Apuja 5kk vauvan nukuttamiseen

Olisiko jollakin toimivaksi todettuja keinoja, joilla olette saaneet vauvan opetettua nukahtamaan itsekseen? Meidän neiti (maanantaina tasan 5kk) on koko pienen ikänsä nukahtanut aina yöunille ja usein myös päiväunille tissi suussa. Millä keinoin tuosta tissille nukahtamisesta pääsisi eroon? Olen yrittänyt aina välillä irrottaa tyttöä tissistä ennen kuin hän nukahtaa, mutta seurauksena on ollut yleensä järkyttävä huuto, joka lakkaa vasta kun tissi on taas suussa. Tuttia neiti ei huoli, joten sitä en voi käyttää apukeinona rauhoittamiseen.

Olisi kiva saada opetettua tuo "paha tapa" pois ennen kuin se pinttyy liian tiukkaan. Kaikki neuvot ja vinkit yms. ovat tervetulleita! :)
 
Yleensä syötän iltaisin sohvalla istuen. Päiväunille olen joskus nukuttanut sängyssä, mutta yleensä saankin sitten maata/nukkua itse vauvan vieressä koko päiväunet, koska tyttö herää hirmu herkästi jos nousen pois. Ja jos havahtuu niin uudelleen saan nukutettua ainoastaan imettämällä. Välillä tuntuu, että olen melkoisessa suossa... Toivottavasti ei kuitenkaan ole liian myöhäistä opettaa vauvalle uusia nukahtamistapoja...
 
Rutiinit, rutiinit ja rutiinit. Meillä on ollut hyvin varhaisesta vaiheesta lähtien käytössä samat rutiinit, samassa järjestyksessä joka ilta. Iltatoimille käydään n. klo 19.30-20, ja niille rauhoitutaan hyvissä ajoin, ei enää mitään riehakkaita leikkejä tai pelleilyitä - ei myöskään riisuttaessa iltapesulle. Pesun jälkeen yökkäriin tai unipussiin, ja sitten juomaan unimaitoa. Se juodaan sylitellen, makuuhuoneen hämärässä, minä istun sänkyni laidalla neiti sylissäni. Röyhtäytys ja neiti pinnikseen, unirätti käteen ja unilelu kainaloon. Hetken silittelen, suukotan ja toivotan hyvää yötä. Tämän jälkeen usein seison vielä pinniksen vierellä tovin (pari-kolme minuuttia), saatanpa pitää kevyesti kättä likan masun tai hartian päällä. Esim. eilen illalla aloitimme iltatoimet n. klo 19.45, ja likka oli unessa klo 20.20. Ei tarvitse kanniskella, heijailla, hyssytellä. Tuttirallikin on kadonnut miltei olemattomiin tämän ansiosta, enää tarvitsee korkeintaa kerran, jos sitäkään, käydä antamassa tuttia, kun neiti on nukahtanut. Tätä on tehty n. 1-1,5kk iästä lähtien. Valehtelematta meillä ei ole noiden rutiinien aloittamisen ja sitkeän toistamisen jälkeen nähty kuin pari "hankalampaa" iltaa nukahtamisen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä myös nukahdettiin ekat 5kk tissille tai vaunuihin. Sit vaan aloin nukuttaa ensin viereen (siis ilman tissiä) ja siitä sit omaan sänkyyn. Vieressä kun nukutin niin olin niinkun en olis ollutkaan. Jos kääntyi mahalleen ja alkoi touhuta niin käänsin takasin, laitoin tutin suuhun ja annoin unirätin käteen. Toistoa toiston perään ja lopulta nukahti ja siirsin omaan sänkyyn. Kun se itsekseen nukahtaminen vieressä sujui, aloin laittaa omaan sänkyyn nukahtamaan. Annan illalla tissiä meidän sängyllä makuultaan, heti kun alkaa lupsaa ja imu heikkenee, otan tissin pois ja laitan rätin+tutin kanssa sänkyyn. Siellä touhuaa oman aikansa, mutta annan touhuta mikäli ei mölyä. Jos käy itkemään, laitan tutin ja rätin taas. En siis seiso pinniksen vieressä vaan huoneen toiselta laidalta/toisesta huoneesta seurailen, mitä tekee. Nykyään nukahtaa alle 10 minuutissa itsekseen sänkyyn (poika kohta 8kk). Tutilla on kyllä ollut suuri rooli tässä nukuttamisasiassa, eli en kyllä oikein osaa neuvoa mitä sen tilalle voisi antaa. Onko teillä joku unilelu/rätti, jota saa nypläillä?
 
Unirätti on olemassa, mutta tyttö ei ihan ole tajunnut sen ideaa, joten ainakaan vielä siitä ei ole rauhoittajaksi. Tutti olisi tosiaan kätevä ja olen sitä yrittänyt sinnikkäästi tarjota, mutta vain harvoin hyväksyy suuhunsa.

Meillä ei vielä syödä kiinteitä joten tyttö tankkaa illalla yötä varten aika paljon. En tiedä onko touhu enää edes normaalia tämän ikäisellä... Iltapesun ja yöpuvun vaihdon jälkeen tyttö voi hyvinkin olla rinnalla joskus jopa pari tuntia ennen kuin nukahtaa täysin yöunille. Koko tuota aikaa tyttö ei tosin syö vaan nukahtelee välissä ja herää sitten uudestaan syömään. Koska meillä mennään vielä ihan maitolinjalla, en ole ole "uskaltanut" laittaa maitobaaria kiinni vaan annan tytön syödä lisää jos niin haluaa. Ninuskin reilun puolen tunnin nukutus kuulostaa siis todella luksukselta meikäläisen "maratoniin" verrattuna...

No, itsepä olen tainnut ongelmani aiheuttaa kun olen opettanut vauvan nukahtamaan rinnalle...:ashamed: Täytyy nyt yrittää vaan sinnikkäästi irrotella vauvaa tissiltä niin että saisi siirrettyä hänet valveilla sänkyyn. Iltapuuron ym. kiinteiden tulo kuvioihin toivottavasti sitten helpottaa/lyhentää nukuttamisoperaatiota muuten.
 
Olen nyt iltana-parina antanut tytön nukahtaa itsenäisemmin. Eli olen kyllä ollut makuuhuoneessa esim. viikkailemassa tytön vaatteita lipastoon tms, mutta en ole seisahtunut pinniksen äärelle silittelemään tai pitämään kättä masun/hartian päällä. Hyvinpä näyttää neiti nukahtavan itsekseenkin. Uskoisin, että noilla toistuvilla iltarutiineilla on osuutensa asiaan, ne ovat luoneet tytölle turvallisuuden tunteen, joten tuollainen pieni poikkeama, sängyn viereltä poistuminen, ei sitä horjuta... Niinjuu, ja se piti sanoa jo aiemmin, että varsinaisesti en ole "opettanut" tyttöä nukkumaan vain ja ainoastaan pimeässä (tai sen paremmin hiljaisuudessakaan). Tuo unimaidon juominen hämärässä liittyy siihen, että se on ikään kuin signaali tytölle "nyt on ilta, on aika käydä nukkumaan". Ja Taateli81, meillä ainakin kiinteiden aloittaminen vaikutti unen määrään pidentävästi, vasta nyt kun pari ekaa hammasta on tulossa, on ollut yöt hiukan katkonaisempia taas.
 

Yhteistyössä