Antakaa tulla mikä ärsyttää ISOSSA perheessä:)

  • Viestiketjun aloittaja I-loinen
  • Ensimmäinen viesti
I-loinen
Kun niin monesti törmää tähän täällä palstalla, niin antakaa oikein luvan kanssa tulla!
Mikä siinä niin ärsyttää kun sanoo että on vaikka 5 lasta ja haluaa vielä joskus lisää? Ja vaikka sitä kuin painottaa että itse nämä suurimmaksi osaksi myös maksaa ja aivan kokonaan itse kasvattaa. Emme elä sosiaalituilla, mutta tietenkin lapsilisän saamme kuin kuka tahansa perhe Suomessa.

Ja näin aluksi sarkastisesti: Kiitos ja kumarrus kun "elätätte" verorahoilla meidän lapsemme. Minä kun olen luullut että me teemme itse sen:) Mikä tässä niin ärsyttää?
 
[QUOTE="vieras";28098849]Mikään ei ärsytä - kukin tavallaan, mutta ne lapset säälittää.[/QUOTE]

Kiitos:) Olen myös itse isosta perheestä ja en kyllä tuota sääli asiaa ymmärrä. Selitätkö?
 
lady edith
Minua ei ärsytä mikään perheessäsi kun en sinua tunne. Yksistään isous taikka pienuus ei saa mun ärsytyskynnystäni vielä mihinkään. Sanoisinpa silti tähän kuitenkin, että yksilapsisia taasen kyllä pidetään itsekkäinä ihmisinä, sellaisina jotka haluaa kuulemma päästä helpolla. Eli yhteenvetona toteaisin, että suomalainen yhteiskunta on ilkeä ja kateellinen, jostain syystä sellainen on tapamme. Pöyristyttävän tyhmää, miten pääsisimme sellaisesta eroon?
 
"poikia3"
Ei mua mikään ärsytä, jos siihen isoon perheeseen on varaa. Se mua esim. suretti, kun yksi suurperheenäiti murehti lukiokirjojen kalleutta, kun metsästi niitä lapselleen. Eli siinä kohtaa ei olisi niihin kymmeneen lapseen ollut varaa.

Itse toivon myös, että kaikille niille lapsille riittäisi aikaa. Omasta kokemuksesta tiedän, että jos lapsella on ongelmia, yhteen lapseen voi kulua aikaa tunteja illassa. Tuollaisessa tapauksessa jää joko se lapsi ilman tarvitsemaansa tukea, tai muut lapset jäävät ilman sitä omaa aikaansa.
 
  • Tykkää
Reactions: petite
"vieras"
[QUOTE="vieras";28098892]Ei nyt ärsytä, mutta mietityttää saavatko kaikki lapset tarpeeksi huomiota.[/QUOTE]

Itse olen isosta perheestä enkä ainakaan muista kärsineeni huomion puutteesta. Vaikka olen keskeltä. (7 lasta) Lapsena oli ihanaa kun aina oli joku kaveri. Yhteinen huonekaan siskon kanssa ei haitannut. Pidän isoa perhettä rikkautena. Nykyäänkin me sisarukset olemma paljon tekemisissä toistemme kanssa, kyläilemme yms.
 
Riippuu niin perheestä. Olen nähnyt toimivia suurperheitä missä lapset osasivat käyttäytyä ja vanhemmat oikeasti kasvattivat lapsiaan.
Ja sitten on niitä jotka elää kuin siat pellossa, lapset kiipeilee kuin apinat kaupanhyllyillä, nakkelee ruokia lattioille, syö laareista maistiaisia, juoksee valtoimenaan parkkipaikoilla, yhteisleikit ei onnistu kun jyräävät kaikkien yli...

Vähiten siedän suurperheen äidin valitusta ettei omaa aikaa ole. Se ei voinut tulla yllätyksenä.
 
[QUOTE="vieras";28098881]Kysyit sen takia, että olet jo valmiiksi "piikit pystyssä", sanoinpa mitä hyvänsä.
Totuus kuitenkin on, että ei suurperheessä on lauma lapsia - ei yksilöitä, eivätkä he saa missään tapauksessa riittävää huomiota vanhemmiltaan.[/QUOTE]

Eikun siksi kun oikeastaan jo arvasin tuon. Sä et ilmeisesti tunne isoa perhettä. Kyllä mä olen saanut olla yksilö vaikka meitä oli 8. Ja olen saanut huomiota tarpeeksi ja rakkautta. Ulkopuolinen ehkä näkee sen laumana. Mu mielestä taas ei ole hyväksi että lapsi aina saa 100% huomion vanhemmiltaan. Mutta olet sitä mieltä mitä olet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28098941:
Riippuu niin perheestä. Olen nähnyt toimivia suurperheitä missä lapset osasivat käyttäytyä ja vanhemmat oikeasti kasvattivat lapsiaan.
Ja sitten on niitä jotka elää kuin siat pellossa, lapset kiipeilee kuin apinat kaupanhyllyillä, nakkelee ruokia lattioille, syö laareista maistiaisia, juoksee valtoimenaan parkkipaikoilla, yhteisleikit ei onnistu kun jyräävät kaikkien yli...

