apua, kaksoset tulossa, mitä tehdä!?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Itse tiedän useita perheitä joilla on viisi lasta, eikä edes monikko lapsia, vaan kaikki eri-ikäisiä ja hyvin pärjäävät. Yhdellä tutulla on vuokralla kerrostalo kolmio ja hyvin näyttää sinne kahen makuuhuoneen kämppään mahtuvan viiden lapsen kanssa.
 
vierailija
ehkä se reakkaus tuleekin juuri siinä että rakastan jo olemassa olevia lapsiani niin paljon että haluan tarjota heille keiken parhaimman mahdollisen ja jos lapsia kohta 2 lisää on totta että kaikki kärsii!! nykyiset lapset joutuvat luopumaan paljosta, tulevat lapset, heille ei pystytä tarjoamaan mitä haluaisi ja isä ja äiti hermot riekaleina tilan ahtaudessa ja kellään ei ole omaa paikkaa missä olla rauhassa..niin että näin!
Ymmärrän kyllä, että olet paniikissa, mutta älä sysää vastuuta abortista/lasten pitämisestä jo olemassa oleville lapsillesi. Päätös on sinun ja miehesi.

4 lasta ei nyt ole oikeasti niin iso juttu kuin mielessäsi kuvittelet. Itse olen 5-lapsisesta perheestä ja tunnen monta kenellä on 4 tai useampi lapsi. Ei olla vl ja ihan etelässä asutaan. Lasten myötä (oli niitä sitten 1 tai 4) joutuu luopumaan jostain, mutta tilalle saa muuta mukavaa. En kyllä ymmärrä, että ensin tarkoituksella tehdään lapsi ja sitten ei halutakaan kun talo ja tavarat on niin tärkeitä. On kyllä ehkä surkein syy tehdä keskeytys.
 
vierailija
NIIn siinäpä se jo tuli.. eli meillä kaksi lasta jo ennestään 5 ja 3 vuotiaat ja nyt olen raskaana ja ultrassa paljastui järkytykseksemme kaksoset. kolme lasta oli se meidän ehdoton maksimi lapsimäärässä ja nyt tätä ei pysty hyväksymään. oma jaksaminen pelottaa ja taloudellinen selviäminen tulevaisuudessa eniten...kolmella lapsella olisimme mahtuneet tähän taloomme juuri ja juuri mutta nyt jos lapsia tulee neljä tila loppuu kyllä kesken. makkareita nyt kolme..muutto ei tule kysymykseen, tämä minun kotitaloni jonka olemme ostaneet ja rakas meille.

lisäksi olen törmännyt hassuun ilmiöön että ne joilla on jo kolme lasta tekevät vielä neljännen heitä kauhistellaan ja päivitellään ja he joille tuleekin tahtomattaan kaksoset ja saavat näin sen neljä lasta heitä ollaan heti onnittelemassa. miksi ihmeessä, onko jotenkin hyväksytympää saada useampi lapsi jotenkin näin vahingossa kuin ihan suunnitellusti..?


no kuitenkin tämä on nyt meille niin suuri juttu että iloa tässä ei mukana enää ole vaan kauhua ja pelkoa ja mietimme ihan tosissamme keskeytystä..vielä 3 viikkoa aikaa päättää mitä teemme mutta nyt juuri tuntuu että se olisi järkevin vaihtoehto ja meidän lapset olisi sitten tehty, kaksi saa riittää...muita saman kokeneita?
 
vierailija
Ootsä tosissas????

On sulla jumalauta suuret murheet.
Se sanonta että lapset valitsee äitinsä ei toivottavasti pidä paikkaansa koska sä oot aika itsekäs eukko.
Ite sain keskenmeno 2kk sit ja olis ollu kaksoisraskaus.. ja sä kehtaat voivotella kuinka SUN elämäs on pilalla.
Kokeile selibaattia, ehkä se on ainoa mikä sulle sopii.
 
