Apuja: asunnon ja työpaikan väliset matkakulut (verotusasiaa)

Tietääkö kukaan kuinka vahvasti verottaja vaatii julkisen kulkuneuvon käyttöä vaikka se selkeästi pidentää työmatkaa?

Itse olen töissä Salossa ja asun Kaarinassa (Salon ja Turun välissä, Turkuun matkaa noin 10 km ja Saloon 45km). Melko läheltä kotiani (noin 1 km) menee turun kaupungin linja-auto jolla pääsen Turun torille mistä voin vaihtaa rautatieasemalle menevään linja-autoon. Rautatieasemalta pääsen junalla Saloon missä työpaikkani sijaitsee reilun kilometrin päässä asemalta.

Eli kävelyä ei tule kuin reilu kaksi kilometriä, mutta matkustamiseen menisi puolen tunnin sijaan lähes kaksi tuntia per suunta ja joudun aluksi menemään ihan väärään suuntaan.

Onko minulla perusteet merkitä kulkuneuvoksi oma auto?
 
5lasta2aikuista
Tosin ei toi ihan ilmaista olis mennä noilla julkisillakaan, oletko laskenut mitä maksaisi niillä tehty matka -verrattuna omalla autolla tehtynä? (Että onko edes kallimpaa mennä omalla)

Monesti kun itse jotain matkakorvauksia hain, esim, kelasta (vaikka lapsen sairaalakeikan takia) oli paljon paljon kalliimpaan jos olis kulkenut busseilla kun omalla autolla.
 
"vieras"
Tosin ei toi ihan ilmaista olis mennä noilla julkisillakaan, oletko laskenut mitä maksaisi niillä tehty matka -verrattuna omalla autolla tehtynä? (Että onko edes kallimpaa mennä omalla)

Monesti kun itse jotain matkakorvauksia hain, esim, kelasta (vaikka lapsen sairaalakeikan takia) oli paljon paljon kalliimpaan jos olis kulkenut busseilla kun omalla autolla.
Heheh... jos näin olis työmatkakuluissa, niin eikös se sitten ole parempi, että saa verotuksessa vähentää julkisen liikenteen kustannusten mukaan :D
 
Kiitos vastauksista. Julkisillakin tuo on kallista, mutta omalla autolla melkein tuplasti kalliimpaa.

Päätin kokeilla hyväksyvätkö omalla autolla. Sillä kun kuitenkin menen, niin en ainakaan anna väärää tietoa.
 
"vieras"
ei mitään syytä olla yrittämättä, ei se ole tyhmä joka pyytää vaan...
veroehdotus palauttaen omalla ajoneuvolla, jos ei suoraa paikallisliikennettä ilman mutkaa Turun kautta
 
yrittänyttä ei laiteta jne
Mies on näitä asioita selvitellyt. Sen tiedän, että jos esim. odotusaika menee kohtuuttoman pitkäksi (puhutaan tunneista) niin se antaa perusteet oman auton käytölle. Olisiko sama sitten myös matkan suhteen. Valitettavasti vain tilanne verohallinnon kanssa tuntuu olevan se, että hyväksyminen riippuu usein a) asuinkunnasta tai jopa b) yksittäisestä virkailijasta, joka päätöksen tekee.
 
..v..
Mulla on tilanne se, että pääsisin periaatteessa julkisillakin töihin, mutta myöhästyisin joka aamu 15-30min ja vastaavasti joutuisin päivittäin lähtemään reilua tuntia aikaisemmin kotiin = ei käy työnantajalle. Toki naapurikunnan kautta kiertäminen saattaisi olla mahdollista, en ole niin tarkkaan selvitellyt, koska kuljen joka tapauksessa autolla. Tosin kohdallani oman auton käyttöä puoltaa myös se, että saatan joutua siirtymään kesken päivän toimipisteestä toiseen tai hoitamaan asioita virastossa n.5km päässä työpaikalta...
 
===
Mulla on tilanne se, että pääsisin periaatteessa julkisillakin töihin, mutta myöhästyisin joka aamu 15-30min ja vastaavasti joutuisin päivittäin lähtemään reilua tuntia aikaisemmin kotiin = ei käy työnantajalle. Toki naapurikunnan kautta kiertäminen saattaisi olla mahdollista, en ole niin tarkkaan selvitellyt, koska kuljen joka tapauksessa autolla. Tosin kohdallani oman auton käyttöä puoltaa myös se, että saatan joutua siirtymään kesken päivän toimipisteestä toiseen tai hoitamaan asioita virastossa n.5km päässä työpaikalta...
Se, että autoa joutuu käyttämään työpäivän aikana ei ole peruste oman auton käytölle asunnon ja työpaikan välisillä matkoilla.
 
