Arvioiko "normi" kultasepänliikkeessä joku koruja?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Vai pitääkö koru toimittaa oikein johonkin arvioitavaksi? Voinko marssia kultasepänliikkeeseen korun kanssa ja pyytää arviointia myyjältä? Maksaako se jotain? =)
 
Foortti harmaana
No joku Timanttiset yms peruskauppa ei varmaankaan osaa, koska siellä on vaan myyjä.
Suosittelen kultaseppää.

Siis etsit paikkakunnalta oikean kultasepän ja käyt kysymässä, ei "kultasepänliikettä".
Usein liikkeet vaan lähettää ne korut eteenpäin.

Ja en osaa sanoa maksaako, mä oon ite ollu sellaisessa jonkin aikaa ja katsottiin vaan koneella, onko kivet timatteja, koska itse seppää ei ollut talossa.
 
Mitä mä olen ymmärtänyt niin sormus käytännössä katsoen täysin "arvoton" sen jälkeen kun kannat sen ulos liikkeestä. Arvoton siis rahallisesti, mikäli sen tekijä ei ole jotenkin tunnettu tai jotain. Sormuksesta maksetaan vaan se kullan hinta, joka on mitättömän pieni.
 
Foortti harmaana
[QUOTE="vieras ap";24454139]Sitä, että minkä arvoinen omistamani koru on :).[/QUOTE]

Sanallisen arvion voi varmaan saada maksutta, mutta paperillisen, mitä näkee Huutiksessa sitten maksaa.

Ja aika helppo niitä on itsekin arvioida.
Karaattimäärä, grammamäärä ja mikä kivi, miten naarmuinen kivi, onko aito "kaivettu" kivi vai kuten mulla on yksi rubiinisormus, jonka kivi taitaa olla "rubiinipölystä" tehtaassa kovassa paineessa puristettu. Arvokas, mutta ei niin arvokas kun maasta löydetty rubiini. ;)
 
Foortti harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Pöllötöllötin;24454165:
Mitä mä olen ymmärtänyt niin sormus käytännössä katsoen täysin "arvoton" sen jälkeen kun kannat sen ulos liikkeestä. Arvoton siis rahallisesti, mikäli sen tekijä ei ole jotenkin tunnettu tai jotain. Sormuksesta maksetaan vaan se kullan hinta, joka on mitättömän pieni.
Totta.
Ja välillä ihmiset tuo koruja ja kuvittelee, että niistä saa sen, mitä ne ite on maksanu...

Kaiken huippuna ne onnettomat, jotka on ostan jostain keihäsmatkoilta jotain ketjuja, ja kuvittelevat, että se on aitoa kultaa!
Hah. =)
 
Eli tästä opimme ainakin sen, että ei kannata ostaa aivan järkyttävän kalliita kihla- tai vihkisormuksia, jos on kutina perseessä jo valmiiks, et tää ei tuu kestää. On pari esimerkkiä lähipiirissä, kun melkein näki kuinka se raha katos savuna ilmaan. Ei siitä kalliista sormuksesta jää käteen kuin ikävä muisto
 

Yhteistyössä