Astma epäily. Vasen puoli vinkuu/pihisee. Ja kyselyä pef mittatuloksista..

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Minulla aloitettiin astatutkimukset.
Vasemmalta puolelta kuuluu vinkumista/pihinää tai miksikä sitäö nyt sanotaan.

Nyt kun pitää puhallella noita pef tuloksia niin minkälaisia lukemia pitäisi saada?
Onko olemassa jotain taulukkoa mitä katsotaan vai mitäs kummaa?

Aloitin kolmen tuloksen puhaltelulla ja enimmillään sain 400.
 
On niihin taulukoitakin, mut usein ne tulokset katsotaan aika yksilöllisesti. Mä olin ihan kauhuissani ku katselin taulukoista paljonko "pitäis" puhaltaa enkä päässyt lähellekään sellasia tuloksia. Mun puhallukset oli keskimäärin 340-380. Mulla todettiin lievä/alkava astma tms., ja nyt kun on ollu kortisonit käytössä pari kuukautta, niin puhallan 390-410 lähes aina. On se nyt vähän parempi edes.
 
"Sirkkeli"
On niihin taulukoitakin, mut usein ne tulokset katsotaan aika yksilöllisesti. Mä olin ihan kauhuissani ku katselin taulukoista paljonko "pitäis" puhaltaa enkä päässyt lähellekään sellasia tuloksia. Mun puhallukset oli keskimäärin 340-380. Mulla todettiin lievä/alkava astma tms., ja nyt kun on ollu kortisonit käytössä pari kuukautta, niin puhallan 390-410 lähes aina. On se nyt vähän parempi edes.
Hui, miten vähän oot puhaltanut. Paljonko sulla oli se mitä ois pitänyt?
 
"Sirkkeli"
[QUOTE="vieras";27844570]Pituudeltani olen 161cm ja ikää 25v[/QUOTE]

Jos puhallat 400, niin ei se paha ole. 430 on se viitearvo, ja jottain on, että kun siitä vähennetään 80, niin se on viitearvon alaraja. Paremmin tietävät korjatkoon, jos olen ymmärtänyt ihan väärin.
 
"aloittaja"
Kun altistun tälle mistä epäillään näin oireiden tulevan tuntuu kuin jokin puristaisi keuhkojani nyrkin sisään, en saa kunnolla vedettyä henkeä. Hengitys on pinnallista ja raskasta.
Kun vedän oikein syvään henkeä, niin puristaa rintaan, sekä alkaa yskittää. Ja kuuluu ihan omaankin korvaan ajottain rahinaa.
Tänäänn olen joutunut kesken työpäivän lähtemään töistä, kun yskälle ei näkynyt loppua. Lompsin lääkäriin ja vasemmalta puolelta kuului vinkunaa.

Koko ajan sellainen kuiva yskä vain ja kun rasitun yskästä tulee sellainen kumea, kuin merileijona ääntelisi.
 
astmaatikko
[QUOTE="vieras";27844539]Minulla aloitettiin astatutkimukset.
Vasemmalta puolelta kuuluu vinkumista/pihinää tai miksikä sitäö nyt sanotaan.

Nyt kun pitää puhallella noita pef tuloksia niin minkälaisia lukemia pitäisi saada?
Onko olemassa jotain taulukkoa mitä katsotaan vai mitäs kummaa?

Aloitin kolmen tuloksen puhaltelulla ja enimmillään sain 400.[/QUOTE]


Todellakin aihetta epäillä astmaa tuolla tuloksella, koska enintään saat 400!

Minä olen joskus enintään saanut 500, mutta sitä ei enää ole kyllä pitkiin aikoihin tullut!
hyvä, jos 450 saa lääkkeen kanssa

alimmillaan 230--->
 
"Vieras"
Ne peffit tosiaan riippuu niin ihmisestä, että mikä on normaali ja mikä ei. Meillä yksi lapsista puhaltaa normaalissa olotilassa ihan yli kaikkien taulukoiden. Hänen kokoisellaan ja ikäsellään normi arvo olis maksimissaan n. 250. Mutta hän puhaltaa 280. Ja niiden taulukoiden mukaan alaraja oli joku tosi alhainen, meidän lapsi jos sen puhaltaa, niin on jo sairaala kunnossa.
Mun mielestä niitä seurataan pidemmän aikaa ja just ennen lääkkeen ottamista ja sit lääkkeen oton jälkeen, että onko minkä verran se lääke auttanut. Toisella lapsistamme epäiltiin astmaa, mutta neljän viikon seurannan jälkeen saatiin tuloksia. Hänellä ei onneksi astmaa ollut.
Sun normipeffit selviää siis varmastikin ajan kuluessa. Tsempit tuon taudin kanssa!!
 
"aloittaja"
Todellakin aihetta epäillä astmaa tuolla tuloksella, koska enintään saat 400!

Minä olen joskus enintään saanut 500, mutta sitä ei enää ole kyllä pitkiin aikoihin tullut!
hyvä, jos 450 saa lääkkeen kanssa

alimmillaan 230--->
Olen koittanut tässä hanakkaan tutkia erilaisia sivustoja jossa tietoa astmasta ja kaikkea siihen liittyvästä.

