Apua! Kissan leikkaushaava tulehtunut!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meidän narttukissa steriloitiin viikko sitten ja äsken kun kurkkasin leikkaushaava huomasin, että sen alla on ihan valtava paise! Sellainen melkein kananmunan kokoinen. Soitin heti päivystävälle eläinlääkärille, mutta kuulemma aamulla vasta kannattaa viedä kun siellä oli leikkaus juuri menossa. Täytyy vaan kahdeksalta aamulla heti yrittää varata aikaa.

Nyt mua pelottaa, että toi kissa kuolee käsiin. :( Se on kyllä ihan pirteä ja kävi äsken syömässä jne, mutta pelkään että siellä on joku tosi paha tulehdus ja sen vointi romahtaa yhtäkkiä. Onko kellään kokemusta tällaisesta? Ei tässä oikein voi muuta tehdä kuin odottaa aamuun, ahdistaa. :( Jää sitten huominen tenttikin väliin, se nyt on onneksi pieni murhe mutta harmittaa sekin.
 
"vieras"
[QUOTE="popp";22225110]Jos kissa on nyt virkeä ja syö, uskon, ettei se pääse kovin pahaksi ennen aamua. Toivottavasti saat pian ajan sille![/QUOTE]
Joo, toivotaan! Kahdeksalta noi klinikat näyttää aukeavan, silloin pitää heti olla soittelemassa. Paras olisi jos päästäisiin tuohon lähimpään, jossa kissan leikkauskin hoidettiin. Kauemmas joudun sitten suhaamaan bussilla, autoa mulla ei ole.

Kiitos rohkaisusta. :)
 
"alkup."
[QUOTE="vieras";22225117]Joo, toivotaan! Kahdeksalta noi klinikat näyttää aukeavan, silloin pitää heti olla soittelemassa. Paras olisi jos päästäisiin tuohon lähimpään, jossa kissan leikkauskin hoidettiin. Kauemmas joudun sitten suhaamaan bussilla, autoa mulla ei ole.

Kiitos rohkaisusta. :)[/QUOTE]
Niin ja tuon kirjoittaja olin siis minä. :)
 
"niiina85"
se on todennäkoisesti keränny mätää siihen "paiseeseen" mutta jos se kerran on syönyt ja juonut ja suhkohta reipas niiin ei sillä avrmasti hengenhätää ole.kannattaahan se tarkkailla tilannetta ja ettei se pääse repimään sitä auki mutta älä heti panikoi jos kissa nukkuu ja ei meinaa jaksaa nousta ylös ku meil o ainaki toi kissa joskus niin lötkönä kun se nukkuu että sitä voi melkeen heitellä ilmassa ja se ei välitä.eiköhän se kisu siitä terveeksi tuu :)
 
"alkup."
[QUOTE="niiina85";22225130]se on todennäkoisesti keränny mätää siihen "paiseeseen" mutta jos se kerran on syönyt ja juonut ja suhkohta reipas niiin ei sillä avrmasti hengenhätää ole.kannattaahan se tarkkailla tilannetta ja ettei se pääse repimään sitä auki mutta älä heti panikoi jos kissa nukkuu ja ei meinaa jaksaa nousta ylös ku meil o ainaki toi kissa joskus niin lötkönä kun se nukkuu että sitä voi melkeen heitellä ilmassa ja se ei välitä.eiköhän se kisu siitä terveeksi tuu :)[/QUOTE]
Kiitos tästä. :) Mätää tuolla varmaan on, näyttää vaan niin hurjalta. Hyppäsi kyllä sydän kurkkuun kun tuon huomasin. Kauluri kissalla on, joten ei pääse haavaa nuolemaan. Ihmettelen kyllä, miksi tuo noin on tulehtunut. Tulee heti sellainen olo, että on tehnyt jotain väärin, vaikkei tuolle leikkaushaavalle oikein mitään kuulu tehdäkään. :(
 
