Apua, olenkin raskaana!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Reilu kolme vuotta yritystä takana ja ikä alkaa tulla vastaan, olen siis 37v. Oltiin jo heitetty haaveet ja todettu että ei oo vissiin meille tarkoitettu, tutkimuksissa käyty ja mitään vikaa/syytä ei löydy kummastakaan.

Joulukuuhun on mahtunut tyttöjen reissu Tallinnaan, viiniä juotu jonkun verran. Harrastusporukan pikkujoulut, riipasin kunnon kännit... Joulun pyhät sukulaiset kanssa, glögiä ja viiniä tissuteltu, sivistyneesti kyllä ja määrät pieniä, mutta melkein joka päivä joku lasillinen. Lisäksi poltan, kulutus 0,5-1 aski päivässä.

Tajusin juuri että menkat ovat myöhässä, tein testin ja jumalauta plussa. Ei mitään oireita tai tuntemuksia, menkkojen poisjäänti vasta laukaisi hädän ja sitäkään en tajunnut heti sinä päivänä kun olis pitäny alkaa, tässä väliviikolla lomaillessa en edes tiedä mikä päivä tänään on. Nettilaskurin mukaan menossa rv 5+1. Pitääkö mun tehdä abortti, olenko väistämättä aiheuttanut lapselle peruuttamatonta vahinkoa tällä alkoholinkäytöllä ja polttamisella?
 
vierailija
Älä edes mieti kovasti toivotun lapsen tappoa! Älä huolehdi, noin alussa olevassa raskaudessa ei vielä samalla tavalla aiheuta ongelmia alkoholi tai tupakka, eikä olisi pidemmälläkään noin lyhyt aika ja kohtuulliset määrät mikään ongelma. Voimia tupakan lopettamiseen ja suuret onnittelut raskaudesta! Voisiko parempaa ollakkaan. :) Heitä huolet pois ja nauri onnestasi, et ole voinut aiheuttaa ongelmia. Olen koulutukselta farmaseutti ja minulla on kovin neuroottinen vaimo, jolle olen näitä kovasti selvitellyt meidän kahden lapsen raskauden osalta eli tämä pohjautuu kyllä varmaan tietoon. Onnea vielä!
 
  • Tykkää
Reactions: viivaviivi
vierailija
Kiitos rohkaisevasta viestistä. Kova on huoli kun joka paikassa Google kertoo että alkuraskaus on kaikista herkin kehitysvaihe. Sekä tupakka että juominen loppuu luonnollisesti tähän paikkaan, mietin vaan että onko jo liian myöhäistä.
 
vierailija
Onnittelut plussasta ❤!
Tällaista sattuu elämässä. Ei kaikkea voi suunnitella etenkin kun toivottu raskautuminen viivästyy ja menee toivo. Nyt iloitse siitä että olet vihdoin raskaana.

itselläni on sairaus joka pitää olla kontrolloitu kun raskautuu mutta tulikin yllätys. Silloin lääkärit kertoivat miten ensimmäiset 2 viikkoa ei edes ole raskaana (eli 2+0), sitä seuraavat eli rv 2+0 - 4+0 ei äidillä ja sikiölle ole vielä muodostunut yhteistä verenkiertoa vaan sikiö elää ruskuaispussista. Sitten vasta rv 5 ja siitä eteenpäin alkaa muodostumaan yhteinen verenkierto. Sitä ennen tuleva vauveli on omassa kuplassaan turvassa vaikka äidillä olisi jokin lääkitys tms. Oma vauvani syntyi hyväkuntoisena ja on nyt jo älykäs teini vaikka ensimmäiset raskausviikolla oli minun sairaus vähän miten sattuu.

Kannattaa olla heti yhteydessä neuvolaan ja jos sinulla on varaa niin varaa varhais UÄ tutkimus yksityiseltä. Varhaisultrassa pystytään näkemään mikä rv on menossa. Neuvolaan yhteys niin saat tiedot mitä pitää syödä ja mitä taas on vältettävä esim. Listerian vuoksi. Saat myös tiedon mitä vitamiineja kannattas alkaa ottamaan. Tästä kannattaa itse asiassa jo nyt heti mennä apteekkiin ja pyytää siellä raskaana oleville sopiva monivitamiini valmiste.

Aborttia älä nyt hyvä ihminen lainkaan mieti vaan nyt iloitset raskaudesta ja mietit näitä oikeita käytännön asioita kuten yhteys neuvolaan (aikaisin julkisen puolen UÄ on yleensä rv 12) ja käy vaikka Ruokaviraston sivuilla lukemassa hyvästä ruokavaliosta (riittävästi proteiinia, kasviksia ja kalkkia etc) raskausaikana. Sekä voit miettiä käytännön asiat työn kannalta etc. On paljon ihan oikeaa mietittävää!

tsemppiä ja ihanaa raskautta! ❤
 
vierailija
Kiitos rohkaisevasta viestistä. Kova on huoli kun joka paikassa Google kertoo että alkuraskaus on kaikista herkin kehitysvaihe. Sekä tupakka että juominen loppuu luonnollisesti tähän paikkaan, mietin vaan että onko jo liian myöhäistä.
Alkuraskaus on toki tärkeää, mutta aivan aluksi munasolu ei ole kiinnittinyt kohdun seinämään ja kestää hetjen ennen kuin mitkään aineet verenkierrosta sikiöön päätyy eli sillä on jo tässä suojautunut usealta päivältä. Älä Googlettele turhaan, asiassa ei ole huolta mutta jos haluat lisäselvyyttä niin edellinen kirjoittaja ohjeisti asiasta hyvin.

Onnea!
 
vierailija
Ei hätää. Sikiö saa ravintonsa ja kaiken tarpeellisen siitä ruskuaispussista aluksi.

Itse ehdin olla 3kk raskaana ja syödä mm. Ehkäisypillereitä kun en tiennyt olevani raskaana.. Stressasi se, mutta terve lapsi tuli.
 

Yhteistyössä