Anteeks ku kysyn tällast. Kertokaas rehellisii mielipiteit meiän pojan syömisit

Ku täällon viime päivinä keskusteltu paljo lasten päivähoito ja koti syömisist, niin kertokaas mielipiteit noist meiän pojan syömisist? Ihan vaan huvikseni ja mielenkiinnost kysyn. :)

Poika huomen 1½v on syönyt täl viikol:

Täysjyvämaissipuuroo, ruusunmarjasosetta, papu-juurespataa, quinosalaattii, banaani-marjapirtelöö, parsa-kukkakaalikeittoo, mummun leipomaa ruisleipää, keitettyy kananmunaa, persiljaa, kaurapuuroo, tissimaitoo, vettä

Neljänviljanpuuroo, klementiinii, kasvis-kaalilaatikkoo, puolukkaa, porkkanaraastetta, päärynää, bataattisosekeittoo, raejuustoo, mummun leipomaa auringonkukansiemenleipää, vihreet salaattii, juustoo, tomaattii, tattaripuuroo, tissimaitoo, vettä

Hirssipuuroo, kiivii, kasvismuusii, soijasuikaleit, kaali-ananassalaattii, maustamatont viilii, marjoja, kesäkeittoo, ite tehtyy pellavansiemenleipää, vihreet salaattii, tomaattii, ohrapuuroo, tissimaitoo, vettä

Ruispuuroo, marjoja, tofu-sienipihvejä, vihreet salaattii, tomaattii, maustamatont jogurttii, omenaa, linssi-kasviskeittoo, mummun leipomaa porkkanasämpylää, juustoo, paprikaa, täysjyväriisijauhopuuroo, tissimaitoo, vettä.


Tällainen tutkimus..

Perheruokailu heikentää lasten ruokavaliota

Lasten ruokavalio heikkenee laadultaan ensimmäisen ikävuoden jälkeen, selviää uudesta tutkimuksesta. Syy laadun heikkenemiseen on lapsen siirtyminen koko perheen ruokavalioon.

Lähes kaikki suomalaislapset aloittavat ruokailutottumuksensa äidinmaidolla, jota täydennetään vähitellen kasvis- ja hedelmäsoseilla ja puuroilla. Toisesta ikävuodesta alkaen lapsi siirtyy koko perheen ruokavalioon, joka sisältää usein liikaa suolaa, sokeria ja kovaa rasvaa.

Lisäksi sokeripitoisten mehujen, suklaan ja muiden makeisten kulutus yleistyy toisesta ikävuodesta alkaen. Kolmen vuoden ikäisillä lapsilla sokerilla herkuttelu ajoittuu erityisesti viikonloppuihin.

Tutkijat suosittavat lisäämään tuoreiden kasvisten, marjojen, hedelmien ja kasviöljypohjaisten rasvojen määrää lasten ruoassa. Lasten pitäisi saada nykyistä enemmän D-vitamiinia etenkin talven aikana.

Päivähoidossa lapset saavat monipuolisempaa ruokaa kuin kotona. Hoitopaikoissa tarjottu ruoka sisältää kotiruokaa enemmän kasviksia, hedelmiä, maitoa ja liharuokaa.

Kansanterveyslaitoksen tutkimus perustuu noin 2 500 lapsen ruokapäiväkirjaan. Lapset olivat iältään 1 - 6 -vuotiaita Kyseessä on laajuudessaan suurin Suomessa koskaan tehty lasten ruokavalion kartoitus.


 
vieras
En mäkään jaksanu lukee loppuun asti ;), mut kiitosta ja kehua varmaan odotat eli ihan hyvältähän tuo kuulostaa! Mulla ei neljän lapsen kanssa riittäis aika eikä energia alkaa vääntää jotain auringonkukkaleipää (eikä mummokaan asu niin lähellä, et meille leipois!).
JA 1½v imettäminen on jo vähän hmmm...mut ihan sun oma asia ja jos tuon hyväksi ja teidän perheelle sopivaksi koet, niin anna mannä vaan! On toi parempi kun mäkkäri/hese/pizza-linja!

Ihan mielenkiinnosta ja positiivisella asenteella kysyn, että ootteko jo ennen lapsen syntymää syöneet noin terveellisesti ja monipuolisesti? Syöttekö ite ja annatteko lapselle "herkkuja"(jäätelö, letut...)?
 
...
Hallitset ruokaympyrän vaikka proteiinit jäi liian vähälle.. mutta opettele rakas ihminen edes siedettävällä tavalla kirjoittamaan. Montaa oikeasti suomalaista sanaa ei tuosta litanjasta löytynyt..

Vihreet, puuroo, pirtelöö...annat niin dorkan kuvan itsestäsi vaikka varmasti olet ihan fiksu.
 
vieras
Ilmeisesti olette kasvissyöjiä koko perhe?Kyllä lapsen tulisi saada mielestäni enemmän valkuaista ja proteiinia. Lihan ja kalan sijasta sitten ainakin enemmän maitotuotteita ja useammin papuja ja linssejä. Kyllähän tuossa kasviksia varmasti riittävästi on ja viljat ns. hyviä viljoja.
 
Aika vähän proteiineja saa lapsukainen. Muuten kai ihan ok. Itse olen ollut kasvissyöjä monen monta vuotta, nykyään tosin syön kalaakin ja harvoin kanaa, mutta se proteiininsaanti on pienelle lapselle vielä tärkeämpää kuin aikuiselle.
 
Varmasti sie oot perehtyt tuon ruokavalion saloihin, ja osaat tarjota sen puitteissa riittävän ravintorikasta ruokaa lapselle.
Muuta mie en osaa sanoa, kun mie syötän omilleni sekä kalaa että lihaa... ihan vaan siksi, että he saisivat kaiken tarvitsemansa, kun en jaksa alkaa perehtymään mihinkään erikoisempan ruokavalioon, kun se ei ole ns. pakko. (= allergia.)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:
Tähän asti vastanneis ei näytä olevan lakto-ovovege ruokaan perhetyneit. :)
no ei olla perhetyneit mutta onko lapsen pakko olla lakto-ovo-höpö-vege-joku jos vanhemmat ovat? itse tarjoaisin ainakin 2-3 kertaa viikossa kalaa, kananmunia ja lihaa lapselle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti kans:
Miksi noin pieni lapsi ei saa lihaa ja kalaa?
Itseasiassa ei välttämättä tarvitse, lihassa on myös paljon hormooneja yms. haitallista.

Itse olen kasvissyöjä ja mielelläni tulisin teille maistelemaan noita sieni-tofupihvejä :p
Omat lapseni ovat sekasyöjiä koska koin liian haastavaksi suunnitella täysipainoista kasvisruokavaliota. Voivat itse sitten myöhemmin päätyä kasvissyöntiin jos haluavat =)

 

Yhteistyössä