Apua,kammottava pph!

  • Viestiketjun aloittaja Luulaja
  • Ensimmäinen viesti
Luulaja
Meidän poika aloitti nyt elokuun alussa hoidon yksityisellä pph:lla.Pojalla on ikää puolitoista vuotta,tässä siis taustatietoa :)
Ensimmäisenä hoitopäivänä,kun kysyin päivän sujumisesta,oli vastauksena "villi poika.kyllä ton perään saa kattoo..".No joo,itse en ole pitänyt lasta erikoisen villinä,mutta meneväisenä kyllä.Seuraavana päivänä,kuten joka päivänä tähänkin asti,on pph manannut,kuinka meidän poika on huono nukkumaan,ekalla hoitoviikolla nukkui vain 15 min-puolen tunnin unia,ymmärrettävästi,mutta nyt kun on jo tunnin nukkunut,on sekin liian vähän,joka päivä asiasta huomautetaan ja olenkin melko neuvoton,poika kun ei kotonakaan enää nuku juuri tuota tuntia enempää,yöunet nukkuu hyvin 19-08.Pph:lla on meidän lapsen lisäksi vain yksi pikkuinen,ja melkein joka päivä meille huomautetaankin,että "XXXX se nukkuu neljä tuntia,joka päivä!laitan kahdeltatoista nukkumaan ja neljältä haetaan pois!" Kiva kiva,mutta en näe mitään järkeä vertailla kilpailumielessä kahden lapsen päiväunia.Muut lapset ovat eskari-ikäisiä jo,ja touhuavat hoitajan omien lasten kanssa ulkosalla,ja sanojensa mukaan hoitaja onkin nyt iltapäiväisin "jumissa" meidän lapsen takia.

Ulkona he eivät ilmeisesti käy ollenkaan,sekin voi olla syynä huonoihin uniin,koska haenpa pojan (vaihtelevat työajat) kello 10,12 tai 14,eivät he koskaan ole ulkona.Sadevaatteetkin meille palautettiin kun ei tarvita.Miehen viedessä pojan aamulla hoitoon,kysyy hoitaja ensimmäiseksi monelta haetaan.Me otimme kokopäivähoitopaikan,mutta haen aina viimeistään klo 14,eli lyhyt hoitoaika on uitenkin päivättäin.Hoitaja antoi viime viikolla ymmärtää,että "kyllä nää lyhyet unet nyt menee,ku haette noi aikasin,mutta..".Eli hän "sietää" pojan tunnin päikkärit vain,koska saa ilmaista rahaa kuitenkin melko hyvin,kun maksamme puolipäivähoidosta kokopäivähoidon hinnan.

Monta muutakin asiaa olisi tähän vielä,mutta en jaksa valittaa,en vain tiedä mitä tehdä.Sopimuksessa on kahden kuukauden irtisanomisaika,ja vaikken haluakaan pojan siellä enää olevan,aion hakea muualta hoitopaikkaa,tosi kalliiksi tulee tuo irtisanomisajan maksaminen!

Hoitaja on,vielä pakko sanoa,myös kummallinen:Viime viikolla ilmoitti että tänä perjantaina ei voi tuoda hoitoon ollenkaan,ja tänään sanoi että huomenna pitäisi sitten hakea viimeistään kello 14.Kyllä se onneksi järjestyy,mutta mitä jos näitä alkaa olla koko ajan?Onko muillla kokemuksia kurjista hoitajista,ja varsinkaan täsä unihommasta,,miksi lapsen pitäisi nukkua koko hoitoaikansa??
 
Liina-Lii
En tiedä mitä sanon neuvoksi. Ihan kamala. Ota yhteys sosiaalivirastoon, joka luultavasti on hänen työnantaja. Tämän takia suosittelen päiväkotia! Siellä on selkeät rutiinit ja lapsi voi parhaimassa tapauksissa olla siellä (eri osastolla toki) kunnes lähtevät kouluun. Olen itse ollut päiväkodissa töissä ja olen kuullut monta vastaavaa kertomusta. Itse en veisi lapseni muuhun kuin päiväkotiin! On varmaan tosi hyvät pph:t mutta on näitä kauhutapaukset myös.
 
Luulaja
No älkää nyt herrantähden alkako pelätä,enpä usko että monetkaan pph:t ovat näin idiootteja..mutta hekin ovat ihmisiä,ja erilaisia..
Kyseinen hoitsu ei vain ole soveltuva noin pienen lapsen hoitajaksi,luulen,rasittuu siitä että joutuu tekemään palkkansa eteen töitä,kun on aikaisemmin päässyt helpolla tämän neljän tunnin päikkäri-ihmeen ja isojen lapsien kanssa.

