Asiatietoa lestadiolaisista? Ainakin keskustelua.

Olen itse kotoisin Lahdesta, missä lestadiolaiset ovat käsittääkseni ns. esikoislestadiolaisia. Lapsuudessani opin tunnistamaan lestadiolaisperheen naiset ja tyttölapset esim. nutturoista, pitkistä leteistä ja hameista. Hihuleiksi tai hihhuleiksi noita silloin rumasti kutsuttiin.

Nykyisellä asuinseudullani on paljon ns. vanhoillislestadiolaisia, joita ei ulkoisesti erota ainakaan tapaluterilaisista.

Molempia kaiketi yhdistää ulkoiset tavat, esim. ehkäisykielto, TV:nkatselukielto. Mitä varsinaista opillista eroa näillä suuntauksilla on?
 
Alkuperäinen kirjoittaja MarieC:
Molempia kaiketi yhdistää ulkoiset tavat, esim. ehkäisykielto, TV:nkatselukielto. Mitä varsinaista opillista eroa näillä suuntauksilla on?
Lestat eivät hyväksy ehkäisyä eivätkä homoseksuaaleja. Mä olen luterilainen ja molemmat on ok. Tuomitseminen ei kuulu ihmiselle uskonnon mukaan, kristinuskon (kaksoiskäsky).

 
Mikähän tässä mun avauksessa meni pieleen? Vai kiinnostaako ihmisiä vain enemmän kysellä, miksi Jadal polttaa, harrastiko Jadal seksiä ennen avioliittoa jne? Onko pakko olla provo, että keskustelua syntyy?

No saako lestadiolaisilla olla "ikkunallinen" pyykkikone?
 
venla
Tämä itse asiassa on hyvä kysymys. Minäkään en pysty vastaamaan tähän vaikka vl olenkin.

Käsittääkseni esik. lestadiolaiset ovat vakaumukseltaan enemmän lakihenkisiä. Eli heillä on ehdottomat eit.. mutta toisaalta mun kotipuolen esik. lestadiolaiset olivat vapaampia elintavoissaan.. Siis värjäsivät hiuksia, meikkasivat, ehkäisivät jne. Mutta eivät tupakoineet, juoneet, tanssineet tms.

Luultavasti googlettamalla löytyisi näiden kahden suuntauksen erot. Alkujaanhan ne ovat olleet samaa uskoa, mutta ajalliset ristiriidat ovat erkaannuttaneet ne.
 
mie
Joo minunkin käsittääkseni esikoislestaadiolaiset ovat vähän vapaamielisempiä, esim. ehkäisyä käytetään tilanteen mukaan, jaksamisen mukaan jne....ulkoisesti he ovat taas erottuvampia eli juuri letit ja nutturakampaukset jne.
 
jadal
vastaan nyt sitten tähänkin ketjuun.
minäkään en osaa noihin opillisiin eroihin vastata, mutta muistaakseni wikipediassa oli tosi hyvin kerrottu molemmista suuntauksista.
suosittelen katsomaan sieltä :)
 
vieras
itse vl ja on kavereina esikoisia mutta eipä me uskontoon liittyvistä asioista jutella niin en tiedä niistä sen enempää.

ulkonäön puolesta tuntu uettä mönella on pitkät hiuksen (kiinni) ja hameet :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MarieC:
Mikähän tässä mun avauksessa meni pieleen? Vai kiinnostaako ihmisiä vain enemmän kysellä, miksi Jadal polttaa, harrastiko Jadal seksiä ennen avioliittoa jne? Onko pakko olla provo, että keskustelua syntyy?

No saako lestadiolaisilla olla "ikkunallinen" pyykkikone?
siis tosissasko kysyt tosta pesukoneesta? :D
 
kekkaloitsija
Alkuperäinen kirjoittaja MarieC:
Mikähän tässä mun avauksessa meni pieleen? Vai kiinnostaako ihmisiä vain enemmän kysellä, miksi Jadal polttaa, harrastiko Jadal seksiä ennen avioliittoa jne? Onko pakko olla provo, että keskustelua syntyy?