vierailija
mutta saanko kysyä että miksi näitä monikkoraskauksia puhutaan ilolla ja siunauksena mutta jos mulla ois vaikka kolme lasta jo ja neljäs tulossa niin kauhulla kannustettaisiin aborttiin? mikä ero tässä on? eikö lapsi olekaan aina lahja ja siunaus?
En ymmärrä mistä oot saanu päähäs, että noin olisi? Mulla itsellä on viisi sisarusta siskolla kuusi muksua... Mulla on itsellä minimi lapsiluku neljä. Ja tosiaan. En ole sen takia ikinä tahtonut asettaa mitään ehdotonta maksimirajaa, koska tällaisia tilanteita voi tulla. Ne vaan kuuluu elämään.. Itse ensinnäkin jotenkin ajattelisin, että varsinkin isompana kaksosten kanssa voi olla jopa helpompaa, kuin että on kaksi eri ikäistä sisarusta. Alku on toki rankkaa, mutta en kokisi, että se toinen masukki millään tapaa teidän elämää tulisi kaatamaan. :)
 
vierailija
  • Voi hyvä luoja. Mä olen toinen kaksosista, meidän perheen nuorin. Meitä lapsia on kuusi, ollaan aikanamme asuttu rivitaloasunnossa, jossa oli kolme makuuhuonetta. Laskekaa itse montako oli yhdessä huoneessa. Multa ei ole ikipäivänä puuttunut mitään, päinvastoin. En vois parempaa ajatella kuin kaksoissisko, jonka kanssa olen saanut elää ja kasvaa aikuiseksi. Miettikää mikä rikkaus! Oon ikuisesti kiitollinen mun vanhemmille että ovat jaksaneet meidät kaikki kasvattaa ja elättää, sama kuinka ahtaasti ollaan aikanamme asuttu. Sitä tilaa kyllä löytyy, jos haluaa. Aikaa löytyy jos haluaa ja jos ihan tosissaan ajattelee niin aika pikkumaista laittaa talo lasten edelle. Huhheijjaa.
 
vierailija
voi herranjestas!! kun minähän juuri sanoin että taloudelliset syyt tässä mukana myös ja meillä ei todellakaan ole varaa alkaa tehdä jotain 40 000 tuhannen euron laajennuksia!!! kaikki ei oo rikkaita valitettavasti!
Siis mitä vittua mie just luin? Mulla on neljä pienempää sisarusta, lapsuudenkodissa oli kolme makkaria, äiti ratkasi asian laittamalla oman makkarinsa olkkariin joka oli tosi tilava, välissä siellä oli munki huone. Oletko sinä ihan helvetin käpyaivo? Aina kun alkaa lastentekohommiin niin täytyy varautua siihen että sieltä voi tulla kaksoset kolmoset vammanen tai vaikka vaan vitun tyhmä yksilö, mieti kun äitisi olisi tiennyt että sulla on nuin suppea ajattelutapa niin oiski abortoinu sut? Eikö oiski ollu hyvä syy?
Omatpa ovat lapsesi ja jos kaksi onki yhden sijasta liikaa jo neljän hengen talouteen niin tee toki abortti ja ammu ittes vaikka raketilla kuuhun, teet palveluksen syntymättömille lapsillesi ja kaikille jotka sinun aivotuksiasi joutuvat kuuntelemaan. Hyvää kevään jatkoa! :)
 
No huh huh
Eiköhän jokainen tiedä lasta yrittäessä, että sieltä voi tulla yhden sijaan kaksi tai vaikka vieläkin useampi. Jos olette tarkoituksella lasta yrittäneet niin tuntuu kyllä todella lapselliselta tuo sinun ajattelutapasi tehdä abortti vain koska "tilaamanne" yhden lapsen sijaan saattekin kaksi. Itselle ei olisi pieneen mieleenkään juolahtanut ajatus keskeytyksestä, jos kolmannen ultrassa olisi paljastunut kaksoset. Meillä on 2 makuuhuonetta ja kolme lasta, kas kummaa mahdumme ihan hyvin ja mahtuisi vielä neljäskin, vaikkei neljättä olekaan tulossa.

Kyllähän ne kaksoset varmasti alkuun ovat ehkä hieman pelottavakin ajatus, ymmärrän kyllä sen..
 
vierailija
Siis mitä vittua mie just luin? Mulla on neljä pienempää sisarusta, lapsuudenkodissa oli kolme makkaria, äiti ratkasi asian laittamalla oman makkarinsa olkkariin joka oli tosi tilava, välissä siellä oli munki huone. Oletko sinä ihan helvetin käpyaivo? Aina kun alkaa lastentekohommiin niin täytyy varautua siihen että sieltä voi tulla kaksoset kolmoset vammanen tai vaikka vaan vitun tyhmä yksilö, mieti kun äitisi olisi tiennyt että sulla on nuin suppea ajattelutapa niin oiski abortoinu sut? Eikö oiski ollu hyvä syy?
Omatpa ovat lapsesi ja jos kaksi onki yhden sijasta liikaa jo neljän hengen talouteen niin tee toki abortti ja ammu ittes vaikka raketilla kuuhun, teet palveluksen syntymättömille lapsillesi ja kaikille jotka sinun aivotuksiasi joutuvat kuuntelemaan. Hyvää kevään jatkoa! :)
vaikka teillä aikanaan näin ollutkin en usko että tilaratkaisut ovat olleet ne kaikista parhaimmat teille kaikille. varmasti olette miettineet että voi että kun on näin ahdasta ja äitisikin olisi varmasti halunnut ihan se oman makkarinsa pitää kuin nukkua jossain olkkarissa..luulenpa vain näin!
 
