Apua! Asiaa lapsen tapaamisasioista.

  • Viestiketjun aloittaja lähi
  • Ensimmäinen viesti
lähi
Aivan kamala tilanne. Anteeksi jo alkuun sekava kirjoitus.
Olen vain niin ahdistunut ja stressaantunut exän uhkailuista että järki ei enää pelaa oikeinkirjoituksen ja oikeaoppisen kappalejaon suhteen.

Exän kanssa on ollut todella kamalat välit koko syksyn. Toisin sanoen uhkailua, kiristämistä (mm. elareissa) jne.

Sovittiin jo alkusyksystä että lapsi on minun luonani tämän joulun.
Ja koska meidän välit on niin tulehtuneet, niin turvasin lapsen ja minun joulun sillä, että sovimme että joulua edeltävän viikonlopun (20.-22.12) lapsi on myös minulla.
Ex saa halutessaan lapsen uudeksivuodeksi itselleen.

No ongelmat alkoivat kuitenkin kaikesta varmistelusta huolimatta.
Meillä ei ole tapaamissopimusta (aika lastenvalvojalle varattu elareiden maksamisten jättämisten vuoksi, eli ei ole edes elatussopimustakaan)

Ex on kova uhoamaan ja tappelemaan, (toki itsekin tähän olen syyllistynyt) ja nyt vedin viikko sitten stopin koko touhulle ja sanoin, etten halua olla enää missään tekemississä hänen kanssaan. En ole vastannut exän puheluihin ja viesteihin mitä saattaa tulla useita päivässä.
Tästä ex suuttui entisestään ja nyt on täysi sota päällä. Tänään erehdyin soittamaan hänelle ja siinä puhelussa tuli ilmi että ex aikoo tulla hakemaan lapsen minulta väkisin perjantaina joku virkataho apunaan. Se mikä tämäämä "virkataho" on, ei käynyt ilmi puhelumme aikana.
Onko se todellakin mahdollista? Antaako jokin viranomaistaho virka-apua tällaisessa tilanteessa, missä ei ole vahvistettua tapaamissopimusta ja ex vain päätti että hän ottaa lapsen nyt?

Stressaan asiasta ihan hirveästi siksi, että tiedän 100% varmuudella että ex ei palauta lasta jouluksi minulle. Minä näen lapsen ehkä uutena vuotena seuraavan kerran jos/kun exän menojalkaa alkaa vipattamaan tarpeeksi.

Kyse on vähän yli 2-vuotiaasta lapsesta.
Olen kuitenkin tarjonnut exälle tapaamismahdollisuuksia lapseen, mutta aina puhelut päättyvät uhkailuun ja kiristämiseen ja raivoamiseen.
Ex kääntää aina asian niin, että minä pakottaisin ottamaan lapsen luokseen, vaikka yritän turvata lapsen tapaamisoikeutta toiseen vanhempaansa.

Ex siis haluaa määritellä täysin yksin milloin hän ottaa lapsen eikä ota lasta ikinä silloin kun minä ehdotan.

Mitkä ovat tämän tilanteen pahimmat vaihtoehdot?

Soitan huomenna heti aamusta lastenvalvojan neuvontpuhelimeen ja kysyn mitä tässä tilanteessa voin tehdä, mutta olisi hyvä jos joku pystyisi jo nyt vähän vinkkaamaan miten kannattaa toimia.

On taas varmaan uneton yö tulossa.
 
lähiäiti myös
Mun käsityksen mukaan mikään viranomaistaho ei anna virka-apua jos ei ole voimassa olevaa tapaamissopimusta. Ole rauhassa vaan ja soita tosiaankin lastenvalvojalle aamulla. Onko teillä yhteishuoltajuus vai oletko lapsen ainut huoltaja?

Voimia rankkaan tilanteeseen.
 
kfkfkf
Alkuperäinen kirjoittaja lähiäiti myös;29348931:
Mun käsityksen mukaan mikään viranomaistaho ei anna virka-apua jos ei ole voimassa olevaa tapaamissopimusta. Ole rauhassa vaan ja soita tosiaankin lastenvalvojalle aamulla. Onko teillä yhteishuoltajuus vai oletko lapsen ainut huoltaja?

Voimia rankkaan tilanteeseen.
ja mä olen käsittänyt, että vaikka olisikin tapaamissopimus niin ei sitä lasta siltikään voi poliisien kanssa mennä siltä toiselta hakemaan. Menee pitkä aika ennenkuin lapsen saa takaisin luokseen jos toinen päättää olla palauttamatta. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
lähi
Meillä on yhteishuoltajuus mutta tiedän että se ei exän kanssa tule toimimaan.

