Asioita, joita minä päiväkodin työntekijänä ihmettelen

  • Viestiketjun aloittaja ämmästelijä
  • Ensimmäinen viesti
sad but true
Ikäväkseni voin todeta että näitä likaisia on ajoittain.Meillä oli mm yksi poika kerran hoidossa joka jouduttiin pesemään siellä pk:ssa hiuksiin ei koskettu,ettei vanhemmat huomaa mutta muuten pestiin vähintään pojan alapää joka päivä..Kotona ei ilmeisesti pyyhitty edes kakkapyllyä =(Vaatteet haisivat tupakalla ja lialle.
 
"Vieras"
Vaatteita voidaan myös kotona välillä pestä, vaikka onkin samat vaatteet useana päivänä peräkkäin. Monilla lapsilla muuten on lempparit joita tykkää pitää melkein jatkuvasti. Pestään sitten kotona joka päivä.
 
Meillä on muuten lapsilla monet kappaleet ihan samanlaisia vaatteita, ostan usein alesta monet, esim. viimeksi ostin t-paitoja 4,95 normaalihinta josta oli 50% alennus ja sukkahousuja ja pikkareita on myös useat samanlaiset eli ei välttämättä ne vaatteet ole ihan samat. Mutta tämäkin on varmaan kiellettyä, koska pitäähän joka päivä olla erilaista päällä päiväkodin "muotinäytöksessä", eikö niin?
Meillä on kanssa ollut tuota, varsinkin autistisen tytön kohdalla silloin kun hänellä oli kausia milloin kelpasivat vain tietyt vaatteet. Jos jostain alennuspaidasta tuli suosikki niin toki niitä ostettiin heti lisää. Samoin kun on löytynyt mukavia sisähousuja on niitä ostettu useampia.

Koskaan ei ole tullut mitään sanomista asiasta, luotan siihen että henkilökunta oikeasti erottaa vaatteista onko ne aina aamulla puhtaina päälle laitettu vaiko nyt jo toista viikkoa päällä ilman pesua. :)


Vaikken päiväkodissa ole koskaan työskennellyt (muuta kuin jotain opiskeluharjoitteluita) niin uskoisin ettei henkilökuntaa niinkään kiinnosta se muotinäytös vaan pikemminkin että lapsilla on asialliset, tilanteeseen sopivat vaatteet (joita pestään tarpeen mukaan).
 
"Vieras"
Monet lapset HALUAVAT käyttää lempivaatteitaan.

Pesu -> kuivausrumpu -> tadaa, samat vaatteet kuin eilen, mutta puhtaana.

Minäkin komppaisin tuota, miehet usein eivät kiiinnitä tuollaisiin asioihin huomiota. Jos miehelle jättää avpaat kädet niin lapsi itse valitsee likaiset vaatteet, mies ei muista katsoa reppuun jne.
Ei nyt millään pahalla miehiä kohtaan, mutta siis useimpien miehien ote tuntuu olevan löysempi noiden asioiden suhteen :D
Ja kyllä, varmasti kotona miehet kuulevat vaimoiltaan asiasta, kuinka "olit sitten antanut x:n laittaa likaiset vaatteet päälle ja jätit kurahousut kotiin".

Ja miksi muka haalarit ja kengät pitäisi aina ostaa uutena?
En ymmärrä, uudenveroisia myydään käytettynä, ne voi pestä ja ihan yhtä laadukkaat ovat kuin kaupasta ostetut (usein vain muutaman kuukauden käytetyt), mutta huomattavasti edullisemmat. Nimim. Tykkään kierrellä kirppareilla
 
Ken guru
Mä olen Madickenin kanssa tässä samoilla linjoilla, että tuskin nyt oli kyse siitä, että jollain on sama huppari 2 pv peräkkäin, vaan siitä, että on oikeasti vanhepia jotka eivät pese lapsiaan riittävän usein, eivätkä vaihda heidän vaatteitaan.

Mutta tähän muuhun virenneeseen keskusteluun liityen, niin päiväkodissa lapset ryömivät likaisilla lattioilla (hiekkaa tulee väkisikin sisälle jne.), joten kyllä siellä vaatteet likaantuu. Varsinkin housut/leggarit/sukkikset. Joten itse vaihtaisin nämä joka päivä. Ja mä kyllä pesisin lapseni hiukset useammin kuin 1x/vk vaikka sitä vastaan kapinoisikin.

