Apua kotiin?

Kuinka hyvin muiden monikkojen mammat ovat saaneet perhetyöntekijää lastenhoito - avuksi? En muista, olenko kysellyt aiemmin. Edellisessä asuinpaikassa eli Oulun eteläisellä puolella minulle varta vasten tarjottiin kotiin apua ja kerrottiin että tällaisia perhetyöntekijöitä on. En olisi edes osannut pyytää muutoin! Noh, muutto pohjoisen puolelle ( Rajakylän suuralueelle ) rysäytti kerta heitolla maan pinnalle. Kuulema pitää olla hyvät perustelut valmiina ja haastattelevat että onko avulle tarvetta.

Kyllä olin pissed off, kun kuulin. Hormoneilla saattaa olla osuutta asiaan mutta olen jo etukäteen hermoillut ja raivonnut moista asiaa. Sanoin neuvolan tädille että pitääkö oikein perustella, kaksi vauvaako ei riitä perusteiksi?! Meillä mies ei pidä isyyslomaa heti, kun vauvat syntyvät vaan säästää sen myöhemmäksi ( muuton vuoksi ). Tavallaan se on hyvä, koska jossain vaiheessa on pakko saada arki rullaamaan kuitenkin yksin, miksi siis ei tekisi sitä heti. Se onkin varmaan syy, miksi mielessä on lievä paniikki kotiavun suhteen. Kuvittelen itseni ihan jumiin neljän seinän sisälle.. :eek:

Mopa 73 toivoisin eritoten kommentoivan, koska asuinalue on sama.. :D
 
Me saatiin kodinhoitaja vai mikä se nimitys nykyään lieneekään. Neuvolasta terkka ehotti. En olisi muuten edes itse hokannut kysästä moista. Eli meillä se kävi 3kk pari-kolme kertaa viikossa muutaman tunnin kerrallaan. Oltaisi saatu apua pidempäänkin, mutta katsottiin miehen kanssa, että ei enää tarvittu pidempään.
Hyvä apu se alussa oli ja jos vain on mahdollista saada, niin toki kannattaa hyödyntää :)
 
Son varmaan joku muu joka asu siellä Rajakylän suunnalla... en muista kuka:) Met asumma pohjoisessa, mutta 220km ylempänä eli Rovaniemellä.

Täällä saa kotiapua vain tosi tarpeeseen, eli perustella täytyy. Kesällä joku ystävistäni oli saanut paremmin kun muuten on hiljaisempaa. Itse en ole vielä kysellyt kun mummo on jaksanut hoidella itkuisia poikia täällä kaverinani... odotan 3kk ikää, josko masut sitten jo toimisi paremmin.
 
EI meidän kunnassa saa, ei missään tapauksessa :/ Olisin kyllä mielelläni ottanut, kun on noita muitakin lapsukaisia. Soittelinkin kolmeen paikkaan kaupungille, ainoana tarjosivat päiväkotipaikan hakemista alle kouluikäisille (sinnekin 20 km matkaa ja kaikki infektiot yms päälle), ja käskivät kysyä jostain yksityiseltä. Kysyinkin, hinta 25 e/tunnilta... Pitää vaan yrittää pärjätä sukulaisten tuella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja katryhina:
Hokasin just että tarkotin äippä77. :D Tsori. Sama pää kesät, talavet.. :LOL:
:wave: eli mua tarkotit! :D
siis juu,sillo ku vauvat pääs kotiin ja oli se eka kotikäynti ni se neuvolantäti kyl kysy siitä et tarvitaanko me ja sellanen ois tarjolla jos tarvii mut mä kieltäydyin kun mää oon vähä semmonen että en osaa ottaa vastaa ulkopuolista apua :whistle: :/
oisha sitä kai tarvinnukki mut toisaalta oon pärjänny ilmanki..
kysele neuvola ku käyt.
mä kuitenki muistelen et se täti sano et niitä avustajia on kuitenki aika vähä,olikoha vaa 1..en muista kyllä mut kysy neuvolasta! :)
 
lumihiutale leijailee
Väkisin on tyrkytetty, en ole huolinut.
Sanoinkin sossulle, et miksi ette mee sinne, jotka sitä haluaa. TAAS tädit vaihtuu (täälläpäin asuvat tiiätte kyllä miksi) nyt tutkitaan, tarviinko apua, itse en sitä kaipaa, saan apua, jos tarvitsen, mut väkisin tyrkkäävät. Mitähän nekin tekee, en oo viel nähnyt, vuosia riivanneet.
 