No saako lestadiolaisilla olla "ikkunallinen" pyykkikone?
:LOL: :LOL:
 
vieras utelias
tuota mä oon miettiny, kun pienet lapset (tai meillä ainakin!) alkaa heti "tanssia" kun kuuluu mitä tahansa musiikkia, niin miten lestadiolasiperheissä tähän suhtaudutaan? Ja miks ylipäänsä tanssi on syntiä?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras utelias:
tuota mä oon miettiny, kun pienet lapset (tai meillä ainakin!) alkaa heti "tanssia" kun kuuluu mitä tahansa musiikkia, niin miten lestadiolasiperheissä tähän suhtaudutaan? Ja miks ylipäänsä tanssi on syntiä?
tanssi herättää lihallisia himoja, siis alkaa toinen sukupuoli kiinnostaan. lessujen mukaan...
 
Minä kysyin täällä kerran, että miksi nämä meidän lestadiolaiset, leeviläiset, ei saa viedä kukkia hautajaisiin. Vieläkin tätä ihmettelen. Pakko varmaan joskus kysyä ao. koska tällä palstalla ei tiedetäkään kaikkea :D :wave:
 
vierestä seurannut
kyllä ne L vauvelitkin nytkyttelevät musiikkia kuullessaan, mutta oppivat (samoin kuin ei lest.) mallista, miten käyttäydytään. sinä todennäköisesti rohkaiset lastasi tanssimaan, Lest. musiikki joko soitetaan tai lauletaan itse. usein virsiä. Ja lapsi katsoo mallista, että kun virsiä kuunnellaan, niin ei tanssita. ;) näin lyhyesti ja kärjistetysti.
 
No siis en kysynyt sitä pesukoneasiaa tosissani (Pahvi!), vaan kokeilin, että saako sillä lailla provosoimalla aikaan keskustelua, kun esittämällä asiallisen kysymyksen ei saa aikaan mitään. Ehkä tämä palsta ei ole asiallisen keskustelun paikka...

Mutta kiitos niille, jotka edes jotakin asiasta tietävinä yrittivät vastata. Vähän hämmentää, että vanhoillislestadiolaiset itsekään eivät tiedä näitä eroja. Taitaa siis olla myös aika vahvasti maantieteellinen se ero.

Vielä voisin kysellä, jos joku kertoisi, miten toivotte omaa suuntaustanne nimitettävän? Täälläpäin kertovat kuuluvansa Rauhanyhdistykseen...? Onko nimitys "lestadiolainen" kaikin tavoin korrekti?
 
tere
Minä en käsitä miten joku jaksaa aina kysellä näitä samoja asioita. Olen itse vanhoillislestadiolainen ja en, en todellakaan aio ruveta selittelemään sinulle elämäntapaani. En minäkään vaadi tilille muita omista, oudoistakin tavoista. Meitä on katsos moneen junaan. Plääh...
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja MarieC:
Mikähän tässä mun avauksessa meni pieleen? Vai kiinnostaako ihmisiä vain enemmän kysellä, miksi Jadal polttaa, harrastiko Jadal seksiä ennen avioliittoa jne? Onko pakko olla provo, että keskustelua syntyy?

No saako lestadiolaisilla olla "ikkunallinen" pyykkikone?
Siis kysytkö sä tosissas tuosta pyykkikoneesta.. :D
Vanaha vitsi :p
Ja mä luulen, että nykyajan lestadiolaiset elää lähes samallalailla kuin muutkin, tieten ilman töllöä ja ehkäisy on kielletty ym. juttuja. Mut ulkoisesti he ovat kuin muutkin. Meillä päin yleensä lestadiolaisperheen lapset ovat hyvinkin muodinmukaisia :)
 
maria
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Minä kysyin täällä kerran, että miksi nämä meidän lestadiolaiset, leeviläiset, ei saa viedä kukkia hautajaisiin. Vieläkin tätä ihmettelen. Pakko varmaan joskus kysyä ao. koska tällä palstalla ei tiedetäkään kaikkea :D :wave:
Mitäköhän suuntausta nämä "teidän" lestadiolaiset edustaa? Vai onko siis tuo leeviläiset jokin haarauma?
Ikinä kuullutkaan kenestäkään, kuka EI SAISI viedä kukkia hautajaisiin. Jotenkin niinkuin yleisesti ottaen sehän suorastaan kuuluu hautajaisten "ohjelmistoon". Kukat/seppele arkulle tms..
 
hei
Aiheesta on tosiaan tainnut olla aika ajoin pitkiäkin keskusteluja, joista monesti asiallisuus kaukana ja ihmetelty vain noita pesukonejuttuja. Terelle sanoisin, että ymmärrän jos väsyttää, toisaalta, kun yhteiskunnan lait, joita lestadiolaisetkin noudattavat kuitenkin sallivat jopa abortin, on aika perusteltua pyytää selittämään sellaista näkökantaa, missä ehkäisy on kielletty.