Kyselen lastenvalvojatapaamisella että mitkä on minun mahdollisuuteni saada yksinhuoltajuus.
En yritä yksinhuoltajuudella estää lapsen ja isän tapaamisia vaan ainoastaan turvata sujuva tulevaisuus ilman riitoja ja tappeluja joka ikisestä asiasta.

Tiedän että jos en nyt anna viikonlopuksi lasta isälleen, isä kääntää tämän(kin) asian minua vastaan lastenvalvojatapaamisessa :(
 
kfkfkf
Alkuperäinen kirjoittaja lähi;29348973:
Meillä on yhteishuoltajuus mutta tiedän että se ei exän kanssa tule toimimaan.

Kyselen lastenvalvojatapaamisella että mitkä on minun mahdollisuuteni saada yksinhuoltajuus.
En yritä yksinhuoltajuudella estää lapsen ja isän tapaamisia vaan ainoastaan turvata sujuva tulevaisuus ilman riitoja ja tappeluja joka ikisestä asiasta.

Tiedän että jos en nyt anna viikonlopuksi lasta isälleen, isä kääntää tämän(kin) asian minua vastaan lastenvalvojatapaamisessa :(

Selitä asia huomenna niin ovat tietoisia siellä siitä sitten. Me on joulut tehty aina niin, että 24.12 on minun luona ja 25pvä isän luona ja yleensä uuteenvuoteen saakka sitten siellä :)

Kannattaa ehdottomasti mahdollisimman nopsaan sopia asiat siellä lastenvalvojan luona, varsinkin jos on noin tulehtuneet välit.
 
lähi
Mites sitten sellainen tilanne, kun isällä ei ole asuntoa itsellään?

Isä on siis kirjoilla omalla äidillään pienessä kolmiossa mutta majailee kaverinsa kämpässä (kyllä luit aivan oikein, 3-kymppinen mies toimii näin).

Voisiko tästä olla etua lapsen ja minun joulua ajatellen, ettei isä voi hakea väkisin lasta näin lyhyellä varoitusajalla kun hänellä ei ole edes asuntoa itsellään?
 
kfkfkf
Alkuperäinen kirjoittaja lähi;29349004:
Mites sitten sellainen tilanne, kun isällä ei ole asuntoa itsellään?

Isä on siis kirjoilla omalla äidillään pienessä kolmiossa mutta majailee kaverinsa kämpässä (kyllä luit aivan oikein, 3-kymppinen mies toimii näin).

Voisiko tästä olla etua lapsen ja minun joulua ajatellen, ettei isä voi hakea väkisin lasta näin lyhyellä varoitusajalla kun hänellä ei ole edes asuntoa itsellään?
Jos ei mitään sopimusta ole, niin käsittääkseni isä ei edes lasta voi hakea "väkisin".
Eikä kyllä mielestäni silloinkaan voi väkisin hakea, vaikka se sopimus olisikin. Koitan justiinsa samalla googlettaa asiaa :)
Tapaamissopimuksen rikkominen tms...
 
  • Tykkää
Reactions: Saspa
lähi äiti täälläkin ja hyvin olen samassa tilanteessa sillä erotuksella että meillä on tapaamis sopimus lv:n vahvistamana.

ensiksikin miehesi kuullostaa olevan narsistinen. JOS mahdollista niin lähde lapsen kanssa kyläilemään tuoksi ajankohdaksi kun exäsi uhkasi tulla "virka-avun" kanssa. siitä ei varmasti ole takeita etteikö tulisi hakemaan väkisin.
toiseksi: jos lapsi on sinun luona kirjoilla eli posti osoite sama sinun kanssa niin SINÄ olet lapsen lähiäiti ja sinä saat päättä annatko vai et. ja mielestäni sinulla on kirjoituksesi perusteella oikeasti pelko päällä joten en sinuna antaisi koska palautuksesta tuskin on taetta kun hän kerran nyt noin uhoaa. pelotellakseen ehkä?
kolmanneksi, soita ehdottomasti sinne neuvonta palveluun. kaikesta jää merkintä sos.toimen paperihin jatkoa ajatellen. lisäksi tässä yhteydessä neuvoisin että käy kaikki keskustelut teksti viestitse tai sähköpostitse jotta sinulla on kaikki mustaa valkoisella ja että hän ei voi kaataa kaikkea sinun niskaansa.
Pahimmista vaihto edoista en osaa sanoa mutta oletko ajatellut valvottuja tapaamisia lapsen ja isän välillä tai valvottuja vaihtoja kun lapsi menee isälleen ja tulee isältään, tapaamisia ei voi kieltää ja mielestäni olet hyvin ajatellutkinn että haluat ajatella lapsen etua tässä että hän saisi tavata toista vanhempaansa myös.