"niiina85"
ja kissathan on mailman sitkeimpiä olentoja joten ehkä se sun kissa nyt miettiikin että onkohan tuolla emännällä kaikki ruuvit tallella ku häärii tuossa vaikka on jo yö,sitten se tuhahtaa ja laiskasti kääntyy toiseen suuntaan nukkumaan että pöh,mä en tuota häröilyä kyllä kato :D :D heh heh...
ja vielä sekin että jos ne sielä eläinlääkärissä ei antanut mitään erityisiä hoito ohjeita niin et oo tehny mitään väärää :)
 
nou hätä
Meillä kävi vielä pahemmin, eli kissa pääsi avaamaan ite tikit haavasta ja haava auki. No saatiin eläinlääkäriin ja tikattiin uudestaan kiinni. Silloin myös haavan alle tuli kova "paise" Kissalle syötetiin antibiootikuuri ja paisekin hävisi ittsetään. Kissa selvisi hyvin. Nykyään on maailman paras kissa, luon teeltaan ja muuteenkin.

Joten älä hätäile, hyvin kerkeät asian huomenna hoitamaan, saattaa saada lääkekuurin.
 
"vieras"
[QUOTE="niiina85";22225164]ja kissathan on mailman sitkeimpiä olentoja joten ehkä se sun kissa nyt miettiikin että onkohan tuolla emännällä kaikki ruuvit tallella ku häärii tuossa vaikka on jo yö,sitten se tuhahtaa ja laiskasti kääntyy toiseen suuntaan nukkumaan että pöh,mä en tuota häröilyä kyllä kato :D :D heh heh...
ja vielä sekin että jos ne sielä eläinlääkärissä ei antanut mitään erityisiä hoito ohjeita niin et oo tehny mitään väärää :)[/QUOTE]
Taidat olla ihan oikeassa. :) Kyllä mäkin alkujärkytyksen jälkeen alan uskoa, että ei tuo neiti nyt ihan henkihieverissä ole. Ja olenhan mä isoja paiseita nähnyt ennenkin, eikä ne ole yhtään niin vaarallisia kuin miltä näyttää.

Hoito-ohjeina oli tosiaan vain se, ettei kisu tai talouden muut lemmikit pääse nuolemaan haavaa. Eikä kyllä ole päässyt, tai kissa itse ei ainakaan kaulurin vuoksi ja olen kyllä vahtinyt muitakin tarkkaan, tietty en voi olla satavarma siitä mitä tapahtuu kun silmä välttää.

Tuli kyllä parempi mieli sun ja muidenkin viesteistä, kiitos siitä. :)
 
"alkup."
[QUOTE="vieras";22225180]Taidat olla ihan oikeassa. :) Kyllä mäkin alkujärkytyksen jälkeen alan uskoa, että ei tuo neiti nyt ihan henkihieverissä ole. Ja olenhan mä isoja paiseita nähnyt ennenkin, eikä ne ole yhtään niin vaarallisia kuin miltä näyttää.

Hoito-ohjeina oli tosiaan vain se, ettei kisu tai talouden muut lemmikit pääse nuolemaan haavaa. Eikä kyllä ole päässyt, tai kissa itse ei ainakaan kaulurin vuoksi ja olen kyllä vahtinyt muitakin tarkkaan, tietty en voi olla satavarma siitä mitä tapahtuu kun silmä välttää.

Tuli kyllä parempi mieli sun ja muidenkin viesteistä, kiitos siitä. :)[/QUOTE]
Ja ap siis kirjoitti jälleen. :D
 
"vieras"
[QUOTE="popp";22225173]Onko kissalla muuten märkä, vilpoinen nenänpää ja viileät/ihonlämpöiset korvat?[/QUOTE]
Nenänpää on ihan vilpoinen muttei kyllä kovin kostea, tosin se taitaa olla aina melko kuiva. Korvat on ihan ihonlämpöiset. :)
 
"alkup."
Alkuperäinen kirjoittaja nou hätä;22225168:
Meillä kävi vielä pahemmin, eli kissa pääsi avaamaan ite tikit haavasta ja haava auki. No saatiin eläinlääkäriin ja tikattiin uudestaan kiinni. Silloin myös haavan alle tuli kova "paise" Kissalle syötetiin antibiootikuuri ja paisekin hävisi ittsetään. Kissa selvisi hyvin. Nykyään on maailman paras kissa, luon teeltaan ja muuteenkin.

