arvostellaanko ihmisiä taloudellisen ja työ tilanteen mukaan?

Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja HeiJeeJeeJee:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Kertoohan toki ammatti ihmisestä jo aika paljon.
Itse asiassa kun miettiin, niin mitä se ammatti loppujen lopuksi kertoo?

Sen olen kyllä huomannut, että pääasiassa ihmisiä määritellään sen mukaan mitä tekevät. Ainakin siinä mielessä, että uusiin ihmisiin tutustuessa tai itseään esitellessä esille tulevat yleensä nimenomaan se, että mitä opiskelee tai mitä tekee työkseen. Eikä esimerkiksi muita elämänarvoja.

Itse ainakin huomaan usein kysyväni "mitä hän tekee?"

En nyt varsinaisesti siksi, että laittaisin ihmisiä sen perusteella arvojärjestykseen vaan siksi, että jotenkin ammatti tai ala on iskostunut sellaiseksi olelliseksi määreeksi?
Kertoohan se paljon. Esim. jos ihminen on eläinlääkäri niin jo se, että hän sanoo ammattinsa saan paljon tietoa. Tykkää eläimistä, on empaattinen, pystyy hoitotyöhön, on käsistään kätevä ja taitava, tietää lääkkeistä, tietää anatomiasta, tietää hoitotyöstä jne. onhan tuossa jo tosi paljon tietoa vain ammatin perusteella. Ei tarvitse ihmisen muuta edes sanoa, niin pystyy tekemään ja paljon päätelmiä ihmisestä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeiJeeJeeJee:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Kertoohan toki ammatti ihmisestä jo aika paljon.
Itse asiassa kun miettiin, niin mitä se ammatti loppujen lopuksi kertoo?

Sen olen kyllä huomannut, että pääasiassa ihmisiä määritellään sen mukaan mitä tekevät. Ainakin siinä mielessä, että uusiin ihmisiin tutustuessa tai itseään esitellessä esille tulevat yleensä nimenomaan se, että mitä opiskelee tai mitä tekee työkseen. Eikä esimerkiksi muita elämänarvoja.

Itse ainakin huomaan usein kysyväni "mitä hän tekee?"

En nyt varsinaisesti siksi, että laittaisin ihmisiä sen perusteella arvojärjestykseen vaan siksi, että jotenkin ammatti tai ala on iskostunut sellaiseksi olelliseksi määreeksi?
Kertoohan se paljon. Esim. jos ihminen on eläinlääkäri niin jo se, että hän sanoo ammattinsa saan paljon tietoa. Tykkää eläimistä, on empaattinen, pystyy hoitotyöhön, on käsistään kätevä ja taitava, tietää lääkkeistä, tietää anatomiasta, tietää hoitotyöstä jne. onhan tuossa jo tosi paljon tietoa vain ammatin perusteella. Ei tarvitse ihmisen muuta edes sanoa, niin pystyy tekemään ja paljon päätelmiä ihmisestä.
täh? Et kai voi uskoa, että esim. kaikki lastenhoitajat olisivat erityisen lapsirakkaita? Samanlaisia ihmisiä kuin kuka tahansa.

Suuri osa ihmisistä ajautuu jollekin alalle, vähän kuin arpapeliä tai nopanheittoa.

Ei monikaan ole "oikealla alalla". Ihminen on aika naiivi ja tietämätön parikymppisenä, harva tietää mitä se työ loppupeleissä on. Moni sh inhoaa työtään, eikä ole sen empaattisempi kuin kukaan. Useinhan sanotaan, että jos haluaa nähdä kovan ihmisen, joka ei muista välitä, niin menee sairaalaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeiJeeJeeJee:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Kertoohan toki ammatti ihmisestä jo aika paljon.
Itse asiassa kun miettiin, niin mitä se ammatti loppujen lopuksi kertoo?