Itse vaihdan tuolle 10kk vanhalle vauvallekin joka päivä uudet vaatteet vaikka ollaan "vaan" kotona (paidat joskus useammankin kerran kun opettelee syömään...), ja kylvetän vähintään joka toinen päivä, sekä tarkistan usein että kynnet on lyhyet. Mulle on tärkeää että lapset ovat siistejä ja puthaissa, ehjissä vaatteissa.
 
"Jada"
Mä olen tehnyt tuon 4,5 kk ikäisen vauvan kanssa niin, että jos hää ei puklaa päälleen tai vaatteisiin ei muuten tule tahroja, pidän hällä samoja vaatteita kaksi päivää ja vaihdan puhtaat päivävaatteet samalla kun käytän hänet suihkussa/kylvyssä. Päiväkotiin laittaisin varmaan puhtaat vaatteet joka päivä ihan siksikin, että niillä tosiaan nuohotaan ties missä lattioilla ja muiden lasten kuolan/räkäpalleroiden keskellä. Mut kotona niin vauva kuin vanhempikin lapsi voi ihan hyvin olla samoissa vaatteissa pari päivää, ellei vaatteisiin tosiaan tule tahroja.
 
päiväkodissa myös
Minä puolestaan työskentelen alueella, jossa vanhempien kulttuurista johtuen lapset tulevat päiväkotiin uskomattoman epäkäytännöllisissä ja kireissä hepenissä.

Lapsiparat eivät pysty itse edes riisumaan makkarankuoreen verrattavia vaatteitaan ja selviytymään valtavista nappirivistöistä, soljista tai vöistä. Kaunista, mutta en ollenkaan toivoisi tuota ilmiötä, ja vanhemmat eivät vain ymmärrä eivätkä usko vaikka asiasta sanotaan.
 
meillä minun on paras varata tytölle tarhavaatteet aamuksi valmiiksi, muuten mies voi pukea
sen puseron jossa edellisen päivän spagettitahrat ..
tai sitten ihan käsittämättömiä kuvioyhdistelmiä/väriyhdistelmiä :D
mies ei myöskään aamuisin harjaa tytön hiuksia tai laita pinnejä ja välillä typykkä onkin kuin röllimetsästä ryöminyt.. minulle on tärkeää että tyttö on tarhassa/kaupungilla/kyläreissulla nätiksi laitettuna,
kotipihalla voi sitten viipottaa kulahtanut pipo päässä & verkkarit jaloissa!

mutta niinhän se on, että miehet eivät yleensä ole niin tarkkoja näissä asioissa. jösses miten v"""ti, kun mies toi esikoisen aikanaan katsomaan pikkusiskoa kuluneissa plyysipöksyissä, joissa taskut eivät pysyneet paikallaan vaan roikkuvat koko ajan ulkona typerän näköisesti (nyt moiset kammotukset on jo heitetty roskiin), kulahtaneessa t-paidassa & vanhassa rumassa lierihatussa..ei ollut edes korua pistänyt kaulaan
melkein väänsin itkua, että miten tässä nyt otat yhteiskuvia siskoksista kun isosisko näyttää tuolta :LOL:

sille tosin ei valitettavasti voi mitään, että 4v tykkää niistää paitaansa & lopputulos on usein kuivuneen rään peittämä pusero, josta on vaikea usko että se otettiin aamulla kaapista1
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen Madickenin kanssa tässä samoilla linjoilla, että tuskin nyt oli kyse siitä, että jollain on sama huppari 2 pv peräkkäin, vaan siitä, että on oikeasti vanhepia jotka eivät pese lapsiaan riittävän usein, eivätkä vaihda heidän vaatteitaan.

Mutta tähän muuhun virenneeseen keskusteluun liityen, niin päiväkodissa lapset ryömivät likaisilla lattioilla (hiekkaa tulee väkisikin sisälle jne.), joten kyllä siellä vaatteet likaantuu. Varsinkin housut/leggarit/sukkikset. Joten itse vaihtaisin nämä joka päivä. Ja mä kyllä pesisin lapseni hiukset useammin kuin 1x/vk vaikka sitä vastaan kapinoisikin.

