apuja kaivataan astma/atoppisen ihon kanssa.. :(

eli meillä 2,5v poitsu jolla 10kk ikäisenä todettiin sitä infektio astmaa, joka sit kehitty ihan tavan lastenastmaksi.. nyt huhtikuussa ollaa menossa sit taas lääkärille, ni saadaa vihdoin se diagnoosi.. puuh..

nyt on puolisen vuotta sit kärsitty atooppisesta ihottumasta.. nyt ihottuma on todella pahana, kädet on ihan ruvella, siis kämmenet,sormien välit ja sormet kans :( ihottumaa on ihan joka puolella kroppaa.. kovasti rasvataan 2-3krt pvässa apobasella, kortisooni tarvittaessa, pesuja tehdään aqualanilla jne.. Pesulla käy joka ilta ja alu vaatteina on katottue t olsi puuvillasta..

maidoton kuuri kokeiltii joulun alla, mut ihottuma paheni siitä, tuli mieleeni sit olisko kaura allergiaa tms? käytettii näitä kaura pohjasia yosa tuotteita tuo aika jne... Nyt tulevana keskiviikkona soittavat sit noista koe tuloksista, missä ottivat maito,muna,kaura,vehnä-rast kokeet..

Prix testit meillä tuolloin huhtikuun lopussa sit.. Maito on ollu tuolloin 1v kohollaa hiukka, mut ku oireita ei ole sillon ollu ni siihen ei ole puututtu..

kutinaa on atarax siirappina, mut eipä tuo paljoa tunnu auttavan :(

kysynkin nyt te samassa tilanteessa olijat, mitä tässä kannattaisi tehdä et olo helpottuisi.. ?? onko joku toinen rasva mitä kannatttaisi kokeilla, joku toinen lääke tuohon kutinaan? aeuris tms oon kuullu et vois olla kokeiltavissa? mut annetaanko se ihan tablettina sit vai kuinka? ku en o oikein päässy selvyytee onko ne resepti lääkkeitä vai kuinka?

kiitos kaikille jo etukäteen, jos haluat tarkemmin kertoilla, mutta et tänne kaikkien luettavaksi niin saa laitella s.postia osoitteella: crista236@hotmail.com
 
Hei!

Meillä on lapsella atooppinen iho, välillä tosi pahana kun tulehtuu, eikä silloin nukuta vaan raaputellaan ja on tosi kiukkuinen. Käytössä samoja rasvoja kuin teillä ja pesut Aqualan L:llä.

Käytössä on myös antihistamiini nimeltä Aerius, se on nestemäistä, ja annetaan lusikalla tai ruiskulla. Se on helpottanut aina yötä vasten, lapsi saa nukuttua ainakin vähän paremmin. Se myös väsyttää lasta, joten on hyvä antaakin se yötä vasten, sitä annetaan kerran vrk.

Jaksamisia teille!
 
Moikka.
Meillä molemmat lapset atoopikkoja ja toinen infektioastmaatikko. Meillä on tarvittaessa käytössä hydrocortison Essex, koska se on niin rasvapitoista että se ei kirvele ihoa. Ja normaali rasvoista ollaan kokeiltu aqualan, ceralan ym. Tällähetkellä Aqualan käytössä. Lapsilla on myös ollut Aeriusta helpottamaan koira-allergiaa (kun olivat mummilassa viikon hoidossa) ja se aine oli kuin taikaa. Ei MITÄÄN oireita tullut hauvasta ja tarvittaessa ollaan myöhemminkin annettu. On nestemäistä ja reseptilääke tosiaan. Ja meillä tosiaan toinen on myös ruoka-aineallergikko, joten atopiaa on jatkuvasti. Sitten on tietysti Ar´tarax, mutta sen käyttöä vältän koska on kolmiolääke, siksi Aerius on parempi :).
 