Sen olen kyllä huomannut, että pääasiassa ihmisiä määritellään sen mukaan mitä tekevät. Ainakin siinä mielessä, että uusiin ihmisiin tutustuessa tai itseään esitellessä esille tulevat yleensä nimenomaan se, että mitä opiskelee tai mitä tekee työkseen. Eikä esimerkiksi muita elämänarvoja.

Itse ainakin huomaan usein kysyväni "mitä hän tekee?"

En nyt varsinaisesti siksi, että laittaisin ihmisiä sen perusteella arvojärjestykseen vaan siksi, että jotenkin ammatti tai ala on iskostunut sellaiseksi olelliseksi määreeksi?
Kertoohan se paljon. Esim. jos ihminen on eläinlääkäri niin jo se, että hän sanoo ammattinsa saan paljon tietoa. Tykkää eläimistä, on empaattinen, pystyy hoitotyöhön, on käsistään kätevä ja taitava, tietää lääkkeistä, tietää anatomiasta, tietää hoitotyöstä jne. onhan tuossa jo tosi paljon tietoa vain ammatin perusteella. Ei tarvitse ihmisen muuta edes sanoa, niin pystyy tekemään ja paljon päätelmiä ihmisestä.
täh? Et kai voi uskoa, että esim. kaikki lastenhoitajat olisivat erityisen lapsirakkaita? Samanlaisia ihmisiä kuin kuka tahansa.

Suuri osa ihmisistä ajautuu jollekin alalle, vähän kuin arpapeliä tai nopanheittoa.

Ei monikaan ole "oikealla alalla". Ihminen on aika naiivi ja tietämätön parikymppisenä, harva tietää mitä se työ loppupeleissä on. Moni sh inhoaa työtään, eikä ole sen empaattisempi kuin kukaan. Useinhan sanotaan, että jos haluaa nähdä kovan ihmisen, joka ei muista välitä, niin menee sairaalaan.
Minulle se, että joku on elälinlääkäri, kertoo vain sen, että on jonkinlaista ahkeruutta tai sitkeyttä, kun on jaksanut opiskella. Ei kerro yhtään mitään mistäään muusta, ei älystä tai eläinrakkaudesta. Hänhän voi olla eläinlääkäri kun äitinsäkin on ja sitä kautta oppinut asiat ja ajautunut alalle.

Empaattisuudesta tai muusta ei mielestäni kerro välttämättä.
 
niin.. mistä tai mitä se ammatti sit loppujen lopuks kertoo? kun niihin ammatteihin ja töihinkin hakeudutaan eri syistä.. jotkut hakeutuu sinne mistä pitävät eniten, toiset sinne mistä saa eniten rahaa. minusta se mitä teen ei vaikuta persoonaani vaan persoonani vaikuttaa siihen mitä teen ja miksi.
 
pohdiskelija
Vanhempi polvi taitaa edelleen arvostaa ihmisiä koulutuksen mukaan. Ite koin työhaastattelussa tilanteen, jossa haastattelija 50-60 v. mies tarttui mun matikan yo-kirjoitusten tulokseen eikä katsonutkaan mun amk-tutkintotoditusta, josta olis voinut päätellä jo jotain.... :/

Joillekin on lukio tärkeä eivätkä arvosta ammattikoulua. Toisille aikaisempi koulutus ei merkitse mitään, vaan yliopisto on se ainoa oikea, pohjakoulutuksesta viis. Toisille ei väliä ootko kouluttautunut ollenkaan. Riippuu siis paljon siitä ihmisestä joka toiseen henkilöön tutustuu.

Itse en arvostele ihmisiä sen mukaan mitä heillä on/missä ovat töissä (ovatko edes töissä). Elämäntilanteita on varmaan yhtä monta kun on ihmisiäkin.
 