???
Huomioithan ap sen, että verottaja voi määrätä veronkorotuksen perusteettomasta vähennysvaatimuksesta mikä tapauksessasi on se, että vaadit omalla autolla kun pääset myös julkisella.
 
"vieras"
Tuskimpa onnistuu, kun pelkkä julkisen odotusaika saa olla kaksi tuntia, että sitä oman auton käyttöä voisi vaatia. Eikä välttämättä onnistu edes tuo Turun torin kautta koukkaaminen, voi katsoa, että pääset Kaarinassa Saloon menevään bussiin, vaikka matkaa voikin olla.

Onhan aika pienillä koululaisillakin koulukuljetuksen rajana 5 km.
 
"noo"
Tietääkö kukaan kuinka vahvasti verottaja vaatii julkisen kulkuneuvon käyttöä vaikka se selkeästi pidentää työmatkaa?

Itse olen töissä Salossa ja asun Kaarinassa (Salon ja Turun välissä, Turkuun matkaa noin 10 km ja Saloon 45km). Melko läheltä kotiani (noin 1 km) menee turun kaupungin linja-auto jolla pääsen Turun torille mistä voin vaihtaa rautatieasemalle menevään linja-autoon. Rautatieasemalta pääsen junalla Saloon missä työpaikkani sijaitsee reilun kilometrin päässä asemalta.

Eli kävelyä ei tule kuin reilu kaksi kilometriä, mutta matkustamiseen menisi puolen tunnin sijaan lähes kaksi tuntia per suunta ja joudun aluksi menemään ihan väärään suuntaan.

Onko minulla perusteet merkitä kulkuneuvoksi oma auto?
Se matkustamiseen menevä aika ei anna aihetta oman auton käyttöön.
Kävelymatka pitäis olla yli 3 km (tämäki siis yhden pysäkin väli) tai odotudajan pitäis olla yli 2h.
 
"noo"
Mulla on tilanne se, että pääsisin periaatteessa julkisillakin töihin, mutta myöhästyisin joka aamu 15-30min ja vastaavasti joutuisin päivittäin lähtemään reilua tuntia aikaisemmin kotiin = ei käy työnantajalle. Toki naapurikunnan kautta kiertäminen saattaisi olla mahdollista, en ole niin tarkkaan selvitellyt, koska kuljen joka tapauksessa autolla. Tosin kohdallani oman auton käyttöä puoltaa myös se, että saatan joutua siirtymään kesken päivän toimipisteestä toiseen tai hoitamaan asioita virastossa n.5km päässä työpaikalta...
Silloinhan on perusteet käyttää omaa autoa jos julkiset ei sovi työaikaan.
 
täh
Huomioithan ap sen, että verottaja voi määrätä veronkorotuksen perusteettomasta vähennysvaatimuksesta mikä tapauksessasi on se, että vaadit omalla autolla kun pääset myös julkisella.
Siis mitä?
Että jos korjaa omaan veroilmoitukseen jotain väärin (ts. vaikka noita työmatkakuluja ja sitten verottaja ei hyväksy niitä) niin siitä hyvästä rangaistukseksi veroprosenttia nostetaan??

Ei voi olla oikeasti noin.
 
"noo"
Alkuperäinen kirjoittaja täh;26166976:
Siis mitä?
Että jos korjaa omaan veroilmoitukseen jotain väärin (ts. vaikka noita työmatkakuluja ja sitten verottaja ei hyväksy niitä) niin siitä hyvästä rangaistukseksi veroprosenttia nostetaan??

Ei voi olla oikeasti noin.
Niihän se taitaa olla, siinä vaiheessa kun veroilmoitukseen laitat jotakin "ehdolle" ja "yrität" huijata verottajaa olet rikollinen.
 
Omalla autolla kulkija
Veroilmoituksen mukana tulee opas, jossa on kerrottu aika selkeästi perusteet oman auton käytöstä. Verratkaa työaikojanne yleisten kulkuneuvojen aikatauluihin, Yleensä sillä selviää. Ja veroprosenttiaan voi muutattaa verotoimistossa tai www.vero.fi sivuilla. verottaja ei rangaistukseksi prosenttia muuta. Sen voi itse laskea, että paljonko tienaa vuodessa ja sen mukaan korottaa tai laskea sitä verottajan laittaman verokortin saannin jälkeenkin. AINA VOI MUUTTAA VEROTIETOJAAN ja myös tarvittaessa hakea oikaisua edellisien vuosien veropäätöksiin takautuvasti.
 

Yhteistyössä