Ärsyttää muuten sekin,että pojalla oli tänään (autossa vasta huomasin) otsassa iso ruhje ja verinaarmu,josta hoitaja ei sanonut mitään..voisi sitä mainita mitä on sattunut.Hän ei ikinä halua jutustella niitä näitä lapsesta tai muustakaan,ainoa puhe meillä on liian vähäisestä unesta..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2005 klo 21:21 Liina-Lii kirjoitti:
En tiedä mitä sanon neuvoksi. Ihan kamala. Ota yhteys sosiaalivirastoon, joka luultavasti on hänen työnantaja. Tämän takia suosittelen päiväkotia! Siellä on selkeät rutiinit ja lapsi voi parhaimassa tapauksissa olla siellä (eri osastolla toki) kunnes lähtevät kouluun. Olen itse ollut päiväkodissa töissä ja olen kuullut monta vastaavaa kertomusta. Itse en veisi lapseni muuhun kuin päiväkotiin! On varmaan tosi hyvät pph:t mutta on näitä kauhutapaukset myös.
Hei tässä nyt on kyseessä kuitenkin YKSITYINEN hoitaja. Ja itse olen työskennellyt myös päiväkodeissa, en todellakaan suosittele päiväkotia alle 3- vuotiaille noin yksoikosesti. Pienimmät jäävät monesti siellä jalkoihin kun joustaa ei voi ja sylit ei tahdo riittää. Kunnallinen perhepäivähoito on valvottua, perhepäivähoidon ohjaaja käy tiiviisti hoitajien luona ja en ole kyllä kuullutkaan kunnallisesta joka ei ulkoilisi lasten kanssa! Enkä tällä nyt parjaa yksityisiä hoitajia, mutta läheltä olen katsellut aivan samanlaista tapausta jossa hoitaja ei vienyt lapsia ulos. Itse jos yksityiselle veisin niin tarkemmin sopisin ja kyselisin näistä ulkoiluista ja muista ja hoitajankin luulis kiinnostavan tietää millanen hoidokki on tulossa. Kunnalliset tekee ainakin hoitosopimuksen, johon vanhemmat kirjaa toiveita ja lapsen luonteenpiirteitä jne. Perhepäivähoito on pienelle paras vaihtoehto mun mielestäni, jos hoitaja vaan osaa hommansa niin kuin useimmat varmaan osaavatkin.Kyseistä ammattia arvostetaan aivan liian vähän. Näkyy jo tosta allaolevasta Koivun kauhistelu-kommentistakin :whistle:

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2005 klo 21:09 Luulaja kirjoitti:
Meidän poika aloitti nyt elokuun alussa hoidon yksityisellä pph:lla.Pojalla on ikää puolitoista vuotta,tässä siis taustatietoa :)
Ensimmäisenä hoitopäivänä,kun kysyin päivän sujumisesta,oli vastauksena "villi poika.kyllä ton perään saa kattoo..".No joo,itse en ole pitänyt lasta erikoisen villinä,mutta meneväisenä kyllä.Seuraavana päivänä,kuten joka päivänä tähänkin asti,on pph manannut,kuinka meidän poika on huono nukkumaan,ekalla hoitoviikolla nukkui vain 15 min-puolen tunnin unia,ymmärrettävästi,mutta nyt kun on jo tunnin nukkunut,on sekin liian vähän,joka päivä asiasta huomautetaan ja olenkin melko neuvoton,poika kun ei kotonakaan enää nuku juuri tuota tuntia enempää,yöunet nukkuu hyvin 19-08.Pph:lla on meidän lapsen lisäksi vain yksi pikkuinen,ja melkein joka päivä meille huomautetaankin,että "XXXX se nukkuu neljä tuntia,joka päivä!laitan kahdeltatoista nukkumaan ja neljältä haetaan pois!" Kiva kiva,mutta en näe mitään järkeä vertailla kilpailumielessä kahden lapsen päiväunia.Muut lapset ovat eskari-ikäisiä jo,ja touhuavat hoitajan omien lasten kanssa ulkosalla,ja sanojensa mukaan hoitaja onkin nyt iltapäiväisin "jumissa" meidän lapsen takia.