No en todellakaan tarkottanu että rikkaammat ei osaa arvostaa työn tekoo meinasinkin että laitan viestiini etten tarkota yleistää kun tällä pahuksen foorumilla otetaan joka ikisestä asiasta nokkiinsa jos joku sanoo mielipiteensä täällä on muutenkin ihan älyttömästi riitoja millon mistäkin väännetään tikusta asiaan.Se oli mun MIELIPITEENI ja sanoin että "mä luulen" En sanonu että rikkaat on ihan pask...jokka ei osaa arvostaa työn tekoo!Mut on todellakin opetettu arvostaan työn tekoo vaikka en ole töitä saanukkaan se kun ei ole aina ihmisen itsensä vika eikä mua ole hemmoteltu!Mutta vääntäkää nyt tästäkin jotain niin saatte kunnon riidan aikaseks ja voitte seuraavat 2vk haukkua foorumilla terapiaa!!Tuli nyt vaahdottua kun rupeen heti alkuunsa oleen pettyny tähän foorumiin mutta tiedän ilmankin kenenkään sitä sanomatta aina voi lähteä pois! Aikuistukaa ihmisillä on omat mielipiteensä ei kaikkien tarvi olla samaa mieltä kukaan ei ole täydellinen äiti eikä ihminen!
 
Mie vaan
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulle se, että joku on elälinlääkäri, kertoo vain sen, että on jonkinlaista ahkeruutta tai sitkeyttä, kun on jaksanut opiskella. Ei kerro yhtään mitään mistäään muusta, ei älystä tai eläinrakkaudesta. Hänhän voi olla eläinlääkäri kun äitinsäkin on ja sitä kautta oppinut asiat ja ajautunut alalle.

Empaattisuudesta tai muusta ei mielestäni kerro välttämättä.
Agree, meillä on yksi vanhoista koulukavereista opiskellut lääkäriksi. On ollut kovin lapsellinen nuorena ja ihan samalta tuntuu juttelun perusteella vieläkin. Taisi lopulta opetella pääsykoekirjat ulkoa, jotta pääsi opinahjoonsa pitkän yrittämisen jälkeen. Siis on ehdottomasti sitkeä, mutta en usko älykkyyden olevan ihan parhaasta päästä.... Valitettavaa on, että minä en uskaltaisi mennä hänen vastaanotolleen, vaikka ihan aivottomat tapaukset eivät edes pääse lääkäriksi valmistumaankaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja terapia:
No en todellakaan tarkottanu että rikkaammat ei osaa arvostaa työn tekoo meinasinkin että laitan viestiini etten tarkota yleistää kun tällä pahuksen foorumilla otetaan joka ikisestä asiasta nokkiinsa jos joku sanoo mielipiteensä täällä on muutenkin ihan älyttömästi riitoja millon mistäkin väännetään tikusta asiaan.Se oli mun MIELIPITEENI ja sanoin että "mä luulen" En sanonu että rikkaat on ihan pask...jokka ei osaa arvostaa työn tekoo!Mut on todellakin opetettu arvostaan työn tekoo vaikka en ole töitä saanukkaan se kun ei ole aina ihmisen itsensä vika eikä mua ole hemmoteltu!Mutta vääntäkää nyt tästäkin jotain niin saatte kunnon riidan aikaseks ja voitte seuraavat 2vk haukkua foorumilla terapiaa!!Tuli nyt vaahdottua kun rupeen heti alkuunsa oleen pettyny tähän foorumiin mutta tiedän ilmankin kenenkään sitä sanomatta aina voi lähteä pois! Aikuistukaa ihmisillä on omat mielipiteensä ei kaikkien tarvi olla samaa mieltä kukaan ei ole täydellinen äiti eikä ihminen!
tietääkseni sinua ei ole kukaan haukkunut, muutkin sanoivat vain oman mielipiteensä, mikä ainakin minulla sattui olemaan se, että rikkaita ja köyhiä on monenlaisia ja ei saa yleistää.

