Apua, onko tämä lapseni "lihavuus" (=pömppö maha) enää normaalia??

  • Viestiketjun aloittaja Laihdutuskuurilleko?
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Muroja kolmesti päivässä? Ne on aika turhia mun mielestä, ja kieltämättä lihottaviakin (riippuu toki muroista). Vaalea leipä ja vaalea pasta on myös aika turhia :/ ja sokeroitu jogurtti lihottaa.

En mä laittaisi lasta laihikselle, mutta kiinnittäisin kyllä huomiota siihen mitä hän syö. Vaihtaisin paahtoleivän ruisleipään, sokeroidun jogurtin luonnonjogurttiin, tarjoaisin hedelmää ja vihannesta välipalaksi murojen sijasta, yms.
No nyt on kyllä' ollut ihan poikkeus noiden murojen kanssa. Aiemmin ei maistunut ollenkaan ja nyt vastikään kokeilin ja nyt niihin mieltynyt. Aika suolaisiakin kai ne on, joten pitää rajoittaa. Tavan riisimuroja meillä.

Ruisleipää syö myös, mutta joskus annan paahtoleipää, jos itsein syön. Hedelmiä menee yleensä aika paljon. Niitä saatan antaa myös aterioiden välillä... onko haitaa??

Pakko myöntää, että salaatteja meillä ei paljon harrasteta... :(
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Pelkkää appelsiinia iltapalaksi,kyllä pitäis olla muutakin?
neuvolassa sanottiin, että on ihan ok, kun muuten syö paljon ja painoakin tuon verran... Ja meillä monesti jää päivällisen ja iltapalan väliin niin vähän aikaa, että tuntuu hurjalta tehdä vielä siihen puurot...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hedelmiä menee yleensä aika paljon. Niitä saatan antaa myös aterioiden välillä... onko haitaa??

Pakko myöntää, että salaatteja meillä ei paljon harrasteta... :(
Mun mielestä on...jos lapsi saa aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan, niin ylimääräisiä naposteluja ei enää tarvita - vaikka ne olisi hedelmiäkin.

Ei meilläkään salaatit tuossa iässä uponneet, mutta kurkku, porkkana, jne ihan sellaisenaan oli lasten herkkua (ja on yhä ).
 
Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tai paljonko lapsenne painavat/painoivat jos pituutta n.84cm?
Meidän 2v 8kk lapsi on 84cm pitkä ja painaa n.11 kg. On todella laiha. Ihan kylkiluut paistaa läpi. Saisi painaa enemmän...Ei musta 84cm ja 14kg kuulostaa mitenkään pahalta...
 
hei
lapselle on hyvä kattaa annokseen kurkkua, tomaattia, porkkanaa, paprikaa, ja maistattaa sitkeästi. Niinhän se on, että n. 20maistokertaa vaaditaan, että suu päättää tykkääkö vai ei. Itse laitan noita viipaleita, kuutioita erilliseen pieneen munakippoon ja lapsen mielestä se on kivaa syödä kipoista noita :)
 
ieras
Minä sekoitan ruokaan uskomattomat määrät kasviksia. Voisi sanoa, että puolet ruuasta on kasviksia. Aina kun keitän pottuja, keitän porkkanaa samalla ja niitä syödään perunoiden tavoin kastikkeen kanssa. Ovat jopa parempia! Ja ei lapsesi mitään vaihtelua aamupaloihin tarvitse. Josko puuro maistuu niin puuroa vaan viikonloppuisinkin!
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
...kun nyt niin stressaannuin tästä asiasta... :(
Äkkiä pituuskasvu korjaa tilanteen. Nyt vaan katse noihin turhiin sokereihin ja hiilareihin. Ja lapsen liikkumisen lisääntymisen myötä tilanne tasottuu, kesän jälkeen lyön vetoa, että tilanne on ihan toinen!

Mukavaa kevättä!
 
Meillä lapset ovat painaneet 14.5 kg noin 5.5 v, 4.5 v ja kolmas ei sitä ole vielä 3 v ikään mennessä saavuttanut.

1.5 v:nä he ovat painaneet 8.7 kg, 8.7 kg ja 8.5 kg.

Ja 84 cm mittaisina he ovat painaneet vajaa 11 kg, 10.1 kg ja 11.9 kg. Tuo viimeinen on selvästi muita tukevampi ja hänellä on iso maha, joka on kyllä jo vähän pienenemään päin onneksi. Vaikka housut ovatkin pääsääntöisesti löysiä, sillä ne on tarkoitettu vaippaikäiselle, ei vaipattomalle 3 v:lle.
 
äippis
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tai paljonko lapsenne painavat/painoivat jos pituutta n.84cm?
Löysin vain ton keskimmäisen neuvolakortin ja hän on painanu 84 senttisenä 11.9 kiloa, tyttö kyseessä. poika oli kyllä jonkun verran painavampi, mut en muista tarkalleen paljonko.