Ulkona he eivät ilmeisesti käy ollenkaan,sekin voi olla syynä huonoihin uniin,koska haenpa pojan (vaihtelevat työajat) kello 10,12 tai 14,eivät he koskaan ole ulkona.Sadevaatteetkin meille palautettiin kun ei tarvita.Miehen viedessä pojan aamulla hoitoon,kysyy hoitaja ensimmäiseksi monelta haetaan.Me otimme kokopäivähoitopaikan,mutta haen aina viimeistään klo 14,eli lyhyt hoitoaika on uitenkin päivättäin.Hoitaja antoi viime viikolla ymmärtää,että "kyllä nää lyhyet unet nyt menee,ku haette noi aikasin,mutta..".Eli hän "sietää" pojan tunnin päikkärit vain,koska saa ilmaista rahaa kuitenkin melko hyvin,kun maksamme puolipäivähoidosta kokopäivähoidon hinnan.

Monta muutakin asiaa olisi tähän vielä,mutta en jaksa valittaa,en vain tiedä mitä tehdä.Sopimuksessa on kahden kuukauden irtisanomisaika,ja vaikken haluakaan pojan siellä enää olevan,aion hakea muualta hoitopaikkaa,tosi kalliiksi tulee tuo irtisanomisajan maksaminen!

Hoitaja on,vielä pakko sanoa,myös kummallinen:Viime viikolla ilmoitti että tänä perjantaina ei voi tuoda hoitoon ollenkaan,ja tänään sanoi että huomenna pitäisi sitten hakea viimeistään kello 14.Kyllä se onneksi järjestyy,mutta mitä jos näitä alkaa olla koko ajan?Onko muillla kokemuksia kurjista hoitajista,ja varsinkaan täsä unihommasta,,miksi lapsen pitäisi nukkua koko hoitoaikansa??

Kauhee akka.oon jo tänne aikasemminkin kirjottanut,eri osastolle että lapsia ei saa verrata toisiinsa.Jokainen on oma ihana yksilönsä!!Ilmota johonkin tosta eukosta.Jos on tuolla alalla,niin kyllä pitäisi tietää että kukaan ei ole samaan muottiin tehty.Oma lapsi on mummolla hoidossa,mutta kun vien hoitoo jossain vaiheessa niin kyllä se on päiväkoti!! En oo kyllä tollasta tarinaa viel kuullutkaan!!Itse ottaisin lapsen pois osaamattomalta hoitajalta,vaik tulis kalliiks!!
 
hi-5
Ota heti yhteyttä paikkakuntanne päiväkotivastaavaan, koska yksityiset toimivat tämän yksikön alla. Kerro kokemuksistasi ja etenkin siitä, että lapset eivät ulkoile, koska ulkoilu kuuluu ilman muuta asiaan! Kyseessä on varmaankin joku itsensä pakkotyöllistänyt, jolla ei ole mitään mielenkiintoa asiaan (entäs ammattitaitoa???!). Lisäksi nuo hoitorajoitukset kannattaa mainita ja kysäistä, onko hoitajalla oikeutta rajoittaa hoitopäviä, varsinkaan, jos korvaavaa päivähoitoa ei ole järjestetty. Voit myös kysäistä, voiko sopimuksen purkaa ilman tuota 2 kuukauden karenssia, koska kyseessä ei tunnu olevan pätevä hoitaja.

Kyllä niitä hyviäkin hoitopaikkoja löytyy, ihan varmasti! Lapsiemme serkukset suorastaan nauttivat pp-hoitajansa seurasta.
 
minna-mari
hei! meidän tyttö 1v ja 10kk on ollut nyt 2 vkoa päiväkodissa hoidossa, ja olen ollut supertyytyväinen! tädit on tosi mukavia ja herttasia ja ruoka hyvää ja kertovat kuulumiset joka päivä. alussa itkeskeli aamuisin kun jätin hänet hoitoon ja oli väsynyt kun ei ollut tottunut vielä päiväkodissa nukkumaan päikkäreitä, mutta ei enää. tyttö on saanut kavereita, joista jo juttelee iltaisin ja on tyytyväinen! SUOSITTELEN KAIKILLE PÄIVÄKOTIA!!! =)
 
Minä itse
En voisi kuvitellakaan vieväni 2-vuotiasta tyttöäni päiväkotiin! Toki poikkeuksellisen sopeutuvaisia, rohkeita ja sosiaalisia löytyy myös pienistä, mutta mun mielestä näin nuorelle on parempi vaihtoehto perhepäivähoito tai muu järjestely, jossa ryhmä on pieni.