Itse vaihdan tuolle 10kk vanhalle vauvallekin joka päivä uudet vaatteet vaikka ollaan "vaan" kotona (paidat joskus useammankin kerran kun opettelee syömään...), ja kylvetän vähintään joka toinen päivä, sekä tarkistan usein että kynnet on lyhyet. Mulle on tärkeää että lapset ovat siistejä ja puthaissa, ehjissä vaatteissa.
Juu. Itse kyllä pesen lapset ja vaihdan heidän vaatteet ihan itseni ja ennen kaikkea lasteni takia, en siksi että päiväkoti sitä vaatii.

Samasta syystä lapsilla on sopivan kokoiset ja säänmukaiset vaatteet, että heidän olisi hyvä siellä touhuta kuivina ja palelematta. Ei siksi että "päiväkoti vaatii kurahousuja" tms.


Oikeasti kyllä hämmästyin kun yksi tuttu harmitteli kun joutui ostamaan lapselle uuden välikausitakin. Päiväkodissa kun hoitaja oli sanonut että hihat olivat jo liian lyhyet kun alkoi jäädä hihansuun ja rukkasen väliin paljasta ihoa eikä alle mahdu mitään paksumpaa paitaa.
 
[QUOTE="Jada";28978523]Mä olen tehnyt tuon 4,5 kk ikäisen vauvan kanssa niin, että jos hää ei puklaa päälleen tai vaatteisiin ei muuten tule tahroja, pidän hällä samoja vaatteita kaksi päivää ja vaihdan puhtaat päivävaatteet samalla kun käytän hänet suihkussa/kylvyssä. Päiväkotiin laittaisin varmaan puhtaat vaatteet joka päivä ihan siksikin, että niillä tosiaan nuohotaan ties missä lattioilla ja muiden lasten kuolan/räkäpalleroiden keskellä. Mut kotona niin vauva kuin vanhempikin lapsi voi ihan hyvin olla samoissa vaatteissa pari päivää, ellei vaatteisiin tosiaan tule tahroja.[/QUOTE]

Juu. Meillä kuopus ei ole koskaan turhia puklinut ja tuossa 4,5kk iässä vaatteet pysyivät vielä hyvin puhtaina kun lattiallakin oli pääosin paikallaan. Nyt taas kun 9kk ikäisenä on muutaman kuukauden ryöminyt ympäri asuntoa, suunnattoman kiinnostunut eteisestä ja kengistä ja tunkemassa mukaan sisarusten leikkeihin niin harvoin tulee tilannetta että illalla saisi riisua päältä puhtaan vaatteen. :)

Mutta toki siis tilanteen mukaan. Jos vaate on puhdas niin miksi sitä suotta pesemään. Meillä vaan päiväkoti-ikäisillä ne vaatteet likaantuvat jo lahjakkaasti.
 
"vieras"
Tuo vuodenaika-pukeutuminen on kyllä hunningolla nykyäideillä, siitä olen kuullut jo useammaltakin taholta jotka eri-ikäisten lasten kanssa työskentelee.

Ei ole kunnollisia talvikenkiä, vaan "kivannäköiset", ei tarpeeksi lämpimiä toppavaatteita, hanskoja.pipoja, pitkiä alusvaatteita, sateenpitävää jne.

Sama pätee koulussa lasten urheiluvarusteisiin, ei ole suksia, ei luistimia, ei sisäurheiluhousuja vaan pelataan farkut jalassa ja neule päällä.

Ihmetyttää. Talvi tulee joka vuosi. Tietyt välineet on tarvittu koulussa aina ja siitä kyllä informoidaan vanhempia.
Eikö voi lainata edes jos ei rahaa ole ostaa?
 