Niin ja meilläkin oli maitoarvot hiukan koholla verestä, mutta prick ihotesteissä ei näkynyt mitään. Maidottomalla kuurillakin ollaan oltu, mutta iho oli silloinkin huonona. Välttämättä ei ole allergia peräistä, mutta jatkuvasti saa itse tarkkailla, josko joku ruokaaine ärsyttäisi. Nyt havaittu itse, että pähkinä, suklaa ja sitrushedelmät ärsyttävät ihoa.

Lapsen iho on herkkä reagoimaan kaikkiin ulkonaisiin muutoksiin, kun on pakkasta tai huoneilma on kuiva. Olen ajatellut hankkia meille ilmankostuttimen makuuhuoneeseen.
 
muistuttaisin että älkää aliarvioiko lasta noiden lääkkeiden otossa. Kannattaa kokeilla josko lapsi ihan vaan ottaisi tabletin esim. puuron, jugun tms. kanssa. Itse aiemmin murskasin ja sekoittelin ties mihin pahoinvointilääkkeen kunnes tajusin kokeilla sellaisenaan ja hienosti menee. Turhaa vaivaa ja maanittelua kun toinen vaan nielasee humps menemään sen lääkkeen :)

tiiän että on lapsia joita ei saa mitenkään ottamaan niitä lääkkeitä mutta olen itse huomannut että joskus kannattaa kokeilla sitä yksinkertaisinta keinoa :)
 
Neiti Neponen onko tuo essex siis sellainen joku kortisooni rasva mitä voi käyttää laajemman alueen rasvaukseen? ku kortisoonia meillä ainaki o sanottu et laitetaa vaan noihin pahimpii kohtii.. ajattelinki ku lääkäri keskiviikkona nyt soittaa et jos tuyo iho edellee va on noin paha ni pyydän atibiootti kuurin et rauhottus vähän tää tilanne.. :( viime yönä taas huudettii tunti, herätettii pikku siukka jne jne.. ei va meinaa enää jaksaa millää tätä sirkusta, ku ite ei voi minnekää lähtee esim illalla ystävien kans syömää, ku yöllä o takuu varma herätys tiedossa aina.. :(

tosta Aeriuksesta ni onko se toiminu paremmin kellää ku atarax? meillä ku ei tuo atarax toimi, vaikka se kuinka muka pitäs väsyttää jne, ni eipä meillä tee väsymystä pojalle.. ja ni ku Logotar ntossa kirjoittelikin noista lääkkeistä, ni minä aijon pyytää kans tabletteina pojalle lääkkeet, ei meinaa suostu suosiolla sitä atarax litkua ottaa, sehän ku on sellaista ihan sokeri litkua.. :(

meillä ku tuo poika muuteski sellaine et ei o suostunu ees oike nestemäistä panadolia ottaa ku o ni makeeta litkua.. sama juttu yskän lääkkeissä jne..

mite teillä muilla on, oletteko joutuneet ostaa astman takai uusia petivaatteita lapsille? meillä on se vissii edessä ku poika yski aijemmin pitkin yötä, otettii siltä peitto pois mahataudin yhteydessä, ja tyynyn päälle laitettiin sellainen muovi suojus, ni yskiminenpä loppu?? :eek: tulin sit siihen tuloksee et taidan ostaa ne jotku sellaiset allergigoille/astmaatikoille tarkoitetut peiton ja tyynyn, mahd patjaa/petaria? osaisiko kukaa suositella kohtuu hintaista ja millaiset niiden nyt pitäisi yli päänsä edes olla?

meillä toi astma o sen verran ärhäkkä et ei ilman lääkkeitä pysy kurissa, aijemminhan meillä oli näin (siis sillo 10kk->) et mentii va ni et jos oli räkätauteja/flunssia ni sillo ku veti tukkoo ni annettii ventolinee, nykyää annetaa jo ennakkoo avaavaa jos sille näyttää ja hoitavana o sit toinen lääke mikä menee 2xpvässä, infektioide aikana tupla annoksina..

on tää.. meillä on vielä se et mistää ei oikee saada sitä korkeempaa korvausta, lääkkeistä siis, ku puuttuu se helkato lausunto :( ei kukaa osaa auttaa näissä, mitä tässä kannattaa tehdä? ja mite saaha tuon pojan iho kuntoon taasen?
 