Oma 2-vuotiaani aloittaa juuri pph:ssa. Hän on ujo ja hitaasti lämpiävä, eikä vielä nauti vieraiden lasten seurasta tai ihmisvilinästä ja melusta. Olemme käyneet avoimissa päiväkodeissa ja joka päivä ollaan oltu leikkipuistoissa totuttelemassa "sosiaalisen elämän alkamiseen". Paljon on tehty ja reissattu, mutta hän vain on sen luonteinen.

Meidän pph on kuin unelma, rauhallinen, johdonmukainen, ulkoilee paljon, on kiinnostunut hoidettavistaan, kertoo päivän kulusta jne, jne. En missään tapauksessa muutaman huonon pph-esimerkin perusteella lähtisi suosittelemaan KAIKILLE päiväkotia, joskaan en myöskään perhepäivähoitoa. Lapset ovat hyvin erilaisia, yhdelle sopii yksi ja toiselle toinen vaihtoehto! Ja niitä huonoja kokemuksia läytyy myös päiväkodeista ja kaikista muistakin hoitovaihtoehdoista.

Ap:lle haluaisin sanoa, että ota lapsesi pois tuollaiselta hoitajalta. Toivottavasti saat sovittua irtisanomisajan maksuista; luulisi olevan päivänselvää, ettei tuollaisesta väärinkäytöksestä joudu enempää maksamaan!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2005 klo 21:49 Koivu kirjoitti:
Voi itkut! Nyt alan miettimään vielä enemmän, millaista omallani on ollut vauvana pph:ssa. Kun eihän sitä voi tietää, mitä siellä on tapahtunut ja tehty. :'(
juuri tämän takia en lastani pph:lle vie. Koskaan ei voi tietää miten siellä on oikeasti mennyt.
 
Ota ihmeessä yhteys paikkakuntasi sos.virastoon päivähoitovastaavaan, sillä yksityisetkin hoitajat todella ovat tämän alaisuudessa ja valvonnassa.

On totta, että kunnallisia pphoitajia valvotaan ja tehdään tarkastuksia, mutta se on usein pelkkä puhelin soitto pari kertaa vuodessa. Se ei ole kummoinen valvonta :( . usein hoitaja voi olla ihan ok, mutta sitten hänellä onkin alkoholisoitunut aikuinen lapsi tai mies kotonaan tai sitten hänellä itsellään saattaa olla pahoja ongelmia väsymyksen tai stressin vuoksi.

Tämän takia minäkin vien mieluummin lapseni päiväkotiin, jossa on useampi hoitaja paikalla eikä tarvitse alkaa aamulla miettiä varahoitoa jos hoitaja sattuu oleman kipeä.

Minä en ainakaan edes suostuisi siihen, että lapseni annettaisi nukkua päiväunia monta tuntia, enhän saisi sitä illalla nukkumaan ajoissa ollenkaan. Esikoiseni kanssa oli aikoinaan näitä ongelmia kun hoidossa nukkui kaksi tuntia niin sitten ilta venyi yhteentoista ja aamulla ei meinannut saada sängystä ylös. Neuvottelin asiasta päiväkodissa ja he ymmärsivät hyvin ja herättelivät poikaa kun oli tunnin nukkunut :) Tietenkään kaikissa päiväkodeisakaan ei olla näin ymmärtäväisiä ja yhteistyökykyisiä.

Ja aivan, hoitajan tulisi osoittaa sinulle varahoitopaikka, mikäli itse on estynyt hoitamaan lastasi sinun maksamallasi ajalla.

Tyttäreni 1v10kk aloittaa ensikuussa samassa pk:ssa jossa poikanikin oli, siellä on hyvä ilmapiiri ja tutut lämminhenkiset hoitajat, hyvällä mielellä olen häntä sinne viemässä :heart: :)
 
Tytär 1v ja 2kk
Meillä on sujunut hyvin perhepäivähoitajan luona, tyttö meni sinne jo 8 kk:n ikäisenä ja siellä oli vain kaksi isompaa lasta sekä joinain päivinä esikoululainen. Hoitaja opetti pottailunkin ja neuvoo myös meitä uusia vanhempia tarpeen mukaan. Kertoo joka pv tyttömme kuulumiset, mitä söi, paljonko nukkui yms. ja antaa omia suosituksiaan. Olemme olleet tyytyväisiä, sillä päiväkoti on vielä liian iso paikka näin pienelle. Ehkä vuoden päästä voisi jo harkita päiväkotia, jos ei saa enää tuohon pphoitoon. Tyttömme on sopeutunut hyvin ja on hyvin sosiaalinen sekä tyytyväinen, ei ole ollut allergioita tms. sairauksia kuin flunssaa oli keväällä.
 
