Antakaa lapsellenne nimi jonka osaatte kirjoittaa!

  • Viestiketjun aloittaja "pirkko"
  • Ensimmäinen viesti
"lähettäjä"
Entä miten taipuu Taika-nimi? Tätä ihan mielenkiinnosta kysyn koska en osaa itse ko. nimea taivuttaa.

Lähden Taian kanssa ulos. Lähden Taikan kanssa ulos. Lähden Taika'n kanssa ulos. :D
 
[QUOTE="lähettäjä";27213156]Entä miten taipuu Taika-nimi? Tätä ihan mielenkiinnosta kysyn koska en osaa itse ko. nimea taivuttaa.

Lähden Taian kanssa ulos. Lähden Taikan kanssa ulos. Lähden Taika'n kanssa ulos. :D[/QUOTE]
Taika: Taikan, Taikalle, Taikalla, Taikalta... :)
 
"myö"
Suomen kielessä on ilmiö nimeltä astevaihtelu, joka koskee sanan sisäisiä k:ta, p:tä ja t:tä. Niillä on useimmissa sanoissa heikko aste, esim. Kukka:kukan. Nimet eivät kuitenkaan noudata välttämättä astevaihtelua: on siis todellakin nimen kantajan päätettävissä, miten nimeään taivuttaa. Sama juttu "uusissa" lainasanoissa: auto:auton eikä auto:audon.
 
Meten äiti
Meillä asustaa Mette -niminen tyttö. Ja minulta meinaa mennä hermo, kun ihmiset kyselevät, että "Mitenkäs Mettellä on se koulu lähtenyt käyntiin?"

Ja jopa opettaja kirjoittaa reissuvihkossa, että "Mettellä on tapahtunut harppaus eteenpäin lukemisessa ja kirjoittamisessa". Teki mieli vastata, että mitäs jos se opettajakin opettelisi kirjoittamaan...

Argh!!!!!!!!!
Miten Mette -nimen genetiivi voi muka olla niin vaikea. Minusta on aivan itsestään selvää, että kääntyy kuten vaikka Matti.
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Meten äiti;27213443:
Meillä asustaa Mette -niminen tyttö. Ja minulta meinaa mennä hermo, kun ihmiset kyselevät, että "Mitenkäs Mettellä on se koulu lähtenyt käyntiin?"

Ja jopa opettaja kirjoittaa reissuvihkossa, että "Mettellä on tapahtunut harppaus eteenpäin lukemisessa ja kirjoittamisessa". Teki mieli vastata, että mitäs jos se opettajakin opettelisi kirjoittamaan...

Argh!!!!!!!!!
Miten Mette -nimen genetiivi voi muka olla niin vaikea. Minusta on aivan itsestään selvää, että kääntyy kuten vaikka Matti.
Länsi-Suomessa on yleistä taivuttaa nimiä tuohon tyyliin. Esim Metten, Pekkan, Otton...Pekkalla, Mikkolla...itsestäni kamalaa!
 
"vieras"
[QUOTE="...";27213455]Länsi-Suomessa on yleistä taivuttaa nimiä tuohon tyyliin. Esim Metten, Pekkan, Otton...Pekkalla, Mikkolla...itsestäni kamalaa![/QUOTE]

Onneksi ei sentään ihan koko Länsi-Suomessa :D Mua jo lapsena ärsytti, ku jotkut Kälviän serkut tuli aina kesäisin meille ja kyläilemään "mummun ja pappan luo" :headwall:
 
"..."
[QUOTE="vieras";27213540]Onneksi ei sentään ihan koko Länsi-Suomessa :D Mua jo lapsena ärsytti, ku jotkut Kälviän serkut tuli aina kesäisin meille ja kyläilemään "mummun ja pappan luo" :headwall:[/QUOTE]

Joo! Ja käyvät "kakkalla" :D
 
Aivokuollut
[QUOTE="vieras";27213540]Onneksi ei sentään ihan koko Länsi-Suomessa :D Mua jo lapsena ärsytti, ku jotkut Kälviän serkut tuli aina kesäisin meille ja kyläilemään "mummun ja pappan luo" :headwall:[/QUOTE]

No miten sitten? Mumulle ja papalle? Onneksi teillä paremmissa piireissä tiedetään.

Noin puhutaan ainakin satakunta´ssa. Hajoa siihen jos sua ärsyttää senkin perusjuntti.
 

Yhteistyössä