muistuttaisin tässä vaiheessa että mieti aina lapsen etua. ja en todellakaan väitä ettet ajattelisi mutta niin saat oikean ratkaisun asioille =) ja jos yhtään lohduttaa niin et varmasti ole yksin :hug:

Ole vahva lapsesi ja itsesi vuoksi eläkä antaudu eksäsi mielenoikuille! voimia tulevaan ja tähän hetkeen =)
 
  • Tykkää
Reactions: Pinki
kfkfkf
Ja alkuun voi vaihdot tehdä vaikka päiväkodissa, isä hakee perjantaina sieltä ja tuo su illalla takaisin tai vie ma aamulla hoitoon. Joissain tapauksissa tämä helpottaa vanhempien välejä, kun ei tarvitse nähdä toista monta kertaa viikossa. Lapsen asiat voi hoitaa puhelimitsekkin...
 
  • Tykkää
Reactions: Saspa
Lähi
Kiitos kaikille vinkeistä, neuvoista ja tsempeistä!

Itse en googlettamallakaan löytänyt neuvoja tällaiseen tilanteeseen ja sitä tietoa että voiko ex tulla virka-avun kanssa hakemaan lapsen pois.

Huomenna varmaan saan jotain apua lastenvalvojalta :)

Nyt poistun kanavalta lapsen viereen nukkumaan ja yritän olla stressaamatta enää enempää.
 
ei onnistu
Jos teillä ei ole sopimusta, niin et myöskään sitä voi rikkoa, eli ei virka-apua tuollaiseen saa. Et ole kaapannut lasta, hänhän on kotonaan. Tokihan exäsi silti saattaa tulla uhoamaan.
 
lähi myös
Toivottavasti saat selvyyttä asiaan aamun myötä lastenvalvojalta.

Neuvon kans säilyttämään KAIKKI viestit yms miten ikinä exä on sua lähestynytkään, jotta tarpeen vaatiessa voit näyttää uhkailut toteen. Sitä paitsi jos olette sopineet jo aiemmin että joulun ja joulua edeltävän viikonlopun lapsi viettää kotonaan, niin suullinen sopimus on myös sopimus, eikä exällä ole perusteita lasta itselleen vaatia. Asuntoasia on myös sellanen josta lv:lle kannattaa mainita, noin pieni lapsi tarvitsee asianmukaiset olosuhteet, eikä mitään kaverien kämppiä.

Hienoa, että jaksat ajatella lspsen etua ja turvata lapsen oikeutta tavata isäänsä, ja toki isälläkin on siihen oikeus, mut isällä on myös vanhempana velvollisuus huolehtia lapsen parhaasta jota hän ei tällä hetkellä selvästikään käytöksellään tee.

Miten isä muuten huolehtii lapsesta? Käyttääkö päihteitä? Lähteekö lapsi mielellään isän luo?

Tsemppiä päivääsi :)
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
vierass
Tässä taas oiva esimerkki VANHEMPIEN välisestä riidasta.

Kysymys; koska stressaat aiheesta että joutuisit lapsen antamaan isälle niin onko isä kykenemätön huolehtimaan lapsesta vai onko kysymyksessä vaan se että SINÄ haluat olla lapsen kanssa joulun?

Mikä on lapsen paras?
 
"Shh"
Mitä isä uhkailee? Hakevansa lapsen? Ettei palauta? Jotain muuta? Säilytä kaikki viestit ja sovi kaikki viesteillä. Ja äkkiä aika valvojalle!

Sinuna suurin murhe ei kai pitäisi olla se et isä vie lapsen jouluksi vaan muuten kuulostaa pelottavalta tuollainen uhkailu. Älä ole yksin sillon kun uhoaa tulevansa vaan ota joku joka luoksesi.
 
"vieras."
Niin, näissä aina esitetään vaan toinen puoli. Toisaalta aloittaja myönsi, että hänkin on uhonnut ja tapellut, eikä isä ilmeisesti ole millään oikeasti pahalla (väkivallalla tms.) asialla uhkaillut. Koska isä on saanut viimeksi lasta tavata, olisiko tulevana viikonloppuna hänen "vuoronsa"?