vierailija
vaikka teillä aikanaan näin ollutkin en usko että tilaratkaisut ovat olleet ne kaikista parhaimmat teille kaikille. varmasti olette miettineet että voi että kun on näin ahdasta ja äitisikin olisi varmasti halunnut ihan se oman makkarinsa pitää kuin nukkua jossain olkkarissa..luulenpa vain näin!
En ole tuo, jolle vastasit, mutta pakko vastata, koska minunkin lapsuudenkodissa oli ahdasta. Väliaikainen tilanahtaus vs abortti! Mieti nyt itsekin, miten erilaatuisista asioista puhutaan. Sehän tässä ihmisiä kauhistuttaa, kun ei elämällä ole enää juurikaan arvoa. Vaikka tahallisesti on hankkiuduttu raskaaksi!
 
vierailija
Meillä v. 2010 syntynyt tyttö, v. 2012 syntynyt poika ja v. 2015 syntyneet kaksoset.

Kaksoset olivat todellinen yllätys, koska kummankaan suvussa ei sellaisia ole, ainakaan lähisuvussa. Olihan se alkuun melkoinen paukku, moni asia piti miettiä uudestaan. Mutta keskeyttäminen ei kyllä käynyt pienessä mielessäkään.

Auto oli konkreettisin asia, joka meni pakosti vaihtoon. Normiautoonhan emme enää olisi sopineet.

Asunnon suhteen meilläkin on kolme makuuhuonetta. Kaksoset nukkuvat meidän makarissa, mutta jatkossa sitten tytöt jakavat yhden makarin ja pojat yhden. So simple. Välillä ahdistaa, kun tavaraa on joka puolella, aivan liikaa näihin neliöihin. Mutta siihenkin sopeutuu sitten taas.
 
vierailija
Meillä v. 2010 syntynyt tyttö, v. 2012 syntynyt poika ja v. 2015 syntyneet kaksoset.

Kaksoset olivat todellinen yllätys, koska kummankaan suvussa ei sellaisia ole, ainakaan lähisuvussa. Olihan se alkuun melkoinen paukku, moni asia piti miettiä uudestaan. Mutta keskeyttäminen ei kyllä käynyt pienessä mielessäkään.

Auto oli konkreettisin asia, joka meni pakosti vaihtoon. Normiautoonhan emme enää olisi sopineet.

Asunnon suhteen meilläkin on kolme makuuhuonetta. Kaksoset nukkuvat meidän makarissa, mutta jatkossa sitten tytöt jakavat yhden makarin ja pojat yhden. So simple. Välillä ahdistaa, kun tavaraa on joka puolella, aivan liikaa näihin neliöihin. Mutta siihenkin sopeutuu sitten taas.
no näin minäkin oon ajatellut että näin sitä sitten mentäisiin että kaks ja kaks jakais huoneensa mutta kova paukku itselleni kun olen aina halunnut tarjota lapsilleni omat huoneet niin kuin itsekkin lapsuudessani sain ja miten tärkeänä sen pidin. minullakin oli jo 16 v poikaystävä ja eihän siitä mitään ois tullut jos ois pitänyt jakaa huone jonkun sisaren kanssa ..silloin siinä olisi käynyt niin että en olisi ollut koskaan kotona vaan aina siellä poikaystävän kotona sitten..ja tätä tavaraa on jo nytkin liikaa..
 