Mä kommentoin tähän aikuisena atoopikkona. Minulla oli lapsena tosi pahat ihottumat ja vielä aikuisenakin. Ekan kerran mulla oli iho hyvänä, kun jouduin oman lapseni vuoksi imetysdieetille ja jouduin supistamaan ruokavaliotani tosi rajusti. Minulla ihottumaa ylläpiti siis ruoka-aine allergiat, osa oli jo tiedossa ennen imetysdieettiä, mutta osa löytyi sitten sitä kautta.

Jos pelkkä maidoton ei auta, niin se ei siis suole automaattisesti pois mahdollisuutta siitä, että ihottuman takana oliai allergia. Allergiaa voi olla myös niin monelle muulle, maito, muna, viljat, soija, kala, tomaatti...
 
kannattaa ihottumaan kokeilla suolahoitoja, meillä käytetään sitä silloin kun muut käyttää kortisonia (meillä ei ole löytynyt sopivaa kortisonia, vaan kaikki pahentaa vain tilannetta)
Eli ammeeseen merisuolaa, ja liuotetaan se veteen ja tenava perään.
Rasvana käytetään physiogeliä ja locobase repairia ja hydrania, pahimpiin kohtiin lansinohia.
Ja Ataraxista, meillä se ei auttanut mihinkään, päin vastoin. sehän sisältää pähkinäöljyä joille jotkut voivat olla allergisia, meillä se aiheutti sen ettei poika nukkunut yöllä, siispä käytämme zyrtekkiä, toimii paljon paremmin.

Ja mikä pahinta, emillä poijalle hikoilu on pahasta, eli kesällä iho on huonompana kun talvella, talvet ja kesät kulkee kotona alkkareissa ja t-paidassa, jos on oikeen kylmä ni saattaa olla jotkut pitkälahkeiset housut.

Kannattaa myös kokeilla että ei käytä sinisiä vaatteita, joillekkin sinisessä on joku plaaplaaplaa juttu mikä pahentaa ihottumaa (en muista sitä nimeä, meidän allergialääkäri vain sanoi asiasta)

Petivaatteista, meillä on ihan pallokuitu petivaatteet, tosin ihan sama varmaan mitkä tuolla astmaatikolla olisi koska kissa nukkuu sen sängyssä..
 
eli rast testien tulokset tuli, muna,kaura ja vehnä neatiivisia, mutta maito positiivinen..

arvo oli sillo 1v 0,6, eli yli sen rajan mut ku ei ollu oireita ni ei sit allergiaa sen enempää ihmetelty.. Nyt arvo oli sit 1,5v tuon jälkee 1.26, eli noussu selkeesti :(

sain taistelulla meille ajan ihotaudeille sairaalaan,noihin prick testeihin, se o nyt tulevana tiistaina sit, ja se on se joku missä o histamiini, noi pöly jutut, viljat,maito,muna,peruna, eläin jutut jne, eli tosi kattavana.. toivon melkee et joku siellä nyt pomppais et tietäs vähän edes tätä mite edetää..

iho meillä oli taa sjo menossa parempaa, ni eilen se sit lehahti taas, ihan kirkkaan punaseks ja hirveesti näppyjä :( poikaa täällä sit taas edellisenä yönä rasvattii 2 aikaa ku ei saanu muute nukutuksi, reppana :( :( ei auta ku nyt ootella tiistaille, aikaa en muute ois saanu aikastettua, ku vaatii kuulemma lääkäri ajan samaan,ni msanoin sit et ne testit otetaa ja vien pojan sit tulosten kera yksityiselle lääkärille!! en en mä rupea enää kuukautta odottele tän asian kans, ku joululta asti on jo valvottu yöt ku ei mitää helpotusta näy :(
 
Ja anteeksi että näin myöhässä vastaan :).
Essex on siis kortisonivoide, ihan kuin mikä tahansa hydrocortison tms., mutta vain rasvaisempi. Meillä Hyderm ja hydrocortison kirveli lapsen ihoa, mutta tämä ei kirvele ja on todella hyvää ollut. Eihän sitä voi kun kausittain käyttää, mutta erittäin sopiva muuten. Ei käytetä kuin pahimpiin kohtiin, mutta meillä on aika laajalti ihottumaa.