Itse olen myös Lahdesta kotoisin ja kokemuksia lestadiolaisista vain sieltä. Luokallani oli ala-asteella kaksi. Toisen perhe oli käsittääkseni melko salliva, ymmärsin, että heillä olisi tv, varma en ole. Toisen oli hyvä kaverini siihen aikaan. Heillä ei ollut esim tv:tä ja tytöillä oli pitkät hiukset. Sen sijaan tytöt kyllä käyttivät pitkiä housuja. En muista montakaan kertaa kaverillani hametta nähneeni ja vielä yläasteella oltiin samalla luokalla.
 
maria
Alkuperäinen kirjoittaja vierestä seurannut:
kyllä ne L vauvelitkin nytkyttelevät musiikkia kuullessaan, mutta oppivat (samoin kuin ei lest.) mallista, miten käyttäydytään. sinä todennäköisesti rohkaiset lastasi tanssimaan, Lest. musiikki joko soitetaan tai lauletaan itse. usein virsiä. Ja lapsi katsoo mallista, että kun virsiä kuunnellaan, niin ei tanssita. ;) näin lyhyesti ja kärjistetysti.
Samaa mieltä..
Mä luulen kans näin. Kun meillä tuo pikkuinen niinkuin isommat aikoinaan alkaa liikehtiä musiikkia kuullessaan. Ja sit minä ja isommatkin jammaillaan ohi mennen tai sit tarkoituksella musiikin tahtiin. Siinähän se pieni seuraa mallia ja tekee itse samoin.
Ja ku VL-perheissä ei niin tehdä niin ei ne lapset sitä sitten matkikkaan..
 
ex-vl
Jännä lukea kuinka monenmoisia uskomuksia ja luuloja ihmisillä on vl-ihmisistä :D
Mut se minulle oli ihmetyksen aihe, kun yks vl-tuttavani sanoi, ettei häihin ruukata sitten laittaa päälle mitään kukkamekkoja :eek: Eikös se ole ilonjuhla?
Varmaan googlettamalla vois löytää tietoa, tai sitten kirjastosta joku kirjakin varmaan aiheesta löytyis :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja maria:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Minä kysyin täällä kerran, että miksi nämä meidän lestadiolaiset, leeviläiset, ei saa viedä kukkia hautajaisiin. Vieläkin tätä ihmettelen. Pakko varmaan joskus kysyä ao. koska tällä palstalla ei tiedetäkään kaikkea :D :wave:
Mitäköhän suuntausta nämä "teidän" lestadiolaiset edustaa? Vai onko siis tuo leeviläiset jokin haarauma?
Ikinä kuullutkaan kenestäkään, kuka EI SAISI viedä kukkia hautajaisiin. Jotenkin niinkuin yleisesti ottaen sehän suorastaan kuuluu hautajaisten "ohjelmistoon". Kukat/seppele arkulle tms..
Leeviläiset ovat käsittääkseni eriytyneet esikoislestadiolaisista aikanaan joidenkin postillaan liittyvien erimielisyyksien takia. Meillä täällä ei asu juurikaan vl, vain esikois ja leeviläislestadiolaisia. Heillä naiset pukeutuu hameeseen ja huiviin, aivan pienestä tytöstä alkaen ja miehetkin pitää vähän ei niin tavallisia vaatteita, mm heillä on sellainen lakki, josta kylällä kyllä tunnistaa mistä on kyse.
 
Humps
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Minä kysyin täällä kerran, että miksi nämä meidän lestadiolaiset, leeviläiset, ei saa viedä kukkia hautajaisiin. Vieläkin tätä ihmettelen. Pakko varmaan joskus kysyä ao. koska tällä palstalla ei tiedetäkään kaikkea :D :wave:
Mie ihmettelin tutulle esikoislestadiolaiselle, kerran miksi he eivät vie kukkia haudoille tai siunaustilaisuudessa arkulle. Sain sellaisen vastauksen, että ei se kuollut niitä kukkia kaipaa, vaan ne kukat viedään kuolleen lähiomaiselle samalla kun käydään tervehtimässä ja esittämäss surun valittelut.
Minusta kaunistapa, surevaa ei jätetä yksin vaan hänen luonaan käydään ennen ja jälkeen hautajaisten, muistelemassa vainajaa ja samalla huolehditaan, että omaiset pärjäävät. Perheelle voidaan viedä ruokaa, tarjota ruokakutsuja tai muuten auttaa. Ja ne kukat koristavat sitten surutaloa.

