Apua askarruttavaan asiaan. Ihmisen hautaaminen kasvot itään päin?

  • Viestiketjun aloittaja "sommarcat"
  • Ensimmäinen viesti
"sommarcat"
Olin hautajaisissa ja pappi sanoi, että ihminen haudataan aina kasvot itäänpäin. Eli silloin päälaki olisi kohti länttä ja varpaat kohti itää. Näin kasvot olisivat itäänpäin. Hautajaiskuvia katsellessani kuitenkin päälaki näyttää itään ja kasvot länteen. Juteltuani asiasta erään sukulaisen kanssa, kertoi hän, että ihminen haudataan aina pää sinne missä kivi on.
Näissäkin hautajaisissa pää on siellä, minne kivi tulee. MUTTA miksi ihmeessä pappi kertoi tälläisen asian, kun ei se tässä tilanteessa ollutkaan niin?
Netistä tutkin asiaa, mutta en nyt saanut selkoa asiaan. Mikä on teidän käsityksenne asiasta?
 
"sommarcat"
Kyllä puhumme maantieteellisesti idästä ja lännestä. Kuvittele itsesi makuuasentoon. Näet varpaidesi suuntaan. Silloin varpaat pitää olla idässä, jotta näet itään.
 
[QUOTE="sommarcat";30038640]Sanotaanko näin, että vainaja "näkisi". Jos pää on itäänpäin, niin silloin ei näe. Jos varpaat on itään, niin silloin näkee.[/QUOTE]

Siis eikö vainaja ole arkussa selällään, ja samoin kai arkku lasketaan maahan samassa kulmassa; ei sivuttain, ei ylösalaisin.
 
dccg
[QUOTE="sommarcat";30038614]...miksi ihmeessä pappi kertoi tälläisen asian, kun ei se tässä tilanteessa ollutkaan niin?[/QUOTE]

Missä tilanteessa? Tuo miksi joku niin kertoi on kai asia jota kannattaa kysyä häneltä, asianomaiselta papilta itseltään.

Hautajaisissa joissa itse ole ollut vainaja on haudattu päälaki kiveen päin, ilman suunnalla ei ole ollut mitään merkitystä.
 
[QUOTE="sommarcat";30038650]Kyllä puhumme maantieteellisesti idästä ja lännestä. Kuvittele itsesi makuuasentoon. Näet varpaidesi suuntaan. Silloin varpaat pitää olla idässä, jotta näet itään.[/QUOTE]

Siis puhummeko nyt siitä, että asetellaanko vainahan pää ja jalkaterät oikealle vai vasemmalle?
 
säpäle harmaana
En minäkään ensin ymmärtänyt, mutta pitää varmaan ajatella niin, että pää on vähän kohollaan. Mutta kuulostaa kyllä oudolta, koska eihän hautausmaillakaan kaikki haudat ole samansuuntaisia.
 
No jos Lemin seurakunnassa on moinen tapa niin selvä. Tosin jos arkku lasketaan "väärälle" puolelle, niin silloinhan vainaja katsoo länteen. Mutta melkoista huuhaata, ei ole todellakaan mikään yleinen tapa. Kyllä minun näkemäni vainajat ovat olleet niin kankeita, ettei jalkateriä ole edes voinut käännellä siinä vaiheessa kun ruumis arkkuun laitetaan.
 
[QUOTE="sommarcat";30038665]Lemin seurakunta tuossa yksi linkki[/QUOTE]

Tuon mukaan siis se vainaja voidaan haudata myös niin että pää on käytävän puolella ja jalat kohti hautakiveä.
Eli hautausmaalla kaikki vainajat on samassa suunnassa, vaikka hautakivet olisi vaikka vastakkain.
 
"sommarcat"
Kyllä vainaja on arkussa selällään. Kyse on nyt siitä, että papin puheiden mukaan vainaja tulisi haudata niin, että pää on lännessä ja jalat idässä. Mutta kuitenkin vainaja on haudattu toisinpäin. Ja tottakai asiaa tulee kysyä papilta itseltään, mutta ennenkuin kysyn, niin halusin kysyä täältä ensin.
 
"sommarcat"
Echo osui sinne mitä tässä hainkin. Papin puheiden mukaan tässä hautaustapauksessa olisi jalat olleet kohti kiveä. Kuitenkin kaikissa hautajaisissa missä olen ollut, niin pää on kiven kohdalla. Niin ja siis nytkin pää tuli kiven kohdalla. Jäin vain näitä sanoja miettimään, että tuliko arkku nyt laskettua väärin päin?
 
Olen itsekin kuullut tuosta että vainaja pitäisi laskea hautaan kasvot itään päin.
Hiukan googletin. Mitään muuta vastausta en vielä löytänyt kuin sen että paratiisin uskotaan olevan idässä ja sieltä koittaisi myös ylösnousemus.
 
Sinänsä taas käsittämätöntä luterilaista symboliikkaa jonka juuret ei ole Raamatussa ainakaan ja jolla ei ole mitään merkitystä. Idässähän on ryssä kaiken lisäksi.
No, en halua katsella kyllä Mekkaankaan päin sit kun on mun hautajaiset. :D
 
efsd
Mielestäni kasvot osoittavat yleensä kohti taivasta, kun vainaja on selällään. Mikäli haluaa, että kasvot osoittavat kohti itää, niin päätä voi vaan kääntää oikealle/vasemmalle riippuen siitä missä suunnassa itä on. Siis en edes tajua, että menin vastaamaan tähän ketjuun... :D
 

Yhteistyössä