö soittaisin ja peruisin...?
 
"vieras"
En antaisi. Minusta ne on epäkäytännölliset, pää hiestä märkänä juoksevat muutenkin ja pitkät hiukset pitäisi pestä ja selvittää päivittäin. Kasvattakoon pitkät hiukset sitten kun itse niistä osaa huolehtia, jos haluaa.
 
[QUOTE="vieras";26210608]En antaisi. Minusta ne on epäkäytännölliset, pää hiestä märkänä juoksevat muutenkin ja pitkät hiukset pitäisi pestä ja selvittää päivittäin. Kasvattakoon pitkät hiukset sitten kun itse niistä osaa huolehtia, jos haluaa.[/QUOTE]

No mutta onhan tytöilläkin pitkät hiukset, vaikka eivät niistä sen paremmin pienenä osaa huolehtia kuin pojatkaan... Totta kyllä että ovat epäkäytännöllisemmät lapsilla.
 
"vieras"
No mutta onhan tytöilläkin pitkät hiukset, vaikka eivät niistä sen paremmin pienenä osaa huolehtia kuin pojatkaan... Totta kyllä että ovat epäkäytännöllisemmät lapsilla.
Aivan, mutta harvemmin tytöt juoksevat pää märkänä leikeissään, kiipeilevät puihin, möyrivät metsässä ym. Riippuu toki tytöstä, mutta yleensä ne ovat siistimpiä. :) Meillä on vain poikia.
 
"vieras"
Kesän jälkeen voisin antaa hiusten kasvaa. Näin kesän alla yrittäisin selittää että pitkät hiukset on varsinkin kesällä aika hankalat kun aina on kuuma ja sit ne menee takkuun jne..
 
[QUOTE="vieras";26210657]Aivan, mutta harvemmin tytöt juoksevat pää märkänä leikeissään, kiipeilevät puihin, möyrivät metsässä ym. Riippuu toki tytöstä, mutta yleensä ne ovat siistimpiä. :) Meillä on vain poikia.[/QUOTE]

No meillä ei kyllä poikakaan tee yllämainittuja. On rauhallinen poika jolla vähän vaikeuksia motoriikassa, hyvin harvoin edes juoksee vaikka pyydettäisiin.
 
harmahtava
Olen antanut, tosin ei ole itse vielä siihen tajunnut sanoa juuta eikä jaata kun ovat alkaneet kasvaa. :) Huomenna 3 v. täyttävällä pojallani on puoleen selkään ulottuvat hiukset.

Tosin parturireissu häämöttää ennen kuuminta kesää.
 
Antaisin, jos hiukset on pitkänä kauniit. Toisin sanoen jos pitkät hiukset eivät näyttäisi ohuelta hiirulaisen hännältä. Tosin paksutkin hiukset voi olla pitkänä hankalat - oma poika oli lähinnä takkukasa, eikä hiukset olleet lainkaan sellaiset prinssinkiharat joista haaveilin :D
 
Itse en pidä merkityksellisenä sitä, onko lapsi tyttö vai poika. Se ratkaisee antaako lapsi pestä ja kammata hiuksensa kitisemättä. Jos ei, niin hiukset pysyy lyhyinä. Jos antaa, niin saa kyllä kasvattaa.

Omalla lapsella sai hiukset kasvaa 2-vuotiaaksi ja sitten leikattiin lyhyemmiksi. Syynä leikkaamiseen oli se, ettei haluttu lapselle jäävän pakkoliikettä hiusten naaman edestä heilautuksesta. Kiinni ei tykännyt pitää, joten hiukset sitten välillä tulivat naamalle. Nykyään ei oikein tykkää hiusten hoitamisesta, joten saa odotella vielä kasvatuslupaa.
 
Itse en pidä merkityksellisenä sitä, onko lapsi tyttö vai poika. Se ratkaisee antaako lapsi pestä ja kammata hiuksensa kitisemättä. Jos ei, niin hiukset pysyy lyhyinä. Jos antaa, niin saa kyllä kasvattaa.
Jep, hyvä pointti! Ajattelin vaan omalta kannaltani sitä, minkälaista on hoitaa lapsen pitkiä hiuksia, mutta eipä tullut mieleen että poika ei itse välttämättä anna niitä kammata, etenkään kun ei ole pitkiin hiuksiin ja niiden hoitoon tottunut. En itsekään olisi lapsena antanut kammata, mulla oli paksut, karkeat ja luonnontaipuisat hiukset (pojalla muuten samanlaiset mutta vähän suoremmat) jotka meni helposti takkuun. Tykkäisiköhän poika rastoista, ne saisi varmaan helposti aikaan...? :D ;)
 