Vähiten siedän suurperheen äidin valitusta ettei omaa aikaa ole. Se ei voinut tulla yllätyksenä.
Niin kaikkihan tuo on ihan itsestä kiinni. Ja nuin voi käydä ihan 1 lapsisessakin perheessä.
 
"vieras"
Eikun siksi kun oikeastaan jo arvasin tuon. Sä et ilmeisesti tunne isoa perhettä. Kyllä mä olen saanut olla yksilö vaikka meitä oli 8. Ja olen saanut huomiota tarpeeksi ja rakkautta. Ulkopuolinen ehkä näkee sen laumana. Mu mielestä taas ei ole hyväksi että lapsi aina saa 100% huomion vanhemmiltaan. Mutta olet sitä mieltä mitä olet.
Tunnen - ikävä kyllä. Kuuluin sellaiseen ja monet ystävänikin. Siksi meillä kaikilla ehkä on vain yksi tai kaksi lasta.
 
[QUOTE="vieras";28098932]Itse olen isosta perheestä enkä ainakaan muista kärsineeni huomion puutteesta. Vaikka olen keskeltä. (7 lasta) Lapsena oli ihanaa kun aina oli joku kaveri. Yhteinen huonekaan siskon kanssa ei haitannut. Pidän isoa perhettä rikkautena. Nykyäänkin me sisarukset olemma paljon tekemisissä toistemme kanssa, kyläilemme yms.[/QUOTE]

On tietenkin isoja perheitä jossa sitä huomiota ei saa. Ja tällasten perheiden lapset ajattelee että syy on siinä isossa perheessä. Mutta se on niin paljon kiinni vanhemmista ja heidän voimavaroistaan.
 
[QUOTE="vieras";28098965]Tunnen - ikävä kyllä. Kuuluin sellaiseen ja monet ystävänikin. Siksi meillä kaikilla ehkä on vain yksi tai kaksi lasta.[/QUOTE]

En mä väitä etteikö niin olisi joissakin perheissä. Kyllähän sitä tietenkin helpommalla pääsee jos on 1-2 lasta. Mutta ei se 8 lasta aina väsystä ja ole huono asia. Mä taas tiedän monta isoa perhettä jossa lapset on kasvaneet tyytyväisinä ja se iso perhe on koettu rikkautena ja voimavarana.
 
Saraldo
Eipä mua isoissa perheissä mikään ärsytä. Joskus voi ihmetyttää, että äiti valittaa uupumusta jo kolmannen lapsen kohdalla ja silti lapsia tulee vielä pari lisää. Silloin sitä miettii, että onko se suuri lapsiluku sen arvoista, että äiti on ihan vetämättömissä. Mutta ei se mua silloinkaan ärsyttää, ihmettelen vain. On myös epäreilua vanhempia lapsia kohtaan, jos he joutuvat koko ajan toimimaan lapsenvahtina pienemmille, kun vanhempien kädet ei yksinkertaisesti riitä. Vanhemmat niitä lapsia on kuitenkin halunnu, ei ne sisarukset. Mutta silloinkaan ei ärsytä, harmittaa vaan niiden lasten puolesta.
 
"vieras"
En mä väitä etteikö niin olisi joissakin perheissä. Kyllähän sitä tietenkin helpommalla pääsee jos on 1-2 lasta. Mutta ei se 8 lasta aina väsystä ja ole huono asia. Mä taas tiedän monta isoa perhettä jossa lapset on kasvaneet tyytyväisinä ja se iso perhe on koettu rikkautena ja voimavarana.
Kaikki suurperheissä kasvaneet eivät uskalla (ehkä uskonnon takia pelkäävät) tunnustaa sitä kokemaansa ahdistusta.
 
Niin kaikkihan tuo on ihan itsestä kiinni. Ja nuin voi käydä ihan 1 lapsisessakin perheessä.
Kyllä. Mutta yksilapsisen perheen yksi riehuva muru on aika huomaamaton jos vastaavia mellastaakin viisi ja vanhempien kädetkään ei riitä kaikille lapsille.

Ei näitä kommentteja ole tarkoitettu henkilökohtaisesti sun loukkaukseksi. Mun puolesta lapset saa näkyä ja kuulua ja heidän pitääkin.

Mutta haluan myös nähdä että vanhemmat tekevät töitä sen eteen että lapsi oppii eikä esim. kauppareissulla mami huutele "kuule Viljami, laitatko sen puoliksi syödyn Pätkiksen takas hyllyyn.. Ella-Noora ethän pliis kuljeta pakasteita kenkäosastolle... ihan just kohta saatte kuukauden pelikiellon ja tällä kertaa mä myös tarkoitan sitä" ja sitten jatketaan hymisten ostosten tekoa eikä mikään muuttunut.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti

Yhteistyössä