vierailija
Meillä on monta lasta ja vain 3 makuuhuonetta. Lapset tottuu jakamaan asiat. Ja vaatteet kiertää mukavasti. Kirpputoreilta löytyy paljon hyvää vaatetta halvalla. Taloudellisesti pärjää kyllä. Ja pääsee myös lomilla reissuun kun ennakoi. Mökit on isoja. huvipuistot niihin menee rahaa, mutta montako reissua tarvii kesäloman aikana tehdä? Auto on mikä joko tarvii vaihtaa tai kulkea 2 autolla, tai julkisilla. Kaikki on vaan omasta asenteesta kiinni mikä on tärkeää. Halpoja harrastuksia myös löytyy, eikä kaikki välineet tarvitse lapsilla olla uusia. Tsemppiä ratkaisun tekemiseen. Se on kuitenkin jokaisen oma asia montako lasta haluaa maailmaan saattaa. Mutta näin ison perheen äitinä voin sanoa, että kaikki järjestyy kun haluaa :)
 
vierailija
Mulla on kaksoset ja ihmettelen hieman sitä, miten yksi lapsi oli jopa toivottu ja kaksi olisikin yhtäkkiä katastrofi. Sun isommat lapset on jo sen ikäisiä, että heistä on apua vauvojen kanssa. Vauvat viihtyy paljon paremmin kun on tohinaa ympärillä ja on ylimääräisiä käsipareja hakemaan vaippoja jne. Isä voi olla kotona äidin kanssa yhtäaikaa 15+60 päivää ja saada vanhempainrahaa tuon ajan äidin kanssa yhtäaikaa :) Isommat voi tiukan paikan tullen mennä päivähoitoon, jopa koko päiväiseksi sillä subjektiivisen päivähoidon rajaus ei koske monikkoperheitä. Äitiysavustuksen saat x3 eli jos otat rahana saat 420 e.

Ja älä missään nimessä vertaa kaksosten vauva-aikaa yksösen vauva-aikaan. Sun täytyy alusta lähtien laittaa rima matalalle ja olla itsellesi armollinen. Keskityt siihen mikä on tärkeää, etkä soimaa itseäsi siitä jos tv viihdyttää lapsia silloin tällöin tai soseet ei ole itse tehtyä luomua. Vauvoille tärkeää on olla äidin lähellä, kuivina ja maha täynnä, muu on sitten vapaavalintaista.
 
vierailija
NIIn siinäpä se jo tuli.. eli meillä kaksi lasta jo ennestään 5 ja 3 vuotiaat ja nyt olen raskaana ja ultrassa paljastui järkytykseksemme kaksoset. kolme lasta oli se meidän ehdoton maksimi lapsimäärässä ja nyt tätä ei pysty hyväksymään. oma jaksaminen pelottaa ja taloudellinen selviäminen tulevaisuudessa eniten...kolmella lapsella olisimme mahtuneet tähän taloomme juuri ja juuri mutta nyt jos lapsia tulee neljä tila loppuu kyllä kesken. makkareita nyt kolme..muutto ei tule kysymykseen, tämä minun kotitaloni jonka olemme ostaneet ja rakas meille.

lisäksi olen törmännyt hassuun ilmiöön että ne joilla on jo kolme lasta tekevät vielä neljännen heitä kauhistellaan ja päivitellään ja he joille tuleekin tahtomattaan kaksoset ja saavat näin sen neljä lasta heitä ollaan heti onnittelemassa. miksi ihmeessä, onko jotenkin hyväksytympää saada useampi lapsi jotenkin näin vahingossa kuin ihan suunnitellusti..?


no kuitenkin tämä on nyt meille niin suuri juttu että iloa tässä ei mukana enää ole vaan kauhua ja pelkoa ja mietimme ihan tosissamme keskeytystä..vielä 3 viikkoa aikaa päättää mitä teemme mutta nyt juuri tuntuu että se olisi järkevin vaihtoehto ja meidän lapset olisi sitten tehty, kaksi saa riittää...muita saman kokeneita?
Meillä on 5h omakotitalo vuokralla. Äidillä 5 lasta joista vain yksi on muuttanut pois. Isäpuolella 2 lasta, jotka usein lomilla kylässä muutaman viikon. Lisäksi olemme sijaisperhe, ja meille saattaa tulla jopa 2 lasta samaan aikaan muutamaksi päiväksi tai jopa melkein vuodeksi. Tähän kaiken keskelle mahtuu myös koira. Kyllä sopu sijaa antaa ! :)
 
vierailija
Meillä oli lapset 7 ja 4v kun kaksoset syntyivät. Meillä myös kolme makkaria, vanhemmat lapset jakavat isomman makkarin ja kaksoset yhden. Me vanhemmat yhdessä makkarissa.

