Apua, tuntuu että maito alkaa loppumaan!!!

Vinkkejä imetyksen jatkamiseksi. Tyttö nyt 3,5kk ja pojan kohdalla 5 vuotta sitten kävi niin että maito vain alkoi hiipumaan ja poika lopetti imemisen kokoanaan. Nyt haluaisin kovasti vielä jatkaa imetystä ainakin pari kuukautta.
 
laskeeko paino vai mistä luulet että maito on loppumassa? Sehän se oikeastaan on ainoa mittari että jos paino on menossa alaspäin ja pissaa ei tule tarpeeksi, muuten ei kannata yhtään olla huolissaan vaan imettää niin usein kuin vauva haluaa. Imemisen määrä/pv ei kerro mitään maidon määrästä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
laskeeko paino vai mistä luulet että maito on loppumassa? Sehän se oikeastaan on ainoa mittari että jos paino on menossa alaspäin ja pissaa ei tule tarpeeksi, muuten ei kannata yhtään olla huolissaan vaan imettää niin usein kuin vauva haluaa. Imemisen määrä/pv ei kerro mitään maidon määrästä.
ei nyt suoranaisesti laske, + käyrältä pudottiin -5 ja hitaasti kasvaa. ikää tytöllä 3,5kk ja painaa 4,8kg syntyessä 3420g. täti sanoi että voisi alkaa harkitsesaan pullosta lisämaitoa. arveluttaa onnistuuko kumpikin yhdessä...

 
Jos vauva kasvaa ja on muuten terve ja reipas niin tuskin sulta maito on loppumassa. Ihan kuin Mamacita jo sanoi, niin kunhan vauva saa imeä niin paljon kuin haluaa niin ei pitäis olla mitään huolta. Joskus vauva imee tiheämmin, joskus harvemmin, eikä tosiaan sitä saatua maitomäärää voi päätellä oikein mistään muusta kuin vauvan kasvusta.
Imetystukea ja -vinkkejä saa musta parhaiten tältä sivulta:
http://maitolaituri.imetys.fi/
 
näppis
Tuossa iässä on tavallista, että rintaruokituilla vauvoilla tapahtuu notkahdus kasvukäyrillä. Eikä tuossa vaiheessa maidon tulo voi tyrehtyä, jos imettää edelleen kuten ennenkin. Noista löytyy lisätietoa imetystuki.netistä.

Nuo neuvolan tätit on tosi herkkiä tuputtamaan sitä lisämaitoa. Tosi hienoa että haluat vielä imettää! Jatka ihmeessä, tarjoa vaikka rintaa useammin. Ja kohtahan voit alotella jo kiinteitä.

Ite oon imettäny 8 kk ikästä pojua koko ajan. Tytöltä aikanaan loppu imetys, kun en ymmärtänyt tiheän imun kaudesta, ja aloin tarjota korviketta lisäksi. Tyttö kasvoikin ihan erilailla, oli paljon isompi kuin poika. Poika meillä meneekin miinuskäyrillä koko ajan. Ite en oo huolissaan, koska on tosi sopusuhtanen, ei meistä liian laiha. Nuo käyrät vaan suosii sellasta pulleaa mallia. Ja sitten neuvotaan juottaamaan taaperoille rasvatonta maitoa, koska ovat lihavia?!
 
Mulla aika-ajoin sama ongelma saman ikäisen pojan imetyksen kanssa. Meillä tilannetta hankaloittaa toi vauvan refluksia- välillä kun kurkku on kipeä vauva selkeesti ei tahdo syödä, vaikka toisaalta olisi nälkä. Sit parempina päivinä taas söisi enemmän, kuin mitä rintoihin on maitoa "tilannut" :whistle: Itse olen yrittänyt muistaa juoda paljon vettä (mulla on kokoajan vesipullo mukana) ja ostin weledan imetysteetä (saa kai apteekeista+luontaistuotekaupoista)
 
Annoin jossain vaiheessa lisämaitoa, olisko ollut tuossa kohden juuri, ja palasin vielä täysimetykseen.. lisämaitoa meni joku vajaa 100ml joten pieni osa päivän kokonaismäärästä että olisi vaikuttanut itse imetykseen.

Jos lapsi tyytyväinen ja aikaa imettää jatkuvasti, mikä siinä.
Mutta jos rintamato ei pidä nälkää kauan ja koko ajan pitäisi olla imettämässä, voi sitä lisämaitoa hieman antaa huoletta. :)

 
On muuten tavallista, että juuri tuossa 3-4kk iässä vauva on tosi tiheästi rinnalla, näin myös oma tyttöni, joka on nyt 6,5kk ja edelleen imetän. Tiheän imun kausi kesti muistaakseni reilun viikon tai jopa kaksi viikkoa ja sen jälkeen tyttö oli taas tyytyväinen. Silloin oli monta rintaraivaria ja itkuja tissillä, ja kieltämättä vähän arvelutti että saako se riittävästi maitoa. Mutta ainakin meille sanottiin neuvolasta että tosi tyypillistä sille ikäkaudelle, eikä suositeltu mitään lisämaitoja. Muistaa vaan juoda ja syödä hyvin, että huono nesteen saanti ei vähennä maidon herumista. Nyt helteillähän pitäisi juoda vielä entistä enemmän..

Eli tsemppiä ja kannustusta, sitkeästi vaan eteenpäin jos tarmoa ja halua riittää! Raskas vaihe, mutta menee ohi!
 

Yhteistyössä