Varmasti selityksiä ja syitä on muitakin, mutta tuttavani asian selvitti minulle noin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Humps:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Minä kysyin täällä kerran, että miksi nämä meidän lestadiolaiset, leeviläiset, ei saa viedä kukkia hautajaisiin. Vieläkin tätä ihmettelen. Pakko varmaan joskus kysyä ao. koska tällä palstalla ei tiedetäkään kaikkea :D :wave:
Mie ihmettelin tutulle esikoislestadiolaiselle, kerran miksi he eivät vie kukkia haudoille tai siunaustilaisuudessa arkulle. Sain sellaisen vastauksen, että ei se kuollut niitä kukkia kaipaa, vaan ne kukat viedään kuolleen lähiomaiselle samalla kun käydään tervehtimässä ja esittämäss surun valittelut.
Minusta kaunistapa, surevaa ei jätetä yksin vaan hänen luonaan käydään ennen ja jälkeen hautajaisten, muistelemassa vainajaa ja samalla huolehditaan, että omaiset pärjäävät. Perheelle voidaan viedä ruokaa, tarjota ruokakutsuja tai muuten auttaa. Ja ne kukat koristavat sitten surutaloa.

Varmasti selityksiä ja syitä on muitakin, mutta tuttavani asian selvitti minulle noin.
Kiitos. Onpa hieno tapa ajatella, tosiaan. Sen olenkin tiennyt, että ruokaa ja apua vievät surutaloon koko suvun voimin, mutta että kukatkin menee sinne. =)
 
jumalan terve
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja MarieC:
Mikähän tässä mun avauksessa meni pieleen? Vai kiinnostaako ihmisiä vain enemmän kysellä, miksi Jadal polttaa, harrastiko Jadal seksiä ennen avioliittoa jne? Onko pakko olla provo, että keskustelua syntyy?

No saako lestadiolaisilla olla "ikkunallinen" pyykkikone?
Siis kysytkö sä tosissas tuosta pyykkikoneesta.. :D
Vanaha vitsi :p
Ja mä luulen, että nykyajan lestadiolaiset elää lähes samallalailla kuin muutkin, tieten ilman töllöä ja ehkäisy on kielletty ym. juttuja. Mut ulkoisesti he ovat kuin muutkin. Meillä päin yleensä lestadiolaisperheen lapset ovat hyvinkin muodinmukaisia :)
Siis miten niin tuo pyykkikonejuttu vanha vitsi? Minä EN tiedä ensimmäistäkään lestadiolaisperhettä, jossa olisi ikkunallinen pyykkikone! Ja olen sentään pyörinyt aika paljon vl-paikkakunnilla, kuten Haapavesi, Pyhäntä, Piippola, Merijärvi.

Ja mitä tuohon tv:n katseluun tule. Niin ei todellakaan ole päivänselvä asia, etteikö vl-perheessä olisi televisiota. Tämähän on ihan humpuukia. Hyvin monessa perheessä on televisio, mutta siitä ei puhuta ääneen. Toki paljon näkee myös niitä taloja, joiden katolla ei ole antennia. Näitä antennijuttuja on itse asiassa varsin mielenkiintoista seurata matkatessaan tuolla maaseudulla.

Usea työkaverini, L-positiivinen siis, jopa usein töissä mainitseekin tyylillä "olipa jännittävä se eilinen jääkiekkomatsi ;-)

 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja jumalan terve:
Usea työkaverini, L-positiivinen siis, jopa usein töissä mainitseekin tyylillä "olipa jännittävä se eilinen jääkiekkomatsi ;-)
Sinä luultavasti tiedät paremmin kuin minä, mutta eihän tollasen lauseen perusteella vielä tiedä kellä on tv ja kellä ei. Matsit tulee myös radiosta! Ja käsittääkseni jotkus sallii tietokoneelta katsoa tv-lähetyksiä. Ja toisilla sit on tv:t ja niitä katsotaan enemmän tai vähemmän.

Kaverin perheellä ei tosiaan ole tv:tä. Urheilua silti melkein kaikki harrastavat ja seuraavat radiosta.
 

Yhteistyössä