Apua: Jalat edellä????

  • Viestiketjun aloittaja Apua
  • Ensimmäinen viesti
Apua
Miten se onnistuu, onko se paljonkin kipeämpi kuin pää edellä. Asun ulkomailla ja sen lisäksi että sairaala ja käytäntö on outo niin vielä uhkaa ensimmäinen syntyä väärin päin. Nyt on aika röntgeniin ja ultraan, mittaavat mahtuuko se sit syntymään jalat edellä jos ei käänny viime hetkellä... :attn: Onko muil kokemuksia tai sit siittä että se kääntyiski ihan lopus ja tilanne normalisoituis??? Uhkasivat keisarinleikkauksella eilen ''neuvolassa''...??????
 
meidän esikoinen oli perätilassa ja ulkokäännöstä yritettiin turhaan ja sektioaika varattiin. Lapsi kääntyi itse raskausviikon 38 lopussa pää alaspäin. Sektio sitten peruttiin. Perätilassa eli pylly edellä olevan vauvan synnyttämisessä ainakin Suomessa äidillä on suuresti sananvaltaa, ainakin Jyväskylässä sanottiin että jos äiti sanoo että sektio, niin sitten se on sektio (siis jos lapsi on nurinkurin). Lisäksi isokokoisten lasten (yli 3,5 kg) eivät ainakaan lähde edes yrittämään siis Jyväskylässä sanottiin näin mutta täällä Pietarsaaressa on tuttu synnyttänyt lähes 4,5 kiloisen lapsen perätilasta alateitä.. riskit on tutkimusten mukaan kovemmat perätilavauvan alatiesynnytyksessä kuin sektiossa.
Jyväskylässä äitipolin kätilö jutteli että joskus vauva on kääntynyt oikeinpäin matkalla leikkaussaliinkin ja sitten on käännytty takaisin. kaikki on siis mahdollista.
 
satakieli
Mä synnyttänyt kaksi lastani (eka normaalisti) perätilassa. Sain itse valita ekan kohdalla leikataanko vai ei. Veitseä peläten valitsin alatiesynnytyksen ja katunut en ole. Helppo synnytys, kesto 44 min., lapsella kokoa reilu 3,7kg. Seuraavan synnytyksen kohdalla ei vaihtoehtoja oikeastaan edes annettu, koska edellinen perätila oli sujunut hyvin. Se kesti sitten reilu kaksi ja puoli tuntia ja lapsi oli reilut 3,6kg. Mä voin suositella alatiesynnytystä vaikka lapsi olisi tulossa perätilassa (siis peppu ensin, jalkatarjonta kyllä leikataan). Sitä paitsi mun perätilasynnytyksiä valvottiin paljon paremmin kuin ensimmäistäni joka tuli pääedeltä. Lääkäreitä oli välillä useampikin paikalla. Tosin osa varmaan vain uteliaisuuttaan. Toivuin synnytyksistä tosi nopeasti, toisin olisi ollut jos oltaisiin leikattu. Mutta kukin tavallaan.
 
Kiitos avusta
Voi olla että se kätilö tarkoittaa takapuoli edellä synnytystä... mutta jaloista se mainitsi vaan.. tietysti eri kielellä asioidessa voi pientlä väärinkäsitystä synytyä. Nyt oon kuitenkin menossa ultraan ja röntgeniin, itse haluan synnyttää normaalisti alakautta jos saan mahdollisuuden. Säikähdin vaan kun se kätilö niin monta kertaa painotti mitä nyt tehdään ja näytti/kuulosti niin huolestuneelta. Ei muuta kuin alakautta yrittämään... :D
 
Onhan noita
Kyllä jalatkin edellä vauvoja tehdään, yleensä on vaan kaikissa perätilasynnytyksissä enempi henkilökuntaa paikalla. Tampere on paikka jossa tehdään paljon perätilasynnytyksiä alakautta, pääkaupunkiseudulla taas herkemmin leikataan. Kokenut lääkäri ja kätilö sekä leikkausvalmius tekevät kyllä hommasta ihan turvallista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.04.2006 klo 18:21 Onhan noita kirjoitti:
Kyllä jalatkin edellä vauvoja tehdään, yleensä on vaan kaikissa perätilasynnytyksissä enempi henkilökuntaa paikalla. Tampere on paikka jossa tehdään paljon perätilasynnytyksiä alakautta, pääkaupunkiseudulla taas herkemmin leikataan. Kokenut lääkäri ja kätilö sekä leikkausvalmius tekevät kyllä hommasta ihan turvallista.
Jalat edellä ei kyllä vauva synny. Tarjonta voi olla pakaratarjonta tai pakara-jalkatarjonta, mutta jalkatarjonnassa tarjoutuvaosa ei pääse painamaan kohdunsuuta auki.
 