Antaisin, jos hiukset on pitkänä kauniit. Toisin sanoen jos pitkät hiukset eivät näyttäisi ohuelta hiirulaisen hännältä. Tosin paksutkin hiukset voi olla pitkänä hankalat - oma poika oli lähinnä takkukasa, eikä hiukset olleet lainkaan sellaiset prinssinkiharat joista haaveilin :D
Tuota linjaa eli ulkonäkökysymys. :D Sama koskee myös tyttöjä eli en antaisi keskimmäisen kasvattaa pitkiä hiuksia vaikka haluaisi koska ne on niin onnettoman ohkaset. Mielummin kampaajalla joku nätti, lyhyempi kampaus.

Niin ja se hoidettavuuskin eli jos harjaamiset yms olisi tappelua niin käytännöllisempi pituus - niin pojalle kuin tytölle.
 
"vieras"
Perheessämme on kaikilla pitkät hiukset ja lähinnä huvittaa tuo pelko että olisivat jotenkin vaikeat hoitaa. Onko se muka joku iso työ pitää lapsen hiukset siistinä ja harjattuina. Ei ole. :)

Siili sopii vain siilille!
 
harmahtava
Tytöille voi laittaa letit, nutturan, yms.

Pojallekin toki, mutta...no, mä en laittaisi pojalle ranskanlettejä, nutturoita, sen sellaista kuitenkaan :)
Päiväkodissa ovat usein laittaneet pojalleni raskalaisen letin, tai ns. lenkkinutturan, mikä se nyt onkaan, siis ponnari joka jätetään silmukalle. Joskus laittavat ponnarin ihan ylös. :-D

Itse laitamme pojalle useinmiten ihan vaan ponnarin, aika alas.
 
[QUOTE="vieras";26210942]Perheessämme on kaikilla pitkät hiukset ja lähinnä huvittaa tuo pelko että olisivat jotenkin vaikeat hoitaa. Onko se muka joku iso työ pitää lapsen hiukset siistinä ja harjattuina. Ei ole. :)
[/QUOTE]

Onko teidän perheessä kaikilla paksut, luonnonkiharat, luonnostaan karkeat hiukset? :snotty:

Se ON iso työ, etenkin kun lapsi on päiväkoti-ikäinen. Mutta ei mahdoton työ kuitenkaan :). Tai siis, siistinä ja harjattuna PITÄMINEN on kyllä mahdoton työ - vaikka sen tekee viidesti päivässä, niin lopputulos ei kauan pysy toivottuna. Suoristusrautaa ja muotoilutuotteita käyttäen kyllä, mutta kuka jaksaa ja haluaa lähteä siihen rumbaan pikkulapsen kanssa?
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
Tytöille voi laittaa letit, nutturan, yms.

Pojallekin toki, mutta...no, mä en laittaisi pojalle ranskanlettejä, nutturoita, sen sellaista kuitenkaan :)
Voi minusta nutturan laittaa, sellaisen rennon, boheemin syherön ylös tai just sen "lenkkinutturan", niin kuin nyt miehetkin usein pitkiä hiuksiaan pitävät. Mutta letit tosiaan... :) Tai vaikka sellaiset lettilenkit, niin kuin kilteillä pikkutytöillä jossain vanhoissa kotimaisissa elokuvissa! :heart:

Tosin voisihan sitä tällaiset "letit" tehdä, minusta ainakin varsin maskuliininen kampaus... :)
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";26210942]Perheessämme on kaikilla pitkät hiukset ja lähinnä huvittaa tuo pelko että olisivat jotenkin vaikeat hoitaa. Onko se muka joku iso työ pitää lapsen hiukset siistinä ja harjattuina. Ei ole. :)

Siili sopii vain siilille![/QUOTE]

Riippuu lapsesta ja hiuslaadusta. Jos on helppohoitoiset hiukset ja lapsi joka ei ole päänahastaan arka ja muutenkin antaa hoitaa noita niin eihän siinä silloin ole ongelmia.
 
---
No en antaisi. Tytöillä pitkät hiukset sentään voi laittaa kiinni mutta olisipa näky jos pojalla olisi letit, saparot yms. Aukihan niitä ei voi pitää kun ovat suussa ja missä lie liassa.
 

Yhteistyössä