SAVONLINNA
Meillä kaikki lapset ovat menneet noin 1,5v-2v perhepäivähoitoon ja noin 4v sitten päiväkotiin.
Meillä on käynyt onni, että lapset ovat saaneet erittäin mukavan hoitotädin joka paikassa.
Mielestäni hoitajien kuuluu kertoa millainen päivä on ollut, miinuksineen ja plussineen. Lapset ovat saaneet kyllä hyvin huomiota, mutta kuitenkin tarpeeksi rajoja. On ollut helppo jättää lapset hoitoon, koska tiesin että jos jotain vakavaa ja merkittävää sattuu, niin hoitaja soittaa minulle.

Sinun täytyy ottaa lapsesi pois ko hoidosta. Mitä pitemmälle tuo jatkuu, niin voi olla ettei lapsesi enää luottaisi hoitopaikkoihin ja sen hoitajiin! Ja tee ihmeessä kantelu ko hoitajan esimiehelle tms.! Tsemppiä!

Kerro kuinka menee.
 
Kamalaa luettavaa perhepäivähoitajista. Toi ei kuulosta todellakaan hyvältä. Itse olen yksityinen perhepäivähoitaja sekä kotiäiti (1 hoitolapsi ja 2 omaa lasta) ja tasan tarkkaa mennään ulos vaikka sataa vettä aamulla ja iltapäivällä. Sehän on lapsen kehityksellekin tärkeää. Oppivat olemaan ulkona sateellakin. Rytmi on sama joka päivä.

Oma nuorempi ja hoitolapsi nukkuvat päikkärit 1 1/2 - 2 tuntia klo 11 ruoan jälkeen. Omaa 4-vuotiasta en enää päikkäreille saa, keinot on monet kokeiltu. Viimeistään klo 14 käyn herättämässä. Kerron vanhemmille, mitä päivän mittaan olemme tehneet jos on tehty jotain erikoista ja miten lapsi nukkunut päikkärit ja miten syönyt.

Soitappa teidän Perhepäivähoidonohjaajalle ja selosta tilanne hänelle. Hän pystyisi jotenkin varmaan auttamaan. Kuitenkin yksityinen perhepäivähoito on myös valvottua, mut eipä täälläkään kukaan ole käyny katsomassa et miten täällä menee.

Itse olen omien lasten kanssa kotona, koska olen ajatellut että toista tälläistä mahdollisuutta ei ehkä tule ja en luota kauheesti kaikkiin perhepäivähoitajiin. Mulla on todella ihania muistoja perhepäivähoitajasta, joka ennen muuttoa meidän pojalla oli ja on todella taas huonoja muistoja, kokemuksia varahoitopaikoista ja viimeinen hoitaja oli kans vähän jännä.

Aina kun aikoo viedä perhepäivä hoitajalle kannattais käydä parikin kertaa tutustumassa ja keskustella mahdollisen hoitajan kans kunnolla että huomaa että kemiat osuu yhteen ja hoitaja todella on vastuuntuntoinen ja hyvä.

Vuoden päästä kun omiin töihin kun palaan niin lapseni ryhmikseen vien.

 
karviaismarja
Mulla on 2 vanhemman lapseni kanssa kokemusta sekä pph:sta,että tarhasta.Nuorin poikani oli 1v4kk kun meni hoitoon.Ja mulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa kummastakaan hoito muodosta.Pph suositteli vanhemmalle pojallemme tarhaa,koska silloin ei muissa pph:n lapsissa ollut hänen ikäistään kaveria.Joten päädyimme laittamaan molemmat tarhaan ja hyvin pärjäsivät,vaikka joutuivat ikänsä puolesta eri ryhmiin.
Sulle,joka kirjoitit kammottavasta pph:sta,ota ihmeessä yhteyttä hänen esimiehiinsä tai muuhun henkilöön,joka vastaa näistä asioista,sillä ei tuo oikein mene.Luulisi lasten nukkuvan paremmin,kun ovat ensin ulkoilleet ja sit'lounas päälle.
Ja lapset ovat omia yksilöitään,ei kaikkia voi samaan muottiin laittaa. ;)
 
www harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2005 klo 21:09 Luulaja kirjoitti:
Ulkona he eivät ilmeisesti käy ollenkaan,sekin voi olla syynä huonoihin uniin,koska haenpa pojan (vaihtelevat työajat) kello 10,12 tai 14,eivät he koskaan ole ulkona.Sadevaatteetkin meille palautettiin kun ei tarvita.Miehen viedessä pojan aamulla hoitoon,kysyy hoitaja ensimmäiseksi monelta haetaan.Me otimme kokopäivähoitopaikan,mutta haen aina viimeistään klo 14,eli lyhyt hoitoaika on uitenkin päivättäin.Hoitaja antoi viime viikolla ymmärtää,että "kyllä nää lyhyet unet nyt menee,ku haette noi aikasin,mutta..".Eli hän "sietää" pojan tunnin päikkärit vain,koska saa ilmaista rahaa kuitenkin melko hyvin,kun maksamme puolipäivähoidosta kokopäivähoidon hinnan.
allall olleena hiukan kommentoin.

