aquarakkulat?

  • Viestiketjun aloittaja rv 34
  • Ensimmäinen viesti
rv 34
Onko kellään kokemusta aquarakkuloista? Kätilön puheiden perusteella kiinnostuin kovasti, mutta sitten taas luin täältä, ettei joku halua enää missään nimessä kokeillakaan. Itseäni iljettää ajatus epiduraalista, ja haluaisinkin kuulla kokemuksia aquarakkuloista. Sattuiko laittaminen paljon? Miltä tuntui? Miten auttoi kipuun? Nopeuttiko avautumista jne.?
 
Yleensä niitä laitetaan kipukohtaan esim selkään neljä pientä rakkulannäköistä kohoumaa. Laitetaan tosi ohuella neulalla ja aine mitä laitetaan on steriiliä vettä. Monet kuvailevat pistoskipua ampiaisen pistoon. Kipu häipyy kyllä varsin pian ja auttaa monilla tosi hyvin. Parasta niissä on se että jos niiden laittaminen tuntuu sietämättömän pahalta niin niitä ei tarvitse laittaa kaikkia. Itse sain ennakkoluuloistani huolimatta niistä oikein hyvän avun selkäkipuuni.
 
poikavauva tulossa
joo mulle on laitettu noita viime synnytyksessä josta on jo aikaa 6 vuotta,mutta kyllä mä muistan vielä että ne oli ihan hyviä.se pistäminen nipistää ihan pikkasen niinku ampiaisen pistos.eli ei mitään kauheeta.ne autto kyllä mulle heti mutta ei niiden vaikutus kovin kauaa kestä.jos sulla on kipua alaselässä supistusten aikoihin niin noi auttaa.. ;) kannattaa kokeilla.eihän siinä mitään menetä..
 
Sporttimamma
Kätilöt mullekkin ehdotti, mutta en innostunut.Inhoan piikkejä yms.kamalasti ja kaikilla tuntemillani noista rakkuloista on ollut pelkästään nagatiivistä palautetta.Sattuu laittaminen kuulema tosi paljon..jopa niin paljon et saattaa synnytyskipukin unohtua hetkeksi!Ehkäpä se onkin rakkuloiden todellinen tarkoitus.. :D
 
No mulla ei ole hyviä kokemuksia. Esikoisen synnytyksessä kokeilin eikä mikään ikinä ole käynyt niin kipeää kuin niiden laittaminen. ei edes synnytyskivut ollut mitään verrattuna siihen tuskaan. Tosin kipu oli hetkellinen, mutta silti :/
 
Raksa
Itsellä aivan kamala kokemus. Synnytyskivut oli pientä rakkuloiden laiton rinnalla, eivätkä edes auttaneet mitään. Epiduraalin laittaminen sattui vähemmän, mutta tehosi tosi hyvin kipuun. Nyt seuraavassa synnytyksessä ( nyt rv 40) en anna laittaa rakkuloita, vaikka maksaisivat :)
 
mäkin oon kuullut vaan negatiivista noista mutta tänään sitten lainasin kirjastosta kirjan kivunlievityksestä synnytyksessä ja sain ihan toisenlaisen kuvan niistä!
yleensä niihin laitetaan vaan aquaa, eli vettä, mutta voi kuulemma laittaa myös aquaa + puudutusainetta jolloin itse pistoskaan, mikä siis tuntuu pahimmalta monista, ei tunnu. tosin en tiedä tehdäänkö tätä tosiaan käytännössä vai onko se vaan "periaatteessa mahdollista"...
mä oon aina ajatellut että ei ikinä mutta nyt alkaa tuntumaan että miks ei, koska luultavasti en pysty epiduraalia ottamaan koska toivon mahdollisimman aktiivista synnytystä ja haluaisin synnyttää seisoltaan tai jakkaralla...
kannattaa lukea niistä enempi eikä vaan uskoa huonoihin kokemuksiin! :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2006 klo 19:21 mindi83 kirjoitti:
mäkin oon kuullut vaan negatiivista noista mutta tänään sitten lainasin kirjastosta kirjan kivunlievityksestä synnytyksessä ja sain ihan toisenlaisen kuvan niistä!
yleensä niihin laitetaan vaan aquaa, eli vettä, mutta voi kuulemma laittaa myös aquaa + puudutusainetta jolloin itse pistoskaan, mikä siis tuntuu pahimmalta monista, ei tunnu. tosin en tiedä tehdäänkö tätä tosiaan käytännössä vai onko se vaan "periaatteessa mahdollista"...
mä oon aina ajatellut että ei ikinä mutta nyt alkaa tuntumaan että miks ei, koska luultavasti en pysty epiduraalia ottamaan koska toivon mahdollisimman aktiivista synnytystä ja haluaisin synnyttää seisoltaan tai jakkaralla...
kannattaa lukea niistä enempi eikä vaan uskoa huonoihin kokemuksiin! :wave:
Minä kyllä luotan tässä jutussa nyt enemmän näihin kokemuksiin,kuin kirja tietoon.
 