Joten älä hätäile, hyvin kerkeät asian huomenna hoitamaan, saattaa saada lääkekuurin.
Hui, tuo olis kyllä hurjaa! Onneksi meillä ei sentään noin käynyt. Ihana kuulla että teillä kaikki meni sitten loppujen lopuksi hyvin. Jännä, että sitä paisetta ei tyhjennetty? Tyhjennetäänköhän tuotakaan, vai pitäiskö senkin sitten lähteä ab-kuurin myötä. No, selvinnee huomenna. Toi paise on kyllä semmonen pehmoinen eikä kova.

Ja tuo edellinenkin viesti kissan korvista ja nenänpäästä oli minulta, lipsahtaa aina "vieras"- nimimerkiksi.
 
"popp"
[QUOTE="vieras";22225185]Nenänpää on ihan vilpoinen muttei kyllä kovin kostea, tosin se taitaa olla aina melko kuiva. Korvat on ihan ihonlämpöiset. :)[/QUOTE]

Uskallat ihan hyvin mennä nukkumaan ;)
 
"alkup."
[QUOTE="popp";22225192]Uskallat ihan hyvin mennä nukkumaan ;)[/QUOTE]
Okei, ehkä mä nyt uskon tähän ja painun petiin. :) Voi kyllä olla ettei uni kovin helpolla tule mutta kannattaa ehkä yrittää, musta on ehkä huomenna enemmän hyötyä jos en pökrää väsymyksestä kesken eläinlääkärireissun.

Paitsi että mulle kyllä kehkeytyi pieni neuroosi tuosta korvien tunnustelusta, nyt toinen niistä tuntuukin lämpöisemmältä. :/ Apua, räplään varmaan kuitenkin tuon reppanan korvia koko yön.
 
"alkup."
[QUOTE="popp";22225205]Kuta enemmän puristelet, sitä enemmän ne korvat lämpiävät. Hyppyset irti ja nukkumaan kisusen kanssa :)[/QUOTE]
Totta. :D Ei tästä paljon hyötyä ole, kun hysteerisenä tarkkailen kissaa ja kuvittelen jo kaikkea mahdollista. Nyt tuo kissi nuolee kauluriaan kun ei pääse itseään pesemään sen vuoksi, näyttää hieman hassulta kun tekee kaikki akrobaattiset liikkeet joita huolellinen pesu vaatii, mutta aina kun yrittää nuolla jotain kohtaa päätyykin putsaamaan kauluriaan. :D Reppana.

Mä yritän nyt tosiaan mennä sinne nukkumaan kissojen ja koiran kanssa, kiitos kaikille jotka vastaili! Voin sit huomenna raportoida tilanteesta.
 
"alkup."
Lupasin tulla tänne raportoimaan mitä tapahtui. Aamulla kahdeksalta soitin tuohon lähimmälle eläinlääkäriasemalle, jossa kissan sterilaatio oli hoidettu. Sieltä käskettiin tuomaan heti näytille. Lääkäri tarkasti kissan ja totesi, että tikit olivat pettäneet ja leikkaushaavan kohdalle oli muodostunut tyrä, ja kissa pitäisi leikata uudelleen. Jätin kissan sinne ja he lupasivat leikata jossain sopivassa välissä, esim. ruokiksella.

Yhden aikaan soitettiin että leikkaus sujui hyvin ja kissan saa hakea kotiin. Kun hain kisun, hoitaja näytti mulle haavasta poistettuja vanhoja tikkejä: ne olivat katkeneet, ilmeisesti kissa hyppäämisen tai muun liikkumisen seurauksena. Nyt ompeluun käytettiin vahvempia tikkejä. Kyseessä ei siis ollut mikään tulehdus tai paise, vaan vatsaontelosta(?) oli tursunnut "ulos" (siis ne ihon tikithän eivät missään vaiheessa olleet katkenneet) jotain rasvaa ja suolia, ja ne työnnettiin nyt takaisin ja ommeltiin uudestaan kiinni.

Ihanaa, että kaiken pitäisi olla nyt kunnossa. :) Operaatio ei maksanutkaan mitään, mikä oli pieni helpotus sekin. Nyt kisu nukkuu tuolla kylppärissä, kohta se varmaan heräilee ja on taas loppupäivän ihan kännissä. :D
 

Yhteistyössä