silkkisiipi harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2006 klo 08:20 barbamamma kirjoitti:
Jalat edelläkin syntyy ja hyvin syntyy =) Olen todiste siitä. Minä synnyin jalat edellä 70-luvulla, joten eiköhän 2000-luvullakin se ihan hyvin mene ;)
Siis jos lääkäri ultrassa huomaa, että vauva on tulossa jalat edellä, niin kyllä ihan varmasti leikkaus on ainoa tapa synnyttää!!! Sieltä voi nimittäin jalkojen kanssa/välistä tulla myös napanuora ulos. Jos napanuora puristuu sinne jalkojen ja kohdunsuun väliin, niin vauva voi tosi huonosti!!
 
barbamamma
Siis jos lääkäri ultrassa huomaa, että vauva on tulossa jalat edellä, niin kyllä ihan varmasti leikkaus on ainoa tapa synnyttää!!! Sieltä voi nimittäin jalkojen kanssa/välistä tulla myös napanuora ulos. Jos napanuora puristuu sinne jalkojen ja kohdunsuun väliin, niin vauva voi tosi huonosti!!
[/quote]

Totta, että nykyään suositaan sektiota, mutta halusin lähinä sanoa, että jalat edellä synnytys ei tarkoita "kuoleman tuomiota". Kyllä äitinikin synnytyskokemus oli aika rankka, vaikka 10 pisteen vauva olinkin.
 
Onhan noita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2006 klo 09:12 silkkisiipi harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2006 klo 08:20 barbamamma kirjoitti:
Jalat edelläkin syntyy ja hyvin syntyy =) Olen todiste siitä. Minä synnyin jalat edellä 70-luvulla, joten eiköhän 2000-luvullakin se ihan hyvin mene ;)
Siis jos lääkäri ultrassa huomaa, että vauva on tulossa jalat edellä, niin kyllä ihan varmasti leikkaus on ainoa tapa synnyttää!!! Sieltä voi nimittäin jalkojen kanssa/välistä tulla myös napanuora ulos. Jos napanuora puristuu sinne jalkojen ja kohdunsuun väliin, niin vauva voi tosi huonosti!!
Turha väitellä, just syntyi kuukausi sitten veljen tyttö jalat edellä...... =)
 
mulle selvisi tänään että vauva perätilassa. viikkoja 36+3. onko kellään tiedossa mitään kotikonsteja, esim. voimistelu- ja venyttelyasentoja jotka voisi auttaa vauvaa kääntymään?? jotenkin etoo ajatus vauvan kääntämisestä käsipelillä mahan päältä!!
 
Pt myös
Itselläni myös pt ja rv 35+1. Olen kuullut, että voi koittaa nukkua pelkästään toisella kyljellä. Toinen konsti voisi koittaa olla kontillaan, jolloin vauvalla enemmän tilaa kääntyä. Itse olen nyt nukkunut 4 yötä vasemmalla kyljellä ja ainakin eilen vielä pt:ssä. Tuota konttaamista vielä pitää testata...
 
nirppurotta harmaana
Mä luin jostain näistä neuvolasta saaduista kirjasista, että perätilavauva ja tietty kasvo- ja raivotarjonnassa olevat vauvat synnytetään alakautta mutta kaikki muut tarjonnat pitäisi leikata...Aika hurjalta kuulostaa, jos alakautta joudut synnyttämään.
 
Miljukka
Meidän pikkuneitimme kääntyi päivää ennen laskettua aikaa perätilaan ja lääkäri yritti käännöstä, mutta ei saatu vauvaa kääntymään.
Lääkäri kysyi minun omaa mielipidettäni synnytyksen suhteen. Tottakai kyselin lääkäriltä alatiesynnytyksen riskeistä jne.

Lääkäri itse oli sitä mieltä, että sektio olisi ainut vaihtoehto minun tapauksessani. Myöskin sen vuoksi, koska olin ensisynnyttäjä. Alatiesynnytys perätilassa on lapselle rankempi synnytys kuin tulla raivotarjonnassa ja onhan se äidillekin toisenlainen kokemus.

Monesti yritetään synnyttää perätilassa ja sitten joudutaankin tekemään sektio, kun huomataan, että lapsen vointi heikkenee tms.

Kun itse jouduin päättämään synnytystavasta, ajattelin ilman muuta lapseni parasta ja sen takia valitsin sektion. Enkä ole kyllä katunut päätöstä.
Mutta me kaikki äidit ja vauvat olemme omia yksilöitä ja jokainen synnytys on omanlaisensa joten vaikea mennä analysoimaan mikä kenenkin kohdalla on paras ratkaisu.
 