ulkoiluaika perhepäivähoidossa on usein 8-10,30 ja sitten 14,30-17.00 hiukan joustaen. eli useimmiten ollaan sisällä juuri siinä noin 10.00 -15 koska silloihn on syömisiä päikkäreitä välipalaaikaa yms sisähommia. eli jos sillä välillä' haet lapsen niin luultavasti ovat sisällä

ja tuosta NUKKUMISESTA meillä on kunnalla alettu panosdtaa lasten nukkumiseen! eli tutkimusten mukaan lapset nukkuvat liian vähän. alle kouluikäiset lapset tarvii aivojen kehityksen vuoksi päikkärit VAIKKA nukkuisi pitkät yöunet. eli sitä lepovaihetta tarvii päivälläkin. ja tunti on kyllä melkein se minimi. ja vasta eskariikäisillä aletaan jättää päikkäreitä pois.

esim meillä on kunta kursiisttanut hoitajia juuri näiden uniasioiden tiimoilta. ehkä sinunkin hoitajasi on ollut näillä kursseilla. ei ehkä osaa selittää asiaa kunnolla mutta lapsejn kannalta siis olisi tärkeää nukkua päivälläkin kunnolla. vasta yhtenäinen 1h30 jakson aikana se tietty hormonitaso nousee joka vaikuttaa siihen aivojen kehitykseen, joten lyhyempi uni on melko "turhaa" siltä kantilta. ja ehkä hoitajasi siksi tuskailee kun haluaa kuitenkin lapsen kehityksen kannalta parasta.

KANNATTAA puhua hoitajan kanssa. hyvä hoitaja kuuntelee ja selittää mitä ajaa takaa.. ja ainahan on niitä tilanteita että vaikka ei olisi mitään valittamista niin henkilökemiat ei sovi yhteen.

ja hiukan kannattaa kuulostella lasta. jos lapsi viihtyy ja voi hyvin niin en vaihtaisi lasta uuteen paikkaan! meinaan lapselle on enenpi hallaa siitä että tuttu hoitaja vaihtuu useaan otteeseen, kuin se että äidin ja hoitajan kemiat ei ihan kohtaa.

KESKUSTELKAA
 
Mulla on itellä lapsuudesta tosi huono kokemus perhepäivähoitajasta! Tarhassa mulla oli aina hyvä olla mut yhden kesän ajan oltiin veljen kanssa perhepäivähoitajalla ja olen päättänyt että mun lapset ei mene perhepäivähoitajalle, paitsi jos tunnen sen etukäteen kunnolla!

Omia kokemuksia oli mm. se että olin vanhin lapsista ja pinenä olin puhelias niin hoitja käski pitämään turpani tukossa, en saanut puhua ollenkaan. muut lapset pääsivät sänkyyn nukkumaan niin mä jouduin nukkumaan lattiala matolla, sain sentään tyynyt seurakseni... En saanut pihalla leikkiä leluilla kun kaikki piti antaa muille ja kun en osannut kuoria perunoita itse niin en aina saanut ruokaa... On tosi paha mieli, mutta onneksi äiti uskoi kun kerroin itkien millaista hoidossa oli ja järjesti meidät mun kummitätille hoitoon (on perhepäivähoitaja) loppukesäksi ja sitten päästiinkin ihanaan tarhaan takaisin...

Eli mistä sitä tietää millaiselle ihmiselle lapsensa lykkää vaikka hoitaja vaikuttaisi kuinka hyvältä! Lapsen kuuluu ulkoilla ja saada päiväunipaikakseen kunnon vuoteen tai ainakin patjan lattialle! jos lapsi ei nuku niin sille ei voi mitään! Jos se hoitaja tulisi vastaan mua kadulla niin haistattaisin sille ja sanoisin että muistan kyllä kaiken miten se mua oli hoidossa kohdellut!
 