mä oon ottanu kaikissa kolmessa synnytyksissä rakkulat. tosin se laittaminen sattuu mut hetkellisesti.mulla siirsi kivut pois ala selästä.
esikoisesta pyysin ebiduraalin ja lääkäri tuli ja yritti laittaa mut ei onnistunu vaan osu johonkin verisuoneen eikä voinu laittaa.
 
No hö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2006 klo 18:39 pumppernikkeli kirjoitti:
No mulla ei ole hyviä kokemuksia. Esikoisen synnytyksessä kokeilin eikä mikään ikinä ole käynyt niin kipeää kuin niiden laittaminen. ei edes synnytyskivut ollut mitään verrattuna siihen tuskaan. Tosin kipu oli hetkellinen, mutta silti :/

Sama homma. Se oli mulle sen synnytyksen kamalin kohta. Je apu lähes mitätön.
 
rv 34
Jännä juttu kun on niin monenlaista kokemusta. Et joidenkin mielestä on ollut ihan kamalaa ja toisten mielestä ok. Mistäköhän johtuu? Onkohan asennoitumisella asian kanssa mitään tekemistä? Jotenkin vaan tuntuis, että jos epäilee jo etukäteen jotain hoitoa, helposti kokee sen negatiivisena. Mulle nyt ois ihan sama, vaikka rakkulat auttais pelkällä uskon voimalla, jotain helpotusta varmaan on nykynaisen kuitenkin saatava.

Itseäni todella inhottaa ajatus epiduraalista, että joku työntää jotain selkärankaani (melkein). Mut ehkä sitä tosi paikan tullen on valmis ihan mihin vain. Ja hyvä tietty kun sellainenkin vaihtoehto on olemassa.

Kiitti jaetuista kokemuksista, saa toki kirjoittaa lisääkin :) Kyllä mä näiden perusteella kuitenkin meinannen ainakin kokeilla. Eihän se kipu kuitenkaan kestä kuin lyhyen aikaa, vaikkei sitten auttaiskaan.
 
Yhdyn edelliseen, eli laittaminen oli täyttä tuskaa, mielummin kärsin supistuksista! Eikä niistä edes mulle mitään apua ollut, vaikka supparit pelkästään selän puolella tuntui. Ei enää ikinä, kiitos!!!
 
Heippa!

Laittaminen sattui ihan pirusti, huusin niin että koko huone raikui ja puristin mieheni käsiä, mut ihme kyllä auttoi pari tuntia kipuun. Selässä tuntui vain lämpöinen tunne kun laittamiskipu hellitti (melkein heti). Mulle laitettiin kaksi rakkulaa kerralla, eli kipua tuntui vain kaksi kertaa, kun oli kaksi hoitajaa laittamassa piikkiä yhtä aikaa! Sanoivat et pääsee niin helpommalla, ku ei tartte kärsiä kaikkia neljää kertaa! ;)
 
Hmm. Miten niiden laittaminen voi niin paljon sattua? Opiskelen sairaanhoitajaksi ja silloin kun harjoittelimme erilaisten injektioiden antamista, kokeiltiin myös tuota ihoon pistämistä, eli sama kuin miten ne aquarakkulat laitetaan.
Itse pistin itselleni muutaman "rakkulan" käsivarteen, eikä se kyllä juuri hyttysen pistoa pahemmalta tuntunut. Neulahan on todella ohut ja lyhkäinen.

Mutta ihmiset kokee kivun jokainen eri tavalla, itse siedän hyvin esim. juuri pistämisen aiheuttamaa kipua tai päänsärkyä, mutta pienikin vatsakipu saa minut tosi huonoon kuntoon.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2006 klo 10:06 pinni kirjoitti:
Hmm. Miten niiden laittaminen voi niin paljon sattua? Opiskelen sairaanhoitajaksi ja silloin kun harjoittelimme erilaisten injektioiden antamista, kokeiltiin myös tuota ihoon pistämistä, eli sama kuin miten ne aquarakkulat laitetaan.
Itse pistin itselleni muutaman "rakkulan" käsivarteen, eikä se kyllä juuri hyttysen pistoa pahemmalta tuntunut. Neulahan on todella ohut ja lyhkäinen.