 
Meidän kuopus 1v7kk:n ikäinen tyttö oli viikko sitten lääkärineuvolassa.Pituutta 83,1cm, painoa 11kg 385gr.Kyllä hänelläkin vatsa on sellanen pikkuinen pömppö, kuten pikkulapsilla yleensä on.Vaatekoko on 80-86cm.
 
jep
Älä ap stressaa liikaa. Nyt vaan kiinnität ruokaan huomiota, yrität välttää antamasta tytölle vähän ravintoarvon omaavia ruokia, kuten vaaleata leipää ja muroja. Lisää kasviksia ja hyviä hiilihydraatteja. Kohta tulee kesä ja silloin lapset usein venähtävät pituutta ja painokin tasoittuu. Pahinta on, jos saat tämän asian siirrettyä tyttäreesi ja hän jossain vaiheessa ymmärtää, että äiti näkee hänessä jotain "vikaa".
 
matkailija
Meidän lapsi painoi 1,5v neuvolassa 15kg ja oli 89cm pitkä. On iso ikäisekseen, suvussa on kummankin puolella isoja ihmisiä (pitkiä, raamikkaita, ei lihavia) . Ei tullu mitään negatiivista kommenttia neuvolassa, sanoivat vaan että kasvu on ollut tasaista omalla käyrällään vauvasta asti.

Kertokaas nyt mulle miten saan 1,5v syömään maustamattomia jukurtteja tai viiliä marjojen tms. kanssa kun ei niistä IKINÄ ole tykännyt??? Suunnilleen yrjörefleksi tulee. On tarjottu useaan otteeseen ja pidetty välillä taukoa, koetettu kaikkia mahdollisia hedelmä- ja marjalisukkeita. Ei ota.

Ap take it easy! Aloita vaikka vaihtamalla murot kaurapuuroon joka on varustettu hedelmäpiltillä. Mitään peruuttamatonta ei ole tapahtunut, etkä ole kasvattanut lastasi väärin :) .

t. Se äiti, joka antoi jopa lapsellensa syödä suklaajoulukalenterin (siis ei kerralla kuitenkaan) , kun isänsä sellaisen osti :ashamed:
 
matkailija
Alkuperäinen kirjoittaja matkailija:
Meidän lapsi painoi 1,5v neuvolassa 15kg ja oli 89cm pitkä. On iso ikäisekseen, suvussa on kummankin puolella isoja ihmisiä (pitkiä, raamikkaita, ei lihavia) . Ei tullu mitään negatiivista kommenttia neuvolassa, sanoivat vaan että kasvu on ollut tasaista omalla käyrällään vauvasta asti.

Kertokaas nyt mulle miten saan 1,5v syömään maustamattomia jukurtteja tai viiliä marjojen tms. kanssa kun ei niistä IKINÄ ole tykännyt??? Suunnilleen yrjörefleksi tulee. On tarjottu useaan otteeseen ja pidetty välillä taukoa, koetettu kaikkia mahdollisia hedelmä- ja marjalisukkeita. Ei ota.

Ap take it easy! Aloita vaikka vaihtamalla murot kaurapuuroon joka on varustettu hedelmäpiltillä. Mitään peruuttamatonta ei ole tapahtunut, etkä ole kasvattanut lastasi väärin :) .

t. Se äiti, joka antoi jopa lapsellensa syödä suklaajoulukalenterin (siis ei kerralla kuitenkaan) , kun isänsä sellaisen osti :ashamed:
Siis ei väkisellä ole syötetty tuota maustamatonta jukurttia, lapsi maistaa aina ensin mutta sylkäisee heti ulos ja ilmeestä näkee että hyi mitä ne syöttää.. Joten kokeilut jätettiin sitten sikseen kun nähtiin että ei halua. Kai ne perinteiset parjatut sokerijugut on kuitenkin parempia kuin makeutusaineilla höystetyt...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
meillä 3v neuvolassa lapsi 98cm ja 14,2kg. Ja oli tuolloin aika pullukka vielä..
Meillä poju on nyt vajaa 3 v:nä 15,5kg ja varmaankin jotain 92-94 pitkä, eikä ole edes pullukka. Kiinteä jössikkä vaan :D Lapsenpyöreä ja pömppömahainen. Aina ollut jössikkä, muttei edes pullea.
 
Painofasismi on vissiin in
Pikkulapsen vatsa pullottaa ihan normaalisti, erot on varmasti yksilöllisiä. Vatsan ylenpalttiseen pömpötykseen voi myös olla tukku ihan lääketieteellisiä syitä ummetuksesta alkaen - itse kipaisisin lekurin paineltavana ennen mitään hiivatin paastoa, ja kysyisin vielä sen lastenlääkärin mielipidettä siitä painosta, mahasta ja muusta. Ennenkuin alkaisin rajoittaa kasvavan lapsen terveellisen ruuan syömistä (*jupinaa ja mutinaa*).
 
tavis
Meidän poika oli 1,5 vee neuvolassa 87 cm ja 12,4 kg. On mielestäni sopusuhtainen, mutta housuissa pitää kyllä yleensä kiristää kuminauhaa.

Mun korvaan tyttösi paino kuulostaa isolta, mutta eihän se paino kaikkea kerro. Itse en olisi vielä huolissani. Meillä on ainakin tullut pituutta ja painoa vuorotellen, ehkä teilläkin on seuraavana vuorossa pituuspyrähdys.
 
Mun mielestä 1,5v saa vielä pömpöttääkin ja reisimakkaratkin saa löytyä. Monesti paino onkin korkeimmillaan suhteessa pituuteen juuri tuon ikäisenä. Mutta tietty, jos painoa on paljon ja vaatteet joutuu ostamaan useamman koon isompia, kannattaa kiinnittää ruokavalioon huomiota.
 
hpmp
Eihän tässä kukaan ole ehdottanutkaan mitään paastoa, vaan antanut vinkkejä terveellisempään ruokavalioon. Kyllä ihan normaalipainoisenkin lapsen tulisi syödä terveellisesti.
 

Yhteistyössä