2 v pojan äiti
Päiväunet ovat todella tärkeät lapselle, kuten tuolla joku jo valistikin. Mutta ENTÄS JOS LAPSI EI SUOSTU NUKKUMAAN TAI LOPETTAA PÄIVÄUNET "LIIAN AIKAISIN"????

Eikö myös päiväuniasioissa pitäisi lapsi huomioida yksilönä!

Tämä lapsi tuntuu nukkuvat tosi pitkät yöunet, joten ilmeisesti sen takia ei unta riitä päivälle. Ilmeisesti myös aamupäiväaika on aika leppoisaa, ei ole kovastikaan touhua, koska uni ei maita puoliltapäivin.
Toiset lapset nukkuvat pitkiä päiväunia, toiset lyhyitä. Pitäisikö lapsi sitten jotenkin pakottaa päikkäreille???? MIten??? Kenen etu se on, lapsen nyt ei ainakaan!

Oma 2 vuotiaani menee muuten päiväkotiin. Minulle riittää yksi huono kokemus huonosta perhepäivähoitajasta, joka kiusasi lapsiani.

Hyvä perhep.hoitaja on todellinen aarre, mutta mistä voin etukäteen tietää että tämä täti on kiva hoitaja. Mistä voin tietää mitä todella päivällä hoidossa tapahtuu, jos lapsi ei osaa vielä edes puhua.
On myös huonoja päiväkoteja. On onni löytää ja saada lapselleen aina hyvä hoitaja ja hyvä hoitopaikka.

Alkuperäiselle: yritäpä vaihtaa hoitopaikkaa tai hoitajaa. Laita anomus kunnalliselle puolelle, pph tai päiväkoti tai ryhmäpph., jos yksityisellä puolen ei ole tarpeeksi vaihtoehtoja.

Kohdinh.tuki tietty loppuu kun lapsi menee kunnalliselle, mutta eikö tärkeämpää ole hyvä hoitopaikka ja hyvä hoitaja lapselle. ?!?!
Ota myös yhtyettä paikkauntasi perhepäivähoito-toimistoon. Heidän valvontaansa kuuluu myös yksityiset pph:t.
 
Luulaja
Kiitos kaikille kommentoijille.Tästä nukkumisasiasta,viimeisin kirjoittelija olikin ymmärtänyt yskän,eli lapseni ei nuku pidempiä unia,vaikka itse soisin ja haluaisin että nukkuisi,koska nyt menee niin aikaisin nukkumaan ja se on yhteisestä ajasta pois..mutta en kotonakaan saa häntä 1,15h pidempään päikkäreitä nukkumaan ja pakottaakaan en voi..

Hain jo hakemuksen kunnaliseen hoitoon,mutta sielläkin sanottiin että vain pph:lla paikkoja,päiväkoti täynnä.Päätin että seuraan vielä viikon tilannetta,ja ja jos ei parane niin alan jonottamaan ryhmikseen tai päiväkotiin,en halua enää kokeilla onneani pph:jien kanssa..

Ilmoittelen mitä tässä tapahtuu :)
 
yksityinen pph
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.08.2005 klo 14:05 Champion kirjoitti:
Omia kokemuksia oli mm. se että olin vanhin lapsista ja pinenä olin puhelias niin hoitja käski pitämään turpani tukossa, en saanut puhua ollenkaan. muut lapset pääsivät sänkyyn nukkumaan niin mä jouduin nukkumaan lattiala matolla, sain sentään tyynyt seurakseni... En saanut pihalla leikkiä leluilla kun kaikki piti antaa muille ja kun en osannut kuoria perunoita itse niin en aina saanut ruokaa... On tosi paha mieli, mutta onneksi äiti uskoi kun kerroin itkien millaista hoidossa oli ja järjesti meidät mun kummitätille hoitoon (on perhepäivähoitaja) loppukesäksi ja sitten päästiinkin ihanaan tarhaan takaisin...
tässä on se ero että vielä 10 vuotta sitten pph työhön saattoi kuka vaan alkaa ilman ihmeempiä vaatimyuksia.
nykyisin ei esimerkiksi kunnat ota uusia perhepäivähoitajia töihin ilman alan koulutusta, joka on noin 40 opintoviikkoa ihan täyttä asiaa. eli ei mitään kieliä ja historiaa vaan varhaiskasvatusta , ruokavalioita allergisten lasten hoitoa jne jne. kunnat myös valvovat tarkasti hoitajiaan.

ja tuosta nukkum isesta. totta on ettei lasta voi pakottaa, mutta totta on myös että ne kehityksen kannalta ovat ERITTÄIN tärkeät.

