antakaa kaikki salaisimmat niksinne kakkupohjan tekoon

ajattelin tehdä korkea pohjaisella uunipellillä(montakohan munaa menee)

Siitä on aikaa kun olen viimeksi tehny kakun ja mietinkin tässä et oliko se niin,että mitä kauemmin vatkaa,sen kuohkeampi?

No entäs minkälaisia kakkuja ootte poikien synttäreille tehny?Mulla olis mielessä kitara ens viikonlopuks ja tälle vkonlopulle pitäis joku kakku keksiä kans...Moneen otteeseen juhlitaan kun mun sukulaiset ei pääse viikon päästä
 
Korkeapohjaiseen peltiin olen huomannut 4 munaa sopivaksi määräksi. Taikinaa vatkaat (munat + sokeri) niin kauan, että on melkein valkoista ja pintaan jää jälki. Sitten varomasti lisäät jauhot ja samantien uuniin.
 
ole hyvä.
mä teen niin että lasillinen munia, lasillinen sokeria, lasillinen josta puolet vehn jauh, ja puolet perunajauh.+ 2tl leivinjauh. tämä on sairaan helppo ja helppo muistaa kun kaikkia tulee lasillinen. Helppo myös tehä suklaa-kakku kun lisäät kaakaota. Tämä ohje on ikivanha. Vatkaa niin että munasokerin päälle jää " kahdeksikko" päälle. Jos se uppoaa heti pinnalta, jatka vatkaamista. Tuo niksi pätee kaikkiin ohjeisiin jossa vatkataan muna ja sokeri
 
riippuu pellin koosta..mut mä teen yleensä 4munan pohjia kolme..siis paistan kolme pellillistä ja ne sit kasaan päällekkäin :D (sellainen vanha uuni, eli ei mikään jättipelti, sellaiseen tekisin varmaan 6 munan pohjia..)

ja vatkaa sitä muna-sokerivaahtoa tosi pitkään, niin et se on ihan valkoista, ja sit nopeasti vaan jauhot sekaan,sit ei saa enää vatkata,ja laitan 2/3 vehnäjauhoja ja 1/3 perunajauhoja.
 
MyyMuikkunen
Mä otan kans kananmunat huoneenlämpöön vähintään 2 tuntia ennen. Lisää jauhot siivilän läpi sillä tavalla, että vain "kääntelet" ne sinne vaahtoon mukaan. Ei minkäänlaista sekoittamista enää jauhojen lisäämisen jälkeen.
 
tt
Kaikki ainekset ajoissa huoneen lämpöön! Sekoita huolella muna ja sokeri, siinä vaiheessa saa vatkata ihan surutta. Ja vatkaus tietenkin kuivassa kipossa kuivilla vatkaimilla. Ja jauhot mukaan kevyesti sekoittamalla, tässä vaiheessa voi viskata sähkövatkaimen pois. Kun taikina on valmis, laita se samantien korppujauhotettuun vuokaan (tehty jo etukäteen!) ja heti kuumaan uuniin.
 
Mittaa leivinjauhe oikealla mittasarjan mitalla. Savonia kahvilusikka jota monet käyttää mittaamiseen kun pitää laitta tl on aivan liian pieni. Savonia kahvilusikkaan menee n.2ml ja tl on 5ml.

Leivinpaperi kannattaa voidella hyvin. Helpointa juoksevalla margariinilla ja pullasutilla.
 

Yhteistyössä