"jaa-a"
Voi herttinen sentään, tahranen vaate päällä. Ajatelkaa ja huomioikaa se lapsi siellä vaatteen sisällä. Minusta on ihan sama, onko vaatteissa tahroja (kunhan joskus käyvät pyykissä), kun lapsi on iloinen ja nauttii elämästä, vanhempien näkeminen päivän jälkeen ihana asia ja vanhemmat myös osoittavat lapsilleen kuinka hekin ovat kaivanneet pienokaisiaan. Enempi olisin huolissani niistä vanhemmista, jotka tulevat portista sisään känny korvalla eivätkä edes kysy miten päivä on mennyt.
 
päiväkotipäivän jälkeen vaihdan itsekkin vaatteet kotona ja laitan työvaatteet pesuun. niissä on kaikkea räästä lähtien :( . sama asia lapsilla. nuohoavat pitkin lattioita ja leikkivät leluilla joita joku on nuollut jne. olen ehkä tarkka tollasesta itse. mutta se ketä se ei häiritse, niin tehköön omalla laillaan tietysti :) . kunhan ne vaatteet ei ole selkeän likaiset .
 
Vastaaja
taas en ymmärrä päiväkotien ylipukemista. Kuopuksen eskarivuonna päiväkodissa valitettiin KOKO talvi pojalle villapuvun puuttumisesta. Jätkä oli ilman villapukuakin aina hiestä märkä kun pelasi ja juoksi koko pihallaoloajan. Ja ei, asiasta ei motkotettu minulle vaan pojalle.
 
päiväkodissa myös
[QUOTE="jaa-a";28978707]Voi herttinen sentään, tahranen vaate päällä. Ajatelkaa ja huomioikaa se lapsi siellä vaatteen sisällä. Minusta on ihan sama, onko vaatteissa tahroja (kunhan joskus käyvät pyykissä), kun lapsi on iloinen ja nauttii elämästä, vanhempien näkeminen päivän jälkeen ihana asia ja vanhemmat myös osoittavat lapsilleen kuinka hekin ovat kaivanneet pienokaisiaan. Enempi olisin huolissani niistä vanhemmista, jotka tulevat portista sisään känny korvalla eivätkä edes kysy miten päivä on mennyt.[/QUOTE]

Ei puhtaan vaatteen pesussa lähtemätön tahra haittaa, mutta pesemättömät eritteet kyllä. Niin varmasti sinuakin. Haju ja mössöt eivät ole mukavia. (Ja jos mainitsee täällä yhden asian, joka on kiinnittänyt huomiota, ei se sulje pois muita huomioita)
 
"vieras"
[QUOTE="jaa-a";28978707]Voi herttinen sentään, tahranen vaate päällä. Ajatelkaa ja huomioikaa se lapsi siellä vaatteen sisällä. Minusta on ihan sama, onko vaatteissa tahroja (kunhan joskus käyvät pyykissä), kun lapsi on iloinen ja nauttii elämästä, vanhempien näkeminen päivän jälkeen ihana asia ja vanhemmat myös osoittavat lapsilleen kuinka hekin ovat kaivanneet pienokaisiaan. Enempi olisin huolissani niistä vanhemmista, jotka tulevat portista sisään känny korvalla eivätkä edes kysy miten päivä on mennyt.[/QUOTE]

Sinun kirjoituksestasi saa sellaisen kuvan että ne tahravaatteiset ovat niitä rakastavien vanhempien lapsia ;). Eiköhän asia ole juuri päinvastoin.

Miksi laittaa lapselle jo valmiiksi likaiset vaatteet? Mikä on se (teko)syy?
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
"vieras"
Teidän päiväkodintätien tehtävänä on hoitaa mukisesatta niitä lapsia, eikä pohtia heidän kotiolojaan, kassin sisältöä, tai muuta yksityisyyden suojan piiriin kuuluvia asioita.
 
[QUOTE="jaa-a";28978707]Voi herttinen sentään, tahranen vaate päällä. Ajatelkaa ja huomioikaa se lapsi siellä vaatteen sisällä. Minusta on ihan sama, onko vaatteissa tahroja (kunhan joskus käyvät pyykissä), kun lapsi on iloinen ja nauttii elämästä, vanhempien näkeminen päivän jälkeen ihana asia ja vanhemmat myös osoittavat lapsilleen kuinka hekin ovat kaivanneet pienokaisiaan. Enempi olisin huolissani niistä vanhemmista, jotka tulevat portista sisään känny korvalla eivätkä edes kysy miten päivä on mennyt.[/QUOTE]