verrattuna esimerkiksi tarhaan. tarhassa pienten ryhmissä olevat LAITETAAN kaikki myös nukkumaan ja sängyssä on pakko olla hiljaa se vähimmäisaika.

tein opiskeluaikana harjoittelut kolmessa eri tarhassa ja kyllä niissä kaikissa vaan pienet pakotettiin nukkumaan ja aika kovasanaisestikin eräässä paikassa.

huomasin myös saman mitä joku jo sanoi. perhepäivähoitaja on 100 prosenttisen yksin vastuussa lapsista ja jos hoito on huonoa työt loppuvat.

tarhassa hoitajat helposti olettavat että joku toinen juuri sillä hetkellä katsoo kaikkia lapsia ja aika usein tuntuu sattuvan näitä että pienenpien ryhmissä missä ovat kaikki vaippaikäisiä niin saattaa olla että vasta iltapäivällä huomataan että yhdellä lapsella on ollut sama vaippa aamusta asti, kun vaipanvaihtajat ovat luulleet että se toinen on jo vaihtanut senkin vaipan. eli vahinkojahan ne on mutta ihan liki päivittäisiä. ja johtuu juuri iitä että kaikki olettaa joku toinen on se tehnyt.

ja näinhän niitä karkjaamisa käy lasten kanssa. hoitajat olettaa että joku toinen juuri katsoo lasten perään niin joku saattaa huomaamatta päästä karkuun.

itse en pph:n uskalla laskea lapsia silmistä hetkeksikään koska VAIN minä vastaan jos yhdellekin hoitolapselle jotain käy, tarhassa onnettomuudet oli helppo sysätä sen syyksi että "mä luulin että toi vahtii"

eli kylölä edelleen olen sitä mieltä että pienen lapsen paikka on pphlla jos ei kotona ole mahdollista.

mutta jos voit valita niin yritäpä saada nuori ja alalle koulutettu niin varmasti saat kunnon hoitoa. laiska ei VIITSI opiskella alalle koska koulu on aika rankkaa ennen oli helppo vaan jäädä kotiin.. ja siksi alalle tuli paljon semmoisia jotka ei muualtakaan töitä saaneet. nykyisin alalle on pakko tosiaan haluta!
 
Surullista että ap:lle on sattunut huuono hoitaja. meillä on tyttö 6 v. aina (1,2 v. alkaen) ollut pphoidossa ja kaikki ovat olleet aivan ihania hoitajia.....paitsi tämä toiseksi viimeinen....... :( mulla meni luottamus siihen hoitotätiin jo ensimmäisen päivän aikana ja ilmoitinkin jo muutaman viikon päästä perhepäivähoidon ohjaajalle että halutaan vaihtaa paikkaa. no täynnä ovat tämän kunnan pph ryhmät joten kesä vielä kärvisteltiin vanhalla hoitajalla ja nyt viikko sitten aloitettiin uudessa paikassa. hoitaja on aivan ihana, lasta ymmärtävä ja kuunteleva. ja kertoo päivän syömiset ja nukkumiset joka päivä (edellinen tuntui olevan kunnan tietotoimiston virassa, suurin huoli oli muitten asioista tiedottaminen).....

eikun vaan paikkaa vaihtamaan, kyllä sieltä vielä hyvä hoitaja löytyy..
 
Heippa,

tosi kurja kuulla, että teillä ei ole lähtenyt synkkaamaan hoitajan kanssa. Hän vaikuttaa kyllä sellaiselta tädiltä ettei taida tulla toimeen paljon muidenkaan kanssa. Jos pienet lapsukaiset ovat hänestä niin "työläitä" niin olisi ottamatta heitä jos yksityinen on.

No, joka tapauksessa joku neuvo sinua ottamaan yhteyttä yksikköön joka valvoo ykstyisiä ja olen hänen kanssaan samaa mieltä. Älä jää yksin pähkäilemään ja murehtimaan.

Ja muiden on turha alkaa pelätä. Ihan samanlaisia kummallisia hoitajia sitä osaa olla perhepäivähoidossa tai päiväkodissakin.
Kuka tykkää mistäkin hoitomuodosta.

Tsemppiä aloituksen tekijälle. =)
 
Koivu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.08.2005 klo 20:39 vieras kirjoitti:
aika kummallinen hoitopaikka mutta tosta tuli mieleen kun veljeni oli pphoitajalla niin tämä syötti veljelleni muitten lasten jättämät ruuat.
:LOL: :LOL: sori täällä on varmaan jo väsy. Älytöntä
 

Yhteistyössä