Meidän kaksoset ovat 10kk vanhat ja hyvin on mennyt. Olihan se alkuun aika ylläri kun ultrassa paljastui kaksi, äkkiä se mieli muuttui suureksi onneksi. Voiko parempaa enää olla kuin kaksoset <3 aivan ihanaa seurata heidän kasvua ja kun toisilleen nauravat ja höpöttävät.
Auto jouduttiin toki isompaan vaihtaa että päästään kaikki kerralla kyytiin.
Kyllä kaikki järjestyy, tsemppiä ja onnea :)
 
vierailija
Meidän esikoispoika oli 5v kun kaksoset (tyttö ja poika) syntyivät. Asutaan kolmiossa ja ihan hyvin mahdutaan. Kaksoset olivat 10kk kun kaksoset laitettiin samaan huoneeseen isoveljen kanssa. Ollaan mietitty, että voihan sitä keksiä jotain kevyitä väliseinäratkaisujakin tarvittaessa.

Onhan kaksosten kanssa rankkaa, mutta samalla joka päivä tunnen suurta kiitollisuutta, että meitä on kohdannut tällainen onni. On upea seurata kaksosten välistä suhdetta ja kehitystä. Tuntuu todella pahalta jos ette anna kaksosille mahdollisuutta syntyä ja jäätte itsekin suuresta onnesta paitsi! Muistan kyllä alun järkytyksen ja pelonkin kun saimme kuulla kaksosista, mutta äkkiä ajatukseen tottuu.
 
vierailija
Meilä oli ennestään 4 lasta (2, 4, 6 ja 8 -vuoitaat) kun kaksoset syntyivät. Kolme makkaria, ja samassa talossa asutaan edelleen. Ei kaikki täydellisesti ole mennyt, mutta hyvin ollaan selvitty =)

Oman kokemukseni perusteella sanoisin että kamalaa jos edes mietit ettet ottaisi kaksosia vastaan!
 
vierailija
Meillä oli kolme lasta ennestään kun saimme tietää, että odotin kaksosia.
Järkytys oli kova, mutta pidimme lapset ja hyvin on mennyt.
Ensimmäinen vuosi oli raskas. Imetin lapsia lapsentahtisesti 1,5 vuotta ja heillä oli eri rytmi eli en nukkunut koskaan. Jos sain joskus nukkua 2-3 tuntia putkeen, se oli WAU.
Nyt nuo ovat jo lähdössä eskariin ensi syksynä ja hengissä ollaan kaikki.
Miettikää omat voimavarat, tukiverkot jne.
 
vierailija
aivan ihana lukea teidän kannustavia kokemuksia ja oikeita tilanteita missä elättä ja pärjäätte hyvin! =) jospa se tästä meilläkin iloksi pikkuhiljaa muuttuu kun sulatellaan asiaa yhdessä miehen kanssa jonkun aikaa..

nämä käytännön asiat ne taitaa olla ne jotka tässä eniten näkyy itseäni stressaavan niin kuin on käynyt jo ilmikin eli auto, asunto, lomat , rahat, omaa aika yms..jotka näköjään kuitenkin menisi sitten omalla painollaan kun siinä tilanteessa ollaan ..

mutta kertoilkaa vain lisää näitä on helpottava lueskella ja kommentoida sitten mietteitään.
 
vierailija
Meillä oli kolme lasta ennestään kun saimme tietää, että odotin kaksosia.
Järkytys oli kova, mutta pidimme lapset ja hyvin on mennyt.
Ensimmäinen vuosi oli raskas. Imetin lapsia lapsentahtisesti 1,5 vuotta ja heillä oli eri rytmi eli en nukkunut koskaan. Jos sain joskus nukkua 2-3 tuntia putkeen, se oli WAU.
Nyt nuo ovat jo lähdössä eskariin ensi syksynä ja hengissä ollaan kaikki.
Miettikää omat voimavarat, tukiverkot jne.
meinaatko sitä että jos meillä ei ole tukiverkkoja kunnolla niin ei kannata ajatellakaan vai mitä? kiva että te kuitenkin selvinneet!
 
vierailija
Mitäs jos kävisit vaikkapa vierailemassa tuolla keskenmenon saaneiden palstalla, tai vaikkapa tuolla lapsettomuusketjuissa. On ihmisellä todellakin häpyä edes miettiä lastensa tappamista. Itselläkin kaksoset, ja todellakin ottaisin vaikka heti toisetkin. Vaikka on kuinka rankkaa, niin et voi edes ymmärtää millaista on katsella vuosien päästä videoita pienten kaksosten omasta kielestä, jonka monet kehittävät keskenään, tai siitä kuinka toinen aina huolehtii toisesta. Jos toinen saa jotain, on annettava kaksi, koska toisesta välittäminen on ainakin meillä automaattista.
Olisit aikanasi huolehtinut ehkäisystä, jos et lapsia halua. uskomattoman itsekästä.
 

Yhteistyössä