Jos vanhempien välit olisi kunnossa, olisi kaikkien kannalta ihanteellista, että lapsi saisi nyt joulua edeltävän viikonlopun viettää toisen vanhempansa kanssa ja joulun toisen. Joka tapauksessa yleensä joulut vietetään vuorotellen vanhempien luona, joten ensi vuona on sitten miehen vuoro. Järkevintä olisi muistuttaa miestä tästä, ehkä miehellä on silloin jo asuntoasiatkin paremmalla mallilla. Silloin mies voisi hyvillä mielin palauttaa lapsen sunnuntaina. Mutta todennäköisesti tässä tapauksessa äiti kyllä suunnittelee viettävänsä kaikki joulut lapsen kanssa...

Jos mies on oikeasti kelvoton huolehtemaan lapsesta, eli vaikka päihteiden väärinkäyttäjä tai lasta kohtaan väkivaltainen, ymmärtäisin huolen. Mutta aloituksesta ei tullut esiin kuin vanhempien tulehtuneet välit ja isän (ehkäpä hyvinkin oikeutetut) vaatimukset nähdä lastaan. Asuntoasia taas, saiko aloittaja jäädä yhteiseen kotiin ja miehen piti lähteä pois? Jos näin, niin eipä paljon parane tuosta asiasta miestä syytellä, jos ei halua entisestään katkeruutta ja kaunaa lisätä.

Aiemmin ehdotettu lapsen luovuttaminen päiväkodin kautta ei muuten ole missään tapauksessa lapsen edun mukaista. Ihan lastenpsykiatrien mukaan. Kädestä käteen pitäisi pienet lapset luovuttaa, jotta lapsi voi koko ajan kokea, että edes toinen vanhempi on hänen turvanaan.
 
lähi
Soitto lastenvalvojalle toi selvyyttä tilanteeseen.

Kehoitti ottamaan yhteyttä poliisiin exän uhkailujen johdosta. Jo uhkailu on yksistään peruste olla luovuttamatta lasta exälle. Exän pitää rauhoittua.

En kiellä exää tapaamasta lastaan ja olen (aiemmin) toivottanutkin exän tervetulleeksi tapaamaan lastaan esim. jouluaattona jos siitä olisi hänelle iloa ja jos hän haluaa lapsensa tuona juhlapyhänä tavata. Ex kieltäytyi tästä kunniasta.

Olemme jo syksyllä sopineet että lapsi viettää tämän joulun kotonaan ja tämän sopimuksen mukaisesti olen tehnyt myös joulusuunnitelmat. Ei ole (edes) lapsen etu lähteä muuttelemaan näitä suunnitelmia ja mennä exän mukana "sinne jonnekin".
Tulevaisuuden asiat ratkaistaan lastenvalvojan luona ja jos siellä ei päästä yhteisymmärrykseen, niin oikeuden kautta.

En olisi nähnyt mitään ongelmaa tämänkään viikonlopun suhteen jos ex ei olisi lähtenyt uhkailulinjalle.
Olen tarjonnut lasta myös arkisin exälle, mutta ex näistä kieltäytyy.
Tarjosin lasta jopa viime viikonloppuna exälle (jotta näkisi lastaan useammin eikä tule joulun myötä liian pitkää taukoa), mutta tämäkin viikonloppu peruuntui koska exällä oli hauskempaa tekemistä tiedossa.

Olen koko syksyn yrittänyt pitää meidän välit edes jotenkuten kunnossa, mutta rehellisesti sanottuna se on aivan mahdotonta.
Nyt tuli se viimeinen pisara näiden uhkailujen myötä ja me teemme lastenvalvojalla tarkat sopimukset joita noudatamme. Minä en jaksa näitä aivan kamalia tappeluita (enkä halua altistaa lasta exän uhkailuiden kuulemiselle hakemistilanteessa).

Tiedän että isä haluaisi nähdä lastaan silloin tällöin, mutta tällainen uhkailu (ja elareilla kiristäminen) ei ole todellakaan sen lapsenkaan etu.
 
kfkfkf
Hyvä juttu että selvisi. Kurjia nuo tilanteet joissa ollaan noin huonoissa väleissä. Teillä erosta ilmeisesti kuitenkin suht vähän aikaa..? Eiköhän ne välitkin siitä parannu ajan myötä

:hug:
 

Yhteistyössä