Nuo pef mittaukset saa minulle harmaita hiuksia juuri sen takia kun en tiedä mitä kuulusi olla ja mitä ei. Millon syytä huoleen jne.
Minun piti siis alkaa oma toimisesti nyt mittaamaan näitä ja viikon päästä olisi aika omalle lääkärille tämän astma asian kanssa. Ja pistetään käyntiin tutkimukset.

Lähinnä minua mietitityttää voisiko minulla todella olla astmaa, vai voiko tämä kaikki huonosti hengittäminen vaan johtua siitä että olen ollut kohta vuoden lähes putkeen kipeänä.
Tilanne on todella raastava :/
Oma terveys huolettaa kovin!
 
"aloittaja"
[QUOTE="Vieras";27845337]Ne peffit tosiaan riippuu niin ihmisestä, että mikä on normaali ja mikä ei. Meillä yksi lapsista puhaltaa normaalissa olotilassa ihan yli kaikkien taulukoiden. Hänen kokoisellaan ja ikäsellään normi arvo olis maksimissaan n. 250. Mutta hän puhaltaa 280. Ja niiden taulukoiden mukaan alaraja oli joku tosi alhainen, meidän lapsi jos sen puhaltaa, niin on jo sairaala kunnossa.
Mun mielestä niitä seurataan pidemmän aikaa ja just ennen lääkkeen ottamista ja sit lääkkeen oton jälkeen, että onko minkä verran se lääke auttanut. Toisella lapsistamme epäiltiin astmaa, mutta neljän viikon seurannan jälkeen saatiin tuloksia. Hänellä ei onneksi astmaa ollut.
Sun normipeffit selviää siis varmastikin ajan kuluessa. Tsempit tuon taudin kanssa!![/QUOTE]

Kiitokset.
Tilanne on kyllä tosi raastava, siksi kun niin kauan elänyt epätietoisuudessa.
Kun vuoden jo kohta sairastanut, tulee mieleen jos jonkinlaista. Ja pelkoni olisivatkin suuremmat jos ykkös syypäänä ei olisi työpaikan homeongelmat.
Tervettä jaksoa yhteen putkeen tässä vuoden aikana on ollut max. 3viikkoa.
Muuten on ollut jos jonkinlaista hengitys ynnä muu tulehdusta.
 
"vieras"
Kyse on ennemminkin siitä miten ne luvut eroaa toisistaan, siis koska sinulla kyse allergiastmasta joka aiheutuu tietystä paikasta/tilanteesta.
Eli jos sulla eri arvot kun olet altistuksessa tai altistunut, kuin silloin kun olet "hyvällä maalla".
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27846022]Kyse on ennemminkin siitä miten ne luvut eroaa toisistaan, siis koska sinulla kyse allergiastmasta joka aiheutuu tietystä paikasta/tilanteesta.
Eli jos sulla eri arvot kun olet altistuksessa tai altistunut, kuin silloin kun olet "hyvällä maalla".[/QUOTE]

Juurikin näin.
Tämäkö oli ensimmäinen päivä kun mittaat? Ei voi oikein sanoa vielä juuta tai jaata.
Kunhan saat tuloksen joka on kun et ole laisinkaan altistunut ärsyttäjälle voi alkaa vertailla lukemia ja pohtia niitä.
 
jvjfhxyfxygc
[QUOTE="aloittaja";27844685]Kun altistun tälle mistä epäillään näin oireiden tulevan tuntuu kuin jokin puristaisi keuhkojani nyrkin sisään, en saa kunnolla vedettyä henkeä. Hengitys on pinnallista ja raskasta.
Kun vedän oikein syvään henkeä, niin puristaa rintaan, sekä alkaa yskittää. Ja kuuluu ihan omaankin korvaan ajottain rahinaa.
Tänäänn olen joutunut kesken työpäivän lähtemään töistä, kun yskälle ei näkynyt loppua. Lompsin lääkäriin ja vasemmalta puolelta kuului vinkunaa.

Koko ajan sellainen kuiva yskä vain ja kun rasitun yskästä tulee sellainen kumea, kuin merileijona ääntelisi.[/QUOTE]

mulla juuri samat oireet, altistuin töissä homeille ja sairastuin allergiseen astmaan. PEF-mittauksissa katsotaan vuorokausivaihteluja sekä avaavan lääkkeen vaikutusta puhalluksiin. Kela-korvattavuutta sekä diagnoosia varten 2 vkoa puhalluksia aamuin illoin ilman lääkettä sekä 20min. avaavan lääkkeen jälkeen, lisäksi mahdollisesti spirometria sekä allergiatestejä. Kunnollisella lääkityksellä olen päässyt tilaan, jossa se merileijonayskä on lähes pois ja jatkuva parin kilon paino rintakehällä tuntuu enään aamuisin sekä pitkän altistuksen jälkeen töissä.
 

Yhteistyössä