Olin ensisynnyttäjä, kaksosraskaus ja B oli poikittain pt:ssa. Lantio kuvattiin ja sain luvan alatiesynnytykseen. B-vauva syntyi sitten jalat edellä. A oli onneksi raivannut tietä ;) ... Supistuksia ei vaan enää tullut eli aika punnertaminen siinä kyllä oli...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2006 klo 12:33 napiaiset kirjoitti:
Olin ensisynnyttäjä, kaksosraskaus ja B oli poikittain pt:ssa. Lantio kuvattiin ja sain luvan alatiesynnytykseen. B-vauva syntyi sitten jalat edellä. A oli onneksi raivannut tietä ;) ... Supistuksia ei vaan enää tullut eli aika punnertaminen siinä kyllä oli...
Siis syntyikö B vauva perätilassa vai jalat edellä. Nehän ovat kaksi eri asiaa. Perätilassa vauva syntyy pylly edellä ja jalkatasjonnassa jos vauva on, niin aina kyllä silloin pitäis tehdä sektio
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2006 klo 12:33 napiaiset kirjoitti:
Olin ensisynnyttäjä, kaksosraskaus ja B oli poikittain pt:ssa. Lantio kuvattiin ja sain luvan alatiesynnytykseen. B-vauva syntyi sitten jalat edellä. A oli onneksi raivannut tietä ;) ... Supistuksia ei vaan enää tullut eli aika punnertaminen siinä kyllä oli...
Oletko jotenkin lukutaidoton? B OLI poikittain pt:ssa ja SYNTYI jalat edellä.
 
Mulla tyttö oli poikittain masussa, ja jalkatarjonta. Ja mitään muita vaihtoehtoja EI ole kuin sektio. Sanoivat, että jos olisi perätila, alatie synnytys olisi mahdollista mutta EI jalkatarjonnassa.
 
No kai niitä yllätyksiä aina voi tulla, että onkin tulossa yhtäkkiä jalat edellä (siis että on ollut pt.ssä esim. aiemmin ultrassa...) MUTTA ihan tavallinenkin perätilasynnytys ON aina RISKISYNNYTYS! Siitä on aiva turhaa kiistellä.

Ihanaa ja onnea kaikille niille, joiden pt.synnytys on sujunut hyvin. Suhteessa norm. synnytyksiin niissä tapahtuu kuitenkin paljon enemmän komplikaatioita, äkillisiä sydänäänten laskuja, ponnistaminen on yleensä paljon rankempaa, koska äidin on omin voimin työnnettävä lapsi lähes kaulaa myöden ulos, ennenkuin kätilö voi auttaa...muutoin vauva saattaa esim. levittää kätensä synnytyskanavassa ja se on sitten melko hirveää touhua...Vauvan pää saattaa alkaa jumittaa, ja muu vauva onkin jo ulkona. Siinä ei paljoa enää sektoida :( Myöskin tuo ajatus, että homma hoituu sektiovalmiudessa, niin kyllä siinä tilanteessa jos jotain yllättävää sattuu, voi ihan muutama minuuttikin olla ratkaisevan pitkä. Lisäksi perätiloja syntyy alakautta prosentuaalisesti nykyään niin vähän, ettei synnärihenkilökunnalla ole useimmissakaan sairaaloissa kunnon rutiinia niiden hoitamiseen.

Mutta mutta...Jokainen toki tekee omat valintansa, ja kuten edellä muutama esimerkki kertoo, voi kaikki mennä hyvinkin. Minun tuttavapiirissäni ei vain kahdessa tapauksessa ole käynyt niin onnellisesti..
 
Aloittaja Apua
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2006 klo 20:24 Apua kirjoitti:
Miten se onnistuu, onko se paljonkin kipeämpi kuin pää edellä. Asun ulkomailla ja sen lisäksi että sairaala ja käytäntö on outo niin vielä uhkaa ensimmäinen syntyä väärin päin. Nyt on aika röntgeniin ja ultraan, mittaavat mahtuuko se sit syntymään jalat edellä jos ei käänny viime hetkellä... :attn: Onko muil kokemuksia tai sit siittä että se kääntyiski ihan lopus ja tilanne normalisoituis??? Uhkasivat keisarinleikkauksella eilen ''neuvolassa''...??????
KIITOS kaikista asiallisista vastauksista. Nyt vaan odotttelen mitä tapahtuu...

41viikko menos ja sama tilanne jatkuu...perätila mutta jalat on nousseet ylemmäs. Jos ei ala itsekseen tulla niin kohta menee automaattisesti leikkaukseen, eivät kuulema käynnistä perätilassa. Olisin valmis yrittämään vaan pelotttaa ne napanuorajutut, jos se hirttäytyy/litistyy jotenkin sen kanssa... Mut en haluais ensimmäiselle heti leikkausta. No, toivotaan parasta! Viel kerran KIITOS!! :wave:
 

Yhteistyössä