Mulle kanssa kysyttiin jo nyt raskaus aikana,olenko miettinyt,että tarvitsenko apua,kun kaksoset tulossa.
Tuttavan luona (jolla ei kaksosia) käy kodinhoitaja ja se vaan istuu siellä ja odottaa,että kahvia tarjottaisiin. Asutaan samalla paikkakunnalla ja täällä ei ole kuin tämä yksi täti.
Onneksi ei tarvinnut vielä päättää mitään,että tarviiko. Haluan ja vaadin kyllä sitten sellaisen joka esim. imuroi tai menee vauvojen kanssa kävelylle tai jotain,että itse saa tehtyä jotain. Muuten ei kyllä tarvii meille tulla. Mitään istuskelemaan ja juoruumaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja aijaha:
Mulle kanssa kysyttiin jo nyt raskaus aikana,olenko miettinyt,että tarvitsenko apua,kun kaksoset tulossa.
Tuttavan luona (jolla ei kaksosia) käy kodinhoitaja ja se vaan istuu siellä ja odottaa,että kahvia tarjottaisiin. Asutaan samalla paikkakunnalla ja täällä ei ole kuin tämä yksi täti.
Onneksi ei tarvinnut vielä päättää mitään,että tarviiko. Haluan ja vaadin kyllä sitten sellaisen joka esim. imuroi tai menee vauvojen kanssa kävelylle tai jotain,että itse saa tehtyä jotain. Muuten ei kyllä tarvii meille tulla. Mitään istuskelemaan ja juoruumaan.
perhetyöntekijän tehtäviin ei kuulu siivous :)
 
Meillä LA huhtikuussa ja nyt jo luvattu MLL:n lastenhoitoapua 57 tuntia + toiset 57 jos tarvetta. Itse saadaan tilata hoitaja silloin kun tarvitaan päivä/ilta/vkl.
Lisäksi voidaan saada kaupungin apu siivoukseen.
Meillä tosin kolme lasta ennestään ja mies reissuhommissa.
Olen enemmän kuin tyytyväinen kun odotin ettei saada mitään apua.
 
Minulle tyrkytettiin väkisin kotiin avuksi perhetyöntekijä (nuoruuteni vuoksi). Meni hermot ensimmäisillä viikoilla kun tuli vieras ihminen työntämään neuvojansa joka väliin. Ja sitä piti kestää vielä 5pvä/vko:ssa. (nyt sentään vaan 3krt/vko)Ja nappaa lapsenkin aina minulta ja sanoo: "Sitä vartenhan olen täällä" :'( Itse olen vielä niin hiljainen hissukka etten uskalla sanoa mitään, vaikka omista lapsista on kysymys. :ashamed:
Kaikkista eniten harmittaa se että uskoisin että pärjäisin ihan hyvin ilman apuakin...

Osaisko kukaan sanoa mikä auttaisi tai mitä voisin tehdä? Miten voin sanoa että apu onkin rasite...
 
Samaa minä pelkään jo etukäteen,että sit vaan istuu vauva sylissään,vaikka voisi sitten mieluummin auttaa vaikka kodin hommissa. Kyllä minä ainakin haluan itse hoitaa lapseni. Toivottavasti. Täytyy nyt katsoa ovatko vauvat terveitä ja antavatko minun edes joskus nukkua ym. Mutta jos kaikki on hyvin,niin aion kyllä heti sanoa,että korkeintaan kerran viikossa voi tulla tai sitten tarvittaessa jos on vaikka jotain menoa.
Mistä kautta sinulle tämä täti tyrkytettiin? Ehkä voisit siellä puhua,että et tarviikaan kuin ehkä kerran viikossa tai tarvittaessa perhetyöntekijää.
 
Meidän apu oli kerran viikossa 2-4 tuntia 2kk sain ja olin ihan rikki.

Kannattaa sanoa, että tarttet apua johonkin tuplamamma08 -esim kun menette ulos - jos se työntäis vaunuja ja sä voisit nukkua tai tehdä rauhassa kotitöitä murehtimatta herääkö joku -tai käyt kaupassa. Sinä syötät toista ja hän toista, jos rupee neuvomaan sano, että sinä haluat näin - ja niin nätisti kuin mahollista - sit olet voittaja :D
tsemppiä !

Kerro sit oliko hyötyjä neuvoista !


 

Yhteistyössä