Tuskin se lapsen iloisuus ja elämästä nauttiminen & iloiset jälleentapaamiset vanhempien kanssa hoitopäivän jälkeen edellyttävät sitä että lasta pidetään päivä- (ja jopa viikkokausia) likaisissa vaatteissa...? Vai meneekö tämä taas sarjaan että mikäli vanhemmat pukevat lapsen joka aamu puhtaisiin vaatteisiin heillä menee koko vapaa-aika pyykätessä eivätkä kerkeä keskittymään lapsiinsa lain.
 
vastaaja
Ihan joka viestiä en lukenut, mutta eiköhän ap tarkoittanut edellisen päivän likaisilla vaatteilla sitä, että vaatteet oli laitettu päiväkodissa likapyykkipussiin ja silti lapsi tuli niissä samoissa (pesemättömissä) seuraavana päivänä. Kyllä kaksi päivää päiväkotivaatteet menee jossain tapauksissa. Itse en tykkää laittaa samoja vaatteita kahta päivää, koska niillä on kuitenkin nuohottu pitkin tarhan lattioita ja tuntuu likaisilta. Kotona on eri juttu.
 
eeeeh
En tiedä onko meillä jotenkin sokeita pk-tätejä kun laitan kyllä aina mukaan pipot ja hanskat, mutta silti välillä on tungettu varahanskat. Kerran on omat unohtunut kun ei olla katos itekään täydellisiä, mutta ei sitten voi valitaakaan kun eivät itse löydä siitä päällimmäisenä olevia hanskoja. :D
 
"jaa-a"
[QUOTE="vieras";28978761]Sinun kirjoituksestasi saa sellaisen kuvan että ne tahravaatteiset ovat niitä rakastavien vanhempien lapsia ;). Eiköhän asia ole juuri päinvastoin.

Miksi laittaa lapselle jo valmiiksi likaiset vaatteet? Mikä on se (teko)syy?[/QUOTE]

Ihan samalla tavalla teidän useimpien kirjoituksesta saa sen kuvan, että tahraset vaatteen jotenkin tarkoittavat, että lapsesta ei pidetä huolta. Kaikille ei ne lastenvaatteet vaan näyttele sen suurempaa roolia. Eikö teillä ole siellä muuta tekemistä kuin arvostella lapsia/vanhempia vaatteiden perusteella.
 
ööööhh
MEillä on välillä neljäkin päivää sama paita, ei ole alkanut haisemaan. Tahraisia vaatteita tuskin koskaan ollut päällä ellei autossa ole tullut banaanin syömisestä tms. Miksi se paita alkaisi haisemaan niin nopeasti kun ei ole murrosikäisen kainalot tai ei ole ruokaa kaatunut siihen??! :D
 
hmmmm
Meillä pk-tädit pukee +5 asteen lämmössä pojalle PAKKASpipon ja kypärämyssyn, fleecehaalarin fleecevuorisen todella lämpimän haalarin alle ja aivan hiestä märkänä oli raukka. En enää pidä varalla siellä niitä lämpimiä vaatteita kun eivät ilmeisesti osaa lapsia pukea, mun kävi niin sääliksi. :( Onneksi ei tarvitse enää viedä päiväkotiin pariin vuoteen. Vikaa löytyy kyllä teistäkin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ööööhh;28978804:
MEillä on välillä neljäkin päivää sama paita, ei ole alkanut haisemaan. Tahraisia vaatteita tuskin koskaan ollut päällä ellei autossa ole tullut banaanin syömisestä tms. Miksi se paita alkaisi haisemaan niin nopeasti kun ei ole murrosikäisen kainalot tai ei ole ruokaa kaatunut siihen??! :D
Se paita on likainen, vaikkei näkyvää tahraa olisikaan. Neljä päivää sama paita, huh huh.
 
"..."
[QUOTE="vieras";28978295]Pidät siis huolen, ettei miehen tarvitse edes opetella pukemaan omia lapsiaan :)[/QUOTE]

Kyl se puhtaat vaatteet osaa laittaa mut vaateyhdistelmät ei aina minulle kelpaa joten siksi teen sen. Eiköhän nuo itse ala pukeutumaa parin vuoden päästä niin eipä siinä mitään vahinkoa tuu vaikkei mies sitä opikkaan. Pääasia et puhtaat ja ehjät vaatteet löytää lapsille jos on tarpeen!
 

Yhteistyössä