Moni köyhä oppii kotoa, että töitä ei kannata tehdä, työn perässä muuttaa ym. ja samoin oppii ehkä joku rikas näin, että äiti maksaa kuitenkin.

tosin en tunne rikkaita ...
 
ok kiitos kohteliaasta mielipiteestä myönnän ja pyydän anteeksi!Ehkä yli reagoin pikkasen :ashamed: Olin vain niin pettyny kun justiinsa olen tullu tänne ja huomannu että täällä näytti olevan aika paljon erimielisyyksiä kaikesta.olet oikeassa ei saa yleistää.Pikemminkin tarkoitin miestäni jota arvostan kun se on aina ollu hyvin motivoitunu työntekijä ammatiltaan rakennus mies mutta 90v.laman vuoks ei ole niitä töitä tehny yhtään mutta muuten on semmonen sekatyö mies että tehny kaikenlaisia mistä vaan palkan saa nyt on varasto miehenä ollu 2v.
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeiJeeJeeJee:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Kertoohan toki ammatti ihmisestä jo aika paljon.
Itse asiassa kun miettiin, niin mitä se ammatti loppujen lopuksi kertoo?

Sen olen kyllä huomannut, että pääasiassa ihmisiä määritellään sen mukaan mitä tekevät. Ainakin siinä mielessä, että uusiin ihmisiin tutustuessa tai itseään esitellessä esille tulevat yleensä nimenomaan se, että mitä opiskelee tai mitä tekee työkseen. Eikä esimerkiksi muita elämänarvoja.

Itse ainakin huomaan usein kysyväni "mitä hän tekee?"

En nyt varsinaisesti siksi, että laittaisin ihmisiä sen perusteella arvojärjestykseen vaan siksi, että jotenkin ammatti tai ala on iskostunut sellaiseksi olelliseksi määreeksi?
Kertoohan se paljon. Esim. jos ihminen on eläinlääkäri niin jo se, että hän sanoo ammattinsa saan paljon tietoa. Tykkää eläimistä, on empaattinen, pystyy hoitotyöhön, on käsistään kätevä ja taitava, tietää lääkkeistä, tietää anatomiasta, tietää hoitotyöstä jne. onhan tuossa jo tosi paljon tietoa vain ammatin perusteella. Ei tarvitse ihmisen muuta edes sanoa, niin pystyy tekemään ja paljon päätelmiä ihmisestä.
täh? Et kai voi uskoa, että esim. kaikki lastenhoitajat olisivat erityisen lapsirakkaita? Samanlaisia ihmisiä kuin kuka tahansa.

Suuri osa ihmisistä ajautuu jollekin alalle, vähän kuin arpapeliä tai nopanheittoa.

Ei monikaan ole "oikealla alalla". Ihminen on aika naiivi ja tietämätön parikymppisenä, harva tietää mitä se työ loppupeleissä on. Moni sh inhoaa työtään, eikä ole sen empaattisempi kuin kukaan. Useinhan sanotaan, että jos haluaa nähdä kovan ihmisen, joka ei muista välitä, niin menee sairaalaan.
Kyllä varmasti jokainen lastenhoitaja lapsista tykkää, samoin sairaanhoitaja ihmisistä ja eläinlääkäri eläimistä! Ihan turha väittää, että yksikään ihminen hakeutuisi ammattiin jota inhoaa!!!
 
Mä oon nyt parikin kertaa törmänny tämmöseen tilanteeseen;
Ollaan muutettu vuokra asunnosta toiseen, isompaan. Vuokranantaja on sitten kysellyt ja olen sanonut että itse olen äitiyspäivärahalla ja toisella kerralla olin kotihoidontuella ja mies vakituisessa työssä. Heti ovat vuokranantajat kyselleet että kuinkas tuo asumistuki, tai toimeentulotuki. Niiden tuntuu olevan kauhean vaikea ymmärtää että ei me sellaisia saada, kun miehen tulot katsotaan niin hyväksi. Vuokranantajat vielä kysyy että olenko ottanut selkoa että ei tukia saada. Tottakai olen ja hyvin me pärjätään ilmankin.
 

Yhteistyössä