Apuja imetykseen, yösyöntiin ja unikouluun tarvitaan!

Vauva nyt reilu 6kk valvoo yöt, haluaisi koko ajan syödä tai seurustella ja päivisin nukkuu eikä suostu syömään. Hän oli täysimetyksellä vajaa 5kk, sitten aloitettiin kasvissoseilla, nyt saa jo lihaakin kerran päivässä. Illalla ollaan annettu riisipuuroa.

Päivisin imetys on yhtä tuskaa, vauva alkaa heti huutaa kun yritänkin tarjota rintaa, kitisee nälkäänsä ja välillä ihan huutaakin mutta ei vaan tissi kelpaa. Vain puoliunessa suostuu syömään. Soppaa hämmentämässä 2-vuotias esikoinen, jonka läsnäolo tietenkin häiritsee vauvan keskittymistä.

Soseita menee aika hyvin jos vaan saan sopivaan aikaan syötettyä, vauva ei saa olla liian nälkäinen, väsynyt tai kylläinen, silloin ei tietenkään maistu. Mutta sellainen vajaa pikkupurkillinen menee hedelmäsosetta kerralla, kasvis- ja lihasosetta vähän vähemmän. 2-3 kertaa päivässä syö sosetta, lisäksi vielä sitten se iltapuuro, mikä tosin ei ole oikein tehnyt kauppaansa yleensä, vauva on ollut liian väsynyt jo.

Nyt sitten pidetty "unikoulua" viime viikosta saakka neuvolan ohjeen mukaan, en siis ole antanut rintaa yöllä klo 24-04. Illalla vauva on yleensä syönyt yhden kerran ennen tuota ja sitten heti tuon neljän jälkeen oon taas syöttänyt. Väliajan on silti heräillyt tunnin välein (kuten siis koko elämänsä ajan ja siksi tota ruokaa nyt alettiinkin pihtaamaan) ja huutaa kovaa, ei siis yleensä itke vaan karjuu vaan ja pitää ihan järkyttävää meteliä.

Mitä ihmettä me voidaan tehdä? Miksi tuo herää koko ajan? Ja mä en oikein käsitä tota unikouluakaan, eihän vauva tiedä mitä kello on. Neuvolassa siis sanoivat, että kannattaisi syöttää vielä iltayöstä ettei varmasti ole nälkä ja että monet vauvat tarvitsevat klo 4-5 vielä vuodenkin ikään ruokaa, joten sitä ei voi kieltää.

Esikoisen kanssa ei ollut mitään ongelmia, söi yöllä kerran ja 8kk iässä kun alkoi roikkua tissillä pitkin yötä pidettiin 2 yötä unikoulua ja sen jälkeen on yleensä nukkunut 20-07 heräämättä. Mutta siis tää toinen.. Auttakaa!!
 
Muokkasin vastausta ja taisi kadota kokonaan, höh :(

Kovin pieneltä tuntuisi unikouluihin. Meillä vähän samanlainen vauva, että päivällä saattoi nukkua 6 h putkeen ja yöllä herätä tunnin välein. Söi ihan tosi usein yöllä ja kiinteät ei siihen mitään helpotusta tuonut. Yösyötöt lopetettiin joskus 7 kk:n iässä mutta silti heräili. Nyt vajaa 2-v ja herää JOKA yö edelleen... Välillä tarkistaa ollaanko paikalla, välillä osaa nukahtaa takaisin itsekseen, välillä huutaa täyttä huutoa...

Tissi ei meilläkään meinannut kelvata ja olin lyömässä hanskat tiskiin niin monta kertaa. Sitten kun 1v1kk lopetin imetyksen niin se tissi olikin maailman tärkein asia... huoh...

Mä en rajoittaisi yösyömistä vielä noin pienellä. Ennemmin yrittäisin tuoda esille päivän ja yön eroa. Päivällä paljon aktiviteettia ja valoa ja puhetta imetyksen yhteydessä. Yöllä sitten pimeässä ja mitään ei puhuta.

Mutta mä en osaa oikeasti auttaa, mä en usko edes siihen enään että aika auttaa =) Mä olen oman lapsen kanssa odottanut noiden yöheräämisten kanssa, että aika auttaa. Eikä auta. Mutta tsemppiä kovasti lähetän =)
 

Yhteistyössä