Aerius tehoaa meillä hyvin, ei tule allergia oireita. Tehoa Ataraxiin en voi verrata, koska Ataraxia en ole antanut pitkiä jaksoja, koska kammoan sitä että on kolmiolääke. Aerius ei ole, ja se otetaan kerran päivässä vain. Se ei väsytä ainakaan meillä, ei kyllä Ataraxkaan väsyttänyt.
 
ei ole kokemusta atooppisesta ihosta, mutta on allergioista... eli vehnätön voisi olla kannattava kokeilla, vaikka ei näkyisikään veressä. meillä auttaa ja iho on hyvä. maito ja vehnä kuivattaa ja tekee näppyjä, lehahduksia ja vatsavaivoja. mutta ei ole ollut ikinä jatkuvan atooppinen tai huono iho vaan päinvastoin, tosi hyvä kun ei käytä noita aiheuttajia kuin max. tosi vähä minkä sietää. nyt oon kokeillu vehnää ja silloin tällöin esim. kerran viikossa vähä kestää..lisäks kananmuna-allergiaa on mahdollisesti meilläkin ja sekin on yleinen. se näkyi prickissä joskus ainoana, vaikka ei ikinä oo kestänyt maitoa korvikkeissa tai muutenkaan myöhemmin ja vehnälle vähä herkistyny myös myöhemmin. tietysti atopia ja allergiat on eri asia, mutta saattaahan ne ruokavaliokokeilut auttaa.
 
entäs keliakia? ite pähkäilen tytönkanssa just että mahtaako olla keliakiaa, allergiaa vai atooppista kun kutinaa on jaloissa, pepussa, käsissä, hb huono, syö tosi huonosti, lääkäreissä on jo käyty mutta varailen nyt uusiksi. aina otettu vain allergian suhteen esim verikokeet mitkä antais suuntaa,mut ei oo näyttänyt mitään, laktoositon on.. ite olen ollut pienenä ihottumainen, takapuolessa ja reidessä oli aika ajoin tosi kauheat ihottumat, sitten meni vuosia ilman, teini iässä taas ja nyt on sormenvälit kamalat ja kutisevat!!! tästäkin mietin että olenko atooppinen vai voisko olla keliakiaa vai mikä on!? vaikeaa kun pitää itse toimia lääkärinä! tää on niin olemattomia lääkäreitä..
 
Suosittelen ruokapäiväkirjan pitämistä. Eli kirjaat ylös joka ruokailulla kaiken mitä lapsi pistää suuhunsa. Samalla kirjaat oireet ainakin aamuin illoin ylös. Näin ollen pystyt seuraamaan, jos jonkin ruoka-aineen aikana tai jälkeen (esim voi kulua päiväkin ennen kuin näkyy iholla) iho lehaltaa. Tämä on käytännössä ainoa mahdollisuus saada allergiat kiinni.

Prick testit ym. voivat antaa osviittaa siitä, mille lapsi on allerginen, mutta valitettavasti usein ne eivät paljasta allergioita. Esim. meillä ei prick testeissä näkynyt maito-, vehnä-, ohra- tai soija-allergia, mutta kokeilun kautta nämä saatiin kiinni. Vain muutama ruoka-aine nosti pienen paukaman prickissä, ja nekin olivat vain raja-arvolla.

Tsemppiä selvittelyyn. Se vaatii vanhemmilta paljon voimia! Allergiat ovat valitettavasti siinä mielessä yksi rankimmista lastentaudeista, kun sen selvittelyssä vanhemmat ovat avainasemassa. Lääkärit tai testit eivät useinkaan voi tilannetta ratkaista.
 

Yhteistyössä