Mutta ihmiset kokee kivun jokainen eri tavalla, itse siedän hyvin esim. juuri pistämisen aiheuttamaa kipua tai päänsärkyä, mutta pienikin vatsakipu saa minut tosi huonoon kuntoon.
Siis ei todellakaan ole verrattavissa mihinkään normaaliin neulan pistoon. Mulla ei ole mikään herkkä kipukynnys esim. verikokeen ottaminen ei tunnu missään ja kaksi synnytystäkin olen hoitanut luomuna. Mutta nuo aguarakkulat sattuu aivan älyttömästi. En tiedä mihin hermoon ne pisti
 
Mä ymmärsin, että neula itsessään on erittäin ohut ja koska sitä ei syvälle pistetä, itse pistäminen ei sinänsä satu vaan steriili vesi ihon alla on se mikä siellä sitten kirvelee.

Mutta kyllä mäkin ihmettelen miten se voi niin kamalasti sattua. Keskustelussa kätilön kanssa kätilö kysyi laitettiinko valmennuksessamme rakkuloita jollekulle koemielessä. Siksikin tuntuis hullulta että kyseessä on supistuksiakin kivuliaampi toimenpide. Tosi outoa, miten mielipiteet jakaantuu tässä asiassa ???
 
mekin koulussa harjoiteltiin pistämistä, siis aquaa ihon alle, samalla tavalla kun noissa aquarakkuloissa eikä se musta ollu sen pahempaa... siksi mun on vaikea uskoa että se tekisi kipeämpää kun itse supistukset. kyllähän se tuntuu mutta vaan muutaman sekunnin aikana... tehosta en sitten tiedä kun mulla tuolloin ei ollu supistuksia :D
 
Minullakin hyvä kokemus aquarakkuloista. Esikoisen synnytyksessä ensin kyllä kieltäydyin niistä, koska ennakkokäsitys minullakin oli se, että laittaminen sattuu tosi paljon eikä apua juurikaan ole, mutta kätilön aidon hämmästynyt kysymys "oletko tosiaan mieluummin noissa tuskissasi" pyörsi päätökseni ja annoin aquat laittaa, koska muuta lievitystä ei vielä voinut antaa. Niitä laitettiin neljä alaselkään ja kaksi tai neljä (en enää muista) alavatsaan ja vaikka kyllähän niiden laittaminen vähän kirvelsi, niin kyllä apu oli silti sen arvoinen. Supistuksista katosi samantien se pahin terä ja ne tuntuivat huomattavasti vaimeammilta kuin aiemmin. Kivun kokeminen siis näyttää olevan hyvin yksilöllistä, kuten edellisistä vastauksistakin huomaa. Mutta en minä ainakaan varsinaisiin synnytyskipuihin niiden laittamista mitenkään vertaisi.
 
Mulla niitten rakkuloitten laittaminen ei tuntnut miltään ja ekalla kerralla ne piti kivut kokonaan poissa noin puoli tuntia. Pari tuntia myöhemmin rakkulat ei enää auttaneet yhtään, mutta ei tuntunut niittenkään laittaminen.
Itsekkin olin sitä mieltä etten halua mokomia patteja, kätilö sanoi että laittaa ensin yhen ja jos on kamalaa niin antaa sitten olla. kätilö sai homman valmiiksi ennen kuin huomasin tuon edes aloittaneen.
 
mulle laitettiin edellisessä synnytyksessä rakkuiloita. Parhaimmillaan niitä tais olla jopa 12 yhtäaikaa. Selässä, reisissä ja alamahassa...joka paikassa, missä vaan supistukset tuntui..ja jaloissa myös, koska kipu säteili jotenkin sinnekin. Laittaminen oli ehkä sekuntin kestävä nipistys, jonka jälkeen helpotti...ja pyysin noita aina lisää heti, kun alkoi tuntua tarvetta...eli välillä alle puolen tunnin välein. Hauska oli huomata muutamien päivien päästä synnytyksestä pienet pikkusormen pään kokoiset punaiset läntit rakkuloiden jälkiä siis..näytti kuin olisi ötökät pistellu pahasti. :LOL:

no jokainen tuntee kivun erilailla..mä en tuntenu alaselkään tatuoinnistakaan mitään kipua, pientä kihelmöintiä vain...joten kai olen aika "tunnoton" :)
 

Yhteistyössä